روپرت مرداک، امپراتور رسانه‌ها که پیشتر به دلیل شنود تماس‌های تلفنی توسط نشریات خود عذرخواهی کرده بود، در برابر کمیته مجلس عوام اتهامات را رد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مرداک در این جلسه گفت او مسئول شنود تماس‌ها و رسوایی هفته‌نامه «نیوز آو د ورلد» نیست و درواقع «افرادی که مورداعتماد» او بودند، موجب سرافکندگی‌اش شده‌اند.

رئیس شرکت رسانه‌ای «نیوز کورپوریشن» گفت از میزان شنود تماس‌های تلفنی آگاه نبوده و «مشخص است» برخی از کارکنانش او را فریب داده‌اند. جیمز، پسر مرداک که در جلسه حضور داشت نیز از قربانیان عذرخواهی کرد و شنود تلفنی را «غیرقابل بخشش» توصیف کرد.

این برای اولین بار است که روپرت مرداک پس از 40 سال زندگی و فعالیت رسانه‌ای در بریتانیا مورد بازخواست پلیس این کشور قرار می‌گیرد.

حمله با فوم ریش​تراشی
حدود دو ساعت از جلسه پرسش از روپرت مرداک، جیمز مرداک و ربکاه بروکس گذشته بود که مردی سعی کرد بشقابی پر از فوم ریش​تراشی به صورت مرداک پدر پرتاب کند و به همین دلیل جلسه برای مدت کوتاهی به تعلیق درآمد.

این فرد معترض سعی کرد پس از نزدیک شدن به میز این کار را انجام دهد که اطرافیان مرداک جلوی او را گرفتند، یکی از این افراد وندی، همسر مرداک بود. این معترض جاناتان می-باولز 26 ساله بود که به جرم سوءرفتار در مکان عمومی بازداشت شد.

جلسه پرسش و پاسخ کمیته انتخابی مجلس عوام حدود سه ساعت طول کشید. مرداک که با سوالات گوناگونی از سوی تام واتسن از پلیس بریتانیا روبرو شده بود بین جواب‌هایش مکث بسیار می‌کرد و جیمز به دفعات میان حرف آنها پرید و جای پدر پاسخ داد.

واتسن در سخنان خود به جیمز گفت: «پدر شما مسئول اداره این شرکت بوده و کارهای بسیار نادرستی در این شرکت انجام شده است. البته اینکه او اطلاعی نداشته و مدیرانش برخی چیزها را به او نگفته‌اند خیال همه را راحت می‌کند.»

پرونده میلی داولر
روپرت مرداک در این جلسه گفت پاسخ دادن به سوالات پلیس بریتانیا ناراحتی برای او ندارد. پلیس بریتانیا در حال تحقیق درمورد جرایم «نیوز آو د ورلد» و میزان اطلاع مدیران ارشد آن از این مسائل است.

رئیس «نیوز کورپوریشن» گفت هیچ اطلاعی از استراق سمع نداشته تا اینکه اوایل امسال مدارکی جدید به دست پلیس رسید و مسئله رسانه‌ای شد. «وقتی دو هفته پیش از پرونده میلی داولر مطلع شدم شوکه شدم، شگفت‌زده بودم و شرمنده.»

میلی داولر دختری بود که چند سال پیش در راه مدرسه ربوده و بعدا جسدش پیدا شد. روپرت مرداک با اعلام اینکه او رئیس شرکتی جهانی است که نزدیک 53 هزار کارمند دارد و هفته‌نامه «نیوز آو د ورلد» تنها «یک درصد» این شرکت است گفت او هیچ مسئولیتی در قبال امور این هفته‌نامه ندارد.

او درمورد مسئول این رسوایی گفت: «آنهایی که من بهشان اعتماد کردم، یا آنهایی که معتمدین من بهشان اعتماد کردند مسئول هستند.»

مرداک در ادامه گفت بیشتر تمرکزش بر سود و امور روزنامه آمریکایی‌اش بوده و شاید «متوجه» نبوده در هفته‌نامه‌اش در بریتانیا چه رخ می‌دهد و اعتراف کرد «به ندرت با سردبیر» صحبت می‌کرده است.

جیمز مرداک، رئیس «نیوز اینترنشنال» گفت شرکت موفق نشده است در حدواندازه «انتظارهای مورد نظر» عمل کند و «مصمم» است شرایط را طوری تغییر دهد که دیگر چنین مسائلی رخ ندهد.

خبرنگار خاطی
جیمز مرداک گفت از اینکه همچنان «نیوز اینترنشنال» مخارج پرونده قضایی گلن مالکر را تقبل می‌کند «متعجب و شوکه» است. مالکر کاراگاه خصوصی است که به جرم شنود از سال 2006 در زندان به سر می‌برد.

از طرفی روپرت مرداک گفت شرکت قضایی «هرباتل و لوئیس» از طرف «نیوز کورپوریشن» نامه‌های الکترونیکی شش کارمند «نیوز آو د ورلد» را بررسی کرده است، این بررسی نشان می‌دهد اخراج کلایو گودمن، سردبیر این هفته‌نامه کار درستی بوده است.

این شرکت قضایی در پاسخ خود به مرداک نوشته بود چیزی در این نامه‌ها نیست که معصومیت «خبرنگار خاطی» را تائید کند. این خبرنگار خاطی با مالکر همکاری داشته است.

ربکاه بروکس، مدیرارشد سابق «نیوز اینترنشنال» هم گفت او در ماه آوریل متوجه موضوع ای-میل‌ها شده است و در تاریخ 20 ژوئیه مدارک را در اختیار پلیس گذاشته است.

پلیس بریتانیا یا همان اسکاتلندیارد پس از دریافت این مدارک عملیات «ال ودن» را راه انداخت، این عملیات فساد مالی نیروهای پلیس و دستمزد گرفتن آنها در برابر انتشار اخبار محرمانه را بررسی می‌کند.

روپرت مرداک در ادامه جلسه درمورد تعطیلی «نیوز آو د ورلد» گفت این هفته‌نامه باید انتخاب می‌کرد چون پس از رخ دادن این مسائل «اعتماد» مردم را از دست داده بود.

او همچنین درمورد عقب‌نشینی‌اش از در دست گرفتن کنترل کامل بر شبکه کابلی «بی‌اسکای‌بی» گفت رقبا «ما را مجرم می‌دانند و جو را علیه ما کرده‌اند.»

امپراتور رسانه‌ها درمورد ارتباطش با بزرگان سیاست بریتانیا گفت به مهمانی چای نزد دیوید کامرون، نخست وزیر فعلی بریتانیا دعوت شده است و دلیل این امر حمایت مرداک از او در زمان انتخابات بوده است. او گفت هم کامرون و هم در گذشته گوردون براون از او خواسته بودند از «در پشتی» پیش آنها برود چون اینطوری جلب توجه نمی‌کند.

مرداک در خاتمه افزود اصلا خیال استعفاء ندارد.

بی‌بی‌سی / 20 ژوئیه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۹
    0 0
    عجب ...حالا برای رهایی خودش کارمندانش رو جلو انداخته. من به جای کارمندانش بودم استعفا می دادم. این آدم قابل اطمینان نیست و برای منفعت شخصی حاضر است همه را زیر پا له کند.دیوید کامرون و گوردون براون هم کلاهشون رو بذارن بالاتر!!! شاید بهتره بگم حکومت انگلیس کلاهش رو بذاره بالاتر که خودش رو مضحکه این آدم کرده.