استاد فلسفه دانشگاه تهران با اشاره به جایگاه علمی امام موسی صدر، معنای تفسیر را واشکافی کرد و از دو نوع نگاه به تفسیر سخن گفت، نگاه اول همانی است که اکثر تفسیرهای ما از آن دست هستند، همان تفسیر کشف معنای « ظهور حین صدور» است. و مقدمات و ملزومات این نوع تفسیر را برشمرد. نگاه دیگر که او بر صحت نقل آن تاکید فراوان داشت، تفسیر مستمر و مداوم قرآن بود در بستر زمان و رودخانه زمان.
دکتر محقق داماد افزود: برای فهم این نوع تفسیر او مقدماتی ارائه کرد و به مقایسه جایگاه حضرت عیسی برای مسیحیان و قرآن برای مسلمانان پرداخت و گفت: عیسی در اعتقاد کلیسا و مسیحیت با پیامبر اسلام در اعتقاد ما مسلمانان تفاوت بسیار دارد. عیسی از نظر مسیحیت خدای نازل شده روی زمین، خدای مجسم شده است و به هیچ وجه پیغام آور نیست.
وی با اشاره بر دیدگاههای قرآنی امام موسی صدر گفت: قرآن خدای نازل است. پرتو مجسم خداست. تجلی مجسم شده از خدا، قرآن است. فلذا هر دو کلمة الله هستند مسیحیت تفسیر مستمر عیسی است. و دوام و بقایش در این است که علی الدوام عیسی را تفسیر کند.
این استاد فلسفه افزود: شب قدر مسیحیت، شب تولد عیسی است که خداوند از غیب تجلی می کند برای بشریت و به بشر این لیاقت را می دهد که تجلی خدا را ببیند. و برای ما مسلمانان شب قدر شبی است که دریچه ی غیب با نزول قران باز می شود. مقدمه دیگر مساله حادث بودن یا قدیم بودن قران است. و زمانی نبودن قران. تجلی این کلمة الله تمام نمی شود و مستمر تجلی می کند. ما تفاسیر بزرگ و معتبر بسیار داریم اما تفسیر تمام نمی شود.
/6262
نظر شما