ارتباط شگفت انگیز قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشتها

تحقیقات اخیر دانشمندان حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث می‌شود تا مردان بیشتر گرسنه شوند ولی این موضوع در مورد زنان صادق نیست.

غزال زیاری: این تحقیق با استفاده از مدل‌های آزمایشگاهی انجام شد و حکایت از آن دارد که مکانیسم متابولیک در بدن مردان و زنان به شیوه متفاوتی فعال می‌شود. طبق گفته محققان قرار گرفتن در معرض نور خورشید در جنس مذکر (چه در گونه‌های حیوانی و چه در انسان)، پروتئینی به نام p۵۳ را تحریک می‌کند تا هرگونه آسیب وارد شده به DNA که ممکن است در نتیجه تابش نور خورشید در پوست ایجاد شده باشد را ترمیم‌کند.

بیشتر بخوانید:

با کمک هوش مصنوعی می‌توانیم زبان حیوانات را بفهمیم؟

ناکامی بزرگ برای جنرال موتورز : کادیلاک لووکس 85 هزار دلاری در تست کیفیت یاتاقان زد! | تصاویر

هورمون گرلین که گرسنگی را در بدن افزایش می‌دهد، در واکنش به فعال شدن p۵۳ در بدن تولید می‌شود. از سوی دیگر در بدن زنان، هورمون استروژن مانع از فعل و انفعال p۵۳ با گرلین می‌شود و همین مانع از آن می‌شود که زنان بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، میل به غذا خوردن داشته باشند.

پروفسور کارمیت لووی و شیوانگ پاریک، دانشجوی دکترای دپارتمان ژنتیک انسانی و بیوشیمی، مسئولان اصلی این تحقیق هستند و در عین حال محققان دیگری نیز در این پروژه مشارکت دارند و نتیجه این تحقیقات در مجله معروف Nature Metabolism منتشر شده است.

ارتباط شگفت انگیز قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشتها

داده‌های اپیدمیولوژیک این تحقیق در عین حال شامل گزارش‌های دانش‌آموزانی بود که خودشان مدتی را زیر نور آفتاب سپری کرده بودند. این داده‌ها در طول یک بررسی سالانه از حدود ۳۰۰۰ نفر زن و مرد در مورد عادات غذایی‌شان جمع‌آوری شد و با نتایج مطالعه ژنتیکی انجام شده در مدل آزمایشگاهی ترکیب شد. نتایج حاکی از آن بود که هم در مدل‌های آزمایشگاهی و هم در افراد، پوست بدن تنظیم کننده کلیدی انرژی و اشتها (متابولیسم) است.

محققان توضیح می‌دهند که تفاوت متابولیک دراماتیکی بین زنان و مردان وجود دارد که برروی سلامت و رفتارهای آنها تاثیرگذار است. البته تاکنون مشخص نشده که آیا واکنش بدن زنان و مردان در مقابل محرک‌های محیطی از جمله قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید متفاوت است یا خیر.

پروفسور لووی دراین باره توضیح داده:« ما تفاوت‌های بین زنان ومردان بعد از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مردان بیشتر از زنان غذا می‌خورند، چون اشتهایشان افزایش می‌یابد. تحقیق ما اولین مطالعه پزشکی وابسته به جنسیت افراد است که درباره قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش انجام شده است و برای اولین بار ارتباط مولکولی بین قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش و اشتهای افراد کشف شده است. لازم به ذکر است که مطالعات پزشکی برپایه جنسیت افراد واقعا کار پیچیده‌ای است؛ چرا که باید دوبرابر حالت عادی، شرکت کنندگانی را در پروژه مورد بررسی قرار بدهیم تا بتوانیم به تفاوت‌های آماری معناداری دست بیابیم.»

پروفسور لووی در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت:« ما به‌عنوان انسان، پوست خود را که وسیع‌ترین ارگان در بدنمان است و در معرض سیگنال‌های مختلف محیطی است، رها کرده‌ایم. پروتئین p۵۳ که در پوست یافت می‌شود، آسیب‌های وارده به DNA در اثر تابش خورشید را ترمیم می‌کند ولی کارهای به مراتب بیشتری را نیز انجام می‌دهد. مثلا به بدنمان این پیغام را می‌دهد که زمستان تمام شده. این نتایج مبنای دلگرم کننده‌ای برای تحقیقات بیشتر ، هم در مورد متابولیسم انسان و هم در مورد درمان‌های بالقوه برپایه اشعه ماورا بنفش برای بیماری‌های متابولیک و اختلالات اشتها خواهد بود.»

منبع: ساینس‌دیلی

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1669782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =