۵ ژئوسایت به چرخه زمین گردشگری قشم, افزوده می شود

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از آغاز عملیات آماده سازی و تجهیز پنج ژئوسایت برای ورود به چرخه زمین گردشگری قشم خبر داد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از آغاز عملیات آماده سازی و تجهیز پنج ژئوسایت برای ورود به چرخه زمین گردشگری قشم خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین,«علیرضا امری کاظمی» روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: عملیات آماده سازی و تجهیز پنج ژئوسایت برای ورود به چرخه زمین گردشگری قشم آغاز شده است.

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته و در صورت تخصیص اعتبارات لازم این پنج ژئوسایت تا پیش از پایان سال به بهره برداری خواهند رسید.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم با بیان اینکه کار بررسی میدانی برای شناسایی ژئوسایت های جدید نیز همچنان در دستور کار است، افزود: در روزهای گذشته مسیری در حدود ۶.۵ کیلومتر در ارتفاعات غرب جزیره از سوی گروه ژئوپارک و با همراهی فعالان جامعه محلی پیمایش شد که در نتیجه آن، دو منطقه ارزشمند برای معرفی و ثبت ژئوسایت های جدید مورد شناسایی قرار گرفت.

امری کاظمی ضمن تاکید بر عزم ژئوپارک جهانی قشم بر تمرکز و توسعه فعالیت ها در بخش غربی جزیره، از این امر به عنوان راهکاری برای کمک به جامعه محلی از طریق زمین گردشگری و توسعه این بخش کم برخوردار از جزیره یاد کرد.

ژئوپارک یا پردیس زمین شناسی منطقه ای است که در آن، میراث زمین شناختی آن ناحیه، با مدیریتی دقیق و دایمی حفظ و نگهداری می شود و با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته باشد.

این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش موثری ایفا کند.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد.

ژئوپارک جهانی قشم به مساحت ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع شامل جزیره‌ های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت‌های مختلف را ارایه می‌کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

ژئوپارک قشم دارای ۲۸ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها و دره تندیس‌ها است و مجاورت آن با جنگل‌های حَرّا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین‌المللی، ذخیرگاه زیست کُره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش‌ها و جذابیت‌های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1662790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =