بیانیه عربستان و مصر علیه برنامه موشکی ایران

فارس نوشت: پس از سفر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به عربستان سعودی، ریاض و قاهره، شامگاه (سه‌شنبه)، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

بنا بر گزارش وبگاه روزنامه «الیوم السابع»، در این بیانیه مشترک به تحولات و مسائل داخلی کشورهای مختلفی از جمله ایران پرداخته شده است. طبق این بیانیه، دو طرف در ارتباط با ایران خواستار «رسیدگی جدی و مؤثر به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با تمامی اجزا و پیامدهای آن» شده‌اند.

در ادامه همین بند همچنین بر «اصول حسن‌همجواری و احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و در امان نگاه داشتن منطقه از تمام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» تأکید شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین ریاض و قاهره تلاش برای لطمه به امنیت دریانوردی در خلیج فارس، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ  را محکوم و در عین حال، بر ضمانت آزادی دریانوردی در این کریدورهای دریایی و لزوم مقابله با هر گونه تهدید تأکید کردند.

عربستان سعودی و مصر در این بیانیه مشترک بر اهمیت ایجاد یک راهکار سیاسی برای بحران یمن، سوریه و لیبی نیز تأکید کردند. دو طرف به امور داخلی کشور عراق هم پرداختند و  ابراز امیدواری کردند که در این کشور دولتی تشکیل شود که «به اقدام در جهت امنیت و ثبات عراق ادامه دهد و ضمن توسعه این اقدامات، تروریسم را ریشه‌کن کند و مداخله‌های خارجی در امور داخلی این کشور را متوقف نماید».

رئیس‌جمهور مصر، عصر روز گذشته، در صدر هیأتی بلندپایه وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به استقبال او رفت. «بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر پیشتر اعلام کرده بود که این سفر در راستای تقویت روابط مصر و عربستان و همکاری دوجانبه در تمامی زمینه‌ها صورت می‌گیرد. السیسی در این سفر با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه عربستان سعودی نیز دیدار و درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1610843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید علی مشهد IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    10 0
    خودشون عرضه ساخت ندا ن حسودی می‌کنند و قطعنامه صادر میکنن.. قطعنامه کیلویی صادر کنین و ازاین حسادت بمیرید
  • قادر IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    2 0
    آل سعود کودک کش بمیرید
  • علیرضا IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    چه پررو هستند. موشک ما به شما چه ارتباطی داره؟ ما تا حالا ،گ۴تیم چرا شما این همه جنگنده اف ۱۶ امریکایی خریدید؟ نترسید ،آدم باشید ،سرتون به کار خودتون باشه ،فضولی بیجا نکنید کسی بهتون کاری نداره