۲۹ نفر
۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
اردوغان و آشکار شدن دُم خروس

اکنون پس از سالها شعارهای دفاع از ملت فلسطین در ترکیه رنگ باخت و با استقبال گرمی که دولت ترکیه از اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به عمل آورد، به اصطلاح دم خروس از زیر لباس رجب طیب اردوغان بیرون زد و این بزرگترین ضربه ای است که حزب توسعه و عدالت به آرمان ملت فلسطین وارد ساخت.

سفر اخیر اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه در این شرایط که ملت فلسطین هر روز با حملات وحشیانه ارتش اسرائیل مواجه است تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست و این یک خیانت آشکار از سوی حزب توسعه و عدالت  به آرمان ملت فلسطین تلقی می شود.

دیدار اخیر اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی از ترکیه نشان داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری این کشور پس از سالها فریب ملتهای ساده لوح جهان اسلام سرانجام ماهیت واقعی خود را در همسویی با اسرائیل آشکار ساخت.

رجب طیب اردوغان که با شعار اسلام گرایانه و با هدف کمک به ملت فلسطین و تقابل با توسعه طلبی اسرائیل جامه رهبری ترکیه را برتن کرد، ماهرانه توانست با شعار های فریبنده جایگاه ترکیه را از یک کشور لائیک به یک بازیگر مهم جهان اسلام ارتقاء بخشد.

 در ۱۱ بهمن ۱۳۸۷ رجب طیب اردوغان در یک حرکت نمایشی و فریبنده در حاشیه نشست اقتصادی داووس در سوئیس در مناظره شکلی و ظاهری با شیمون پرز رئیس وقت رژیم صهیونیستی این رژیم را سرکوبگر و قاتل کودکان فلسطینی تلقی کرد و با حالت قهر تالار مذاکره را ترک کرد.

این حرکت نمایشی محبوبیت رجب طیب اردوغان را در میان ملتهای اسلامی بشدت افزایش داد تا جایی که شیخ یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه علمای اسلام و خطیب جمعه دوحه قطر در خطبه های نماز جمعه اعلام کرد که جهان اسلام شاهد ظهور رهبری کاریزماتیک  است که مشعل مبارزه علیه رژیم صهیونیستی را در دست گرفت.

دو روز بعد شورای شهر تهران عنوان شهروند تهرانی را به رجب طیب اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود اعطا کرد که این بالاترین تکریمی بود که در سطح ایران در پاسخ به حرکت نمایشی اردوغان در حاشیه نشست داووس صورت گرفت.

یک ماه بعد خالد مشعل رئیس وقت دفتر سیاسی حماس با سفر به آنکارا، رجب طیب اردوغان را ناجی ملت فلسطین تلقی کرد و از وی به دلیل برخورد تند با شیمون پرزرئیس رژیم اسرائیل قدردانی کرد که در زمان خود  بازتاب وسیعی در اراضی اشغالی به همراه داشت.

اما صرف نظر از حرکت های پوپولیستی و فریبنده اردوغان این سوال مطرح است که چگونه می شود راننده اتوبوس شهرداری استانبول بدون پیشینه قابل قبول سیاسی و اجرایی در یک چشم به هم زدن پلکان ترقی را طی کند و ناگهان به عنوان بیست و هفتمین نخست وزیر  و سپس به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شود؟

ترکیه کشوری است که به لحاظ ژئوپولتیکی اهمیت بالایی برای آمریکا و غرب دارد زیرا نقشی که به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب ایفا می کند و نیز تسلط بر تنگه داردانل و حضور نظامی در دریای سیاه و عضویت در پیمان ناتو نقش تاثیر گذاری در جنگ سرد غرب علیه اتحاد جماهیر شوروی ایفا کرد.

اما ساختار دینی و اجتماعی ترکیه به گونه ای است که اتحادیه اروپا علیرغم اهمیت ژئوپلتیکی این کشور با گذشت بیش از ۵۰ سال اجازه نداد که ترکیه وارد مجموعه اتحادیه اروپا بشود و لذا ترکیه بیش از نیم قرن همچنان در قرنطینه اتحادیه اروپا باقی مانده است.

اما گرایش مردم ترکیه به اسلام سنتی موجب شده تا فضای جدیدی برای صعود حزب توسعه و عدالت که بخشی از سر شاخه های اخوان المسلمین به شمار می رود، فراهم شود زیرا به مرور زمان شعارهای ملی گرایی و پان ترکیستی در جامعه مسلمان ترکیه کم رنگ شد.

بر این اساس ترکیه از چتر فراماسونری شاخه پاریس که در تقابل با دین و مذهب است خارج و تحت حمایت فراماسونری لندن که تعارضی با دین ومذهب ندارد، قرار گرفت و راه برای صعود سریع حزب توسعه و عدالت به بالاترین نقطه هرم قدرت فراهم شد.

رجب طیب اردوغان که بازیگرسیاسی ماهری است توانست در یک فرایند زمانی کوتاه دوستان و همفکران خود را یکی پس از دیگری از صحنه سیاسی خارج و خود حاکمیت مطلق ترکیه را در دست بگیرد.

اردوغان با تغییر قانون اساسی، نظام پارلمانی ترکیه را به نظام ریاستی تبدیل کرد و در مرداد سال ۱۳۹۳ با کسب بیش از ۵۰ درصد آراء به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری  ترکیه انتخاب شد.

دخالت در عراق وکشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب قفقاز، اشغال بخش هایی از استان ادلب سوریه، حضور نظامی در لیبی برای کمک به حاکمیت اخوان المسلمین علیه دولت خود خوانده ژنرال خلیفه حفتر و حمایت از اخوان المسلمین مصر که منجر به کاهش سطح روابط قاهره و آنکارا شد، بخشی از سیاست های تخریبی رجب طیب اردوغان در منطقه تلقی می شود.

پانزدهم ژوئیه ۲۰۱۶ نقطه عطفی در تاریخ سیاسی کشور ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان تلقی می شود زیرا در آن شب ارتش ترکیه دست به یک کودتا علیه حاکمیت حزب توسعه وعدالت زد و رجب طیب اردوغان که در آستانه سقوط حتمی قرار داشت با کمک جمهوری اسلامی ایران از این خطر بزرگ نجات یافت.

اگر چه نمی توان در مورد درستی و یا اشتباه آمیز بودن تصمیم نهادهای ایرانی در نجات رجب طیب اردوغان از سقوط، داوری کرد اما سرنگونی حزب توسعه و عدالت می توانست به تغییر معادلات منطقه ای و جهانی به سود محور مقاومت منجر شود.

اما در هر حال مسولان جمهوری اسلامی تشخیص دادند که وجود حزب به ظاهر اسلام گرای توسعه وعدالت در رأس هرم قدرت ترکیه بهتر از قدرت گرفتن ملی گرایان در این کشور است هر چند بنا به دلایلی ممکن است این تلقی، اشتباه باشد.

اکنون پس از سالها شعارهای دفاع از ملت فلسطین در ترکیه رنگ باخت و با استقبال گرمی که دولت ترکیه از اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی به عمل آورد، به اصطلاح دم خروس از زیر لباس رجب طیب اردوغان ظاهر شد و این بزرگترین ضربه ای است که حزب توسعه و عدالت به آرمان ملت فلسطین وارد ساخت.

کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین، امارات، مغرب، سودان و مصر که با رژیم صهیونیستی رابطه آشکار و پنهان بر قرار کرده اند و با حجمی از انتقادات مردمی مواجه بودند اکنون توجیه قابل قبولی برای سیاست عادی سازی رابطه با اسرائیل پیدا کرده اند.

سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه در این شرایط که ملت فلسطین هر روز با حملات وحشیانه ارتش رژیم اسرائیل مواجه هستند تحت هیچ شرایطی قابل توجیه نیست زیرا نفوذ نامشروع این رژیم به حوزه جهان اسلام برای همیشه مساله فلسطین را از مدار توجه ملتهای اسلامی خارج خواهد ساخت.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1611630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =