روزنامه همشهری: برخی از هیئت های عزاداری،حتی عکس امام و رهبری را نصب کرده اند اما سکولار هستند

همشهری نوشت:برخی فکر می‌کنند هیئتی سکولار جوان با کروات و شش‌تیغ یا زن بی‌حجاب یا غیره است. سکولار(به معنای عرفی) وقتی پایش به هیئت رسید، حرمت و قیمت یافته‌است.


برخی دیگر فکر می‌کنند هیئت سکولار طرفداران فلان روحانی‌اند که مورد حمایت انگلیسی‌ها هستند. برخی دیگر هیئت سکولار را با انجمن حجتیه می‌شناسند؛ یا هیئتی که حرف سیاسی نمی‌زند. از این موارد بگذریم، نگران‌کننده نیستند.
اما تا به حال درباره «هیئتی سکولار» شنیده‌اید؟
هیئتی‌های سکولار نگران‌کننده‌تر و عمومیت بیشتری دارند. هیئتی سکولار شاید در هیئت غیرسکولار باشد. راه دور نرویم. از خودمان حرف می‌زنیم...
هیئتی سکولار کسی است که محبتش به اهل‌بیت از درب هیئت فراتر نمی‌رود. تنها اثر اشک و ندبه‌اش حال خوب است و آرامش وجدان تخدیری.
هیئتی سکولار ممکن است عکس امام و آقا هم در هیئتش باشد و در انتهای مجلس هم انقلاب را دعا کند.
به‌خودمان رجوع کنیم ببینیم ثمره اشک را چه دانستیم. حضرت امام فرمود امام حسین به اشک ما نیاز ندارد. رهبر انقلاب فرمود اگر به اشک و ندبه است معاویه هم اهل مدح و مرثیه بر امیرالمومنین بود.
سید بن طاووس در لهوف نقل می‌کند که وقتی اهل‌بیت به کوفه رسیدند، اهل شهر به پهنای صورت اشک می‌ریختند.
پس اشک به‌تنهایی نشانه ولایت نیست.
هیئتی سکولار کسی است که محبتش به امام به منصه عمل نمی‌رسد. عمل؟ کدام عمل؟ هر عملی؟ خیر. عملی که نصرت امام و منطبق بر نقشه ولایت باشد نه تشخیص و اجتهاد شخصی.
برخی هیئتی و دیندارند و حتی اهل عمل. اما عمل‌شان نسبتی با خواسته و نصرت امام‌شان ندارد. نمونه تاریخی‌اش عبیدالله بن حر جعفی. گفت من نیستم اما اسب و شمشیرم برای شما.
برخی تلاش می‌کنند، خرجی می‌دهند، کار و فعالیت دیندارانه هم دارند، اما کار امام‌شان را پیش نمی‌برند. مثل اینکه امام در کربلا باشد و ما در مدینه اهل مجلس علم و خدمت‌رسانی به نیازمندان و سفره انعام و غیره باشیم؛ شوخی نیست؟
نصرت امام در ایستادن مقابل دشمن است و آرایش جنگی دشمن امروز، در رسانه است. جنگ امروز، جنگ نهایی زینب کبری است؛ جنگ روایت‌ها؛ جهاد تبیین.
حرف تمام است؛ هیئتی سکولار، «انقلابی بدون عمل» یا «عمل ناانقلابی» است.
روح شریعتی شاد با این جمله‌اش در حسین وارث آدم: «وقتی از صحنه حق و باطل زمان خویش غایبی، هرکجا می‌خواهی باش! چه به نماز ایستاده باشی چه به شراب نشسته.»

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1658416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    15 7
    بچه ما را به بهانه اینکه لباس سیاه استین دار نداشت دیشب به مراسم داخل مسجد راه ندادند.من دیگه نمیذازم بچم نزدیک این یزیدیان بشود
    • سعید IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      2 0
      مگه تو آلبانی هم تو مساجدش مجلس عزاداری میگیرن؟!!
  • حمید IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    10 8
    عکس گذاشتن اشتباه است مردم برای حسین عزاداری می‌کنند به کسی ربطی نداره باحجاب بی حجاب
  • علی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    9 2
    سلام ، آقایی که این مطالب رو نوشته ای، کلی گویی و مطالب بی ربط خوب با این اوصاف و این همه ظلمی که به مردم میشه باید در مقابل دولت و بی عدالتی و ظلم ایستاد یانه؟ بحث هیئت و روضه نیست. چرا امام حسین قیام کرد؟ چرا حکومتها از پرداختن به چرایی قیام امام حسین میترسند. چرا نهضت امام منحصر به روضه شده،
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    3 2
    مجبورن
  • K IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    10 0
    به نظرمیرسد تعریف هیت سکولار کاملا شخصی و غیر کارشناسی و یک طرفه است و با الفاظ بازی شده
  • اردشیر IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    6 3
    ببخشید میشه بپرسم روانشاد شریعتی خودشون کجا بودن که برا مردم ما نسخه پیچوندن ؟ وآیا خودشون از نسخه ی که برا مردم میپیچوندن استفاده میکردن؟
    • مسعود IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
      1 0
      شما یه مثل هم هست اگه خواستی اون دنیا ازش بپرس گفته میخ فولادی نرود در سنگ حالا برو بگو کدوم سنگ کدوم میخ اگه یه مطلبی رو درک نمیکنی بیخود به کسی که به رحمت خدا رفتیه وصله نزن دکتر شریعتی حرفهاش تاریخی بوده البته برای اهل دل و اهل علم شما چند جمله آموزنده گفتین که خودتون عمل کردین یا نه. اتفاقا بزرگترین دشمنان امامان و اسلام همین آدمهای تندرو و متظاهران هستن. (خوارج).
    • مسعود IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      1 0
      جناب اردشیر کجای حرف شریعتی مشکل داره آیا ظلم موجود در جامعه رو نمیبینی اینهنه حق و ناحق و اختلاف طبقاتی و فقر رو نمیبینی از همه بدتر این تخریب اسلام و سست شدن اعتقادات مردم نتیجه چیست امام حسین قیام کرد چون یزیدیان داشتن دین اسلام رو نابود میکردن الان چی این سکوت ملتی ک دم از حسین میزنن فاجعه نیست بنظرم وقتشه پیرو راه مولایمان حسین باشیم و مقابل این ظلم بایستیم مقابل اونایی ک نقاب انقلابی دارن ولی با زندگی اشرافی از بیت المال دین مردم رو هدف قرار دادن تا کی قراره خودمون رو گول بزنیم
  • احمدی IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    6 0
    باشه اما تا جایی که ما میدونیم امام حسین این چیزا رو برنمیداره ها فرقی نمیکنه عزاداری امام حسین با کراوات باشه یا بی کراوات از هر اقلیت ای که باشند فرقی ندارد زن بی حجاب را افراط و تفریط ای به وجود آورده اند ولی اصلاً در عزاداری های امام حسین زن ها خیلی بد حجاب نیستند
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    9 1
    متاسفانه ۸۰ درصد مردم سکولار هستن و فقط ظاهر حکومت دینی هست ولی قلب و روح مردم جور دیگه ای شده چون زیاد دروغ و نیرنگ دیدن
  • فقط خودم IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    7 1
    مردم کوچه و بازار طبق تعریف شما سکولار هستند و دزدان اختلاسگر که مقابل دوربین نقش بازی می کنند شیعه با عمل فرض میشوند ؟ من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش - هر کسی آن درود ، آخر کار که کشت
  • محمد IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    6 1
    این جمله آخر خیلی خوب بود ولی تعجب می کنم که برخی آقایون خودشون رو نماد حق تو این زمانه می دونن. در حالی که کسی جز حجت بن الحسن علیه السلام مظهر حق نیست.
  • ع.م.د .. IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    3 0
    پاداششون با اربابشون وبا هم‌محشور بشن انشاءالله
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    6 0
    بهتره کسی خودشو با ۱۴ نور مقایسه نکنه سو استفاده کافیه .ملاک دیندار بودن یا نبودن شما نیستید وگر نه در هر عصری کسانی هستند که میگند دین یعنی من .
  • US ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    8 1
    آن روز ما ایرانیان بدبخت شدیم که نفاق و چاپلوسی بر تمام مجالس و ادارات حاکم شد به خدای عالمیان قسم یارو دزد درجه یک بود به ظاهر دم از ولایت میزد و از طرفی بسیج هم برایش دعوت نامه میفرستاد من بخودم میگفتم خدا چه میشد که این پرده ها ی بصیرت دریده میشدن ظاهر و باطن این مردم مشخص میشد بلکه چاپلوسی هم تمام میشد صداقت و درستی و پاکی موند در آن ۸ سال دفاع مقدس در جبهه های جنگ و همه جوانان هم خود جوش به انقلاب و جبهه ها چسبیده بودن آن زوز ها دیگر دست یافتنی نیست تمام شد امروز از فردا بهتره روز بروز نفاق و دورویی و چاپلوسی شدتر میشود بخصوص در رده های بالای مسئولیت دیگه از خدا و ائمه باور های دینی دست کشیده اند چسبیده اند به مقام و پول و قدرت
  • وحید IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    2 0
    آخه کروات چه ربطی به اعتقادات داره ؟ ! مثلا توی لبنان افراد حزب آله کروات می‌زنند بی دین و بی اعتقاد هستند با توی عراق و پاکستان و هند و جاهای دیگه دکتری و خلبانی ک بهش اطمینان میکنی اعتقادش رو میپرسی ک به خدا اعتقاد داره یانه؟! جون صدها نفر دستشون هست و کروات و پاپیون هم می‌زنند دست از این کارا بردارید مگه پوتین اومد تهران یا اسد و اردغان آقا ازشون میپرسه چرا کروات زدید؟! حرفه‌ای نزنید ک دنیا داره بهمون می‌خندند.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    دین و مذهبی دیگر نمانده اعتقادی .جود ندارد همه ظاهری و منفعت طلبی است همه چیز کشک است و.....
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    از بس دروغ و نیرنگ شنیدم دیگه به هیچی اعتقاد ندارم
  • علی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    2 0
    منظور هیئت آقازاده ها است
  • علی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    1 0
    شمر هم ادعای مسلمانی داشت