بررسی نقش روان کننده در بتن و مزایا و معایب آن

در فرآیند بتن‌سازی، مواد روان کننده را با نام کاهنده آب نیز می‌شناسند.

روان کننده بتن به‌عنوان یک ماده شیمیایی به مواد تشکیل‌دهنده بتن افزوده می‌شود تا با کاهش آب بتن باعث افزایش خاصیت شکل‌پذیری آن شود و همچنین با کم کردن چسبندگی بتن در زمان استفاده اصطحکاک کار را نیز کاهش دهد. هرچه میزان آب بتن کم‌تر باشد، مقاومت آن نیز بیشتر خواهد بود؛ اما کار با بتن سخت می‌شود. بنابراین با خرید روان‌ کننده بتن می‌توان به‌راحتی این مشکل را برطرف کرد و کیفیت خمیر بتن را به میزان زیادی افزایش داد.‌ مقاومت فشاری بالا، پایین آمدن نفوذپذیری، مقاومت بسیار بالا در برابر هوازدگی، کاهش یافتن میزان تغییرات بتن در اثر رطوبت یا خشک شدن، کاهش ترک خوردن بتن، بهبود بخشیدن به پیوند آرماتورها و مواد بتن از تاثیرات استفاده از افزودنی روان کننده به بتن محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره مزایا و معایب استفاده از روان کننده بتن توضیح دهیم و در نهایت بهترین شرکت برای خرید اینترنتی روان کننده بتن را معرفی کنیم.

معرفی مواد اولیه به کار رفته در تولید روان کننده بتن

مواد اولیه روان کننده بتن‌ شامل ترکیبات آلی محلول در آب مانند آمونیوم اسید لینگو سولفونات و نمک‌های سدیم، کلسیم، اسیدهای هیدروکسی کربوکلسیک مانند سدیم، آمونیوم و تری اتانول آمین است. این ماده در صنعت تولید کاغذ نیز کاربرد دارد. در انواع فوق روان کننده از ملامین فرمالدئید سولفوناته، لینگوسولفونات اصلاحی و همچنین معیانات نفتالین سولفوناته بر پایه اتر پلی کربوکلسیک استفاده می‌شود. مولکول‌های این پلیمرهای آلی دور ذرات سیمان را احاطه می‌کنند و با ایجاد بار منفی باعث فاصله گرفتن و جدا شدن این ذرات از یک‌دیگر می‌شوند. عدد اسلامپ با استفاده از فوق روان کننده کربوکسیلاتی، نفتالینی و لینگوسولفونات به ترتیب ۱۲، ۱۸ و ۲۱ است. به طورکلی میزان کاهندگی آب توسط فوق روان کننده‌ها نسبت به روان کننده بیشتر است. فوق روان کننده آب بتن را به میزان ۳۰ درصد و روان کننده به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. زمانی که در فرایند بتن‌سازی سیمان با آب ترکیب می‌شود، نیروی دافعه بین ذرات سیمان کم است و همین امر موجب چسبیدن ذرات سیمان به یکدیگر و کلوخه شدن آن می‌شود. با اضافه کردن روان کننده کلوخه‌ها از بین می‌رود و مخلوط خمیر سیمان حالت یکدست و روانی به خود می‌گیرد.

روان کننده بتن سازه اکسپوز

استفاده از روان کننده بتن چه مزایایی دارد؟

روان کننده بتن به صورت مایع یا پودر با هدف بهبود و اصلاح خواص مفید بتن قبل از شروع عملیات مخلوط شدن به مواد اولیه بتن اضافه می‌شود و کارایی بتن را برای به کارگیری در فضاهای غیرقابل دسترس افزایش می‌دهد. این ماده در تولید استاندارد بتن انبوه یا بتن مسلح کاربرد گسترده‌ای دارد و کارایی و کیفیت بتن را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. دوام و طول‌عمر بالای بتن از مزایای دیگر روان‌ کننده محسوب می‌شود و در تمام جهان به‌عنوان بهترین روش برای کاهش آب و افزایش مقاومت بتن شناخته می‌شود. بتن‌هایی که در تولید آن‌ها از ماده روان کننده استفاده شده همواره در برابر عواملی مانند رطوبت یا خشکی دائمی، برف و یخبندان و حرارت بالا از مقاومت بسیار بالاتری برخوردار هستند.

کاهش هیدراتاسیون، تاثیر در زمان گیرش بتن، کاهش مصرف سیمان و آب، افزایش روانی، انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری سیمان، بالا بردن مقاومت فشاری، امکان استفاده در قالب‌های پرمیلگرد و باریک، افزایش قابلیت پمپاژ بتن، کمک به راحت شدن ساخت بتن در کارخانه‌های بتن سازی، کاهش اصطحلاک و سالم ماندن ماشین‌آلات تولیدکننده بتن، افزایش میزان چسبندگی بتن به میلگردها، تولید بتن با تراکم بالا، کاهش انرژی ویبراتور برای تولید خمیر روان بتن و کاهش مصرف آب نیز از مزایای روان کننده‌های بتن به شمار می‌رود. میزان تخلل در سیمان‌هایی که در داخل آن‌ها از افزودنی‌های روان‌کننده استفاده شده به شدت کاهش می‌یابد و همین امر موجب افزایش نفوذناپذیری بتن می‌شود.

استفاده از روان کننده بتن چه معایبی دارد؟

بررسی نقش روان کننده در بتن و مزایا و معایب آن

استفاده از روان کننده بتن اگر به‌درستی و به مقدار کافی باشد، هیچ اثر منفی روی کارایی و کیفیت بتن ندارد. فقط در صورتی که مقدار روان کننده بیش از حد مورد نیاز به مواد اولیه بتن اضافه شود، ساختار بتن دچار از هم گسیختگی و جدا شدن سنگ‌دانه‌ها از خمیر سیمان می‌شود. در پایان فرایند بتن سازی نیز مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی ایجاد خواهد شد. برای استفاده از دوز مناسب برای افزودن روان کننده به بتن حتما باید اسلامپ اولیه را در نظر گرفت. عدم توجه به تناسب حجم روان کننده و حجم مواد اولیه بتن مشکلات زیادی را به همراه خواهد شد.

نکات مهم در زمان خرید روان کننده بتن

در زمان خرید روان کننده بتن به مکانی که قرار است از این ماده افزودنی استفاده شود، دقت داشته باشید. برای تهیه بتن متراکم، ابر روان کننده‌ها انتخاب مناسب‌تری هستند؛ اما در موارد دیگر روان‌کننده‌های نسل اول و دوم به دلیل قسمت پایین‌تر گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند. توجه به تاریخ انقضا، برند تولیدکننده، مقرون به صرفه بودن و همچنین هوازایی این ماده افزودنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. روان کننده‌ها معمولا بعد از یک سال به انقضا می‌رسند. اگر برای خرید اینترنتی روان کننده بتن به دنبال یک شرکت معتبر هستید به سایت شرکت سازه اکسپوز با آدرس اینترنتی https://sazexpose.com مراجعه کنید. این شرکت فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۹۰ با همکاری بهترین تولیدکننده‌های خارجی و استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته‌ محصولات شیمی ساختمان مانند روان کننده بتن و همچنین سازه‌های بتنی باکیفیت را تولید و به بازار عرضه می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1644223

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =