دستگاه خمیرگیر چیست؟ انواع و کاربردهای آن

دستگاه خمیر گیر از جمله تجهیزاتی است که در بسیاری از نانوایی‌ها و قنادی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طور که می‌دانید خمیر، ماده اصلی تولید انواع نان و کیک و حتی بیسکویت است. در گذشته برای درست کردن خمیر از یک ظرف بزرگ آب، نمک و سایر مواد افزودنی استفاده می‌شد که تهیه خمیر را با مشکلات متعددی نظیر هدر رفتن زمان، طولانی شدن فرآیند خمیر گیری، ورود میکروب و آلودگی به درون مایه خمیر مواجه می‌ساخت. در این راستا پیشرفت تکنولوژی در کنار ارائه دستورالعمل‌های بهداشتی منجر به طراحی و ساخت دستگاه‌های مجهز و به روز گردید. دستگاه خمیر گیر در انواع و مدل‌‎های مختلف ساخته شده و با از بین بردن مشکلات گذشته، کیفیت و سرعت تولید خمیر را افزایش داده است.

هم اکنون نیز بدون دخالت دست و با رعایت تمامی نکات بهداشتی خمیر تولید می‌شود. البته کاربرد خمیر گیر صرفاً مربوط به نانوایی و قنادی نیست و این محصول استفاده صنعتی نیز دارد. به‌طوری که در بسیاری از کارگاه‌های و کارخانجات صنعتی جهت تولید انواع موادغذایی از آن استفاده می‌کنند. در این بخش سعی داریم تا شما را با دستگاه خمیر گیر، انواع و کاربردهای آن آشنا سازیم.

دستگاه خمیر گیر چیست؟

به دستگاهی که برای تولید انواع خمیر و هم‌زدن آن، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ خمیر گیر گفته می‌شود. با توجه به اینکه بافت خمیر به گونه‌ای است که سریعاً سفت می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد از دستگاه خمیرگیر، جهت میکس کردن و هم‌زدن مداوم آن استفاده می‌گردد. این کار موجب حفظ کیفیت خمیر مایه و افزایش مدت زمان نگهداری آن می‌شود. در بسیاری از آشپزخانه‌ها و مجموعه‌های غذایی از این محصول جهت مخلوط کردن گوشت و سایر موادغذایی استفاده می‌گردد. باید خاطر نشان کرد که پس از تولید نان و سایر موادغذایی، آن ها را درون پلاستیک قرار می دهند و اطراف آن را با استفاده از دستگاه دوخت پلاستیک و دستگاه سیل وکیوم پرس می کنند. با این کار علاوه بر حفظ کیفیت و تازگی موادغذایی از ورود هرگونه آلودگی و گرد و غبار به درون آن جلوگیری می‌شود.

انواع دستگاه خمیر گیر

دستگاه خمیرگیر براساس نوع کاربرد و حجم خمیر به انواع مختلف تقسیم‌بندی شده است. در این‌ خصوص قابلیت تحمل وزن، اصلی‌ترین مؤلفه برای سنجش کیفیت دستگاه محسوب می‌شود. بدین‌صورت که هرچه دستگاه تولید خمیر ظرفیت نگهداری مقدار بیشتری خمیر را داشته باشد به نسبت، کیفیت و کارآیی آن نیز بهتر خواهد بود. به‌ طورکلی دستگاه‌های خمیر گیر به دو دسته خانگی و صنعتی دسته‌بندی شده‌اند. که سایر جزییات آنها به شرح زیر است:

  • دستگاه خمیر صنعتی

همان‌گونه که از نام این دستگاه پیداست؛ جهت مصارف صنعتی و تولید خمیر با وزن‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین‌صورت که برای تولید خمیر در وزن‌های بالا نظیر 60 کیلویی، 80 کیلویی، 120 کیلویی، 180 کیلویی و 240 کیلویی از دستگاه خمیر گیر صنعتی استفاده می‌شود. این دستگاه به دلیل بهره‌مندی از یک موتور پرقدرت 50 هرتز تک‌فاز با دور موتور بالغ بر 1440 دور در دقیقه از کارآیی بالایی برخوردار است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن خمیر مایه باکیفیت را به کاربر تحویل می‌دهد.

دستگاه خمیر گیر صنعتی

  • دستگاه خمیر خانگی

این دستگاه معمولاً برای تهیه انواع خمیر در حجم و وزن کمتر از 40 کیلو استفاده می‌شود. از بین متداول‌ترین دستگاه‌های تولید خمیر خانگی می‌توان به محصولات دارای ظرفیت 5 کیلویی، 8 کیلویی، 15 کیلویی، 20 کیلویی و 40 کیلویی اشاره کرد. در این میان دستگاه خمیر گیر هشت کیلویی با عرض 40 سانتی‌متر، طول 50 سانتی‌متر و ارتفاعی بالغ بر 70 سانتی‌متر برای مصارف شیرینی‌پزی، کارگاه‌ها و محیط‌های خانگی مناسب است. قدرت موتور این محصول بین 5/0 تا 3 اسب بخار است و در کنار کارآیی عالی، مصرف برق بسیار اندکی دارد. با توجه به وجود ذرات معلق درون منازل و کارگاه‌ها جهت جلوگیری از ورود هرگونه میکروب و آلودگی به درون خمیر از دستگاه سیل وکیوم استفاده کنید. بدین‌صورت که با قرارگیری یک پوشش پلاستیک مانند روی تمامی بخش‌های خمیر مایه، تازگی و کیفیت آن حفظ می‌شود.

کاربرد دستگاه خمیر گیر

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، دستگاه‌های تولید خمیر در ابعاد، اندازه و ظرفیت‌های مختلف طراحی و ساخته شده است. اما در حالت کلی عملکرد تمامی آنها یکسان بوده و به منظور میکس کردن و هم‌زدن خمیر و سایر موادغذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمده‌ترین موارد استفاده از دستگاه‌های خمیرگیر به قرار زیر است:

  1. نانوایی‌ها و قنادی‌ها: امروزه در تمامی کارگاه‌ها و مراکز تولید نان و شیرینی (نانوایی و قنادی) شاهد استفاده از دستگاه‌های مکانیزه تولید خمیر هستیم. این دستگاه‌ها به لحاظ داشتن کارآیی مناسب موجب افزایش کیفیت نان، شیرینی و سایر موادغذایی می‌شوند.
  2. رستوران‌ها و فست‌فودها: در این دسته از مراکز تولید موادغذایی برای تهیه خمیر پیتزا و هم‌زدن گوشت کباب، همبرگر و میکس کردن آنها از دستگاه خمیر گیر استفاده می‌کنند. به‌ منظور افزایش کیفیت و ماندگاری موادغذایی می توان آنها را درون لایه نازکی از پلاستیک قرار داد و با استفاده از دستگاه دوخت پلاستیک، اطراف آن را پرس کرد.
  3. کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی؛ دستگاه خمیر گیر علاوه بر نانوایی و قنادی در بسیاری از کارگاه‌های صنعتی نیز کاربرد دارد. این محصول با داشتن عملکرد و قابلیت های منحصربه‌فرد توانایی میکس کردن انواع مواد خوراکی نظیر شیره، کره، ارده، حلوا و غیره را نیز دارد. البته به یاد داشته باشید که خمیرگیرهای صنعتی از لحاظ اندازه، ظرفیت و قدرت موتور در سطح بالاتری نسبت به مدل‌های خانگی و نیمه صنعتی نظیر نانوایی‌ها و قنادی‌ها قرار دارند.

کاربرد دستگاه خمیر گیری

جمع‌بندی

اکنون که با مفهوم، کارآیی و نوع کاربرد دستگاه‌های خمیر گیر آشنا شدید؛ می‌توانید متناسب با نوع کسب‌وکار و نیازتان از آنها استفاده کنید. این محصولات در بهترین شرایط ممکن و با استفاده از مرغوب‌ترین آلیاژها تولید شده‌اند. به‌همین سبب پروسه تولید انواع خمیر را برایتان آسان می‌سازند. در صورتی‌که قصد خرید دستگاه تولید خمیر و سایر محصولات مشابه آن را دارید، حتماً از برندهای معتبر و دارای گارانتی، محصول موردنظرتان را خریداری کنید. جهت اطلاع از قیمت این محصولات بی‌نظیر و خرید آنها می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه آتلانتیس به آدرس اینترنتی atlantismachinery.com مراجعه نمایید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1633584

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =