با پیدا شدن قاتلان روح الله داداشی و دیده شدن ظاهر کج و معوج آنان در مقابل قوی ترین مرد جهان ، تراژدی عجیبی در ذهن هر مخاطب نقش می بندد.

ساده است اگر بپنداریم مرحوم داداشی قبل از کشته شدن کتک مفصلی به قاتلان خود زده است، ساده است اگر بپنداریم دعوا بر سر هیچ و پوچ بوده است، ساده است اگربپنداریم اصلا دعوا تقصیر مقتول بوده است و بالاخره  ساده است  اگر بپنداریم که قهرمانی جوانمرد و نرم خو،  قربانی تله نامردمانه ای از حسادت و کین شده است با قاتلانی که  مانند برادران آب منگل بعد از دریدن گلویش گفته اند :فرمون فرمون که می گفتن این بود؟!

اما حقیقت این تراژدی ورای این پندارهاست.حقیقت جائیست که فرهنگ  جوانان ما از آبشخور چاقو ودشنه وضرب و جرح، آب خورده است.

گرچه  خمیر مایه داش آکل ها و کا کا رستم ها از زمین تا آسمان با هم فرق دارد اما هردو قربانی یک فرهنگند و آن فرهنگ خشونت ورزیست.

این روزها که شیپور بد صدای خشونت در جامعه ما از پل مدیریت تا گلشهر کرج گوشها را کر کرده است.کمتر کسی است که از خود نپرسد چرا؟

چرا ما ایرانیان که همواره در تاریخ خود به جوانمردی، بردباری و صفات ممتاز انسانی شهره بوده ایم اینک با هر بوق نامربوط در پشت سر اتومبیلمان قداره به دست فریاد هل من مبارز سر می دهیم؟

حقیقت این است که شور جوانی و غرور و تعصب مخصوص این سنین در بین همه جوانان اقصا نقاط دنیا  مشترک است اما چرا این شور در جامعه ما در قالب دعواها و خشونت های خیابانی کانالیزه شده است؟

پاسخ روانشناسانه و جامعه شناسانه و حتی مسئولانه  به این سئوال آسان است اما قصد ما پاسخ دادن به این پرسش نیست که انبوه پاسخ های انباشته شده در دانشگاهها ، مطبوعات و صدا و سیما کم نیستند. اما گویا  قرار نیست این پاسخها مجال ظهور و التیام زخمهای عمیق فرهنگی جوانان ما را پیدا کند.

بی کاری گسترده ، عقده های اجتماعی ، اعتیاد، ......... وبالاخره رواج پنهان و ناخوداگاه  فرهنگ  خشونت ورزی، لمپنی و حق خود گیری منهای قانون ،توسط سینما و تلویزیون و برخی گروههای مرجع در جامعه مثل خانواده و هم محله ای ها می توانند پاسخهای سردستی و یا حتی عمقی باشند.

در جامعه فرهنگی ما که هنوز بهترین فیلم موج نو اش" قیصر" است  و پربیننده ترین برنامه شب عیدش "مردان آهنین".  قهرمانهای سینمای ارزشی و حتی برخی از سریالهای مناسبتی اش از بین افراد لوطی منش  گزینش می شوند وفیلمهای و سریالهای خارجی اش مملو از خشونت و اسلحه است. آیا الگوی پیشرو و مقبولی برای فرهنگ انسان سالم و به دور از الگو های  انحرافی لوطی منشی و لات مسلکی می توان یافت؟

آیا با دادن آمار اشتغال بالا در شش ماهه اول فلان سال  می توان جوانان را از چنبره باشگاههای آمپولی و ناندرلونی وخود نمایی های بدنی  و یا هپروت شیشه ای بر حذر داشت؟

متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی - اجتماعی و معضل اشتغال، الگوهای موفقیت در جامعه ما از موفقیتهای مشروع اقتصادی به سمت موفقیت های مقطعی در عرصه خود نمایی بدنی و جنسی مثل بادی بیلدینگ دارویی ، ورزشهای رزمی ، کلکسیونری چاقو وشمشیر ،مدهای اجق و وجق و عملهای زیبایی و خالکوبی و.... منحرف شده است. ورقابت ها بر سر موفقیت در این آوردگاههای مقطعی اکثرا ناسالم و توام با عقده ها اجتماعی است.

کم نیستند جوانانی که پیدا و پنهان، شناخته و ناشناخته جان خود را بر سر هیچ و پوچ داده اند؛ بر سر مسئله ای که در یک فرهنگ دیگر شاید با یک لبخند و حتی یک ناسزا رفع و رجوع می شود.

 وقت آن رسیده (یعنی دیر هم شده است)... که دلسوزان جامعه هر چه سریع تر نسبت به سقوط اخلاقی قشر جوان  و مخاطرات روانی آنان با نگاهی آزاد اندیش و آکادمیک  چاره اندیشی کنند.

وگرنه سهل است اگر بپنداریم با دستگیری چند شرور سابقه دار با طرح ضربتی، تمام خلافکاران قداره را غلاف کرده و جامعه از فردای آن روز گل و بلبل می شود. و یا با اعدام قریب الوقوع  این سه شرور دیگر چشم هیچ فرزندی به گلوی بریده  بریده پدرش نیافتد.

کد خبر 163190

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشاد از تبریز IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    2 0
    مرگ روح الله به ما یک چیز را یاد داد : که اگر قویترین انسان روی زمین هم باشیم و در اوج جوانی و یا قدرت سیاسی - اجتماعی باز مرگ در یک قدمی شماست . به همین راحتی انسان میمیرد !! خداوند قهرمان دوست داشتنی ما را رحمت کند
  • بدون نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 3
    اگه داداشی منش پهلونی داشت هیچ وقت درگیرنمی شد
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    احسنت
  • علي IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    دوست عزيزي كه اظهار فرموديد "داداشي منش پهلواني نداشت"، اشتباه مي كنيد. شما نه مرحوم داداشي رو مي شناختيد و نه الوات و اشرار كرج رو.
  • مازيار IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    ضمن عرض تسليت اين غم جانگداز از دوستاني كه يادداشت مي نويسند تقاضا مي كنم جزئيات درگيري آن مرحوم رو مطالعه كنند مرحوم دادشي درگير نشد با او درگير شدند.... مسئولين مملكت بايستي جداي مسائل سياسي بيشتر به مسائل فرهنگي جوانان اهميت دهندتا مدل مو و ....
  • بدون نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    خيلي مقاله خوبي بود ولي افسوس كو گوش شنوا متاسفانه تنها چيزي ارزش ندارد جان انسانهاست وضعمان خيلي خراب است خدا به دادمان برسد
  • اله اكبر IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    ما ايراني ها به قول خودتان به جوانمردي و بردباري شهره بوديم ولي اين صفات حسنه در طول تاريخ كمرنگ شد البته به 1001 دليل كه بماند. به نظر من تعريف زيادي هم مواقعي مي تواند دردسر ساز باشد. اينكه دائماً شعار بدهيم و صفات خوب انساني را براي ايراني جماعت منحصر كنيم باعث مي گردد تا از عادات و اخلاق بدمان چشم بپوشيم و آنها را نبينيم.
  • پرویز IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    کاملا موافقم. تا زمانی که امثال مسعود کیمیایی فیلمای از این نوع میسازه و تماشاگران تو سینما واسه قاتل و معتاد سوت و دست میزنن وضع همینه.
  • كاوه رهباردار IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    متاسفم براي شما كه قيصر و داش آكل را نماد لمپنيسم و لاتي ميدانيد. قيصر نماد آزادي خواهي است در جايي از فيلم قيصر، قيصر ميگويد :"سه دفعه كه آفتاب بيفته لب اون ديفال و سه بار كه اذون مغرب و بگن، ديگه همه يادشون ميره ما كي بوديم و واس چي مرديم" شما هم يادتون رفته. شما در حد اظهار نظر در مورد اسطوره هاي صادق هدايت و كيميايي نيستيد آقا، چون آنها را نميشناسيد.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    خدا رحمتش کنه . تاکی باید چاقوها تودستای جوونا باشه و هرروز عده ای مظلوم رو بدبخت وعده ای رو عزادارکنن؟
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    متاسفانه در كشور ما مسائل و مشكلات ريشه يابي نميشوند و سعي در پنهان كردن واقعيات داريم .
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    درست اشاره کردید. از جامعه ای که قهرمانش قیصر باشد حوادث قتل داداشی و میدان کاج و پل مدیریت بعید نیست.
  • آرش IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    لوطي گري و مرام و بزرگ منشي داستانش فرق مي كنه با چاقو كشي و قداره بندي از نويسنده محترم اين مقاله خواهشم مي كنم به ارزشها پهلواني كه ريشه در تاريخ ايران داره توهين نكنند.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    یادم میاد در یکی از خیابن های وین چند نفری در پیاده رو حرکت می کردیم یک جوان اتریشی همسن اینها ماشین را مقابل منزلش در پیاده رو متوقف کرده بود و داشت در خانه را باز میکرد که ماشین را داخل خانه ببرد.به محض دیدن ما که به او نزدیک می شدیم با عجله و عذر خواهی ماشین را دنده عقب دوباره به خیابان برگرداند تا راه برای ما باز شود ومجدا برای باز کردن در اقدام نمود.واقعا اگر در کشورمان به خیلی ها بگوییم چرا راه رابسته ای با چاقو و قداره به جان ما نمی افتند؟چه بلایی به سر مردمان و مملکت ما آمده است؟!
  • عالی محمودی IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    ای کاش میتوانستم من خون رگان خود را قطره قطره قطره بگریم تا باورم کنند. خدایا در سرزمین شعر و احساس و جوانمردی چه میگذرد ?
  • بدون نام IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    این مقاله کم نظیر نبود.بی نظیر بود. واقعا" از این روشن فکر بودنتون ممنونم.
  • بی نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    خواهش میکنم دوباره فیلم قیصرو داش آکل رو ببینید آنها نماد جوانمردی ودرستکاری بودندو دشمناشون نمادنامردی و نا پاکی
  • حسین شریعت IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    0 0
    بسیار تحلیل متینی بود.
  • اشکانی IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    در رضاشهر کرج و مالک اشتر کرج چاقو کشی و قتل و دعواهای قبیله ای که معروف اند به (حتی جمع میشوند و دیه مقتول را هم می دهند !!!) زیاد است. نه مسئولین نه هیچ کس به فکر پاک سازی منطقه های یاد شده نیستند حتما باید اشخاص بزرگ تری به قتل برسند تا بفهمید مناطق نا امن کجاست ؟ در مالک اشتر و رضاشهر کرج سر کوچه ها قمه فروشی و چاقو فروشی هست معروف است که هر جوانی یک خط بر دست خود انداخته تا ثابت کند مردعمل است
  • هانا IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    با نظر فرشاد از تبریز موافقم . ایشان قهرمان و پهلوان محبویب و دوست داشتنی و متینو با وقاری بودند . ان شا<اله خدای مهربان او را مورد لطف و رحمت خود قرار بدهد و او را بیامرزد.یادت گرامی و روحت شاد پهلوان
  • mehrdad IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    روح الله داداشی اصلا اهل دعوا و کل کل نبود..اونایی که اون مرحوم رو بی منش میخونن یا مقصر دعوا ,باید اینم بدونن که 3 سال پیاپی مرد اخلاق مسابقات مردان آهنین شدن یعنی چی !!
  • ehsan.esmailzadeh@yahoo.com IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    0 0
    با كاوه موافقم.اخه تو كه نميدونم فيلم قيصر يا داش اكل رو ديدي يا نه حق نداري در مورد اونا نظر بدي.قيصر نماد مردي كامل بود.ناموس پرست بود.
  • مسعود IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    0 0
    خبر رو اصلاح کنید ... برادران آق منگل نه آب منگل ...

آخرین اخبار