۱ نفر
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
مشکلات صادرات سیب در ارومیه بررسی شد

جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی که در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی که در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد.

علی‌رغم اینکه ششمین تولیدکننده سیب هستیم ولی رقیبان سختی در بازارهای هدف داریم

ناصر مرادی نایب رییس کمسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی کشور گفت: ایران جزو ۶ کشور برتر در تولید سیب در دنیاست که البته رقابت با کشورهای دیگری چون چین، آمریکا و ایتالیا در راستای تامین نیاز بازارهای هدف بسیار سخت است.

وی افزود: کشورهای دیگر در زمینه تولیدات، سورتینگ و بازاریابی بسیار پیشرفته هستند و در قالب قانون تجارت جهانی در حال صادرات محصولات خود هستند با این حال تاجران ایرانی بدلیل تحریم‌های ظالمانه شرایط دشواری برای حضور در بازارهای هدف دارند.

۷۰ هزار هکتار مساحت باغی به سیب اختصاص دارد

اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره ۱۱۷ هزار هکتار باغ در استان و اشتفال ۸۶ هزار نفر در باغات استان اظهار کرد: ۷۰ هزار هکتار از مساحت باغی استان به سیب اختصاص دارد که سالانه بیش از یک میلیون تن سیب برداشت می‌شود و امسال نیز پیش بینی برداشت ۱.۹ میلیون تن داریم و از این مقدار ۸۰۰هزار تن در سردخانه‌ها ذخیره خواهدشد.

وی اضافه کرد:در حال حاضر ۴۷۷ سردخانه با ۹۶۰ هزار تن ظرفیت در استان فعال است.

کرامتی اضافه کرد: ۳۰ درصد از باغهای سیب درختی آذربایجان‌غربی قدیمی است که باید جایگزین و با کشت پایه های رویشی جدید به روز شوند.

نیاز به جایگزینی محصولات دیگر بجای سیب و تغییر الگوی کشت در آذربایجان‌غربی

جواد کرمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: علی رغم آنکه شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در افزایش تولید سیب درختی تاثیرگذار باشند ولی استان نیاز به جایگزینی محصولات دیگر و تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر داریم.

وی اضافه کرد: کشاورزی سنتی یکی از مشکلات استان است ضمن اینکه باید از هم مرزی با سه کشور همسایه برای بازارهای هدف صادرات سیب بهره گیریم.

بانک کشاورزی کمترین تسهیلات را به آذربایجان‌غربی اختصاص داده است

حسن انتظار رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه به ظرفیت‌های بالای استان آذربایجان‌غربی اشاره کرد و افزود: نیاز به حمایت نمایندگان مجلس و مدیران ارشد استانی برای حل مشکلات بخش کشاورزی و صادرات داریم.
رییس اتاق بازرگانی ارومیه از بالا بودن میزان بهره های بانکی انتقاد کرد و گفت: بانک کشاورزی کمترین تسهیلات را در اختیار استان قرار داده است که باید این موضوع بازنگری شود.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =