آقای مدیرعامل ایران خودرو! توی چشم مردم نگاه می‌کنید و می‌گویید ماست سیاه است؟

شرق نوشت:گفت‌وگوی اخیر مدیرعامل ایران‌خودرو با خبرنگار شبکه افق شگفت‌انگیز بود! شنیده بودیم تقیه شرط بقاست اما ندیده بودیم این میزان بی‌توجهی به شعور مخاطب شرط بقا باشد!

گویی این مدیر عالی‌رتبه اصلا از تاریخ خودروسازی در ایران و آنچه در بیش از شش‌ دهه بر این صنعت گذشته و آنچه در طول این مدت از سوی این صنعت بر مردم رفته است و ده‌ها هزار نفری که زیر خاک فرستاده خبر ندارد!

صنعت خودروسازی ایران هم‌زمان با کره جنوبی بنیان گذاشته شده و بیشتر زمان فعالیت آن نیز منطبق با حیات جمهوری اسلامی بوده است، اما حالا آن کجا و ما کجا!؟ از سویی مدعی هستیم که ما ملتی بااستعداد و مبتکریم با سرمایه‌های انسانی و طبیعی فراوان که از ممالک توسعه‌یافته و در حال توسعه در غرب و شرق عالم هیچ‌چیز کم نداریم و از سوی دیگر، بعد از بیش از 60 سال از تولید خودرویی باکیفیت و کم‌عیب عاجزیم. صنعت خودروسازی صنعتی های‌تک نیست که نتوان از پس فناوری آن برآمد پس چرا با این همه ادعا هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم؟ پس چرا هنوز نتوانسته‌ایم خودرویی قابل قبول برای مردممان بسازیم؟ پس چرا پنج خودروساز بزرگ کشور که وسعت و امکاناتشان در مجموع از هر خودروسازی در جهان بزرگ‌تر و وسیع‌تر است این‌قدر مردم را رنجانده‌اند؟ چرا کره جنوبی امروز با سه خودروساز خود خودروسازی سنتی را پشت سر گذاشته و در حال تولید خودروهای هوشمند با انرژی پاک است؟ مگر او هم‌زمان با ما شروع نکرده است؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟

خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید: «چه کسی گفته که خودروهای ما گران است؟» و در پاسخ مجری که می‌پرسد: «نکند شما هم مثل برخی از خودروسازان معتقدید بابت هر خودروی تولیدی ضرر می‌دهید». با حالتی توأم با تعجب و تکبر می‌گوید: «مگر شک دارید!» و مجری را و در حقیقت مردم ایران را به ناآگاهی متهم می‌کند.

عجب تظاهری؟ عجب کتمانی؟ و عجب ...! اگر دانش و درایتی در کار باشد همین یک سخن کافی است که چنین مدیری از کار برکنار شود، چون بدیهی است که با امثال او کاری پیش نخواهد رفت. در حالی که مدرن‌ترین خودروهای جهان گاهی با بهایی کمتر از یک‌سوم بازار ایران در کشورهای همسایه عرضه می‌شود و در حالی که مردم نجیب ما حتی برای تهیه خودروهای معیوب شما درمانده‌اند، چگونه ادعا می‌کنید خودروهای تولیدی شما ارزان است و ضرر می‌دهید!؟ شاید هم درست می‌گویید، خرج و برج‌تان زیاد است و مجبورید محصولات بی‌کیفیت‌تان را به بهای گزاف به مردم غالب و بعد هم سوراخ‌ها را ماله‌کشی کنید.

از ایشان با این مضمون سؤال می‌شود که: «چرا کیفیت خودروهای شما نامطلوب است تا جایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این موضوع گله کرده‌اند؟» در پاسخ می‌گوید: «وقتی رهبری تذکر دادند ما گفتیم سمعا و طاعتا!» یعنی در 60 سال گذشته هدف و اراده‌ای برای تولید خودروی باکیفیت و کم‌عیب نداشته‌اید و نشسته‌اید تا تذکر بگیرید و به فکر بیفتید؟ بی احترامی به مردم تا کجا آخر؟ در همین ماه‌های اخیر چند نفر در اثر بازنشدن کیسه هوای خودروهای تولیدی شما جان باخته‌اند!؟

آقای مدیرعامل که در این گفت‌وگو تلاش می‌کند نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در خودروسازی پررنگ جلوه دهد و ارتباطی میان مدیریتش و شعار سال ایجاد کند، از این موضوع هم طَرفی نمی‌بندد جز اینکه با نکته‌سنجی مجری درباره های‌تک‌نبودن خودروسازی این ترفند نیز خنثی می‌شود.

مثل روز روشن است که ایشان و اسلافشان صنعتی رقابتی را تبدیل به صنعتی دولتی و فشل کرده‌اند و بدون صلاحیت بر منصب آن صنعت نشسته‌اند و برندهایی چون پیکان و سمند را به جای ارتقا و بهبود مستمر از بین برده‌اند. البته خودروهای متنوعی تولید کرده‌اند اما دریغ از رقابت با کیفیت جهانی و دریغ از رضایت مشتری بالفعل و بالقوه ایرانی که راهی جز خرید و استفاده از این خودروها ندارد. اینها در سرزمین هنرپرور ایران حتی از طراحی شکل ظاهری خودروی داخلی عاجز بوده‌اند به گونه‌ای که ظاهر برخی از این نوع خودروها در خیابان یا جاده آدم را مشمئز می‌کند. وقتی ظاهر یک خودرو ناخوشایند است احتمالا باطن و موتور آن هم چنگی به دل نمی‌زند. حداقل در طراحی شکل ظاهری خودروهایتان سلیقه و ابتکار به خرج می‌دادید.

در یک کلام مدیریت صنعت، آدم‌های صاحب دانش و تجربه، اهل تحلیل و حساب، آزاده و بااراده و البته باخبر و آگاه از وضعیت جامعه می‌خواهد که وقتی سخن می‌گویند مبنایی و قابل باور باشد نه افرادی که بنا به ملاحظات سیاسی و حاکمیتی در عین تکبر و تفرعن در چشمانمان نگاه کنند و بگویند ماست سیاه است.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1633154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 20
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    200 6
    دمت گرم ... کو حرف شنوا ...
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    217 1
    ازین به بعد از هر مدیری گزارش تهیه میکنید باید او را ملزم کنید ابتدای مصاحبه آخرین فیش حقوق خود را نشان دهد. نه شک نداریم با ریخت و پاش های شما باید هم ضرر ده باشید.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      77 0
      اگر واقعا خبرگزاری آزاد و مردمی هستید باید ازین به بعد این رسم بشه که هر مدیری قبل از مصاحبه ملزم به نمایش آخرین فیش حقوقی خود باشد.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      96 0
      میخواستم پیشنهاد کنم که رزومه و مدارک تحصیلیشون رو هم در زمان گزارش اعلام کنند دیدم دیگه خیلی فاجعه میشه.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    92 4
    احسنت
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    اتفاقا مدیر عامل ایران خودرو درست گفته و این شما هستید که اشتباه می کنید . چی چیز مان با کره جنوبی شباهت دارد که خودروسازی مان را با کره مقایسه می کنید؟ متاسفانه شماها ژست دانا بودن را می گیرید
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      156 1
      پولی که میگیره ولی در حد ریس جمهور امریکا
    • محمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      157 5
      تو که عاقلی با دویست میلیون بنز سوار میشی یا پراید؟ پول ملت خرج کجا میکنید؟
    • هومن IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      134 4
      عجب... وقتی یک نفر از صنعت خودروسازی مملکت طرفدرای میکنه فقط باید تعجب کرد و ترسید!!!
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      103 2
      حقوق همین مدیرعامل از حقوق مدیر کارخانه ژاپنی بیشتره. ادعاش هم بیشتره که از قیافش کاملا مشخصه. سوادش رو برید تحقیق کنید اصلا چی خونده؟!
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      41 2
      قیمت هامون با کره جنوبی برابره.
  • علي IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    يه دو دو تا چهار تا بکنيد ببينيد همين پژو 206 را با همين کيفيت بخواهيد وارد کنيد چند برايتان تمام مي شود همه چيز دستتان خواهد آمد . يه دو دو تا چهار تا بکنيد ببينيد دلار و نهاده هاي توليد طي ده سال گذشته چه رشدي داشته و خودرو چه رشدي همه چيز دستتان خواهد آمد . نگارنده اين گزارش بسيار بي سواد است اگر نتواند همين دو دو تا چهار تاي معمول را انجام دهد . ضرر يعني خودرويي که وارداتش 800 ميليون تومان تمام مي شود را با قيمت گذاري دستوري سيصد ميليون بدهي دست مردم باز هم طلبکار باشند . بله بنده هم تمايل دارم خودروي با کيفيت ارزان قيمت سوار شوم اما با قيمت هاي فعلي حتا با واردات خودروي صفر هم اين اتفاق برايم نخواهد افتاد . با انزواي فعلي و تحريم ها انتظار داريد ايران راه چين و کره را در خودروسازي طي کند . مشخص است بي سواديد و در رويا سير مي کنيد . به اطراف خود نگاه کنيد . چين بعد از مرگ مائو در 1976 و تغيير ساختار سياسي ، چين شد ! وگرنه سوزن ته گرد و کتاني چيني بالاترين دستاورد حکومت کمونيستي بود . الان هم با دنيا آشتي نکنيم همين توليدات فعلي هم شبيه معجزه است .
    • FI ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      86 5
      یک جوری می گویید تحریم انگار بند نافمان را با تحریم بریده اند. چرا باید برای هیچ و پوچ تحریم باشیم؟
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      91 4
      تو که اینقدر دو دو تا چهارتا کردن بلدی آیا قیمت مواد اولیه و انرژی و تاسیسات و حقوق کارگر و غیره را هم به قیمت دلار حساب کردی یا ریال؟
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    214 5
    اگر بدونید چه بخور بخوریه توی ایران خودرو و سایپا تازه میفهمید که پول نهار و شامشونم دارن از ما میگیرن
  • علی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    156 6
    ! آیا این مرد به فکر جان هزار کشته شده با تصادفات بخاطر این خودروهای بی کیفیت نیست
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    دقت کنید بهترین شاسی دنیا ۲۹ هزار دلاره که با دلار ۱۰۰۰ تومانی سال ۸۹ میشد ۲۹ میلیون و اون موقع قیمت سمند آشغال ۱۴ میلیون بود . الان هم توان خرید ماشین خارجی نداریم
    • علي IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      23 18
      گذشته رو بيخيال شما جزو اصحاب کهف که نيستي دلار سي هزار تومنه داداش مجدد حساب کن
  • مرتضی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    32 2
    ماست اینها مونده گندیده شده روش سیاه شده کپک زده حتما
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    60 4
    مدیرایران خودرو بجز حقوق ۳۰ در صد هر ماشین و میزنه تو جیب کی به کیه خر تو خره من خودم ایران خودرو ایم
  • PoorKing IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    26 5
    درسته کشور توی تحریمه و تورمش بالاس ولی دلیل نمیشه دست روی دست بزاریم و منتظر فرج بشینیم با
  • J IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    21 1
    پارکتو عوض کن
  • گلادیاتور IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    52 2
    تا وقتی خودروسازان دولتی هستن اوضاع همینه -
  • ناشناس IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    18 1
    درود ب شرفت
  • علي IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 51
    دوستان رفتند دنبال واردات دارند دنبال خودروي صفر مي گردند زير هفتصد ميليون پيدا نکردند (توجه شود بدون تعرفه و قيمت تحويل کشور سازنده) مگر معدود خودروهاي کره اي ميني کلاس A شما اگر ميشناسيد معرفي کنيد
  • امیرمهدی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    7 48
    این قیمتهای خودرو که مردم محاسبه میکنند و نتیجه میگیرند که خودرو داخلی گرانتر از خارجیه اشتباهه چون مردم توجه نمیکنند که این قیمت دلار برای حالا که ورود خودرو خارجه ممنوعه این قیمت است. اگر ورود خودرو آزاد شود تقاضا برای خرید دلار بسیار بالا میرود و قیمت دلار چند برابر خواهد شد و نه تنها امکان خرید خودرو خارجی با قیمت ارزان نخواهیم داشت بلکه قیمت همه اقلام وارداتی شامل گندم گوشت حبوبات و غیره هم چندین برابر خواهد شد
  • مجیدم IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    5 5
    بی خیال
  • محسن رجبی IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    83 1
    خطیبی خوب گوشاتو باز کن من خودم ۲۲ سال تو صنعت خودرو سازی و قطعه سازی کار کرده ام و از عمق فساد و رانت در خودروسازی ایران بخوبی خبر دارم فقط یک مورد رو محض اطلاع مردم شریف ایران میگم : حدودا ده سال پیش فقط و فقط برای طراحی و ساخت صندوق عقب پژو ۲۰۶ حدود ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شد ! که اون موقع کره ای ها با شنیدن این خبر بهمون خندیدن و گفتن مدیران فاسد و دزد اجازه پیشرفت خودروسازی رو به شما نمیدن بله درسته هزینه راه اندازی خط کامل تولید هیوندا سوناتا تو ایران اون موقع همین مبلغ بود !!!! حالا این خطیبی فقط برای خوشایند مدیران بالا دستی و حفظ جایگاه خودش از این صنعت سراپا فاسد که سالانه جون هزاران ایرانی رو میگیره دباع میکنه ...
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    48 1
    تا زمانی که کلیه مسئولین و خانواده های آنها قانونا مجبور به خرید و استفاده از خودروهای ایرانخودرو و سایپا نشوند این صنعت رشد نخواهد داشت.
  • علی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    48 4
    برید تو ادارات سایپا و ایران خودرو میبینین که چقدر پرسنل نشستن و پول مفت میگیرن معلومه ضرر میدن دو سوم پرسنل اداری‌ اضافه هستن بعد خط تولید نیرو کم داره جالبه پرسنل اداریشون از خط تولید بیشتره
  • رضا IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    28 0
    درود وقتی فقط حرف می‌زنیم اما موقع ثبت نام همین ارابه ها یکسال معطل می‌مانیم وشمار درخواست‌ها از تولید میزنم بالا این هم اینطور طلبکار هست‌
  • احمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    24 2
    ایرانخودرو نه، ایران خود رووووو
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 8
    بیخیال
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 8
    بیخیال
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 8
    بیخیال
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    2 9
    بی خیال
  • رامین IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    35 2
    بعضی وقتا چشم هامو میبندم و توی تصوراتم قیافه ی اون کره ای رو که وقتی دید اولین پیکان تالبوت ساخت ایران از توی یه کیک اومد بیرون تجسم میکنم ولی یهو صدای لیز خوردن یه پرررراید که بخاطر ترمز زدن ۱۵ متر رو آسفالت کشیده میشه رویامو قهوه ای میکنه، ماشینی که کره سال هاست اونو از رده خارج کرده و ما توی صف خریدش اونم با ۲۰۰ میلیون دست و پا میزنیم 🤮🤮🤮🤮