برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ ملل در قزوین

معاون بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی گفت: برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ ملل به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) یک رویداد بزرگ بین‌المللی در استان است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ محمد مولوی، معاون بین الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در نشست خبری برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ ملل، اظهار کرد: برگزاری جشنواره بین‌المللی فرهنگ ملل یک رویداد بزرگ بین‌المللی است که این جشنواره هر ساله در یکی از دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی که مجوز جذب دانشجویان غیرایرانی را داشته باشد برگزار می‌شود و امسال میزبانی این جشنواره برعهده دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است.

او افزود: در این جشنواره از همه دانشگاه‌هایی که دانشجوی بین‌المللی دارند دعوت می‌شود و امسال برای بیش از ۹۰دانشگاه که مجوز جذب دانشجوی بین‌المللی دارند دعوت‌نامه ارسال شده است.

این مسئول گفت: در این جشنواره بیش از ۳۰غرفه به دانشجویان کشورها و ملیت‌های مختلف، سازمان‌ها، ارگان و شرکت‌های استان قزوین اختصاص پیدا کرده است و زمان برگزاری جشنواره از۱۸ تا ۲۰تیر ماه جاری به مدت سه‌روز متناسب با برنامه درخواستی خود دانشگاه‌ها به صورت فشرده برگزار می‌شود.

سرپرست کل جشنواره فرهنگ ملل ادامه داد: در این جشنواره علاوه بر دانشجویان بین‌المللی از بیش از ۸۰سفیر و رایزن فرهنگی و نیز بیش از ۸۰چهره و شخصیت ملی و استانی دعوت به‌عمل آمده که این چهره‌های کشوری بیشتر کسانی هستند که ناظر بر حوزه بین‌المللی بوده یا فعالیت‌های بین‌المللی دارند.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه در خصوص اهداف و سیاست‌های جشنواره تصریح کرد: آشنایی دانشجویان با فرهنگ، تاریخ و آداب رسوم کشورهای مختلف، عمق بخشی در ارتباطات فرهنگی ملل در بستر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، بسترسازی برای دیپلماسی علمی و فرهنگی با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، گسترش احساس مثبت و تعلق خاطر در میان دانشجویان ملل نسبت به فضای داخلی کشور به خصوص فضای دانشگاهی از اهداف این جشنواره است.

مولوی گفت: ترویج پیام دوستی، همدلی و مودت بین فرهنگ‌های مختلف و دانشجویان غیرایرانی، ایجاد روحیه نشاط در دانشجویان غیر ایرانی در بستر فضای فرهنگی، تعریف فضای دانشگاه‌ها به عنوان فضایی شاد با تحرک و پویا، جذاب‌سازی دانشگاه‌های ایران برای دانشجویان غیرایرانی به عنوان مقصدی مناسب برای تحصیل از دیگر سیاست‌های این جشنواره است.

او با اشاره به اینکه برای رسیدن به این اهداف، سیاست‌هایی تعریف شده افزود: ضرورت در نظر گرفتن منافع ملی و در درجه اول تاثیرگذاری بر دانشجویان غیر ایرانی، انتخاب نمادها و شیوه‌های سازگار با فرهنگ ایرانی اسلامی، ایجاد فضایی دوستانه و دانش‌محور جهت قرابت بیشتر دانشجویان به یکدیگر، ضرورت نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها به عنوان تسهیل‌کنندگان و مشوقان به جشنواره، ضرورت ایجاد ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فرهنگی و ایجاد بستر فرهنگی به عنوان متن اصلی جشنواره جهت شکل‌گیری تعاملات سازنده دانشجویان از سیاست‌های برگزاری این جشنواره است.

این مسئول اظهار کرد: برنامه‌های این جشنواره به مدت سه‌روز، از ۷صبح تا ۸شب است و تلاش می‌شود که برنامه‌ها مفرح و شاد باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم و علاوه بر برنامه‌های ثابت این جشنواره، بازدید از غرفه‌ها و نمایشگاه‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی و بازدید از اماکن دیدنی شهر با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی نیز بخشی از این برنامه است.

مولوی گفت: علاوه بر برنامه‌های ثابت این جشنواره، بازدید از غرفه‌ها و نمایشگاه‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی و بازدید از اماکن دیدنی شهر با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی نیز بخشی از این برنامه است.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی ادامه داد: به هر کدام از ملیت‌های حاضر در این جشنواره یک غرفه برای معرفی نمادهای فرهنگی کشورشان اختصاص داده شده است و محتوای این غرفه‌ها توسط دانشجویان با حمایت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی است. معرفی نمادهای فرهنگی ملیت‌های مختلف دانشجویان در قالب معرفی و نمایش صنایع دستی، لباس‌ها و غذاهای محلی، خاطره‌نویسی، دل‌نوشته‌نویسی، سخنوری، شعرگویی و معرفی مفاخر آن کشورها از جمله برنامه‌های غرفه‌های معرفی فرهنگ ملل دانشجویان بین‌الملل در حاشیه برگزاری این جشنواره است.

این مسئول همچنین بیان کرد: در این جشنواره به دانشجویان ملل مختلف در تهیه وسایل مورد نیاز غرفه کمک می‌کنیم تا تعامل فرهنگی آنطور که مدنظر است رقم بخورد.

مولوی گفت: معرفی نمادهای فرهنگی ملیت‌های مختلف دانشجویان در قالب معرفی و نمایش صنایع دستی، لباس‌ها و غذاهای محلی، خاطره‌نویسی، دل‌نوشته‌نویسی، سخنوری، شعرگویی و معرفی مفاخر آن کشورها از جمله برنامه‌های غرفه‌های معرفی فرهنگ ملل دانشجویان بین‌الملل در حاشیه برگزاری این جشنواره است.

او همچنین افزود: بخشی از غرفه‌ها به سازمان‌های پشتیبانی‌کننده جشنواره برای معرفی دستاوردهای صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد تا پیشرفت‌های فناورانه کشور را به نمایش بگذارند در واقع ما در این جشنواره در کنار سنت دیرینه ایرانی–اسلامی، فضایی مملو از سنت و مدرنیته در کنار فرهنگ ایرانی-اسلامی را داریم.

این مسئول تاکید کرد: در این جشنواره آمادگی کامل برای پذیرایی از ۳هزار دانشجوی بین‌المللی سراسر کشور را داریم و به طور متوسط روزانه هزار دانشجوی بین‌المللی در این جشنواره شرکت می‌کنند.

مولوی با اشاره به رسالت و ماموریت‌گرایی دانشگاه ادامه داد: دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از زمان تاسیس با هدف تربیت سفیران فرهنگی و کسانی که در راستای تفکر حضرت امام(ره) باشند و با توجه به اینکه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی تنها دانشگاه بین‌المللی دولتی است که مصوبه مجلس دارد و طبق مصوبه باید ۶۰درصد دانشجویان غیرایرانی باشد می‌کوشد تا با برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی در راستای همین ماموریت و رسالت گام بردارد.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در خصوص برنامه‌های این جشنواره برای دانشجویان ایرانی دانشگاه نیز گفت: برنامه‌ای هم برای دانشجویان ایرانی در نظر گرفته شده که در قالب انجمن‌ها، کانون‌ها و تشکل‌ها؛ فعالیت‌هایی داشته باشند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =