ما در زمینه تبلیغ و ترویج کتابخوانی، بیش از گذشته احساس مسئولیت می‌کنیم اما این فقط کار وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی نیست و همه دست‌‌گاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها باید همکاری کنند.

به گزارش خبرآنلاین، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران سخنرانی کرد. علاوه بر تشریح نحوه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و شرح فعالیت‌های وزارت ارشاد در بخش داخلی و بین‌المللی، وی به دیدار جمع کثیری از کتاب داران با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان در این دیدار اشاره کرد و گفت: سرانه مطالعه در کشور کم است و این میزان مطلوب نیست و چنین وضعیتی باید تغییر کند.

بخش‌هایی از سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین شرح است:

*با اهتمام ائمه محترم مساجد به ما تکلیف شده که ۲۵ درصد مساجد باید کانون فرهنگی داشته باشند و این حداقل هست و باید همه مساجد داشته باشند. در مساجد یکی بعد از دیگری کتاب‌خانه‌های مختلفی راه‌اندازی می‌شود. حتی در صحن شبستان کتاب‌خانه‌‌های باز راه‌اندازی شده است. الان حدود پنج‌هزار کتاب‌خانه باز و سه‌هزار و ۸۰۰ کتاب‌خانه مخزن‌دار در مساجد راه‌اندازی شده است. حتی در روستا ها که ما اداره نداریم از طریق کانون‌های مساجد اقدامات خوبی می‌شود انجام داد.

*در دیدار کتابداران با مقام معظم رهبری گزارشی از اقدامات انجام شده ارایه شد، اما این اقدامات کافی نیست. میزان سرانه مطالعه در کشور کم است و آن میزان مطلوب نیست و از این جهت رهبر حکیم و فرزانه انقلاب توصیه‌های بسیار ارزشمندی داشتند.

*در این زمینه باید همه دستگاه‌ها بسیج شوند. ما باید از دوران مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها شروع کنیم تا همه اقشار مختلف جامعه با کتاب مانوس شوند. زیبنده جامعه اسلامی نیست که به به تعبیر مقام معظم رهبری تنبلی مطالعه در آن مشهود باشد و باید با آن مبارزه کرد و قطعا این کار شدنی است. باید این زمینه را مهیا کنیم که کتاب در دسترس همه قرار گیرد.

*مقام معظم رهبری تاکید داشتند بر مسئله تبلیغ و معرفی کتاب‌ها خوب به جامعه. این‌قدر که در رسانه‌ها و مطبوعات و صداوسیما تبلیغ کالاهای مختلف می‌شود، نسبت به کتاب آن اعتنای لازم وجود ندارد و بیش از گذشته باید به این مسئله بها داد. ما در این زمینه بیش از گذشته احساس مسئولیت می‌کنیم اما این فقط کار وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی نیست و همه دست‌‌گاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها باید همکاری کنند.

* اگر جامعه ما اهل مطالعه باشند بیدی نخواهند بود که به هر بادی بلرزند و می توانند از اعتقادات خود دفاع کنند. ما هم برنامه های زیادی در این زمینه داریم.


6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    0 0
    اصن کسی شک می کنه که منظور وزیر کدوم بیانه: 1- تبلیغ و ترویج کتابخوانی تنها، "وظیفه ما" نیست. 2- تبلیغ و ترویج کتابخوانی، "تنها وظیفه ما" نیست. آیا این عذر که علاوه بر ما بسیارند ارگانهایی که کم کاری می کنند، روزی جای خود را به "دعوت از همه مردم، برای مطالبه خواسته های بیشتر" می دهد؟