۰ نفر
۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
هفته حقوق بشر آمریکایی و بازخوانی ترور سردار سلیمانی

رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۶/۴ / ۱۳۹۴ در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر،از حادثه‌ی ۷تیر سال ۱۳۶۰، بمباران شیمیایی سردشت در ۷تیر ۱۳۶۶، ترور شهید صدوقی در۱۱ تیر و ساقط ‌کردن هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲تیر سال ۱۳۶۷ به عنوان نمونه‌هایی از اقدامات تروریستی آمریکا یاد کردند.

آیت الله خامنه ای افزودند: «برخی معتقدند که باید این ایام تیرماه به‌عنوان هفته‌ی حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری شود.» ایشان همچنین در سال ۱۳۹۷ در دیدار با کارگزاران نظام، با انتقاد از عملکرد سازمان ملل متحد و تاکید بر لزوم پیگیری چند پرونده مهم از جنایات حقوق بشری آمریکا، به چند مورد مشخص از نقض فاحش حقوق بشر توسط آمریکا از جمله سوزاندن فرقه داوودیه و جنایات آمریکا در زندان های گوانتانامو و ابوقُریب اشاره کردند.

مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص پیگیری موارد نقض حقوق بشر تو سط آمریکا، مبتنی بر یک نگاه راهبردی است و باید به عنوان یک مسئولیت اسلامی، ملی و انسانی، در دستورکار نهادهای ذیربط همچون قوه قضائیه و وزارت امور خارجه وسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین عوامل دیپلماسی عمومی از جمله اصحاب رسانه بویژه صدا و سیما قرار گیرد.
یکی از مصادیق بارز نقض حقوق بشر توسط آمریکا، ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی مهندس است که قاطبه حقوق‌دان‌های منصف و آزاده جهان بر زشتی آن صحه گذارده و این جنایت را غیر قانونی وخلاف موازین حقوقی دانسته اند.

جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی به عنوان یک نیروی نظامی ایرانی که به دعوت رسمی عراق در این کشور حضور داشت، یک موضوع حقوقی بوده و به دلایل زیر از سوی نهادهای قضایی ایرانی، عراقی و بین المللی قابل پیگیری است و می تواند به صدور حکم علیه عاملان و مسببان آمریکایی آن منجر شود.
در سال ۱۳۸۸ و پس از اتمام اشغال عراق از سوی آمریکا، توافقنامه‌ای امنیتی بین دولت های عراق و آمریکا امضا شد که بر آن اساس، آمریکا متعهد شد که حق حاکمیت عراق را به رسمیت بشناسد. بر اساس یکی از مفاد این توافقنامه، آمریکا می باید همه اقدامات نظامی خود در عراق را با هماهنگی نیروهای نظامی این کشور انجام دهد؛ اما آمریکا بدون هماهنگی با مقامات نظامی عراق، دو فرمانده نظامی ایرانی و عراقی را خودسرانه در بغداد به شهادت رساند. در این رابطه، مقامات عراق رسما هماهنگی آمریکا با ایشان، در ترور این دو فرمانده رسمی ایران و عراق را رد کرده اند.

در تابستان سال ۹۳ ۱۳ داعش با حمایت آمریکا و چند کشور منطقه، به عراق و سوریه حمله کرد و در پی جنایات وحشیانه خود بخش بزرگی از خاک عراق و سوریه را گرفت. شورای امنیت سازمان ملل این اقدام را محکوم کرد اما از انجام اقدام عملی برای دفاع از مردم مظلوم عراق و سوریه خوداری کرد. در این شرایط عراق و سوریه از برخی کشورها از جمله ایران تقاضای کمک کردند و این تقاضای رسمی، دلیل حضور مشروع ایران در قالب یک ماموریت مستشاری در این کشورها بود.

به عبارت دیگر حضور ایران از آنجا که با دعوت کشورهای عراق و سوریه صورت گرفت یک حضور مشروع، قانونی و موثر برای ریشه کن کردن تروریسم بود. اساسا هر کشوری که باعث ثبات در منطقه شود، حضورش برای مردم مشروع است و هر کشوری همچون آمریکا که باعث بی ثباتی کشورها شود، نامشروع تلقی می شود. حضور مشروع ایران موجب شکست تروریسم و بخصوص گروه تکفیری داعش و همچنین کاهش حضور نامشروع کشورهای سلطه طلب و مداخله گر از جمله آمریکا در غرب آسیا شد و از آنجا که تأثیرگذاری قدرت مشروع، موجب ناکامی و انزوای قدرت نامشروع بود، آمریکا اقدام به ترور سرداران شهید کرد.

اغلب حقوقدانان جهان حتی برخی از قضات آمریکا معتقد هستند که این ترور به مثابه اقدام علیه امنیت ملی یک کشور مستقل انجام شده و می بایست در محاکم بین المللی به آن رسیدگی شود. به عبارتی عنوان مجرمانه این عمل جرم علیه امنیت ملی یک کشور است و شیوه برخورد قانونی با آن متفاوت از قتل های عادی است.
کاخ سفید برای توجیه جنایت خود دلایلی از قبیل اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از حملات ایران به آمریکا و اقدام پیش دستانه برای دفاع را مطرح کرد که این موارد از نظر حقوقی فاقد وجاهت شناخته شد و سازمان ملل نیز این اقدام را قتل فراقانونی اعلام کرد. حتی در کنگره آمریکا نیز مخالفت‌هایی با این اقدام به دلیل نقض قانون اساسی آمریکا صورت گرفت و برخی از نمایندگان از این جنایت انتقاد کردند.

سردار سلیمانی به عنوان مهمان دولت عراق برای انجام مأموریت دو روزه وارد عراق شده بود و ترور ناجوانمردانه وی ناقض فاحش کنوانسیون ژنو (قتل ارادی) و همچنین برخلاف ماده ۶ میثاق مدنی و حق ذاتی حیات بوده و مطابق بند الف اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی، قتل عمد محسوب می شود. این ترور نقض قطعنامه ۱۳۶۸ شورای امنیت است و چون قربانیان جنایت اتباع ایرانی و عراقی هستند می‌توان به قوانین داخلی ایران و عراق نیز برای مجازات عاملان و مسببان آن استناد کرد.
تاکنون مستندات پرونده ترور فرماندهان سلحشور ایران و عراق، حدود ۴ هزار صفحه شده و ۴۶ متهم شناسایی شده اند که دونالد ترامپ رییس‎جمهور سابق آمریکا و پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا که به مشارکت در این ترور با صدور دستور آن، اعتراف کرده اند، در زمره اولین متهمان هستند. به همین دلیل قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، دو پرونده حقوقی و کیفری در این زمینه مفتوح کرده و مراحل رسیدگی در حال انجام است.

ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی مصداق بارز نقض حقوق بشر توسط آمریکا و به مثابه جنایت علیه بشریت است و انتظار مردم انقلابی ایران این است که مسئولین ذیربط با جدیت موضوع را دنبال کرده و با توکل به خدا و اتخاذ تدابیر کارشناسانه، عوامل این جنایت را در معرض مجازات قرار دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =