گیاه‌شناسان با بررسی فسیل گل‌های متعلق به دوران دایناسورها، جواب معمای منفور داروین را جستجو می‌کنند؛ این‌که علی‌رغم نبود سوابق فسیلی، گیاهان گل‌دار در اواخر دوران کرتاسه به تنوع وسیعی رسیده‌اند

محمود حاج‌زمان:این تصویر شبح‌وار که با استفاده از اشعه ایکس گرفته شده، متعلق به یک گل از عصر دایناسورها است. تحلیل ساختار درونی این شکوفه 84 میلیون ساله -و نمونه‌های مشابه آن- می‌تواند به حل «معمای منفور داروین» کمک کند: اینکه چرا با وجود فقدان ظاهری سوابق فسیلی مربوط به قبل از دوران کرتاسه در 65 میلیون سال پیش، گیاهان گل‌دار در اواخر این دوران تا این حد دارای تنوع بوده‌اند.

به گزارش نیوساینتیست، گیاهان گل‌دار که تحت عنوان نهان‌دانه‌ها شناخته می‌شوند، امروزه گونه غالب گیاهی را تشکیل می‌دهند. در طی دهه گذشته، گیاه‌شناسان در چین به شواهدی فسیلی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد سابقه گیاهان گل‌دار به 125 میلیون سال پیش باز می‌گردد. چند ده میلیون سال طول کشید تا این گیاهان شکوفه‌های پیچیده‌ای را که ما امروزه می‌بینیم توسعه و پرورش بدهند.

شکوفه عهد باستان

فسیلی که تصویر آن را مشاهده می‌کنید، یک شکوفه 3 میلی‌متری متعلق به پایان این دوره تکاملی است که از رسوبات واقع در آسن سوئد بیرون کشیده شده است. السه ماری فریس از موزه تاریخ طبیعی سوئد امیدوار است که با مقایسه این فسیل با سایر شکوفه‌های مرتبط که در طی زمان مشابه فسیل شده‌اند، دریابد که چطور و چه زمانی آناتومی این شکوفه‌ها تکامل یافته تا به آنها اجازه دهد در اواخر دوران کرتاسه به این سطح پیشرفت و تنوع در گل دادن برسند.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرفان خسروی IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    8 1
    فکر می‌کنم شما «معمای منفور داروین» را به درستی نقل نکرده‌اید. این هم باز می‌گردد به نقل نادقیق اطلاعات زمانی مربوط به دوره کرتاسه. دوره کرتاسه (همان‌طور که از اسمش پیداست) یک دوره است (و البته با «دوران» فرق دارد) که از ۱۴۶ میلیون سال پیش تا ۶۵ میلیون سال پیش به درازا کشیده است. بنابراین عبارت «قبل از دوران کرتاسه در ۶۵ میلیون سال پیش» اشتباه است. قبل از دوره کرتاسه یعنی قبل از ۱۴۶ میلیون سال قبل.
  • عرفان خسروی IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    7 2
    به علاوه شما سن شکوفه سوئدی را مربوط به «پایان این دوره تکاملی» ذکر کرده‌اید. اگر منظور شما از «دوره تکاملی»، کرتاسه است، چنین اطلاقی نامتعارف است. کرتاسه یک «دوره تکاملی» نیست، بلکه یک دوره زمین‌شناختی است.
  • عرفان خسروی IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    7 1
    عبارت «دوره تکاملی» تنها می‌تواند به «دوره تکاملی» یک گروه خاص از موجودات زنده اشاره کند. مثلاً دوره تکاملی گیاهان گلدار از حدود ۱۳۰ میلیون سال پیش آغاز شده و تا امروز همچنان ادامه دارد. بنابراین «پایان این دوره تکاملی» منطقاً باید اشاره به دوره معاصر داشته باشد.