حاشیه‌های یک تحلیل برجامی / بالاخره مخالفان و موافقان برجام چه کسانی هستند؟

جماران نوشت : با یک جستجوی ساده، مواضع مقامات اسرائیل علیه برجام در هفته‌های اخیر را مرور کنیم تا ببینیم آیا حامیان برجام در کنار اسرائیلی‌ها قرار دارند یا مخالفان آن.


بعد از انتشار تحلیلی راجع به موافقان و مخالفان برجام در هفته گذشته ، واکنش‌های مختلفی به این موضوع منتشر شد؛ حامیان برجام از انتشار این گزارش تحلیلی

استقبال کردند و برخی دیگر انتقاداتی را به آن داشتند.

این تحلیل که مبتنی مواضع کاربران توئیتر راجع به برجام بود، نشان می‌داد چه کسانی از احیای برجام حمایت می‌کنند و چه کسانی با آن مخالف هستند. در میان اسامی که نامشان به عنوان مخالف برجام ذکر شده بود، رضا حقیقت‌نژاد خبرنگار رادیو فردا و مراد ویسی دبیر خبر تلویزیون ایران‌اینترنشنال اعلام کردند که موافقت یا مخالفتی با برجام ندارند. هرچند مواضعی که آن‌ها پیش از این در توئیتر منتشر کرده بودند، به‌نوعی در انتقاد از توافق برجام و احیای آن بود.

اما پاسخ عجیب‌تر، واکنش علی علیزاده تحلیلگر سیاسی ساکن لندن است که این کار تحلیلی را «فیک‌نیوز و پروپاگاندا» نامید چون موافقت مقامات اسرائیلی با برجام را «سانسور» کرده است. او در پوستری که منتشر کرده، حامیان برجام را در کنار اسرائیلی‌ها قرار داده است.

photo_2022-08-25_00-15-15
پوستری که هفته پیش جماران منتشر کرد

این در حالی است که اساسا گزارش منتشر شده صرفا بر کاربران توئیتر متمرکز بود وگرنه مخالفان و موافقان داخلی و خارجی برجام، به مراتب بیشتر هستند. اما به دلیل آن که مواضعشان در توییتر منعکس نشده بود، در آن گزارش نامی از آن‌ها آورده نشده است. اما سؤال مهم آن است که آیا ادعای علیزاده علیه حامیان برجام صحت دارد؟

به همین بهانه، مناسب است تا با یک جستجوی ساده، مواضع مقامات اسرائیل علیه برجام در هفته‌های اخیر را مرور کنیم تا ببینیم آیا حامیان برجام در کنار اسرائیلی‌ها قرار دارند یا مخالفان آن نظیر علی علیزاده.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) به نقل از نخست‌وزر اسرائیل:توافق هسته‌ای به زیان اسرائیل است

تاریخ خبر: دوم شهریورماه

لاپید

لاپید 2

فرانس ۲۴ به نقل از رسانه‌های اسرائیلی: فشار دیپلماتیک اسرائیل در لحظه آخر برای توقف توافق هسته‌ای تاریخ خبر: ۲۴ آگوست

نتانیاهو 2

بیشتر بخوانید :

  • فریدون عباسی : طرف‌های مقابل باید از وجود پلوتونیم در ایران بترسند / باید بالای ۹۰ درصد غنی سازی کنیم


خبرگزاری فارس به نقل از نتانیاهو: توافق فعلی با ایران از توافق قبلی برای اسرائیل بدتر است تاریخ خبر: دوم شهریور

لاپید 3

گزارش پولتیکو از اقدامات اسرائیل علیه برجام :اسرائیل بر آمریکا فشار می‌آورد تا به توافق هسته‌ای با ایران بازنگردد.

تاریخ خبر: ۲۳ آگوست

بلومبرگ

بلومبرگ به نقل از نخست‌وزیر اسرائیل: اسرائیل مخالف توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی است. تاریخ خبر: ۲۴ آگوست

ده‌ها خبر دیگه مشابه با این خبر می‌توان پیدا کرد که بیانگر مخالفت اسرائیل با احیای برجام است. متأسفانه علی علیزاده که خود را کارشناس سیاسی و رسانه می‌داند پیش از بیان ادعاهایش اقدام به یک جستجوی ساده نکرده و در نتیجه ادعایی غلط همراستا با عقاید سیاسی خودش را منتشر کرده است.

علیزاده، به مانند بسیاری دیگر از مخالفان برجام، به‌جای انتشار اخبار و اطلاعات مبتنی بر فیک‌نیوز، بهتر است به این فکر کنند که چرا نامشان کنار بنیامین نتانیاهو در مخالفت با برجام قرار گرفته است. او بهتر است به جای آن که از لندن با برجام مخالفت کند و مردم را تشویق کند که در برابر تحریم‌ها مقاومت کنند، به ایران بیاید و در کنار مردم آثار وحشتناک تحریم‌ها بر زندگی مردم را لمس کند؛ آنگاه شاید به این راحتی از ایده‌ای دفاع نکند که بر مردم فشار بیشتری تحمیل می‌کند.

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1668674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =