مراسم سومین آیین ستایش عضو ممتاز و اصناف برگزیده خانه سینما یکشنبه شب 12 تیرماه در تالار سیف‌الله داد برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین،‌ آغازگر این مراسم که با حضور چهره‌های سرشناس سینمای ایران برپا شد، پخش مستندی از حضور سینماگران در خلیج فارس به مناسبت سالروز فاجعه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرباس ایران بود. در ادامه خانواده شهیدمحسن رضائیان کاپیتان این هواپیما مورد تقدیر قرار گرفتند.

یادآوری فاحعه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرباس ایران
کامران ملکی مجری مراسم برای اجرای این بخش پرویز پرستویی را روی صحنه خواند و پرستویی گفت: «امروز دوازدهم تیر مصادف با وقوع فاجعه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرباس ایران است؛ فاجعه‌ای که در آن 290 نفر از هموطنانمان جان سپردند که 66 نفر آنان کودکان بودند.»

پرستویی با اشاره به بخشی از مستندی که پخش شد، گفت: «حسام فرزند شهیدی که در این فیلم صحبت می‌کند در سخنان خود می‌گفت اهالی بندرعباس یک سال بعد از این واقعه ماهی نمی‌خوردند. سه سال از زمان حضور سینماگران در بندرعباس که از سوی آقای رضا میرکریمی مدیرعامل وقت خانه سینما تدارک دیده شده بود، می‌گذرد. در دو سال گذشته بنا به دلایلی که همه می‌دانیم حالمان خوب نبود و امسال دوباره فرصتی به وجود آمد تا یادی از آن فاجعه کنیم.»

پرستویی اظهار داشت: «سه سال قبل زمانی که سینماگران به خلیج فارس رفتند پرس‌تی‌وی این برنامه را پوشش داد و موجب آگاهی رسانی در این زمینه شد. امروز خانواده شهیدی در کنارمان هستند؛ خانواده شهید محسن رضائیان کاپیتان آن هواپیما که به نمایندگی 290 شهید در این جا حاضر هستند.»

پرستویی در ادامه سخنان خود از حبیب احمدزاده داستان‌نویس حوزه دفاع مقدس دعوت کرد روی سن حاضر شود.

احمدزاده گفت: «بعضی دوستان می‌پرسند برگزاری مراسمی از سوی هنرمندان برای فاجعه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرباس ایران چه سنخیتی با این گروه دارد، اما به اعتقاد من این همانند کاری است که زمان رای‌دهی به نام خلیج فارس انجام می‌دهیم. اقدام ناخوشایندی که در جریان این اتفاق رخ داد و در ادامه پاسخ سخنگوی وزات امور خارجه آمریکا مبنی براینکه قصد ندارند از این حرکت خود معذرت‌خواهی کنند و همچنین غرامت پنج برابری که به پاکستانی‌ها در شرایطی مشابه پرداخت می‌شود به ما ثابت می‌کند باید به هر شکل که امکان داریم دیدگاه خود را در این زمینه بیان کنیم.»

این نویسنده یادآور شد: «امروز بسیاری از انسان‌دوستان و صلح‌طلبان سراسر دنیا از این فاجعه اطلاعی ندارند و اقدامات ما موجب آگاهی‌رسانی می‌شود. همواره زمانی که با فعالان حوزه صلح بین‌المللی و آمریکایی صحبت کرده‌ام از آنان پرسیده‌ام اگر فرض را بر این بگذاریم که بن لادن عامل واقعه 11 سپتامبر بوده و ما ایرانی‌ها به او مدال بدهیم شما چه احساسی خواهید داشت و همواره با واکنش‌هایی انسان‌دوستانه مواجه شده‌ام. بنابراین قاعده ملت آمریکا از دولت آن جداست و به همین دلیل است که همزمان با این واقعه و به زمان آمریکا در دو کلیسای آمریکا مراسمی برای شهدای ایرباس برگزار می‌شود.»

احمدزاده اظهار داشت: «هدف ما از آگاهی‌رسانی در این زمینه و برگزاری مراسمی اینچنین آن است که اگر زمانی کاپیتانی خواست در هرکجای دنیا مسئولیت بمباران و یا آنچه در مورد ایرباس ایرانی اتفاق افتاد انجام دهد به یاد داشته باشد مردمانی هستند که تا سال‌های سال از اقدام او با انزجار یاد خواهند کرد.»

منوچهر محمدی، محمدمهدی عسگرپور، رضا میرکریمی در کنار پرویز پرستویی قرار گرفتند و فیش دو حج تمتع برای امسال به همراه چهار سکه بهار آزادی به مادر شهید محسن رضائیان و برادران او اهدا کردند و ملکی از کمک‌‌های دکتر خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و مومنی رئیس حوزه هنری تشکر کرد.

عسگرپور: راهی پیچیده و سخت پیش رو داریم
سخنان عسگرپور مدیرعامل خانه سینما درباره انتخاب صنف و عضو برگزیده خانه سینما آغازگر رسمی این بخش از مراسم بود. عسگرپور اظهار داشت: «باعث خوشحالی است که امروز شاهد برگزاری آئین ستایش از اصناف و عضو برگزیده خانه سینما هستیم. بذر این اقدام در دوره آقای میرکریمی کاشته شد و حالا ما با نهالی روبرو هستیم که امیدواریم آن را به سلامت به دستان گروه بعدی بسپاریم. در تمامی جلساتی که در یکی دو سال گذشته داشتیم همواره در مورد مسائل و مشکلات صنفی صحبت کردیم. ما این روزها دوره‌ای را تجربه می‌کنیم که منحصر به فرد است.»

او ادامه داد: «منظور من از این منحصر به فردی این نیست که بهترین دوره فعالیت را پشت سر می‌گذاریم، اما واقعیت این است که مشابه چنین دوره‌ای را هیچ‌گاه نداشتیم، همانطور که در سایر بخش‌های کشور نیز وضعیت به همین ترتیب است. در این مقطع هم مثل همه سال‌های گذشته این پرسش مطرح بوده که فعالیت صنفی به چه معناست. در قوانین نیز نکته مشخصی در این زمینه وجود ندارد و به همین خاطر است که در گذر زمان با افرادی مواجه می‌شویم که کلیت کار صنفی را زیر سئوال می‌برند. بخشی از این بحران به خلاء قانونی بازمی‌گردد.»

مدیرعامل خانه سینما گفت: «مراسم امروز به تجلیل از اصنافی اختصاص دارد که بیشترین فعالیت را در حوزه کارهای صنفی داشته‌اند و ما در تجربه جدید این سال‌ها یاری کردند. در این دو سال تلاش‌های بسیاری شد که بودجه خانه سینما از مجرای مرسوم آن پرداخت نشود و ای‌کاش همه تلاش‌ها برای از حرکت انداختن خانه سینما به همین محدود می‌شد. برخی تلاش کردند بنیاد خانه سینما را منهدم کنند. حتما بعدها گروه‌هایی در مورد این سال‌ها و کارهایی که صورت گرفت خواهند نوشت و عرض و طول آنچه طراحی شده را بیان خواهند کرد.»

او در مورد نقش موثر اصناف در گذر از این بحران گفت: « در این شرایط سخت افرادی که اعضای اصناف ما بودند در کنار خانه سینما قرار گرفتند و ابایی از اینکه نام آنان در لیست سیاه قرار بگیرد نداشتند. این‌ها درسی برای ما بود تا توانایی‌های خود را دست کم نگیریم.»

مدیرعامل خانه سینما گفت: «خانه سینما از بیرون شکل و شمایلی دارد. دو ساختمان و تعدادی از سینماگران که در حوزه فیلمسازی فعالیت دارند و مجموعه‌ای از فعالیت‌های صنفی. اگر افراد وارد این فعالیت‌های صنفی نشوند دچار سوء‌تفاهم می‌شوند، مثل آن آقای فیلمسازی که تصور می‌کرد ما صبح‌ها در کنار آمریکایی‌ها هستیم و ظهر با فرانسوی‌ها ناهار می‌خوریم و شب‌ها با انگلیسی‌ها دیدار داریم. این تصور بیرونی است،‌ اما من به دوستانی که علاقمند بودند این دو ساختمان را به دیگر ساختمان‌هایشان اضافه کنند باید بگویم وقتی وارد جریان کارهای صنفی شوید با مجموعه‌ای از اعضا مواجه می‌شوید که مشکلات معیشتی و بیکاری دارند. گروه دیگری که کار می‌کنند با ممیزی دست و پنجه نرم می‌کنند.»

او اظهار داشت: «تصور نمی‌کردم مشکلاتی که در این دو سال برای ما به وجود آمد تا این حد موجب پیوند ما شود و اعضا را به هم نزدیک کند. تعدادی از دوستان قدیمی را از دست دادم و تعدای دوستان جدید به دست آوردم. ما در بخش مشکلات مالی بیش از کمک‌های مالی به دلگرمی نیاز داشتیم که اصناف ما را در این زمینه یاری دادند.»

عسگرپور گفت: «ما راهی پیچیده‌تر و سخت‌تر پیش رو داریم که به همین دلیل باید حمیت صنفی را بالا ببریم و دستاوردهای این گروه را به گروه بعدی بسپاریم.»

تجلیل از میری به عنوان عضو ممتاز
مراسم با پخش کلیپی درباره عضو برگزیده این دوره ادامه پیدا کرد، در این کلیپ جمعی از سینماگران درباره مازیار میری سخن گفتند و پس از پایان پخش آن عسگرپور جملاتی را در مورد این فیلمساز بیان کرد: «شما شاهد باشید ما از کسی تجلیل می‌کنیم که جوان است و در قید حیات و انشالله که سال‌ها سایه او بر سر سینمای ایران باشد. میری در کنار همه خوبی‌هایش یک ویژگی داشت و آن زودرنجی‌اش‌بود که دیگر الان آن ویژگی را ندارد. او پیش از من که معمولا ساعت هفت و نیم در خانه سینما حاضر می‌شوم به اینجا می‌آید و با سخت‌کوشی کارها را دنبال می‌کند. او در چند ماه گذشته به واسطه سختی‌هایی که در خانه سینما با آن‌ها روبرو شده، سخت پوست شده و جزو سخت‌پوستان سینما خواهد بود.»

او ادامه داد: «نام میری در کنار کسانی که در شرایط سخت خانه سینما همراه آن بود و موجب ریل‌گذاری جدید شد در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد.»

عبدالحسن برزیده دیگر سینماگری بود که در مورد میری سخن گفت. او اظهار داشت: «برخی در این مدت خودشان و صنف را به یک وعده فروختند. این کار سختی است، اما کسانی که در این میان ماندند و خود و صنفشان را نفروختند کاری ارزشمند انجام دادند. در زمان بروز مشکلات خانه سینما مازیار کمک زیادی کرد، این در شرایطی بود که او به راحتی می‌توانست با گروه دیگر همراه شود و دیگر نه فیلمش دچار مشکل شود و نه به دردسر بیافتد.»

میری به دعوت ملکی روی صحنه آمد و گفت: «خوشحالم که اینجا هستم. از همه دوستانی که از من تعریف کردند تشکر می‌کنم و اگر همه این‌ها درست باشد این روزها به معنای اتهام خواهد بود و دو سال زندان دارد! روزهای تلخ و شیرینی را در این شش هفت ماه پشت سر گذاشتم که نمی‌خواهم از تلخی‌ها یاد کنم و به شیرینی‌های آن فکر می‌کنم. من در کارهایی که برای صنف انجام دادم نماینده یک گروه بودم؛ بارها در مقابل سختی‌ها خواستم به آقای عسگرپور بگویم دیگر ادامه نمی‌دهم که دیدم با نامه‌های اتهام‌آمیز روبروست و سایت‌های مختلف مطالب زیادی علیه او نوشته‌اند. سراغ فرهاد توحیدی رفتم تا به او بگویم نمی‌‌آیم که دیدم او سرگرم جواب دادن به اتهامات عجیب و غریبی است که به او وارد کرده‌اند. خوشحالم که اینجا هستم و بزرگ می‌شوم و سعی می‌کنم یاد بگیرم.»

تدوینگران و طراحان فیلم؛ اصناف برگزیده
پخش کلیپ مربوط به طراحان فیلم آغازگر بخش دوم تقدیرها بود.

فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما برای صبحت در مورد صنف طراحان فیلم روی صحنه آمد و گفت: «در سفری که به آمریکا داشتیم جلسه‌ای با صنف کارگردانان و نویسندگان داشتیم. از نمایندگان صنف نویسندگان پرسیدم چند عضو دارید و گفتند 12 هزار نفر. این فقط اعضای صنف نویسندگان غرب آمریکا بود. نوع فعالیت‌های صنفی آنان نشان از بلوغ صنفی دارد. آنان 100 سالی آزمون و خطا کردند تا در نهایت به این انسجام رسیدند که نمونه همبستگی آنان را چهار سال قبل در اعتصاب دیدم که می‌رفت مراسم اسکار را تعطیل کند.»

او ادامه داد: «امروز جامعه اصناف سینمایی ما در مقام پرسشگر قرار داد و هرکسی که در این مقام قرار بگیرد نشانگر بلوغ آن است. اصناف سینمایی می‌‌توانند در تکوین پایه‌های نظری صنف و بحث‌هایی که به تشکیل سندیکای واقعی منجر می‌شود از ستون‌های پیشبرد اصلی باشند.»

در این بخش لوح تقدیر از سوی توحیدی، غلامرضا موسوی و امین تارخ به نائب رئیس انجمن طراحان فیلم غلامرضا نامی اهدا شد. نامی گفت: «از اینکه صنف ما دیدید تشکر می‌کنم. اعتقاد ما این است که پایداری خانه سینما موجب اعتلای سینمای متعهد خواهد شد.»

پس از پخش کلیپ مربوط به کانون تدوینگران تورج منصوری برای صحبت در مورد این صنف روی صحنه آمد و گفت: «شرایط کنونی خانه سینما مرا خیلی خوشحال می‌کند، چون شبیه اندام واحد شده؛‌ زمانی که ویروسی به آن حمله می‌کند همه متحد می‌شوند تا از این اندام دفاع کنند و این نشانگر یک بلوغ است.»

او ادامه داد: «وحدت موجود در صنف تدوینگران اهمیت بسیار بالایی دارد که امیدواریم این وحدت ارزشمند همچنان حفظ شود. تک‌تک اعضای خلاق این صنف موجب شدند ضعفی که در گذشته در کانون وجود داشت برطرف شود و امروز به شاهد قدرت بالای این صنف باشیم.»

تورج منصوری و امیر اثباتی لوح تقدیر را به حسن حسندوست رئیس کانون و بهرام دهقانی نائب رئیس آن اهدا کردند. حسندوست در سخنانی گفت: «صنف ما جزو نخستین اصنافی است که عضو خانه سینما شد و اساسنامه خود را نوشت. مرحوم روح‌الله امامی، مرحوم ایرج گل‌افشان، مرحوم مهدی رجائیان، مرحوم مهرزاد مینویی و مرحوم غلامرضا خضوعی از موسسان صنف ما بودند که امروز در کنار ما قرار ندارند.»

مراسم با نمایش کلیپ مربوط به همکاری اعضای خانه سینما در تقویت بنیه مالی این نهاد صنفی پایان یافت. ملکی در بخشی از مراسم اعلام کرد تمبر جشن خانه سینما همزمان با برگزاری این مراسم در شهریور ماه عرضه خواهد شد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =