نکات مهم در خرید نرم‌ افزار حسابداری فروشگاهی

امروزه شرکت‌های بسیاری نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی ارائه می‌کنند. همین موضوع انتخاب یک نرم‌افزار مناسب را سخت و دشوار می‌کند. قطعاً بهترین نرم‌افزار فروشگاهی باید پاسخ‌گوی تمام نیازهای ما باشد.

برای خرید بهترین نرم‌افزار حسابداری باید چند نکته را مدنظر قرار دهیم. کسب‌وکارهای امروزی تحت سه عامل قدرتمند و تاثیرگذار شامل مشتری، رقابت و تغییر قرار دارند.

  • مشتری کسب‌وکارهای فروشگاهی به دنبال اجناس و کالاهای با کیفیت است (مشتری).
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای مختلفی شکل گرفته‌اند و همین موضوع مسئله رقابت میان کسب‌وکارها را ایجاد می‌کند (رقابت).
  • مشتریان به دنبال خرید محصولات متنوع هستند. بنابراین تغییر و تنوع از دیگر مسائل حائز اهمیت در کسب‌وکارهای تجاری و فروشگاهی است (تغییر).

با این اوصاف کسب‌وکارها باید بتوانند خود را با خواسته و نیاز مشتری وفق دهند و پیشرفت بدون استفاده از تکنولوژی‌ خیلی سخت خواهد بود.

مزایای استفاده از نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی

  • مدیران تجاری از دیرباز تاکنون آرزو داشته‌اند که مراکز تجاری خود را از راه دور کنترل و رصد کنند و امور مدیریتی را از راه دور اعمال نمایند. نرم‌افزار حسابداری شرایط لازم برای تحقق آرزوهای دیرینه مدیران و صاحبان کسب و کار را فراهم می آورد. در واقع مدیران به کمک این نرم‌افزارها می‌توانند بدون حضور فیزیکی در فروشگاه، انبار و… با استفاده از داشبورد مدیریت تحت وب، مدیریت، کنترل کسب‌وکار را از راه دور در دست بگیرند.
  • با نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی می‌توان در انرژی و زمان صرفه جویی کرد. این نرم‌افزارها فرصت لازم را برای تمرکز بیشتر در اختیار مدیران قرار می‌دهند. تمرکز بیشتر می‌تواند ایده‌های خلاقانه بیشتری برای توسعه کسب‌وکار فراهم آورد.
  • اطلاعاتی که به کمک نرم‌افزارهای فروشگاهی ذخیره می‌شوند، ماندگاری بالایی دارند و قابل بازیابی از سیستم‌های مختلف هستند. از این رو اگر سیستم کاربر دچار نقص یا اشکالاتی نظیر ویروسی شدن، از کار افتادن نرم‌افزار و… شود، به کمک یک سیستم دیگر می‌توان نرم‌افزار را اجرا و اطلاعات را بازیابی کرد. در واقع این اطلاعات همچنان بر روی نرم‌افزار باقی می‌مانند و پاک نمی‌شوند.
  • سادگی نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی برای مدیران اهمیت زیادی دارد. اغلب مدیران از دانش نرم‌افزاری چندانی برخوردار نیستند و به همین خاطر نرم‌افزارهای ساده را ترجیح می‌دهند.
  • نرم‌افزار حسابداری آپشن‌ها و فرآیندهای مختلفی را ارائه می‌نماید. این آپشن‌ها شامل عملیات حسابداری، فروش فوری، اتصال به بارکد خوان، فیش پرینتر و… است.

نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی باران با قابلیت‌های بهترین نرم‌افزار حسابداری عرضه می‌شود. با این نرم‌افزار روند راه‌اندازی کسب‌وکار ساده شده و امکان مدیریت امور مالی و حسابداری فراهم می‌شود. همچنین سرعت محاسبات و خرید و فروش بالا می‌رود و زمان بیشتری به مشتری اختصاص می‌یابد. صدور فیش فاکتور، مدیریت مشتری و… از دیگر امکانات این نرم‌افزار است. نرم‌افزار باران در 3 سطح ساده، پیشرفته و ویژه عرضه می‌شود. از این نرم‌افزار می‌توان برای سوپرمارکت، آجیل و خشکبار، خرده فروشی و عمده فروشی، فروشگاه‌های کوچک و بزرگ، هایپرمارکت و… استفاده کرد.

قابلیت‌های مهم نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی چیست؟

  • ثبت و مدیریت اطلاعات کالا
  • ثبت و مدیریت اطلاعات مشتریان
  • قابلیت اتصال به ضبط صدا و کالرآیدی
  • ایجاد سطوح قیمتی متفاوت برای کالا و مشتریان
  • کنترل سطح دسترسی کاربران و پرسنل
  • ثبت سفارش مشتری و صدور فاکتور فروش در کمترین زمان ممکن
  • امکان ثبت سفارش چند مشتری به صورت همزمان
  • اتصال به کارت‌خوان بانکی و ارسال مبلغ فاکتور به شکل اتومات
  • امکان مدیریت چک‌های پرداختی، حواله‌های بانکی، هزینه‌های جاری و…
  • امکان اتصال نرم‌افزار به ترازو برای فروش محصولات وزنی
  • مدیریت امور مالی و حسابداری مانند صورت سودوزیان، ترازنامه، موجودی انبار و…

قابلیت نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی

نقش نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی در مدیریت فروشگاه

  • زمانی که بارکد موجود در محصول اسکن می‌شود، اطلاعات مربوط به مبلغ قبض، مالیات، تعداد، نام محصول و… ثبت می‌شود. بنابراین فرد نیازی به ثبت اطلاعات به شکل دستی ندارد. در نهایت صورتحساب نهایی ثبت و از ثبت قبض جدید جلوگیری می‌شود.
  • مدیریت موجودی از دیگر ویژگی‌های قابل تأمل نرم‌افزار حسابداری است. این نرم‌افزار تمام اطلاعات موجودی فروشگاه را نشان می‌دهد. این موجودی در زمان واقعی ارائه می‌شود (به روز می‌گردد).
  • اطلاع از وضعیت موجودی کالا در فروشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد. در صورت کم شدن اقلام، کاربر می‌تواند از موجودی اطلاع پیدا کند و برای سفارش جدید اقلام اقدام نماید.

اختصاص زمان بیشتر به مشتری

  • در گذشته کارمندان نیاز به صرف وقت بیشتری برای ثبت سفارش مشتری داشتند. به همین خاطر اغلب کارمندان بعد از اتمام ساعت کاری بسیار خسته و ناتوان می‌شدند. آن‌ها برای تکمیل پروسه خرید و فروش مجبور بودند اندازه، تعداد، نام محصولات، قیمت‌ها و… را به خاطر بسپارند. این موضوع باعث عدم توجه کافی به مشتریان می‌شد. در حال حاضر روند ثبت به شکل نرم‌افزاری انجام می‌شود و مشتری از سرعت ثبت رضایت دارد. ضمن اینکه بهره‌وری کارمندان نیز افزایش چشمگیری داشته است.
  • ممکن است شما صاحب چند فروشگاه در منطقه و مکان‌های مختلف باشید. از طریق فضای نرم‌افزار فروشگاهی می‌توانید یک اتصال جامع و واحد بین فروشگاه‌ها و کسب‌وکارها ایجاد کنید.
  • ثبات قیمت از موارد مهمی است که مشتریان همواره از فروشگاه‌ها انتظار دارند. با نرم‌افزارهای حسابداری می‌توان ثبات قیمت را در تمام فروشگاه‌ها حفظ کرد.

هماهنگی بین فروشگاه‌ها

  • برای هماهنگی بین محصولات مشابه چند فروشگاه باید از پایگاه داده بهره‌مند شوید. برای طراحی پایگاه داده نیاز به استفاده از نرم‌افزار حسابداری داریم. کاربر می‌تواند با توجه به موقعیت مکانی به پایگاه داده محصولات هر فروشگاه دسترسی داشته باشد. با اتصال به پایگاه امکان اعمال تخفیف، پر کردن موجودی کالا، افزایش قیمت و… انجام هر گونه تصمیمی وجود دارد.
  • اطلاعات مربوط به مشتری در نرم‌افزار قابل ثبت هستند. به همین علت برخی از فروشگاه‌ها در روز تولد مشتری پیام تبریک می‌فرستند و به او پیشنهاد ارائه می‌دهند. بسیاری از فروشگاه‌ها برای مشتریان خود با توجه به داده‌های ثبتی تخفیف و پیشنهادات ویژه در نظر می‌گیرند. در نتیجه مشتریان در این روزهای خاص برای خرید به فروشگاه دعوت می‌گردند. اگر مشتری از فروشگاه شما برند خاصی خریداری کرده، می‌توانید با دریافت مدل‌های جدید از آن برند به مشتری اطلاع دهید. در واقع به کمک نرم‌افزار فروشگاهی می‌توان ایده‌های بازاریابی را به خوبی پیاده‌سازی کرد و مشتری را دوباره به فروشگاه برگرداند.
  • مدیران و صاحبان کسب‌وکار با نرم‌افزار فروشگاهی می‌توانند پرسنل و کارمندان خود را به خوبی مدیریت نمایند. با نگاهی به فروش ماهانه کارمندان می‌توانید کارمندان مفید با عملکرد مثبت را از سایر پرسنل شناسایی کنید. در چنین حالتی مدیر می‌تواند برای افزایش وفاداری کارمند از طرح‌های تشویقی یا پاداش کمک بگیرد. نرم‌افزار حسابداری می‌تواند امکان مدیریت فروش را برای کارمندان نیز فراهم آورد.

ویژگی های نرم افزار حسابداری فروشگاهی باران

امکانات یک نرم‌افزار فروشگاهی خوب

بهترین نرم‌ افزار حسابداری فروشگاهی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد:

  • نرم‌افزار فروشگاهی مناسب کاربری آسانی دارد و با گرافیک مناسبی طراحی شده است.
  • داشبورد کامل و مجهزی برای دسترسی آسان و سریع به بخش‌های مختلف فروشگاه دارد.
  • هر سازمان و ارگانی تمایل دارد نرم‌افزار را بر مبنای نوع نیاز، تعداد کاربران و سطح توقع خصوصی‌سازی کند. بنابراین نرم‌افزار باید قابلیت شاخصی‌سازی داشته باشد.
  • نرم‌افزار باید از خدمات پشتیبانی و قابلیت به‌روز رسانی برخوردار باشد.
  • امکان نصب ماژول‌های مختلف و توسعه و گسترش نرم‌افزار وجود داشته باشد.
  • یک نرم‌افزار کارآمد باید تمام فعالیت‌های ضروری برای امور مالی را پوشش دهد.
  • نرم‌افزار حسابداری فروشگاهی باید قابلیت اتصال به سیستم‌هایی نظیر CRM را داشته باشد.
  • نرم‌افزار مورد استفاده باید با درجه بالایی از امنیت طراحی شود و در برابر هک مقاوم باشد.
  • گزارش‌گیری مربوط به امور خرید و فروش، امور مالی و… را ارائه کند.

با مراجعه به سایت باران می‌توانید از مشاوره رایگان متخصصین این مجموعه در خصوص خرید بهترین نرم افزار حسابداری و فروشگاهی بهره مند شوید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1622245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهمان IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    2 0
    واقعا حسابداری یه امر پیچیده است و بدون داشتن اطلاعات کافی نمیشه ریسک کرد. مخصوصا که قیمت نرم افزارهای حسابداری فروشگاهی داره هر روز گرون تر میشه و باید با دقت انتخاب کرد. مرسی از مطلب خوب تون.