رئیس سابق ستاد مشترک سپاه با بیان اینکه بعد از عملیات مرصاد ساختار نظامی منافقین روبه اضمحلال گذاشت، گفت: تشکیل ارتش آزادی بخش ملی که منافقین تصور می کردند با کمک آن می توانند حکومت خود را در تهران تشکیل بدهند پس از این عملیات با شکست مفتضحانه روبرو شد.

حسین علایی در خصوص چگونگی انجام عملیات "مرصاد" اظهار داشت: وقتی قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شد عراق و منافقین تصور می کردند که ساختار نظامی ایران بهم ریخته و بنابراین می‌توانند با یک حرکت سریع خودشان را با نفربرهای زرهی به تهران برسانند و حکومت را به نفع رژیم بعث عراق در اختیار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای کار وقتی که در روز سوم مرداد منافقین از مرزهای کشورمان عبور کردند و به داخل ایران آمدند علائم خوشبینانه ای را دریافت کردند زیرا در نزدیکی شهر کرمانشاه با مقاومت عمده ای رویرو نشده وتوانسته بودند تا عمق 150 کیلومتری به داخل مرزهای ایران نفوذ کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک اضافه کرد: این درحالی بود که در منطقه چهار زبر واقع در 30 کیلومتری کرمانشاه با انبوه مردمی مواجه شدند که ترافیک گسترده ای را در جاده بوجود آورده بودند و از آنجا بود که منافقین در مسیر پیشروی خود با مشکل بزرگی مواجه شدند.

وی ادامه داد: در همین زمان بود که رزمندگان اسلام از تیپ 12 قائم سمنان که در منطقه حضور داشتند به مواجه با آنها پرداختند و آرام آرام واحدهایی از لشکر انصارالحسین و لشکر بدر هم به مواجهه با منافقین پرداختند به گونه ای که حرکت منافقین به سمت تهران بطور کامل سد شد.

علایی اضافه کرد: در روز 5 مرداد سال 67 تمام قوایی که در منطقه حضور داشتند از کرمانشاه تا اسلام آباد به سمت منافقین حمله کردند و هوانیروز و نیروی هوایی هم وارد عمل شدند و ستون منافقین بطور کامل متلاشی شد و حدود 2 هزار نفر از منافقین در جریان تهاجم به ایران  هلاک و تعداد زیادی نیز زخمی و مجروح شدند، بدین ترتیب عملیات فروغ جاویدان سازمان مجاهدین خلق با شکست مفتضحانه ای مواجه شد.

وی با بیان اینکه شکست منافقین در عملیات مرصاد موجب بهم ریختن برنامه عراق و منافقین برای تداوم جنگ شد، گفت: از این زمان منافقین از نظر نظامی روبه اضمحلال گذاشتند و مشخص شد که اصولا تشکیل ارتش آزادی بخش ملی که منافقین تصور می کردند با کمک آن می توانند حکومت خود را در تهران تشکیل بدهند با شکست مفتضحانه روبرو شد.

رئیس اسبق ستاد مشترک سپاه پاسداران این شکست سنگین منافقین را موجب بهم ریختگی روحیه صدام و ارتش رژیم بعث عراق دانست و افزود: در حقیقت با این شکستی که منافقین در جبهه غرب و ارتش بعث عراق درجبهه جنوب متحمل شدند صدام حسین راهی جز پذیرش عملی قطعنامه 598 و قبول آتش بس نداشت.

علایی گفت: در این مقطع بود که راه برای خاتمه جنگ عراق با ایران فراهم شد و در 29 مرداد سال 67 عملا جنگ بین عراق و ایران با نظارت سازمان ملل خاتمه یافت.

منبع: مهر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165214

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =