اینفوگرافیک | آیا آفریقا می‌تواند جایگزینی برای گاز روسیه ارائه دهد؟

علاقه کشورهای اروپایی به قطع وابستگی گاز طبیعی به روسیه سبب شده تا نگاه ویژه ای به کشورهای آفریقایی برای تأمین آن داشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد، اروپا برای کاهش وابستگی به گاز طبیعی روسیه به آفریقا فکر می کند. این اقدامی است که توسط آکین وومی آدسینا، رئیس بانک توسعه آفریقا، حمایت شده است، که در ماه مارس گفت: اروپا به دنبال منابع جایگزین برای تامین گاز است که این می تواند در آفریقا باشد. اکنون، ایتالیا در حال انجام یک کارزار دیپلماتیک برای بحث در مورد تنوع احتمالی واردات انرژی خود است و قبل از عید پاک از الجزایر و مصر بازدید و به دنبال آن به کنگو و آنگولا در این ماه سفر کرده است.

همانطور که اینفوگرافیک نشان می دهد، بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی قاره با اختلاف الجزایر و نیجریه هستند که هر کدام بین ۳۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ میلیون متر مکعب به خارج از کشور در سال ۲۰۲۰ صادر کرده اند. (در رتبه های هفتم و هشتم جهانی). سال گذشته، این کشورها تنها دو تامین کننده آفریقایی گاز اتحادیه اروپا بودند که به ترتیب ۱۷ و ۴ درصد از واردات گاز طبیعی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دادند. دیگر بازیگران اصلی در منطقه مصر، لیبی، گینه استوایی و آنگولا هستند. به گزارش الجزیره، در حالی که کشورهای جنوب صحرای آفریقا دارای ذخایر گاز هستند، آنها علاقه ای به خارج و سرمایه گذاری مورد نیاز برای باز کردن دسترسی این صنعت به اروپا ندارند.

سه خط لوله در حال حاضر گاز طبیعی را از آفریقا به اروپا می آورد. « ترنسمد» که امکان صادرات از الجزایر به ایتالیا (از طریق تونس) را فراهم می کند، «مدگاز» که الجزایر را از زیر دریا به اسپانیا متصل می کند، و همچنین «گرین استریم» با ظرفیت کمتری که لیبی را به سیسیل متصل می کند. به دلیل تنش های دیپلماتیک با مراکش، الجزایر در اکتبر گذشته خط لوله مغرب - اروپا (GME) را که از قلمرو همسایه خود می گذرد، بست. انتظار می رود از سال ۲۰۲۷، خط لوله «نیگال» گاز طبیعی را از نیجریه (که عمدتاً از طریق دریا صادر می کند) منتقل کند، اما ساخت این خط لوله هنوز آغاز نشده است.

اینفوگرافیک زیر میزان صادرات گاز از کشورهای آفریقایی به اروپا را نشان می دهد

اینفوگرافیک | آیا آفریقا می‌تواند جایگزینی برای گاز روسیه ارائه دهد؟

*منبع: Statista

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافیک | اکثریت می‌گویند جانسون باید برود

اینفوگرافیک | رتبه‌بندی قویترین ارتش‌های جهان

اینفوگرافیک | کمک‌های نظامی آمریکا به کجا سرازیر می‌شود؟

اینفوگرافیک | رتبه‌بندی معتمدترین دولت‌ها در دنیا

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1624763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =