توصیه‌های خوراکی برای پیشگیری از «ترش کردن» معده

باشگاه خبرنگاران نوشت: بیماری ریفلاکس معده‌ای به مرو زمان اتفاق می‌افتد که اسید معده به طور مکرر به مری باز می‌گردد.

مهسا موذن دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز  گفت: ریفلاکس اسید می‌تواند پوشش مری را تحریک کند که بسیاری از افراد ریفلاکس اسید را تجربه کرده اند، به ویژه در ایام نوروز به دلیل استفاده از غذاهای چرب و ناسالم و تغییر الگوی غذایی، این علائم ممکن است تشدید شود.

او گفت: رعایت برخی از نکات تغذیه‌ای در نوروز می‌تواند سبب پیشگیری از این مشکل در افراد شده یا علائم را بهبود بخشد که با این راهکارها آشنا می‌شویم:

موذن گفت: در صورت استفاده از غذاهای رستورانی یا مصرف غذا در بیرون از خانه، از مصرف وعده‌های غذایی بزرگ و پرچرب مانند فست فودها شامل سوسیس و کالبالس، پیتزا، همبرگر، چیز برگر و موارد مشابه، همچنین غذاهای سرخ شده، غذاهای تند، نوشیدنی‌های گازدار و نوشیدنی‌های انرژی زا خودداری کنیم و غذاهای کم چرب‌تر را انتخاب کنیم.

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: در صورت اضافه وزن یا چاقی، (از چند ماه قبل نوروز) برنامه کاهش وزن را زیر نظر متخصص تغذیه آغاز کرده و در طول ایام نوروز به این برنامه پایبند بمانیم.

او گفت: در صورت رفتن به دید و بازدید نوروزی، از مصرف چای به ویژه چای پررنگ، قهوه، شکلات، شیرینی‌های خامه‌ای و شیرینی‌های حاوی چربی زیاد پرهیز کنیم.

موذن گفت: بهتر است از میوه‌هایی غیر از مرکبات مانند موز یا سیب و یا سبزی‌هایی مانند خیار استفاده کنیم.

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: از خوردن شام دیرهنگام پرهیز کنیم. کمترین فاصله زمانی غذا خوردن تا دراز کشیدن، باید ۲ تا ۳ ساعت باشد.

او گفت: به جای سه وعده غذایی در روز، وعده‌های غذایی کم حجم و مکرر را انتخاب کنیم و از مصرف، نعناع، پیاز، الکل، غذاهای اسیدی همچون آب پرتقال، گوجه فرنگی و محصولات حاوی گوجه فرنگی خودداری کنیم.

موذن گفت: لباس‌های آزاد و گشاد (در ناحیه کمر) بپوشیم.

دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: در صورتی که از دخانیات استفاده می‌شود، آن را ترک کرده و از دود آن‌ها نیز دوری کنیم.

او گفت:  سطح استرس را کاهش داده و یک رژیم غذایی متعادل با فیبر کافی مصرف کنیم.

موذن گفت: در صورتی که در طی شب دچار ریفلاکس معده شویم باید بلندی زیر سر خود را ۲۰ تا ۱۵ سانتی متر افزایش دهیم.

بیشتر بخوانید:

۵ سوال کلیدی برای اینکه بفهمید فرزندتان آسم دارد یا نه

اگر عاشق غذاهای تند هستید، این مطلب را بخوانید

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1615337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =