۴ نفر
۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
روایت‌ مردم از «این آخوندها»

مردم عبارت «این آخوندها» را زیاد به‌کار می‌برند و بعد خیلی چیزها درباره شیوه تفکر، زندگی یا نگاه آن‌ها به دنیا می‌گویند.

اما یک آخوند با لباس و ظاهر متمایز از دیگران، در نظام سیاسی با محوریت آخوندها، شهر و زندگی را چگونه تجربه می‌کند؟ مردم به او چه می‌گویند؟ و از او چه انتظاری دارند؟

کتاب « مسافر سنت در هزاره سوم » نوشته محمدرضا زائری و روزنوشت‌های شهری اوست. زائری روزنامه‌نگار، نویسنده، تحصیل‌کرده علوم حوزوی و درس‌خوانده دوره دکتری علوم ادیان در بیروت است. فعال فضای مجازی و شناخته‌شده هم هست. کتاب شامل یادداشت‌های هفتگی منتشرشده در روزنامه « شهرآرا» است و آن‌چه را نویسنده در اتوبوس، مترو، مغازه و مسجد تجربه کرده به شیوه‌ای جذاب روایت می‌کند.

نکته مهم در این یادداشت‌ها نشان دادن زیر پوست شهر است. زائری نگاه مردم به حکومت، روحانیت و یک آخوند را با نگاهی انسان‌شناسانه و جامعه‌شناختی و برآمده از تجربه زیسته به تصویر می‌کشد. این «زیر پوست شهر» می‌تواند تنفر زنی باشد که می‌خواهد از تاکسی‌ای که زائری در آن نشسته پیاده شود، اعتماد شهروندی که شماره کارت بانکی‌اش را هم به او می‌دهد و به لباسش اعتماد می‌کند یا نگاه راننده‌ای است که می‌پرسد حاجی چرا بنز نداری؟

کتاب به جز مقدمه شامل دوازده فصل است که یادداشت‌های هفتگی در دوازده ماه یک سال را پوشش می‌دهند. خواننده به راحتی می‌تواند با این کتاب چند کار انجام دهد:

یک: از چشم یک آخوند به شهر بنگرد و از زبان او، روایت نگاه مردم به یک آخوند را تجربه کند.

دو: با نگاهی جامعه‌شناختی سری به زیر پوست شهر بزند، از زیر پل که معتادها در آن مواد جاساز می‌کنند تا مسجد که مردم در آن عبادت می‌کنند.

سه: کتاب منادی فراتر رفتن از کلیشه‌ها و فرهنگ مدارا و گفت‌وگوست. آخوندها همه مثل هم نیستند، و تکثر و تنوع میان آن‌ها به اندازه تنوع و تکثر بین سایر آدم‌هاست. این کتاب خواننده را با یکی از این تنوعات و تکثرها آشنا می‌کند.

* جامعه شناس

بیشتر بخوانید:

کتابی درباره تناقض‌های بزرگ و موقعیت اجتماعی روحانیت

مسافر هزاره سوّم

خاطرات فعال یک روحانی منتقد

روایت‌های مردم از «این آخوندها»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    32 6
    من تنها انتظاری که دارم اینه که به من کاری نداشته باشه و اطرافیان و عزیزان من..من هم با اون و اطرافیان و عزیزانش کار یندارم..همین
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      37 3
      والله کسی با اونا کاری نداره خودشون هستن که با همه چی و همه کس کار دارن
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      2 1
      ممنون بابت معرفی این کتاب خوب. جذاب . جامعه شناسانه . من که لذت بردم از کتاب
  • علی IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 1
    شیطان خود را به هر شکلی و در هر لباسی در می اورد ادمی باید ادم باشد فرقی بین اون لباس و لباس دیگری نیست
  • Navid IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    13 47
    آخوندا آدمای خوبی ان. نمیشه کار اشتباه چند تا آخوند رو به همشون نسبت داد و گفت همشون بد هستن
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    16 7
    اخوند یعنی راحت طلب از زمانی که وارد حوزه میشن شهریه میگرند و به راحتی درس میخونن به راحتی شاغل میشن و این روند تا پایان عمرشون هست البته بینشون اخوند با وجدان هم هست که باید استثنا بگیریشون
  • بزرگمهر IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    23 9
    در پایان کتاب جای یک جمله خالی ست؛ آخوند خوب، آخوند مرده است.(چون زنده بودنش مایه دردسر و فلاکت و بی آبرویی و بی ایمانی انسانهاست)
  • دوست IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 9
    در همه اقشار خوب و بد وجود داردگرچه من با روحانیونی که ارتباط داشتم آدم های خوبین دشمن همه جا هست دوستان!
  • مهمان IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    18 7
    آخوند خوب فقط یه آخوند مرده هست
    • رضا IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      3 11
      چشم تون رو باز روحانیت خوش سیرت بسیاری داریم که اگه با اون ها ارتباط بگیرید می بینید بهترین انسان های روی زمین هستند
    • Aa IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      2 2
      حرف حق شما جواب ندارد .
  • JP ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 1
    اصلا واژه آخوندازکجاوبخاطرچی روی این هانامیده اند!؟؟
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    8 8
    بهترین تعریف همان عبارت آخوند مرده بهترین آخوند است
  • مه IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 3
    چرا اخوند علم هدا از نادر شاه افشار متنفر است و میگویددزورم میرسید مثل مجسمه اش راخورد میکردم ...بمتاسفانه از قدیم کسانی که علوم دینی میخوانند. با کار کردن میانه ای ندارند وتا وقتی اخوند یا ملا از حکومت مواجب میگیرددسعی میکند طرف حکومت باشد تا مواجبش قطع نشود .اگه کسایی که در علوم دینی تحصیل میکند سعی کنند در کنارش کسب وحرفه ای داشته باشند دید مردم فرق میکنه
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    9 3
    آخوند یعنی چی؟؟؟یعنی اینکه به کار دین و اسلام مشغول باشد نه سیاست.اخوند یعنی مردم رو راهنما به دین و اسلام کند نه سیاست.اخوند یعنی راه امامان و پیامبرانمان را ادامه بدهد نه سیاست.اخوند یعنی دوستی و مهربانی رو که امام علی مان آموخته است را یاد بدهد نه کینه و خشم و بی آبروی.اخوند یعنی دست فقیران را بگیرد اگر می‌تواند نه که جیب فقیران و یتیمان را خالی کند.ووو...اخوند از جنس انسان باید باشد نه از جنس شیطان.اخوند باید دور از سیاست باشد نه در قعر سیاست که مردم را به خاک سیاه بنشاند.اخوند باید سرلوحه برای مردم باشد تا مردم از شیطان دوری کنند و در اقوش گرم دین اسلام باشند نه که هررر روز نقشه برای آزار و اذیت کردن مردم باشد...آخوند هم آخوندهای هزار سال پیش نه این آخوندهای قلابی و بیجبر..الان مردم نه تنها دین ندارند،بلکه خیلی‌ها از مردم اسمشون رو از مسلمونی برداشتند و فقط به فقط باعث بانیش همین آخوندها هستند و روز قیامت جواب میلیونها انسان رو باید به خداوند بدن که آنها رو از دین این بیزار کردند که هزار درصد حق دارند.من خودم مسیحی شدم و از اسلام بیزارم که اگر اسلام اینه.هزاران درجه از دین اسلام ب
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      3 1
      خیلی زیبا نوشتی
  • هم میهن IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    6 2
    هر چیز به جای خویش نیکوست. جای آخوند در مسجد و کار او راهنمائی دینی مردم است نه وزارت و وکالت مجلس .
  • کریم IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 3
    اخوند داریم دولتی هست اون مسول دولتی باید دید عملکردش چطور هست اما اخوند های زیادی هم مردمی هستن که اکثرشون بین مردم مثل مردم و همراه با مردم زندگی می کنند .این ها دوست مردم و دلسوز به مردم هستند هرچند قدرت اجرایی ندارند .باید فرق گذاشت بین این دو گروه .
  • یه ایرانی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 3
    دورود خدا بر کورش کبیر که گفت خدایا سر زمین من از دورغ دوری کن اگر یه قانونی اجراح میشود هر کس دورغ بگوید بترین بلا سراش بیاورن هر کس در هر مقامی باشد کشور طلا میشود
  • متین IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 1
    درود بر دکتر فاضلی
  • سالار IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    2 1
    خیلی کتاب عالی ست
  • اناری IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 1
    به والله جواب سلام من رانداد.آقای ...