۱۹ نفر
۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۵
کیمیای ایران، پایان مُنازعات

«با مرور تجربه سالهای اخیر میتوان نشان داد که چگونه منازعه خرمن امید را به آتش میکشاند و بی اعتمادی میان حکومت و ملت، همه سرمایه ها را برباد فنا میدهد.» این عبارت به عنوان یک باور قطعی، بخشی از متن اعلام حضور اینجانب در عرصه انتخابات 1400 بود .

امروز که بیش از یکسال از آن ایام می گذرد بیش از پیش معتفدم که کیمیای امروز ایران ، کاهش منازعات و پایان مخاصمات در ایامی است که سخت ترین و پیجیده ترین شرایط را تجربه می کنیم .
«ولاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم و اصبروا انّ الله مع الصابرین» روایت صریح قران مجید است. در تفسیر این ایه گفته شده است که « اگر به نزاع با یکدیگر برخیزید سست می شوید و «قوت و عظمت» و جریان امور بر وفق مرادتان از میان خواهد رفت.» برای این روایت، مصادیق تاریخی فراوانی در تاریح جهان ، اسلام وایران می توان برشمرد . در از اندلس تا مسائل فعلی جهان اسلام در افعانستان ، لنان و عراق . روایت سقوط اصفهان در دوران صفوی هم مصداق روشن و مشخص دیگری است .

رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی نوروزی امسال خود بدرستی بر موضوع تنازعات تاکید داشته اند. ایشان در این بیانات به تفکیک سه نوع نزاع فرمودند : «گاهی انسان تنازع هایی مشاهده میکند بین آحاد ملّت یا بین بعضی مسئولین با یکدیگر یا بین مسئولین و آحاد ملّت، غالباً پوچ؛ انسان نگاه میکند، غالباً برخاسته‌ی از تخیّلات و توهّمات و در مواردی از بی‌تقوایی. »
واقعیت هم این است که مردم از کشمکش مداوم خسته و فرسوده‌اند ، مردم می خواهند برای مشکلات اصلی و ضروری آن‌ها راه حل ارائه و به سمت تحقق آن گام برداشته شود . در این چارچوب باید با اصالت دادن به گفت وگو، مدارا و تحمل، به منازعات و جدل هایی که امید به اینده را می‌کشد پایان دهیم و گفت‌وگوی اجتماعی فراگیر، اصلاحگر و کارآفرین با توان حل منازعات را شکل دهیم. باور دارم تا زمانی که محیط عمومی کشور مملو از جدال و منازعه است و امید و اعتماد در حال فروپاشی است هیچ برنامه و وعده سیاسی اقتصادی به کمال محقق نخواهد شد.

پیش از این هم گفته ام : «تاریخ ما آکنده از اگرهاست» اگر هایی که متمرکز بر این است که اگر فلان بازیگران و کنشگران می توانستند اختلاف خود را کنار بگذارند، اگر مشروطه خواهان چند شقه نمی شدند ، اگر منافع ملی در دام اختلافات جناحی نمی افتاد و اگرهای مشابه فراوان . بر همین اساس مهم است که امروز به گونه ای عمل نکنیم که فردای تاریخ گفته شود اگر امروز این منازعات وجود نداشت آن اتفاق تلخ نمی افتاد.

باید با همه توان در مقابل تشدید و گسترش منازعات بایستیم در منازعاتی که متاسفانه هر ابزاری مجاز تلقی می شود : از توطئه های کثیف سیاسی تا ترور رسانه ای . کافی است مروری گذار داشته باشیم تا ببینیم منازعه چه بر سر اخلاق عمومی، اعتماد و سرمایه های اجتماعی آورده است. در این چارچوب است که معتقدم ما به کارافرین سیاسی نیاز داریم. کارافرینی فقط صفت مردان اقتصاد نیست. کارآفرین سیاسی صحنه بازی را تغییر می دهد. تخیل را خلاقانه به صحنه عمل می آورد. کارافرین اقتصادی خاک را به نظر کیمیا می کند و کارآفرین سیاسی رقابت سیاسی را جایگزین منازعه می نماید.

بپذیریم سیاستگذاری در محیط منازعه ناممکن است. نسبت به هزینه های سنگین اختلاف و منازعه واقف باشیم. باید اقرار کنیم که در یک کشتی طوفان زده نشسته ایم. راهزنانی بیرحم کمین کرده اند، میخواهند کشور را به تاراج ببرند و منازعه بیش از هر چیز دیگر آنها رابه طمع انداخته است . بر سر نقاط مشترک تاکید کنیم و بدانیم میتوانیم بسط قدرت را جایگزین توزیع قدرت سازیم. بر سر سفره کوچک نزاع نکنیم و به بزرگ شدن قدرت ایران اسلامی بیاندیشیم .
باید همکاری برای حل مسائل پیچیده کشور یک اصل شود. مسئله عدالت، شفافیت، توانمندسازی مردم و دهها مسئله دیگر که هر روز حل آنها مشکلتر میشود باید محور گفت و گوی اجتماعی شود تا ببینیم چگونه میتوانیم برای حل آنها نیروهای خود را سازماندهی کنیم. جدا از هر تفکر سیاسی دوریکدیگر جمع شویم و بر سر این مسائل گفتگو کنیم. مرزهای مشترک ما تنها مرزهای جغرافیا نیست. همانگونه که برای حفظ مرزهای کشور همه در یک جبهه خواهیم بود برای بهبود معیشت مردم متحد شویم. منازعه از سیاست شروع میشود و سپس نظام اداری را تبدیل به صحنه نبرد قدرت میسازد. نظام اداری پس از سیاسی شدن خود به عنوان عامل تشدید کننده منازعه تبدیل می شود.

در خصوص الزامات ضروری برای حرکت به سمت پایان منازعات در اینده نکاتی خواهم گفت اما در این متن می خواهم تاکید کنم که شکل گیری یک گفت و گوی اجتماعی پیرامون اهمیت ، چرایی و چگونگی پایان منازعات، گام اول است که امیدوارم بتوان در این خصوص قدم برداشت .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    61 29
    خودت مصداق منازعه هستی
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      32 63
      کیمیای ایران = پایان اصلاح طلبان و فرصت طلبان
    • ):: IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      35 31
      ببین کی از پایان منازعات حرف می زنه وضعیت حضور و نامدیریتی تو و امثال تو رو در دولت قبلی دیدیم
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      65 18
      توی مملکتی که یکی مثل این محمد شریعتمداری یه روز میشه وزیر ورزش یعد میشه وزیر کار بعد میشه وزیر بازرگانی بعد میشه صنعت خاک بر سر این تخصص گرایی دولت هایی که امثال این مدیرش بودند و حالا مدعی کیمیایی ایران هم هستن
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      12 0
      خودشو دامادش !!!
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      11 7
      جناب شریعتمدار جنابعالی این حرفها را اول به همفکرانت یعنی اصلاح‌طلبان باید بگویی که بانی وضع موجودند و فعلا هم دست از تخریب این دولت برنداشتند و بذر ناامیدی در کشور می‌پاشند.
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      16 1
      کیمیای ایران داماد خودته که تمام راه های غارت بیت المال رو خوب می شناخت
  • صمدی IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    33 7
    کوه به ناخن مکن
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    77 13
    حال دامادتون چطوره آقای شریعتمداری؟
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      16 0
      منظور داماد اختلاسگر تونه آقای شریعتمداری !!
  • رضا IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    29 50
    شما اصلاح طلب ها بنیان منازعه و درگیری های جناحی هستید
    • رضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      16 8
      اتفاقا .اصلاح طلبان هدفشان فقط خدمت به ملت و مردم ایران هست .این اصولگرایان شرق گدا هستند که ملت و مردم ایران را به مذلت و خاک سیاه نشاندند.
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    51 17
    حرف مفت
  • محمود IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    32 22
    داری خودت و آماده انتخابات می کنی ؟ باز دست به قلم شدن این کناررفته های سیاسی
    • سلام IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      1 0
      آره
  • دکتر IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    20 16
    بپذیریم سیاستگذاری در محیط ادامه امثال حضور شماها در سیاست غیرممکن خواهد بود راه رو عوضی نرو عزیزم
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      19 9
      حالا که دیگه کل مملکت دست شماست
  • ذوالفقار ایرانی IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    25 19
    نظر شما آقای دکتر در وادی تئوری وحرف قابل قبول هست!!! ولی در عمل چیزی که ما از اصلاح طلبان تا به امروز دیدیم!! تفکر باندی وجناح وگروه ودست مختص به خودمان ودیگران هیچ!!! اولین حرکت اصلاح طلبان برای پایان منازعات، صداقت داشتن با خودشان ودوری از تفکر بزرگ بینی وبهتربودن و.. نسبت به بقیه!!! در مرحله دوم، اصلاح طلبان در عمل صداقت داشتن را باعذر خواهی بابت عملکرد گذشته شان ودوری جستن از بانیان وضع گذشته!! نسبت به ملت اثبات کنند. در مرحله سوم از توهین وتمسخر وتخریب دیگران برای - حفظ جایگاه وبدست آوردن پایگاه اجتماعی نزد ملت- دست بردارند!!
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      8 8
      احسنت ،دقیقا همینطور بوده ،من نمیدونم فاز اونهایی که رای منفی دادن چیه ،،احتمالا این صفحه برای طرفداران اصلاح طلبان است
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      4 2
      داداش اینا که گفتی همش مربوط به گروه فشار رو کاسبان تحریم و کیهان و... سایر رفقا میشد الان که همه چی دست شماست چرا اوضاع هر روز برعکس صایران بدتر از دیروز میشه چرا عرضه ندارید یه مذاکره ساده بکنید با این همه گرانی سرسام آور تازه ارباتون وعده داده گرونی های اصلی رو نگه داشته واسه سال بعد راستی با 16 میلیون رای که کمترین رای تاریخ ایران هست چطوری مدعی قیومیت همه مردم هستید و طوری حرف میزنید که انگار نماینده همه مردم هستید همون روحانی با تخریب های شبانه روزی صداوسیما و رسانه های پر شما ر ولی در عوض کم بیننده شما حداقلی ها 24 میلیون رای آورد الان که کل سیستم با شماست چرا اوضاع اینطوریه و کلام آخر چرا از رو نمی رین
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    49 4
    هر وقت شر امثال داماد شما از اقتصاد کم بشه اون روز منازعات کشور کم خواهد شد
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      25 5
      آقای داماد در هتل اوین هستند یا در زندان اوین؟
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    25 10
    مشکل اساسی اینه که بسیاری با تابلوی دین و دستاویز قرار دادن همین آیات و روایات درباره لاتنازعوا... میدان داری می کنن اما صداقتی در وجودشان نیست و لاتنازعوا را برای این می خواهند که دعوا مانع ماندن شان در قدرت می شود. هنوز کسی را ندیدم دل در گروی مردم و کشور داشته باشد و این لاتنازعوا را برای کار کردن بخواهد. می خواهند بدون تنش سر یک سفره بنشینند نه اینکه سفره ای پیش روی ملت بگسترانند واقعا خادم ملت بودن را به نمایش بگذارند
  • سید IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    37 3
    کیمیای ایران روزی که دولتمردان دو جناح سیاسی خفه شوند و سکوت کنند تا کارافرینان واقعی به عرصه عمل بیایند امثال ایشون که تمام ناکارآمدی ست حق حف زدن ندارند
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    32 5
    سر مار قطع بشه خاورمیانه صلح برقرار میشه
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    25 4
    خوبه این همه در یادداشت تاکید بر پایان منازعه شده و این کامنت ها خودش نشانه منازعه و درگیری ست
  • افشین IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    21 18
    ترس و بزدلی اصلاح طلب ها مملکت رو به این روز انداخت. حالا با پرروگری نجومی منتقد و مطالبه گر شدید
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    14 3
    شرایط پیچیده نیست معلوم بود نتیجه دزدی همینه شما میخواستید وهمین شد
  • ایرانی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    10 0
    ایشان نکته‌ای در باره‌ی بدی منازعه و درگیری کلامی و زبانی مردم و مسئولان گفتند.گروهی همین را دست‌مایه‌ی منازعه کردند.به کجا می‌رویم!
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    12 15
    کجاست فهم ودرک چنین حرف هایی جناب شریعتمدار
  • فاطمی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    9 0
    صلاح و پایان منازعات در این هست که شما و دوستان و ژنرالهای انگلیسی تون بفرمایین منزل و امور رو بسپارین به ایرانی ها
  • مجید IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 3
    آقا شریعت مداری تا زمانی که شما تفکر غرب گرای اشرافی گری داری واز داشته های کشور و جوانان انقلابی باغیرت استفاده نکنید به این همه پیشرفت در موشکی دفاعی هسته‌ای لیزر پزشکی نانو و ده ها پیشرفت دیگه استفاده نکنید ودل به کدخدا تون مثل آمریکا خبیث ببندید مشکل حل نمیشه
  • ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    6 0
    کدوم منازعه و مخاصمه؟ منظورت جنگ زرگری همیشگی بین اصلاح طلب و اصولگراست؟؟!!!
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    10 0
    آقای وزیر خوشگذاران وبی خبر از حال مردم درست گفتی منازعات بله شما فکرمیکردید که کشور مال شماست یک دوره گروه شما ودوره بعد گروه مقابل مال واموال کشور را غارت میکنیدودوروریهاتون هم که در خارج ازکشور عشق وحال میکنند نه خوشمرام نشنیدی مگن خیلی ساده وقتی که ورق برگردد دگه هیچکاری نمی شود کرد دنیا همیشه بروی ادم نمی خندد خنده دنیا مثل یک اسب میماند وقتی اسب وحشی بشود دگه نمیشود رام کرد دگه گذشت اون زمان الان عاقل باشید وسکوت اختیار کنید دگه دوره شما تمام شده منظور هردوگروه هستید اشتباه نشود۰۰۰۰۰۰
  • بابک IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    8 1
    تنها راه نجات ملتها ظهور حضرت حجت است ولاغیر ، هر ۲ جناح کشور به ملت و کشور خیانت کردن .
  • محمد IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 1
    این همونی نیست که بیرونش کردن بعد از در مجلس نرفت تا یک کاری دادنش.برو پر رو یادت رفته داشتی تو تصادف .....
  • سادات IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 1
    این شریعتمداری و میرکاظمی کیستند!!؟ چگونه این موجودات در تمامی دولت های گاها متضاد در روش و منش های سیاسی حضور داشته اند!!؟ چگونه توانسته اند خود را با انواع روشهای دولتهای متضاد وفق دهند!!؟ سازندگی، اصلاحات، دولت بهار، تدبیر و امید، سید محرومان ... چه کسانی از این افراد حمایت میکنند!!!؟
  • ناشناس IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 7
    هرمسئولی درکشورخودرا زیرچتررهبری میبردتا خودش رامبرا جلوه دهداقای شریعتمداری شما ودوستانتان بزرگترین خیانت رابه ملت انجام دادید حالا دم از توصیه رهبری میزنید؟!
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    8 1
    تا شماها هستید با مخهای ۱۴۰۰ سال قبل ایران کیمیایی نمی بیند
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    6 0
    هر دو جناح مثل همید ،بس دیگه خسته نشدید
  • حجت الله بدرخانی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 1
    نظرات جناب اقای شریعتمداری مبنی بر جایگزینی رقابت ورفاقت سیاسی بجای منازعات سیاسی کاملادرست وسازننده بود امیدواریم سیاسیون ومقامات درمیدان عمل به این امرمعروف پایبندباشتد
  • ندایی پور IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    21 1
    گروه هایی به اسم اصلاح طلب و اصولگرا مملکت را به این حال و روز انداختند و حالا دم از کیمیای ایران زدن از طرف هر یک از گروه های فوق چیزی شبیه طنز تلخ می باشد.
  • حسین IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 3
    تمام این گرانی بدبختی مال ندانم کاری شما بود
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 2
    واقعا از کاردانی حرفه فن به صدارات واز آنجا به تاسیس هلدینگ ها وکارتل های اقتصادی تو دیگه چی میخوای نکنه فیلت یاد هندوستان کرده
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 2
    چرت و پرت میگید فکر کردید اینجا کانادای
  • سید IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 2
    لطفا بفکر رانت های شازده دامادتان که از کنار شما ایجاد شد باشید و سکوت کنید و بفکر حلالیت از مردم باشید
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 1
    این اقاخودراسهامدارحکومت میداندزمانی که وزارت صنعت رابه گندکشیدتازمانیکه وزارت رفاه گرفت لحظه ایی ارام نداشت مملکت باباشه
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 2
    تو اصلا حرف نزن بیسواد نادان که هیچ ازت خوشم نمیاد
  • حاکم IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    در طول زندگیم اگر از یک نفر بی حد متنفر شده باشم همین شخص است واقعاً پررو تر و بی شرم تر از این شخص ندیدم .وای بر ما که چنین مسئولانی بر ما حکومت میکنند.
  • خلیل IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 1
    سلام همان آشتی ملی و گفتگوی سیاسی است به اصطلاح اصلاح طلبان پیشنهاد می کنند که مخالفان سرسخت در حاکمیت دارد.
  • حسین IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    21 0
    اصولگرا و اصلاح طلب هر دو فکر منافع خودشونند . در عمل فرقی با هم ندارند . اللهم عجل لولک
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 2
    این دیگه چقدر پر روهه ! سالیان سال وزارت داشت صددرصد بی کیفیت ! حالا داره کرکری می خونه !
  • حمید IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 2
    اون پولی که اوباما به ایران داد چه شد میشد با اون یه شهر ساخت
  • مهدی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    16 1
    این دولت تا صلح نکنه با کل دنیا که نخواهدکرد،اوضاع هرروز بدترمیشه چه حسابی وکتابی داریم که درست بشه؟نفت رو مفت میدیم چین....پولا معلوم نیست کجاهزینه میشه....یکسری نمیخوان صلح بشه چون منفعت درتحریم است .....بگم؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    خدا کنه با این شرایط روانی،تجربه تجزیه کشور تکرار نشه
  • سید‌هادی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    سلام.خدا.قوت. تعاونو‌‌علی‌البر‌والتقوی.
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    خیلی قشنگ همه صحبت می‌کنید اگر نتیجه خوب نیست حی علی خیرالعمل هم دارد
  • محمود زارعان IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 0
    نام خدا آغاز هرکاری است تنها راه آب را به کشور برگردانید سایتهای هسته ای را ببندید کاراصلی راخداوند انجام میدهد شما دوست دارید انجام دهید
  • سینا IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    خدا کشور ایران را از سلطنت خاندان ها و بلای سیاست مداران منفعت طلب ایمن بدارد.
  • محسن IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    بی اخلاقی ازهمین کامنتهای مدعیان انقلابی گری نسبت به برخوردبااین بیانیه جناب شریعتمداری مشخص میشود که وضعیت اخلاقی مد عیان انقلابی گری چجورهست که بجای نقدمنطقی این بیانیه باندشتن کامنتهای ناپسند شروع به فحاشی میکنند. این است منطق مدعیان دروغین انقلابی گری.
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    سلام.. منازعات و تفرقه احتمال دارد تمام سرمایه هاي جمع شده این حضرات را یک شبه به باد دهد...بله حق دارید...
  • سیار IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    اقای شریعتمداری میخ اهنی نرود درسنگ.
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 5
    دیگه حالم از اصلاح طلبان بیعرضه به هم میخوره
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    9 0
    . محمد شریعتمداری اصلاح‌طلب گفت: منازعات و مخاصمات در دوران صفوی باعث سقوط اصفهان شد. آقای شریعتمداری، علت سقوط اصفهان و تیسفون آن بود که صفویان و ساسانیان درست مثل جمهوری اسلامی دین و مذهب را وارد سیاست و مملکتداری کرده بودند. به دستم شیشه و در دامنم سنگ، شب تاریک و ره باریک و پا لنگ. از این ره کی رسد فایز به منزل، نه تا در دامن جانان زند چنگ. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی. 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی. با تشکر از توجه شما.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 1
    فقط نابودی همتان از همه دولتها تنها را نجات ایران است
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    لعنت
  • یزدی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 1
    اهبطواالی الارض ولکم متاع الی حین بعضکم لبعض عدوگمان نکنم شیطان وشیاطین بگذارد وحدتی بین مسلمان ها بشود دیگر دیرشده حتی بچه هامان دست ازعقاید اسلامی برداشتند فقط باید خدا منجی رابرساند بخاطر مردمان ستمدیده بخاطر ظلمی که به حیوانات بر وبحر میشود بخاطر درختان که دارندخشک میشوند
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    آقای شریعتمداری در این مملکت مردم گوچه وخیابان از بس از مسولین دروغ شنیده اند اگز کسی هم باشد که حرف راست بگوید کسی قبول نمیکند یک قانونی را یک شبه تغیر میدهند وفردا دوباره عمل میکنند همین افزایش حقوق باز نشستگان تامین اجتماعی یا فروش بلیط هواپیما در داخل بصورت دلاری واز این قبیل فراوان است پس میبایستی ستونهای اصلی را تقویت گرد وگر نه همین آش هست همین کاسه وتکرار حوادث گذشته که بر این مردم روا میشود
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 1
    خوب خودتو کشیدی کنار چه خبره دیگه مانور نمیدی سیر شدی
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    داماد نوحه خوانش که نصف ایران غارت کرد چکارشون کردن هنوز پست خوب دارد و دلش به حال کسی نمیسوزد بازنشستگان ومستمری بگیران تامین اجتماعی هی دارن از اینها ضر به می خورن خدا حق این مردم بیچاره را ازشون بگیره و از حلقومشون در بیاره
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 0
    همتون مثل هم هستین.
  • محمد IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 1
    ما همگی یک سریم یک تن و یک پیکریم لیک جدا گشته ایم زین فلک منتهی فرمایشات شما دقیق و بزرگوارانه بود انشاءالله موثر واقع شود .
  • جاوید IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 1
    همه شما اصلاح طلب ها‌ اندازه حسین شریعتمداری کیهان برش ندارید.یه نفر عقده ای که به هیچکس پاسخگو نیست و خودشو عقل کل میدونه
  • حسین IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    7 1
    مملکتی که آزادی ندارد وبه مردمش دروغ میگوید ومعترضین به ناکار آمدی را سرکوب میکندچگونه بهتر شود وملت به سرانش اعتماد کنند؟وسران کشورخودشان یک طرعف منازعه ومنافعشان در همین منازعه نهفته است هر روز بدتر خواهد بود
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 0
    پیگیری گرانی ها در زمان دولت قبل از خودرو صنایع وبالا رفتن هزینه های بیمه ای محاکمه کنید در دادگاه های انقلابی و جوابگوی عمال شوت باشن
  • علی علی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 4
    منازعات برخاسته از خواسته ها وحرص های بی پایان برای قدرت وثروت و استفاده از لذت اعمال قدرتهای بی پایان است که همیشه در طول تاریخ بشر را با چالش های بزرگ رودر رو کرده است آقای شریعتمداری شما که هیچ از شما بزرگتر هم هم نمیتواند این منازعان سوار بر دوش شیطان رااز شیطان پیاده کنداینان موریانه های تاریخ(کبر وغرور. لذت از قدرت بی انتها .ثروت بی پایان وکاخ)را به خانه هایشان راه داده اند.فقط مسئله سیاسی نیست مسئله لقمه های حرامی است که خورده اند اینها حتی به تذکرات مهم رهبری برای اصلاح خودشان وامور وقعی نمی گذارند.
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 4
    دغل باز ..... حزب دغل باز ..... رفقای دغل باز ..... کارگزاران سازندگی = غارتگران شناخته شده بیت المال .