کسانی‌که سردرد دارند از این مواد غذایی استفاده نکنند/ شیوع میگرن در زنان ۳ برابر مردان

متخصص مغز و اعصاب و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تقسیم‌بندی سردردها به دو گروه سردرد های اولیه و ثانویه گفت: سردرد های اولیه:خوش خیم و تکرار شونده هستند و معمولا خطرناک نیستند، میگرن و سردردهای عصبی از جمله سردرهای اولیه محسوب میشوند.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر فرهاد عصارزاده با حضور در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما بیان کرد: در سردردهای ثانویه معمولاً مسائل تهدید کننده حیات وجود دارد که از مثال های ساده آن: سردرد های ناشی از عفونت های گوارشی تا نمونه های خطرناک آن که به دنبال خون ریزی های مغزی ایجاد می‌شود.

او گفت: سردردهای ثانویه حتماً علتی دارند اما سردرد های اولیه بدون علتند و معمولا کم خطر تر و خوش خیم ترند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سردرد ها به دو نوع حاد و مزمن تقسیم بندی می شوند سردرد های مزمن در گروه سردرد های اولیه قرار دارند و سردردهای حاد به دنبال یک علت ثانویه ایجاد می شوند. اگر فردی بیش از ۱۵ روز از ماه را مبتلا به سردرد باشد وبا این سردردها به مدت ۳ماه دست به گریبان باشد،مبتلا به سردرد مزمن است.


عصارزاده بیان کرد: سردردهای حاد معمولاً با این علائم همراه هستند، به یکباره ایجاد می شوند، بیمار معمولاً سابقه‌ای از این سردردها را ذکر نمیکند، این نوع سردردها گاهی با علائم عصبی (دوبینی,تاری دید, تب، کاهش سطح هوشیاری) همراه هستند، شیوع سردردهای حاد بسیار کمتر است اما معمولاً بسیار جدی ترند، سردردهای حاد نیاز به تشخیص و اقدام فوری دارند.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص علت بیماری میگرن گفت: بیماری پایه ژنتیک دارد و در خانواده‌های که سابقه فرد مبتلا به میگرن وجود دارد، بیشتر دیده میشود، میزان شیوع بیماری میگرن در بانوان ۱۸ درصد است، که اغلب تحت تاثیر هورمون است و در دوران قاعدگی دچار حملات میگرنی می‌شوند. شیوع میگرن در زنان ۳ برابر مردان است.

دکتر عصارزادگان در خصوص درمان میگرن گفت: ۲ مدل درمان داریم: یک مدل درمان علامتی است که در هنگام بروز سردرد صورت می گیرد مدل دوم درمانهای پیشگیری کننده است: در این روش بیمار در این ماه، تحت درمان های دارویی قرار می‌گیرد تا ماه آینده به سردرد مبتلا نشود.

او در پاسخ به این سوال که آیا همه بیماران میگرنی نیاز به درمان‌های پیشگیری کننده دارند گفت: همه بیماران نیازمند درمانهای پیشگیری کننده نیستند. در بیمارانی که بیش از چهار بار در ماه سردرد میشود و یا تعداد سر درد از هفته ای یک بار کمتر است اما چنان شدتی دارد که مجبور به ماندن در خانه میشود، از درمان های پیشگیری کننده استفاده می کنیم.

وی بیان کرد: بعضی از مواد غذایی از جمله لبنیات به ویژه پنیر، شکلات های کاکائو دار، ادویه جات تند، مواد افزودنی خوراکی‌ و... باعث تشدید دردهای میگرنی می گردند. در این میان از بین رفتن نظم خواب،نورهای تند،خستگی و گرسنگی، تغییرات آب و هوایی،استشمام عطرهای تند و.... از عوامل آغازکننده سردردهای میگرنی محسوب می شوند.

او متذکر شد: حجم زیادی از بیماران،به دنبال مصرف بیش از حد مسکن مبتلا به سردرد میشوند که در بیماران مبتلا به میگرن مزمن بسیار شایع است. اگر فردی بیش از ۱۵ روز در ماه مسکن ساده بخورد و یا بیش از ۸ الی ۱۰ روز ترکیبات کدئین دار مصرف کند، مبتلا به این سندروم می گردد . ایشان تاکید کرد مسکن ها را با احتیاط بیشتری مصرف کنید.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1671725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =