تهران امروز نوشت:

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از جمله معاونت‌هایی است که عملکرد شش سال اخیر آن در شورای شهر تهران مورد تایید و قدردانی بسیاری از اعضای شورای شهر قرار گرفته است. نکته بارز و مدیریتی این معاونت، برنامه‌ریزی در بحث مدیریت ترافیک و توسعه پایدار حمل‌ونقل عمومی براساس طرح جامع حمل‌ونقل شهر تهران است که مورد تایید شورای شهر و شورای عالی ترافیک است. بخش اول گفت‌و‌گو با مهندس سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران پیرامون دو مبحث انتقادهای اخیر برخی از مسئولان دولتی در خصوص تونل توحید، حذف دوربرگردان‌ها و آلودگی تونل‌ها در شهر تهران و عدم ایجاد مونوریل است. او در مهمترین بخش صحبتهایش هم از موافقت شهرداری با ایجاد منوریل خبر داد

این روزها اظهارنظرهایی در خصوص حذف تونل توحید از سوی برخی مدیران دولتی مطرح می‌شود؛آنها همین طور می‌گویند که دوربرگردان‌ها به لحاظ سیاسی در بزرگراه‌های تهران در حال حذف شدن هستند. روزنامه ایران هم چند روز پیش نوشته بود که تونل توحید قبل از تکمیل افتتاح شده است. شما این اظهارنظرها را قبول دارید؟
لطفا اجازه دهید که من جواب این سوال شما را ندهم. چون به دلایل متعدد صلاح نمی‌دانم که جواب این اظهارات را بدهم. چون اعتقاد دارم برد رسانه ای این اظهارنظرها در سطح همان روزنامه ایران است‌ و اصلا سطح این اظهارنظرها این طور نیست که من بخواهم جوابی برای آنها بدهم چون معتقدم ادعاهایی مانند پرکردن تونل توحید یا حذف سیاسی دوربرگردان‌ها آن قدر سبکسرانه است که خود خواننده پاسخ این حرف‌ها را قبل از من می‌دهد.

ولی کسی که این حرف‌ها را زده دکترای حمل‌ونقل و ترافیک دارد. او به عنوان یک کارشناس شدیدا اعتقاد به دوربرگردان‌ها دارد و می‌گوید راهکار حل مشکلات ترافیکی تهران، در برخی موارد همین دوربرگردان‌ها هستند. ببینید، دوربرگردان چیزی نبود که برای اولین بار در کشور ما کشف یا ایجاد شده باشد. دوربرگردان، یک طرح هندسی ای است که در جاهای مختلف امتحان شده است. من به خاطر دارم اولین دوربرگردانی که دیدم قبل از انقلاب در جاده مشهد، قوچان بود که در اتوبان آنجا ساخته شد.

دوربرگردان‌های استاندارد گاهی اوقات ممکن است بیش از یک کیلومتر خط کاهش و افزایش سرعت داشته باشند . از این پدیده در سال‌های پیش از انقلاب هم استفاده شده بود‌اما اینکه چرا دوربرگردان‌ها در تهران حادثه خیز شدند، به این دلیل است که در بزرگراه‌هایی که خودروها با سرعت بالا در حال حرکت هستند در فواصل کوتاه این خط کاهش و افزایش سرعت احداث شده به گونه‌ای که خودروهای در حال حرکت با کاهش یکدفعه ای سرعت خودرو مقابل خود مواجه می‌شوند و این در گذشته باعث برخوردهای شدید خودروها در اتوبان‌های تهران شده بود و صدها و شاید هزاران تصادف در طول این سال‌ها در این دوربرگردان‌ها اتفاق افتاد و تلفات انسانی‌ زیادی رخ داد که من و شما بارها شاهد آن بودیم.

ولی یادمان هست، زمانی که دوربرگردان‌ها در تهران ایجاد شدند به عنوان یک اختراع از آن یاد برده شد و حتی در ماههای اولیه طراحان دوربرگردان‌ها درباره کیفیت و فواید این طرح هندسی بسیار تبلیغ کردند.
ممکن است نیت طراحان خیرخواهانه بوده باشد ولی در عین حال امکان دارد همین نیت خیر نتیجه برعکس داشته باشد. من همانطور که گفتم این دوربرگردان‌ها تا کنون صدها و صدها حادثه مرگبار به وجود آورده‌اند و شهروندان ما این حوادث ناگوار را بارها در بزرگراه‌ها دیده اند. آثار ریزش روغن خودروهایی که با جداول این دوربرگردان‌ها برخورد کرده‌اند و آثار تخریب جداول همه گواه این موضوع است که حتی خودروهایی که وارد این دوربرگردان‌ها می‌شوند از ایمنی کامل برخوردار نیستند. طبیعتا فارغ از اینکه ما نیت خیرخواهانه کسانی که تصمیم گرفتند از دوربرگردان‌ها در اتوبان‌ها استفاده کنند را به زیر سوال نمی‌بریم اما به لحاظ ترافیکی معتقدیم این یک عمل مردود و غیرقابل قبولی بوده است.

راهکار شما به جای ایجاد دوربرگردان چه چیزی بوده است؟
خوشبختانه با توجه به فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی که در شهر تهران در حال انجام است، ما ده‌ها دوربرگردان را در شهر تهران به تقاطع‌های غیر هم‌سطح تبدیل کرده ایم. همان‌چیزی که به صورت استاندارد و پذیرفته شده در تمام دنیا در حال انجام است که خوشبختانه این موضوع هم روانی و هم ایمنی ترافیک را در تهران (در نقاطی که ایجاد شده) به دنبال داشته است و مردم با ایمنی خوبی می‌توانند تغییر مسیر خود را انجام دهند.

پس شما فعلا نمی‌خواهید روی خوش به دوربرگردان‌ها نشان بدهید؟
به نظر من تعصبات کورکورانه در هیچ کجا نباید باشد و اگر کسی در جایی اشتباه کرد و نمی‌خواست عذرخواهی کند می‌تواند صبر کند تا از ادامه اشتباه جلوگیری شود. حال که این اتفاق نمی‌افتد و عده ای نمی‌خواهند اشتباهات خودشان را جبران کنند، من از همینجا به مردم تهران قول می‌دهم تا حذف آخرین دوربرگردانی که در شهر وجود دارد و ایجاد تقاطع‌های غیر هم سطح و ایمن در شهر تهران، دست از تلاش برنداریم. چرا که به خطر افتادن جان یک نفر هم برای ما مهم است و من فکر می‌کنم این مسئله علاوه براینکه وظیفه و مسئولیت ترافیکی ما هست، وظیفه انسانی ما نیز هست که نسبت به حفظ جان مردم نیز فکر کنیم و تلاش کنیم.

30145

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    اتوبانهایی مانند شهید چمران با بی آر تی سرعت بالایش کجا بود؟؟ حرفی بزنید که مردم باور کنند.
  • علیرضا IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    سلام در همین یک ساله اخیر توسط شهرداری منطقه 14 یا 15 در خیابان 45 متری آهنگ 5 دوربرگردان ساخته شده است
  • محسن IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    تو را به خدا حذف کنیذ. کجای دنیا دیدید در بزرگراه دور برگردان بزنند. من 20 کشور اروپایی آمریکایی رفتم باور کنید حتی یک بزرگراه با دور برگردان هم سطح ندیدم. این ابتکار! من درآوردی اقای بهبهانی بود که موجب تصادفات فراوان در بزرگراهها شده است.
  • بدون نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    واقعا من هيج جاي دنيا همچين دوربرگردانهايي نديدم. تو لاين سرعت وسط اتوبان. خوشحالم كه برداشته بشن. هر چند اين تغييرات هرروزه و بدون فكر كلي هزينه به كشور تحميل ميكنه!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    نظر فني كاملا درستي است .
  • شهروند IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    دست شما درد نکنه.بهترین فکری که میشه کرد همینه ولی لطفا این پروژه مثل بقیه نشه که دهها سال طول بکشه.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    از اين دست دور بر گردان هاي حادثه خيز در آزاد راههاي بين شهري هم به وفور ديده ميشه لازم است وزارت راه فكري براش بكنه/ وآمار تصادفات و عاملش روهم اعلام كنه .