دیگر آنروزهایی که پارس جنوبی آخرین امید بیکاران برای یافتن کار بود و هر جویای کاری با مراجعه به این منطقه ظرف کمتر از 24 ساعت مشغول به کار می شد،گذشت.

 آذر جزایری: خرداد سال گذشته زمانیکه قرارداد توسعه شش فاز پارس جنوبی با پیمانکاران ایرانی بسته شد و به گوش رسید که قراراست منابع مالی این پروژه ها در موعد مقرر تامین شود و 35 ماهه نیز منتظر توسعه کامل این منطقه باشیم بازهم این امید زنده شد که شاید موج جدید اشتغالزایی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در راه است و باید منتظر شکوفایی این منطقه باشیم.شکوفایی که در سفر مقام معظم رهبری در فروردین ماه امسال نیز مورد تاکید قرارگرفت. با این حال امروز پس از یکسال از آغاز شش پروژه جدید و ادامه توسعه فازهای دیگر تمامی این فازها با تاخیر در بهره برداری و مدیریت نامناسب مواجهند.

تارنمایی از کلیات شرایط فعلی پارس جنوبی

شش فازی که در خرداد سال گذشته قرارداد آنها به امضاء رسید و قرار است 35 ماهه به بهره برداری برسند جمعا 17درصد پیشرفت فیزیکی دارند در حالیکه قراربود این رقم در شرایط فعلی 31.5 درصد باشد.

روند اجرایی فازهای 12،15و16،17و18 هم با رشد منفی مواجه شده اند که حاکی از نابسامانی در مدیریت این پروژه هاست.

فاز 11 پارس جنوبی و گلشن-فردوسی و پارس شمالی هم در بلاتکلیفی و حالت تعلیق به سر می برند.فاز 9و10 پارس جنوبی هم هنوز در بخش جفاری دچار مشکل است و کار همچنان به کندی پیش می رود.طرح لایه های نفتی هم عقب ماندگی جدی از برنامه دارد.

با این اوصاف این نما نشان می دهد مدیریت پارس جنوبی به شدت دچار مشکل است و هر چه زودتر باید به فکر چاره ای برای اوضاع این منطقه بود.چرا که قطری ها با سرعت زیاد در حال بهره برداری از میدان گازی گنبد یا همان پارس جنوبی هستند و اگر اینگونه پیش برویم قطعا گازی برای ایران باقی نخواهد ماند.

آمارها خود حکایت می کنند

به نحویکه دیده می شود در فازهای 15و16،17و18، که قراربود تا پایان اردیبهشت ماه امسال مطابق برنامه به ترتیب 95.01، 87.02 درصد پیشرفت می داشتند اما آمارهای واقعی نشان می دهد پیشرفت واقعی این پروژه ها به ترتیب 12.53 و 63 درصد است که با تاخیر 22 درصد و 24 درصد روبرو شده است.

براین اساس روند اجرایی پروژه های فازهای 15،16 و 17و18، با رشد منفی مواجه شده اند که حاکی از نابسامانی در مدیریت این پروژه هاست.

 

پارس جنوبی

فاز 11 پارس جنوبی و گلشن-فردوسی و پارس شمالی

فاز 11 پارس جنوبی فاقد پیشرفت فیزیکی و مالی قابل ملاحظه ای بوده است.پیمانکار فاز 11 شرکت چینی CNPCI  است که کار خود را از نیمه فروردین ماه سال گذشته آغاز کرده و قرار است طی 60 ماه کار خود را به پایان برساند.اما تا کنون این امر به دلیل تعلل پیمانکار در تعیین پیمانکاران فرعی در بلاتکلیفی به سر می برد.این در جالی است که شرکت نفت و گاز پارس تا کنون این شرکت را برای تعیین و تکلیف وضعیت فعلی تحت فشار قرار نداده و همچنان نیز این وضعیت ادامه دارد.

براساس این گزارش طرح پارس شمالی هم در حالت تعلیق به سر می برد و تاکنون نیز اقدام جدی در خصوص توسعه این میدان صورت نگرفته است.

قرارداد طرح مخازن گلشن و فردوسی که با شرکت مالزیایی sks  به صورت بیع متقابل منعقد شده از 5 دی ماه سال 1386 آغاز شده و قرار بوده ظرف مدت 66 ماه به پایان برسد.مبلغ این پیمان 5 میلیارد یورو بوده و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است با اجرای این طرح روزانه 5/2 میلیارد فوت مکعب گاز از مخازن استحصال شود.این پروژه ها در حال حاضر به صورت کامل متوقف هستند.

قرارداد تاریخی نفت در خرداد 89

شاید علت همین باشد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس می گوید علت 35 ماهه تعیین شدن توسعه شش فاز باقی مانده پارس جنوبی آن بوده که در کارگروه نفت این زمان تعیین شده است نه در بخش مطالعات فنی و همین است که امروز شاهد هستیم که این پروژه ها علی رغم تلاش دولت اما همچنان با تاخیرهای زیادی مواجهند و با این شرایط در خوشبینانه ترین حالت می توان امیدوار بود این پروژه ها با دو برابر زمان تعیین شده به بهره برداری برسند.

مطابق برنامه 35 ماهه در حال حاضر پس از گذشت یکسال از اجرای این پروژه ها تمامی این فازها جمعا باید 31.5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند که مطابق آمار فوق متوسط پیشرفت 17.31 درصد بوده که این آمار نیز حاکی از عقب ماندگی در فازهاست.

پارس جنوبی

 فازهای 9و10 طلسم پابرجا

فازهای 9و10 پارس جنوبی هم که نمونه ای از یک قصه ناتمام شده است. این فازها که در اوایل آذرماه سال گذشته به بهره برداری کامل رسیده اند تا پایان سال گذشته تنها 97.43 درصد پیشرفت داشته است و کماکان تکمیل نشده است. بخش حفاری این دو فاز با تاخیر 84.52 درصد هنوز به طور کامل انجام نشده است.

براساس این گزارش،حفاری فاز 9 باید در 29 دی ماه سال 87 تکمیل می شد که تا کنون این امر محقق نشده است.حفاری فاز 10 نیز قرار بود تا آخر دی ماه سال 87 به پایان برسد که تا پایان اردیبهشت ماه امسال این پروژه با پیشرفت 84.52 درصد روبه رو بوده است.

سوالی بی جواب

حال این سوال ایجاد می شود که چرا شرکت نفت و گاز پارس به عنوان کارفرمای این پروژه ها در مقابل اظهاراتی چون تاخیر در پروژه های پارس جنوبی واکنش نشان می دهند و همواره با ارسال توضیحاتی به رسانه ها سعی دارند این مشکلات را کمرنگ جلوه دهند اما در این بین همین کارفرما از پیمانکار مالزیایی خود نمی پرسد که چرا طرح مخزن گلشن و فردوسی در رکود کامل به سر می برد؟

چرا این سوال مطرح نمی شود که چرا روند اجرایی پروژه های 15و16 ،17 و 18 با رشد منفی مواجهند؟ و با چرا این سوال پرسیده نمی شود که چرا پیمانکاران شش فاز باقی مانده پارس جنوبی اینچنین از برنامه عقب افتاده اند و کسی نیست که پاسخگوی این تاخیرها باشد؟ تاخیر در میدانی که هر ثانیه آن ضربه ای جبران ناپذیر به اقتصاد کشور است.آیا کسی پاسخگو خواهد بود و یا بازهم باید شاهد توضیحات روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس در خصوص این گزارش باشیم تا باز هم نگاه مدیران ما به سمت رفع رجوع کردن ناکامی های مدیریتی خود باشد تا سروسامان دادن به رشد و توسعه اقتصادی کشور.

/22131

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
    0 0
    زنده باد احمدی نژاد
  • جعفر اينا IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    دليلش پيمانكاراي ضعيفه كه از راه هاي فرا قانوني پروژه ها رو به دست ميارن
  • تداركات IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    دليلش نا كار آمدي مدير عامل و مديران اين شركت هست
  • بدون نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    شركت .... در سال 1389قرارداد فاز 13و14راگرفت وقبل از شروع ، مديريت عوض شد وشروع به جذب بيش از 300نفر نموده كه اكثراً‌ بازنشسته واز بستگان ودوستان مديريت هستند با حقوق ومزاياي 2الي 10ميليون توماني وخريد سانتافه و...با اين وضع آيا مديريت به فكر پيشرفت كار است يا نفع خودوبستگان .بخدا اينان مدير نيستند اگر وجدان داشتند حداقل نيروي جوان را جذب ميكردند كه بنده خدا بتوانند زندگي تشكيل بدهند نه باز نشسته ها را ؟!!!اين يعني پسرفت و....
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۴
    0 0
    درود بر رئيس جمهور 26 ميليوني...