15 سال است که فرضیه دار و دسته دایناسورها و شکار دسته‌جمعی تیراناها توسط فیلیپ کوری مطرح شده، اما حجم 6 برابری مغز آنها نسبت به دایناسورهای دیگر هم نمی‌تواند این ادعا را اثبات کند.

محبوبه عمیدی: همین چند هفته پیش دو دیرین‌شناس انگلیسی موفق شدند کوچکترین دایناسور جهان را کشف کنند. آنها وجود این جاندار ماقبل تاریخ را که 33 تا 44 سانتی‌متر طول و حدود 200 گرم وزن داشته، با بررسی تنها یک استخوان اثبات کردند. به نظر می‌رسد این جادوی دیرین‌شناسی بتواند برای اثبات نظریات بحث‌برانگیزتری هم مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش نیوساینتیست، فیلیپ کوری دیرین‌شناس دانشگاه آلبرتا در ادمونتون، کانادا که بیش از 15 سال است فرضیه شکار دسته‌جمعی تیرانازروس‌ها را مطرح کرده، تلاش می‌کند با استفاده از شیوه‌های متداول دیرین‌شناسی و بررسی سایت‌های قدیمی گوناگون این فرضیه را اثبات کند. او مستند دو ساعته «دار و دسته دایناسورها» را نیز به همین منظور تهیه کرده و کتابی به همین نام را برای اثبات این ادعا نوشته است.

کوری و همکارانش در این مستند تلاش کرده‌اند با دلایل متعددی مانند قدرت بیشتر تیراناها هنگام شکار دسته‌جمعی یا بررسی سایتی در کانادا که در آن فسیل 23 تیرانازروس در کنار یکدیگر کشف شده و سایت دیگری در صحرای گابی که 68 فسیل از این دایناسور در نزدیکی یکدیگر وجود داشته‌اند، این فرضیه را اثبات کنند؛ اما واقعیت این است که اثبات رفتار جانداری که حداقل 70میلیون سال پیش منقرض شده، کار ساده‌ای نیست.

سایت صحرای گابی در مغولستان

از سوی دیگر متخصصان زمین‌شناس می‌گویند فسیل‌های سایت گابی متعلق به این منطقه نبوده و طی تحولات زمین‌شناسی گوناگون، صدها‌هزار سال پیش در این منطقه مجتمع شده‌اند. دیرین‌شناسان مخالف نیز تنها راه پذیرش فرضیه «دار و دسته دایناسورها» را پیدا شدن فسیل چندین تیرانازروس در منطقه شکاری می‌دانند که هنوز کشف نشده است.

کوری برای بررسی سایت‌های شکار امروزی و کشف شباهت‌ها به مناطقی مانند اندونزی و آفریقای جنوبی سفر کرده و رفتار شکارچیانی مانند اژدهای کمودو و شیرها را مورد مطالعه قرار داده؛ اما اطلاعاتی که بتواند با استناد به آنها فرضیه‌اش را اثبات کند، به دست نیامده‌اند.

آخرین راهی که به نظر کوری و همکارانش رسیده، بررسی جمجمه تیراناها به کمک اشعه ایکس است. این بررسی نشان می‌دهد حجم مغز این شکارچیان ماقبل تاریخ تقربیا 6 برابر دایناسورهای دیگر بوده؛ اما هنوز امکان اثبات وجود لوب شکار دسته‌جمعی در آن وجود ندارد، هرچند که رد آن نیز غیرممکن است.

کوری و همکارانش پس از 15 سال تحقیق و تلاش هنوز نتوانسته‌اند فرضیه «دار و دسته دایناسورها» را اثبات کنند، شاید آنها هم به استخوان کوچکی نیاز دارند که هنوز کشف‌نشده تا این معما را برای همیشه حل کند.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اژدر پشمک به سر IN ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    2 0
    دایناسور هم نشدیم خانوادگی بریم شکار!!!! :)))))
  • ارد EU ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 1
    من داشتم درساحل شمال شن بازی می کردم نگهان فسیل