دیدار وزیران خارجه ایران و نروژ در مونیخ

حسین امیرعبداللهیان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با خانم آنیکن هویتفلد همتای نروژی خود در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌ای در وین گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرآنلاین،  امیرعبداللهیان ضمن ابراز خوشحالی از بهبودی همتای نروژی خود از کرونا، روابط صد و پانزده ساله دیپلماتیک بین تهران و اسلو را مبنای عالی برای توسعه و گسترش بیش از پیش و همه جانبه روابط بین دو کشور دانست و آمادگی کشورمان را برای میزبانی هیات نروژی در سطح معاون وزیر امور خارجه این کشور برای هماهنگی و پیگیری روند توسعه روابط اعلام کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضرورت پیگیری روابط تجاری و اقتصادی ایران و نروژ به موازات و مستقل از مذاکرات وین را یادآور شد و تاکید کرد: می توانیم در چند حوزه به ویژه صنعت نفت و گاز، کشاورزی، انرژی های تجدیدپذیر و شیلات همکاری ها را گسترش دهیم.

 امیرعبداللهیان افزود: خوشبختانه اسناد پایه ای و توافقات خوبی از گذشته بین دو کشور امضا شده و مبنای درستی برای گسترش همکاری ها وجود دارد که نیازمند پیگیری جدی و اجرایی شدن این توافقات می باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موقعیت راهبردی کشورمان، مسیرهای ترانزیت جنوب و شمال را ظرفیتی برای تسهیل دسترسی کشورهای اروپایی از جمله نروژ به منطقه آسیای مرکزی و قفقاز توصیف کرد.
 
آنیکن هویتفلد وزیر امور خارجه نروژ نیز ضمن  استقبال از دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به تهران، لزوم استمرار رایزنی ها و مشورت های سیاسی بین تهران و اسلو و تبادل هیات ها برای پیگیری توسعه روابط را مورد تاکید قرار داد.  

 آنیکن هویتفلد در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به اوضاع افغانستان و وضعیت بغرنج مردم این کشور به خصوص کودکان و زنان افغانستان، از اقدامات ایران در کمک به مردم این کشور و میزبانی آوارگان  افغانستانی تقدیر کرد. 

وزیر امور خارجه نروژ همچنین ابراز  امیدواری کرد با حصول توافق در مذاکرات وین شاهد آغاز فصل جدیدی از روابط اقتصادی با ایران باشیم و نروژ برای گسترش همه جانبه و بدون محدودیت روابط با ایران آمادگی کرد. 

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  و نروژ در این دیدار در خصوص آخرین اوضاع افغانستان و یمن نیز رایزنی و تبادل نظر کردند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1604903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =