انتقاد از اظهارات رئیس جمهور در مکالمه تلفنی با پوتین: با حرف آقای رئیسی دیگران توجیه پیدا می کنند که به ایران حمله کنند

روزنامه شرق در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در گفت وگوی تلفنی با پوتین که اظهار داشته بود"نگرانی‌های روسیه را در بحث اوکراین درک می‌کنیم" نوشت:‌ایشان رئیس‌جمهور ملت ایران‌اند، رئیس‌جمهور روسیه و اوکراین که نیستند که می‌گویند نگرانی‌های روسیه را درک می‌کنند. برای اینکه یک کشور از توسل به زور استفاده کرده است و شما نه‌تنها محکوم نمی‌کنید بلکه دارید با او همدردی می‌کنید؛ بنابراین در آینده، سایر کشورها هم به خودشان اجازه می‌دهند که از زور بهره ببرند.

وقتی شما به زور در یک کشور مشروعیت بدهید، بعدا نمی‌توانید انکارش کنید. گو اینکه آقای رئیسی حقوق هم خوانده‌اند و رئیس قوه قضائیه هم بوده‌اند. ایشان می‌دانند اصلی در حقوق بین‌الملل داریم به نام "منع انکار پس از اقرار". وقتی کشوری توسل به زور می‌کند و شما با او همدلی می‌کنید، به خاطر نگرانی‌هایی که در منطقه داشته است؛ بنابراین در آینده سایر کشورها می‌توانند بگویند که ما درباره ایران نگرانی‌هایی داشته‌ایم، پس متوسل به زور می‌شویم‌. یا وقتی شما این جمله را می‌گویید، عراقی‌ها که امروز باید به ما غرامت بدهند، می‌گویند ایران در آن زمان آغاز انقلاب می‌خواست انقلاب را به کشورهای همسایه صادر کند؛ بنابراین موجب بی‌ثباتی در کشورهای همسایه می‌شد. ما نگران بودیم و حمله کردیم؛ بنابراین توسل به زور ما مشروع بوده و خود رئیس‌جمهور ایران هم به رئیس‌جمهور روسیه گفته است که شما درباره ثبات و امنیت منطقه نگرانی داشته‌اید و من شما را درک می‌کنم. پس ایشان باید ما را هم درک کند؛ بنابراین برای چه باید غرامت بدهیم.

اینها باید جملات دقیقی باشد. بهترین الگو و بهترین سکو برای جناب آقای رئیس‌جمهور این است که روی خواسته مردم و روی حرف مردم اصرار کند. ببینند ملت ایران چه می‌خواهند. ملت ایران خواهان این هستند که با همه کشورهای دنیا، روسیه، عربستان، افغانستان، پاکستان، آمریکا، فرانسه، با همه، روابط مسالمت‌آمیز همراه با احترام و عزت برای ملت ایران برقرار شود. ملت ایران نمی‌خواهند درگیر اختلافات و مسائل دیگران بشوند. در این جور موارد رئیس‌جمهور باید موضعی را انتخاب می‌کرد که همه کشورها با ایشان همدلی و ایشان را تأیید کنند. بهترین موضع این بود که ایشان اعلام می‌کردند که ملت ایران معتقدند مشکلات و اختلافات با گفت‌وگو قابل‌حل است. کاش می‌فرمودند ما طرفدار راهکارهای مبتنی بر گفت‌وگو بر اساس منشور سازمان ملل متحد و بر اساس حقوق بین‌الملل هستیم.  از نظر ملت ایران توسل به زور مذموم است و بدترین شیوه است که نتیجه‌اش قربانی‌شدن انسان‌های بی‌گناه و شهروندان غیرنظامی و سربازانی است که بی‌دلیل باید به خاطر اختلافی که می‌شود با مذاکره حلش کرد، کشته شوند و جان خودشان را از دست بدهند.

21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1607677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 119
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    27 42
    سلام به نظر من بهترین حرف این بود که برادر من برو کشورت رو از کرونا نجات بده روزی ۷۰۰ نفر روسی رو می کشه
  • یک ایرانی IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    83 80
    اتفاقاً کاملاً صحیح وبجاست.پوتین برمبنای عقل ومنطق عمل کرد.
  • علی IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    32 7
    احسن..
  • سعید IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    هر کشور دیگری هم بود مثلا خود آمریکا اگه قرار بود تو کشور بغلیش موشک اتمی کار بزارن که دو دقیقه تا پایتختش برسه چنگ و دندون نشون میداد. رئیسی هم بیراه نگفته
  • ناشناس IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    70 73
    مابایدبیطرف باشیم واگرمیخواهیم تحریم برداشته بشود ودرضمن حمایت ازروسیه باعث ضربه خوردن به استقلال وامنیت کشورمیشود
  • علی IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    دیگران وجودشو ندارن به ایران حمله کنن
    • ... IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      3 2
      ودمت گرم
  • ادب IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    85 21
    مرگ و ننگ بر نوکران غرب و بخصوص کشور خبث انگلیس،
  • حمید IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    96 35
    چقدر بیسوادی پسر آمریکا در مرام خودش حمله پیش دوستانه دارد چرا روسیه نداشته باشد برای آمریکا خوبه برای روسیه بده و اما ایران در مرام خودش و در دین خودش حمله پیش دوستانه ندارد اما دفاع پیش دوستانه دارد وقتی روسیه با اوکراین درگیر شده به ما چه ارتباطی دارد به نظر ایران حتی اگر یه کشور هم از ناتو‌ کم بشه غنیمته اوکراین درجنگ عراق ۵۰۰۰سرباز به عراق اعزام کرد تا در کشتار مردم عراق مشارکت کند وقتی روسیه داره یه کشور عضو ناتو را خلع سلاح میکند بهترین اقدام تایید طرف قدرتمند است یادت باشه بیسواد یه عضو ناتو هم خلع سلاح بشه به نفع ایرانه
  • حسین کرد IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    43 22
    خدا نجات.... والله خوب بلدهستید مخ یکعده را بکاربگیرید.. توجیه شما دررابطه با تجاوز رژیم بعث به ایران مقوله ایست که با جنگ روسیه با اوکراین جمع نقیضین است.... فتنه. فتنه است واسباب واصحاب فتنه . وسلام
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    55 85
    ایران دیگه علنا تبدیل به یک مستعمره شده!!!!!!!!!!!!!!
  • حامد IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    25 9
    نظر شما در مورد حمله آمریکا به روسیه و عراق و سوریه و ترور سردار سلیمانی هم همین است یا اون چون کدخدای شماست مشکلی ندارد
  • سید عبداله سید یعقوب زاده IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    15 5
    با سلام این طور طرز تفکر از یک روزنامه نگار بعیده چرا که ناتو باعث این پریشانی در روسیه شده و یا اینکه آمریکا چرا باید بخواهد پایگاه در اوکراین بزند و بودجه‌ ۶میلیاردی کمک کند ساده نباشید مطمئن روسیه از خوابی که براش دیدن احساس نگرانی می‌کند ما هم از جنگ نمی ترسیم بهتر از هر وادادگی سیاسی
  • من IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 2
    شما یه جمله رو نوشتی وپس وپیششو اصلا ننوشتی و میخای باهمون ماهم قضاوت کنیم؟گفت نگرانیتو درک میکنم،شاید بعدش یه امّایی هم داشت، مثلا اما غلط میکنی که بخاطر نگرانی حمله کنی یا نباید این کارو میکردی یا باید تابع قوانین و منشور سازمان ملل می‌بودی و....
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    16 2
    روزنامه ی چرت گو
  • رضا یعقوبی IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    12 10
    احسنت بر پوتین درود بر روسیه درود بر رییس جمهور ایران ان شاء الله اوکراین را ادب کند و رییس‌جمهور اوکراین را و غرب و آمریکا را ادب کنید. درود بر روسیه
  • احسان IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    24 11
    اتفاقا جمله اقای رئیسی خیلی هم پسندیده بود ، شما نویسنده غرب گرا ، کسانی هستین که غیرتی روی خاک کشورتون ندارین، همانطور که اکراین باید به زادگاه اصلیش برگرده و تایوان نیز به چین ماهم باید تمام زمین هایی که بزور از ما گرفته شد پس بگیریم ، کی میخواد به ما حمله کنه ، با بچه صحبت میکنی ،کی دیگه میتونه خاک مارو بگیره ، بحرین هم باید برگرده تا اینکه پایگاه اسرائیل شه
  • سربازوطن IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    15 4
    خبرگذاری محترم لطفاباکلمات بازی نکن آسمون ریسمون نکن خواهشا اگ مطلب خاص ندارین وقت مردمونگیرین خواهش میکنم
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    9 12
    سلام.آقای محترم تو و امثال تو که به غرب و آمریکا اعتماد میکنید و دم از گفت گو و مسالمت میزنید کشور رو نابود کردین و کاش حداقل اونقد قدرت تحلیل داشتی که جنگ اوکراین یه ذره بیدارتون میکرد و میفهمیدین کشوری که قدرت نداشته باشه خیلی راحت لهش میکنن و سازمان ملل و این چیزها همش الکیه و رئیس جمهور هم بهترین موضع گیری رو داشته و روسیه حق داشته به خاطر منافع ملی خودش به اوکراین حمله کنه چون چندین بار تذکر داده بود که اگه به ناتو بپیوندی این قضیه برای من تهدید حساب میشه،ناتویی که قانون مسخره ای بین خودشون هست که هر کشور ناتو با یه کشور جنگی داشته باشه بقیه هم باید وارد جنگ به نفع اون کشور عضو ناتو بشن.و من از روسیه دفاع نمیکنم و متنفرم از روسیه،چون علت جدایی خیلی از کشورک های همسایه ایران از کشورمون همین روسیه هست اما دلیل نمیشه چشم رو روی واقعیت بست.پوتین اونقد احمق نیستش،میدونست پیوستن اوکراین و کشورهای همسایه خودش به ناتو یعنی تحدید برا روسیه و بهترین کار رو کرد تا گربه رو دم حجله بکشه و به اون رئیس جمهور اوکراین دلقک بفهمونه عاقبت اعتماد به آمریکا و غرب چیه و الان همشون تنهاش گذاشتن
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 13
    احسنت، کاملا صحیح است بدون کم و کاست
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    11 7
    احسنت . اگر مسئولان کشور ما تجاوز روسیه به اوکراین را تایید کنند پس تجاوز عراق به ایران هم تایید کردند و علت غرامت نگرفتن هم همین بوده و بس
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      2 0
      اوکراین در تحریم ظالمانه چه کمکی به ما کرد؟ حتی تحریم دارویی ما را به زبان هم محکوم نکرد در حالی که بیماران پروانه ای و ... هر روز جلوی چشم خانواده هایشان پرپر شدند.
  • علی انصاری مقدم IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    7 6
    معلوم نیست شما چکاره اید دلسوز یا جاسوس
  • مهدی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    14 5
    شما نگران حمله به ایران نباشین شما نگران آمریکا وکدخداتون باشید که در اوکراین به اهدافش نرسد #دلواپسان کدخدا
  • امیر IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    7 3
    خوب بلد هستین شلوغش کنید .... وین و اتمام کار نزدیکه ایران مجبوره خودش همراه پوتین نشون بده تا امضا انجام بشه ..... این همه سال تو یمن عروسی عزا رو ترکوندن کسی صداش در نیومد حالا همه واویلا دنیا سر دادین!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 3
    ولی چیزی که تا بحال دراین مورددرعالم سیاست دیده میشود این است که هنگام ارتباط با کشوری که حالا خبطی،اشتباهی،عملیات ویژه ای!!،حرکت غیر متعارفی و... زده چه تلفنی چه حظوری مستقیماً مورد سرزنش قرار نمیگیرد،بارها شاهد بودیم که کشورهای که با سیاستهای ما 180 درجه اختلاف داشتند در هنگام ارتباط با ما چه بسا تعریف وتمجید هم کردن. بدیهی است اگر ما درجبهه مخالف بودیم باید مثل غرب واکنش نشان میدادیم واگر درجبهه روسیه بودیم باید مثل بلاروس همکاری میکردیم .پس عقل ومنطق حکم میکنه بالاخره واکنشی نشان دهیم ودربرابر مسائل بین المللی منزوی نباشیم.روسیه هم درکل گلی به سر مانزده! ودرچنین شرایطی زمان تسویه حسابهای گذشته نیست چون مسلماً این نشان ضعف میشود
  • سپهری IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    7 0
    تو این مملکت همه صاحب نظر شدند . فتوا صادر می کنند . حلال و حرام را جابجا می کنند و به جای دیگران نشست می کنند
  • خسرو امینی IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 7
    موافقم. ولحن گفتاررییس جمهوراشتباه بود
  • مهدی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 0
    سلام به همه ی دوستان عزیز و گرامی ، جانشین ، وصی و برادر پیامبر اسلام علی ابن ابی طالب ( بر ایشان و اهل بیت و اصحابش درود باد ) فرمودند : آنگونه رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند . آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند . و این جملاتی گهر باری است که هر انسان آزاده و نیکوصفتی آنها را باید در زندگی خود اجرا نماید ، و سیاستمداران و صاحبان قدرت بیشتر باید این نصایح را در نظر داشته باشند .
  • Behzad IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    22 2
    نویسنده عزیز دونبال چی میگردی؟عزیز من شما وقتی بفهمی اون کسی که دشمن تو هس و نابودی تو رو می خواد و نزدیک تو شده تا ضربه خودش رو بزنه شما چکار میکنی؟😳 وقتی آمریکا از اون سر دنیا میاد نزدیک ما پهباد از کشور همسایه مون پهباد بلند میکنه و سردار سلیمانی رو شهید میکنه به نظرت باید بازم باهاشون رفتار مسالمت آمیز و دوستانه داشته باشیم و باهم بگیم و بخندیم😐 از خبرهات معلومه ایرانی نیستی آخه خیلی تابلو هسی🤣🤣🤣
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    9 3
    پس اگه اینجوره باید نگرانیهای عربستان در مورد یمن هم درک بشه!
  • یاس IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 4
    اینکه اوکراین تصمیم گرفته برای تقویت نظامی خودش به یه پیمانی متعهد شه و عضوش شه به هیچ وجه به هیچ کس جز مردم خودش ربط نداره!!!
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    6 3
    چرت و پرت نگو... ناتو تا نزدیک مرزهای ما رسیده است. اونوقت شما به رئیس جمهور گیر سیاسی میدی؟ کجا بودی زمانی که روحانی همه چیز ما را به آمریکا گره زد و بدبخت مان کرد؟
  • محسن IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 1
    اوکراین هم برای پیوستن به ناتو همه پرسی نکرد و خواست ملت را نادیده گرفت و به این روز افتاد
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 0
    بیچاره مردم اوکراین و بیچاره ملت ها که متضرر جانی مالی می شوند تحت سیاست حکومت ها
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 3
    آبروی ایران را در جهان نبرید
  • علی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 1
    مقدمه ی الحاق بحرین به ایران
  • فرهیل IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 1
    موضع گیری کشور ها برای همیشه در تاریخ ثبت خواهند شد. لذا باید بسیار موشکافانه اعلام موضع کرد.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    به داد پتروشیمی فجر برسید
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    عالیه
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    5 1
    خواهشاً بیخودی مسأله روکش ندهید الان همه طرفداراوکراین غربگراشدن چقدرپوتین به اوکراین گفت پای ناتوو امریکاروبه اوکراین نکش
  • شهروند IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 3
    حرف حساب
  • ایران سوئیس IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 3
    روزنامه محترم شرق اگر اینگونه که شما میفرمائید و صد البته که درست است ، ایران می شد سوئیس. چون طبق اصول بین المللی به مسائل منطقه و جهان نگرش داشت ، اما متأسفانه اینگونه نیست .
  • حسن IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    7 2
    اصلا تحلیلهای روزنامه شرق ارزش وقت گذاشتن ومطالعه کردن را ندارد
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    حیف
  • علیرضا IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 1
    این حرفهای عقلایی وحکیمانه در دنیای زروزور وتزویر خریدار نداره.حالا ازحرف رئیسی نکته می گیرید ولی آمریکا که به افغانستان وعراق ولیبی ویا عربستان حمله کردند حرفی نبود
  • بهروز IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 1
    روزنامه شرق لطیفه نوشته!دردنیای امروزهرکشوری که زورش برسدوبهانه ای برای حمله نظامی به کشوردیگری را داشته باشداین کاررا خواهدکردتوجیه آن را هم پیدا می کندبنابراین اگرهرکشوری بخواهدازگزنددیگران درامان باشدنیروی بازدارنده حقوق بین الملل ومذاکرات دیپلماتیک واین جوک ها نیست قدرت نظامی آن کشوراست هرچه توانایی دفاعی بیشتری داشته باشدمصون تراست همین،مذاکرات دیپلماتیک وحقوق بین الملل واینها وقتی بدردمی خوردکه پشتوانه نظامی داشته باشدکشوری که ازلحاظ نظامی ضعیف است مثل اسکناس بدون پشتوانه می ماندوهرلحظه ممکن است موردتهاجم وتجاوزنظامی قرارگیردنمونه اش همین اوکراین ویایمن وافعانستان
  • کریمی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 1
    ولی اگر کسی وگروهی بگویند.هسنه ای و نیروی نظامی نمی خواهیم وبرجام دو و سه بعد وبرجام موشکی را انجام میگیرد. اصلا امنیت ایران مشکل پیدا نمی کند. ؟
  • NL ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 3
    بله کاملا موافقم.اینجور صحبت‌ها به جنگ و خونریزی دامن میزند.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 2
    این جملات خوب و زیبا در زمان جنگ تحمیل شده از سوی غرب محلی از اعراب نخواهد داشت آقای رئیسی بسیار بجا و قاطعانه سخن گفت اند
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 2
    ماهم درک می‌کنیم زمانی اوکراین نیرومیفرستادعلیه سوریه زن وبچهارامیکشتندبایدفکراینجارامیکرد
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    باسلام چه اشکال دارد که نگرانی روسیه را درک کرده و در نهایت زمینه مذاکره اوکراین و روسیه فراهم شود و جنگ خاتمه پیدا کند
  • امیرحسین IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 1
    مگه چند ساله تو تحریمیم اوکراین مارو درک کرده؟ که ماهم روسیه رو محکوم کنیم؟ چند ساله تو بدترین تحریم ها هستیم اوکراین هم هرجا نشست علیه ایران رای داده حالا ما چرا باید روسیه رو که باهامون هم کاری های اقتصادی و سیاسی و نظامی داشته رو محکوم کنیم؟ درسته همکاری ها به نفع روسیه بوده ولی صد در صد سودی هم برای ما داشته کسی هم نمیتونه به ایران حمله کنه پنجاه ساله آمریکا دور و برمون هست هنوز نتونسته بهمون نفوذ کنه
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 1
    صلاً چه لزومی داشت در روز اول جنگ با پوتین تماس بگیرند وقتی کاری برای جلوگیری از تنش و جنگ و یا متوقف کردن آن از دستت بر نمی آید معلوم است که تماس برای اعلام حمایت است.
  • مهشاد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    عجب ما دیگه نمی‌توانیم روی دیوار آمریکا یادگاری بنویسیم چون آمریکا فریبکاروحیله گرهست، بهتره که ما درجبهه ی روسیه باشیم
  • PL ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 3
    متاسفانه بسیار گفتگوی فاجعه باری بود و بسیار تاسف برانگیز که در مقابل دیکتاتوری متجاوز این چنین صحبت کرد.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    روزنامه شرق اولا بفرمایند با کی هستند؟عراق ،افغانسان و....ایشان که اینقدر دقیق وحقوقی هستند کلاس اموزشی برای عراق گڎاشتن که چگونه زیر محکومیتش بزند !!!ثانیا چرا از اینگونه دلسوزیها برای ملت مسلمان ومحروم ومظلوم یمن نداشتند ،؟؟؟
  • مجید IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 1
    عالی و عالی ) جانا سخن از دل ما گویی)
  • م م . م IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 3
    فرمایش صحیحی است.متاسفانه این گونه رفتارها در حقوق بین الملل خودزنی است.
  • اسکندرزاده IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    جالبه زمان حمله آمریکا به افغانستان و عراق که ده ها هزار کیلومتر فاصله مرزهای آنها بود هیچکسی هیچ حرفی نزد و اعتراضی هم نشد امروز روسیه با همان بهانه به همسایه خود حمله کرده منافع ملی را میشناسید روزی که مجبور شویم جهت حفظ منافع ملی و به دلیل حضور رژیم صهیونسیتی در بحرین اقدام نظامی کنیم امثال روزنامه شرق چه بهانه ای خواهند اورد
  • یاسر IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    اگر میخواهید انتقاد کنید، انتقاد منطقی کنید نه مغرضانه، چین هم همین اظهارات رو داشته، صربستان هم همین رو گفته، ما هم بخاطر همین داریم تو سوریه میجنگیم، رییسی گفته نگرانی تو درک می‌کنیم نگفته تایید میکنیم، والا هر طور حساب کنی از دولت اصلاحات مورد حمایت شما بدتر نبوده
  • آقاسجاد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    بادرود! با مرز مشترکی که داریم برقراری صلح و به آرامش دعوت کردن هردو کشور مسالمت آمیز می توانستیم امتیاز جهانی بعنوان کشوری متمدن چون ایران ؛ و برداشتن و زدودن افکار ملل به سمت و سوی خودمان سوق دهیم و جهان را متوجه خود سازیم که ایران در چندسال اخیر توانسته با نیروی قوای فکری بر جهان تاثیر به سزایی بگذارد نه با اینکه چون همسایه ماست حمایت ناهم ترازیی کنیم .
  • سوار IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    اتفاقا خوب کاری کرده.. ایران باید با تمام قوا پشت روسیه بایستد وبینی غرب را به خاک بمالد تا برای همیشه جهان از سلطه غرب خلاص شود.. دراصل پوتین خود را فدای جهان کرده. زنده بادپوتین
  • شهرام IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    مهم منافع کشور در هر موقعیتی میباشد هر کسوری نسبت به زمان و مکان باید به منافع ملی خودش توجه کنه درس حقوق و وووبه کار کشور ما نمی اید ای کاش نویسنده مقاله کمی به فکر منافع ملی بود
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    دقیقا
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    روزنامه شرق آمریکایی هستی .هیچکس به خودش اجازه نمیدهد به ایران حمله کند دورا نی که در زمان صدام زندگی میکردیم گذشت امروز اونروز نیست شما آتش بیار معرکه نشوید خواهشا .
  • حمزه.ملکی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 1
    سپاسگزارم.نویسنده.محترم
  • احمد IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 1
    بهترین نوشته یه روزنامه...
  • سید قدیر غنی زاده زاویه IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    خبرگزاری باید امین باشد اگر اگر نقل کرده اید که رییسی گفته نگرانی روسیه را درک می کنیم باید بقیه جمله را نیز بنویسید که رییسی در مقابل آن گفته : که تغیر مرزها را قبول نداریم
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    سلام. ظاهرا این صحبت قبل از حمله روسیه به اوکراین بوده است.
  • مرتضی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 1
    سلام افرین حق است گفته های شم ممنون که از دل مردم حرف زدی ید تشکر
  • داود IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 2
    دمت گرم.حرف حساب جواب نداره.
  • محمد IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    دست روسیه دردنکند خوب کرده به اوکراین حمله کرد من نمی دونم شمای که اشک تمساح میر یزید برای اوکراین چرا درمورد مردم یمن سکوت کرده اید
  • GB ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    هنگا می که از نگاه سیاست به دنیا نگاه کنید و به صورت افراطی به غرب و امریکا بتازید مجبور هستید کار های زشت و ضد انسانی و ضد مسلمانی چین و روس تایید و یا چشم پوشی کنید
  • مجید IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    خوب این نظر نویسنده متن روزنامه است حتما آقای رئیسی نظرش همون بوده که در گفتکو با پوتین گفته
  • حسین IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 1
    تحلیل بسیار غلطی بود ، شما که باید بهتر بدونید اکراین در قطعنامه ها علیه ایران رای میداد و اومدن مرزهای ناتو نزدیک روسیه برای ما هم خوب نیست ، پس زیاد دل نسوزونید ، پس نقد شما نشون دهنده اینه که یا چیزی نمیدونی یا مشکلت با شخص اقای رئیسی هست
  • فرزاد IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 2
    اين بود شعار نه شرقی نه غربی؟کشتار مردم اوکراین و یمن چه تفاوتی با هم دارند که یکی رامحکوم می کنند واز یکی حمایت می‌کنند؟
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    پس ایران هم حق داره به اذربایجان حمله کنه چون اذربایجانم اولش جزوایران بود الان رفت تو صف دشمنان ایران وروسیه هم باهاش همدست شد وکریدور رو خودش میخواد نظارت کنه ومرزایران وارمنسنتان رو قطع کنن وموقعیت ژئوپلوتیکی ایران رو قطع کردن تا ایران به اروپا گازونفت صادر نکنه
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    چرا بیخود مردم رو میترسونید هیچ کس وجود حمله به ایران رو نداره ما نه اوکراینیم نه یمن نه مسکو ما ایرانیم و جواب کشنده میدیم به دشمنانمون
  • امیر IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    دروغ نگو
  • محمد IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    اقای ریسی درست گفت چون ریس جمهور اکراین به جای اینکه از فرصت استفاده کند واکراین دروازه میان شرق وغرب باشد حالا میدان جنگ قدرتهای بزرگ شده وحالا میگن چرا روسیه به انها حمله کرده
  • شفا یافتگان IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    این تحلیل های صدمن یه غاز رو چرا زمان پرزیدنت روحانی، نمیکردین، الان به هو عقلتون اومده سرجاش، خیلی خوبید شما
  • حسین IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    با سلام، واحترام از ریاست جمهوری ایران که دانش قضاوت دارند،و ریئس قویه قضائیه بودنند، و نیز آشنایی با حقوق بین المل دارند، بعید بود عجولانه با پوتین تماس بگیرند و چنین اظهار همدردی با صراحت کنند،؟
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    یک جوری میگین در آینده متوسل به زور میشن انگار در گذشته چنین چیزی نبوده مگر مزدوران آمریکا و خود امریکا جز سلاح زور سلاح دیگری دارند ؟ چرا وقتی حکام غرب از زور دفاع می‌کنند داد شما در نمی‌آید؟ وقتی که امریکا به کشوری حمله می‌کند میشود ازادسازی ولی روسیه حمله کند میشود تجاوز آشکار شماها که اشتباه رییس جمهور را خوب منعکس میکنید لطفا اشتباهات غربی ها هم منعکس کنید تا مبادا انگ مزدور غرب بودن به شما نسبت داده شود
  • میرزا IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 0
    مدیر مسئول روزنامه شرق .شما چقدر خود زنی میکنید .مگر وقتی ب عراق حمله شد و امریکا از اون ور دنیا آمد و ب چند کشور مستقل حمله کرد ،کسی محکوم‌کرد ؟؟شما‌تنهایی و قلم ردن شما بی ارزش و عناد با مردم است
  • بربادرفته۱ IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 0
    ما هم محکوم کردیم البته آمریکا رو
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    راجب رییس جمهور ایران درست صحبت کنید،روسیه متحد کشور ماست
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 3
    روسیه وپوتین از حالا شکست خورده در اوکراین ، کشتار مردم و حمله به کشورها محکوم است مرگ بر جنگ ۰
  • ایوب DE ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    6 5
    عیناً حرف نویسنده را تائید میکنم واز جناب آقای رئیس جمهور ایران خواهانیم تجاوز را با بی تجربگی وخوبزرگ بینی که سبب زرر وزیان مظاعفی که به کشور مان ایران خواهد زد را مشروعیت نبخشند کشور ایران بیشتر از هر کشور دیگری در منطقه است که همه چشم داشت دارندوحرفهای مقامات ایران باعث مشروعیت تجاوز وکرفتن حق از راه حل غیر دیپلماتیک خواهد شد
  • محمد رضا IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 3
    خوب بود، متجاوز، متجاوزه ،،، خصوصا روسیه که سابقه خوبی برای ما ایرانیان نداره،، محکومه
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    رئیس.جمهور.درست.میگه
  • شما IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 1
    آقای رئیسی بهتر بود اوضاع مملکت رو درست میکردید به جای این کارها
  • ناصر IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 1
    هیچ آدم عاقلی قبول نمیکند که آمریکا بخواهد زیر دماغ روسیه پایگاه نظامی بزند
  • محمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    ریس جمهورحتمادلیلی برای این حرف داشته اند وآیاگوینده این مطلب بیشترازرئیس جمهورمیفهمد
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    بی کارنامه ها و بد کارنامه ها و خسارت زنندگان همه جانبه به مصالح کشور امروز زبان باز کرده اند . سیاست بسیار روشن ایران یعنی اعلام خطر گسترش ناتو به شرق که یک پیمان کاملا نظامی برای تهدید هر کشوری است که زیاده خواهی و امر و نهی آمریکا و غرب را نمی‌پذیرد و از طرف دیگر عدم استفاده از جنگ برای حل و فصل مسائل و استفاده از راه حل های دیگر خیلی روشن و واضح و منطقی است و عوام فریبی روزنامه شرق آن را لکه دار نمیکند .
  • همت IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    البته شما که به غرب تا ابد متعهد هستید حق دارید از سخنان رییس‌جمهور جمهور انتقاد کنید.
  • ایرانی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 2
    دقیقا تو یکی از نظرات همین گونه که نوشته شده، نوشتم این موضع خوبی از طرف رئیس جمهوری نبود، ولی دیگه تیر از کمان رها شده،خوب بود تا اعلام موضع چین صبر می‌کردید،آنوقت بهتر تدبیر مینمودید
  • سیاس IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 0
    آقای رئیسی درست گفت چون هیچ کشوری حضور بیگانگان را در همسایگی خودش نمی‌پذیرد روسیه حق دارد وقتی اوکراین این موضوع را درک نمیکنه به زور متوسل بشه
  • بهروز آزادبخت IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 0
    درود بر آقای رییسی بهترین حرف رو زد باید جلو ناتو ایستاد حالا هر چه هزینه اش باشد فعلا منافع ما و روس ها یکیست البته سیاست ما نه شرقی نه غربیست ما مستقل هستیم
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 0
    روزنامه شرق هر از چند گاهی ، از یک طرف ملت ایران را از جنگ می‌ترساند ، از طرف دیگر توان موشکی و دفاعی و هسته ای را زیر سوال میبرد !!! این سیاست یک بام و دو هوا فقط برای تضعیف کشور و ماهیگیری سیاسی است .
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 0
    روزنامه شرق چه آسمون ریسمونی بافته
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 0
    روزنامه شرق اگر نگران حمله به ایران است برای برنامه هسته ای و برنامه موشکی کشور مزاحمت ایجاد نکند .
  • کریم IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    3 1
    روزی ایران هم باید با توسل به زور مناطقی رو بگیره.
  • مهدی DE ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    هردم ازین باغ بری میرسد
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 1
    احسنت
  • ِقربانعلی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 1
    اگر منتقد گفته ی آقای رئیسی هستید؛این نکته را هم فراموش نکنید که درشورای امنیت وقتی قطع نامه پشت قطع نامه همین اعضای ناتو علیه ایران ارائه میکرد؛همین روسیه وچین بودند که مخالفت می کردند.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 1
    روسیه حمله کرده به اوکراین ، شما چرا میسوزید، نکنه ناراحتید کدخدا جونتون سکه یک پول شده واقعا متاسفم از اینکه اسم خودتون و تحلیلگر مسائل سیاسی گذاشتید
  • احمد IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 2
    احسنت به روزنامه شرق ما ملت ایران از هر جنگ و زورگویی و استبداد و دیکتاتوری بیزاریم
  • محمد IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 2
    دقیقا همینه
  • عظیمی IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    4 5
    خیلیها سالهاست مترصد حمله به ایران هستند ولی جرات ندارند.شما نترس برادر بزرگوار ما هستیم
  • هاتف IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    هنین که شماها و شبکه های انگلیس و عربستان و بهاییها از صحبت کردن رییسی انتقاد میکنید یعنی کارش درست است چون درورد روحانی دقیقا برعکس این بود که کشور را فلج کرد
  • نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    اوکراین به ابزار غرب برای فشار به روسیه و تهدیدی برای روسیه تبدیل شده بود هر کشور دیگه ای بود واکنش نظامی میداد آمریکا هم بود واکنش نظامی می داد . تایوان هم الان ابزاری برای غرب برای فشار به چین تبدیل شده است . و چین اگر این خطر را رفع نکند برایش بسیار گران تمام خواهد شد چون غرب تمام تلاشش را می‌کند تا از طریق تایوان به چین ضربه بزند .
  • نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    جنگ روسیه و اوکراین یه هفته نشد که روسیه رو از همه چیز محروم و تحریم کردند . اما عربستان سعودی که ۸ ساله مردم بی گناه یمن رو هر روز به هر نحوی از گرسنگی گرفته تا ..‌.... می‌کشه اما نه از چیزی محروم میشه و نه تحریم چرا .....
  • ناسناس IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    کیایی که برای روسیه خودشون پاره میکنن همین روسیه در زمان جنگ چقدر به صدام کمک کرد الان هم اگر کشوری به ایران حمله کنه روسیه باز هم به ایران خیانت .میکنه
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 1
    اونایی ک میگین غرب گدا خودتون شرق گدا نیستین ؟
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    0 0
    نه خیرداداش ملت ایران نمیخواهدباآمریکا رابطه آنچنانی داشته باد
  • Saeed IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    2 0
    چرت نگو ایران باید همین بلا رو سر آذربایجان میاورد
  • Ali IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    شما گزارشات گزارشگرهای را توی این چند روز شنیدی که همش بغض می کنند که اینها مردم متمدن غرب است که می میزنند یعنی خود برتر بینی ولی همین مردم متمدن در طول این سالها هزاران نفر از خاورمیانه را کشتن این اصلا جای نگرانی ندارد شما اصلاح طلبان هم ناراحت نباشید اکراین حلقه امنیتی روسیه محسوب میشه و بر اساس توافق نباید ناتو رو به شرق گسترش پیدا کند که الان این اتفاق دارد می افتند و این خلاف وعده غربی هاست و در واقع این غربیها هستند که باعث این اتفاقات شده اند و حرف رییس جمهور کاملا به جاست و بهترین موضع را اعلام کردند کاملا بی طرف خودشان بروند مشکل شأن حل کنند
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    2 0
    بیدارشو از این خواب غفلت اونا میخوان اسلام نباشه تومیخوای باهاشون رفتار مسالمت امیز داشته باشی