۵ نفر
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
تفاوت افسردگی با غمگینی چیست؟

فارس نوشت: یک روان‌شناس با اشاره به اینکه افسردگی دلایل و انواع مختلفی دارد گفت: برخی افسردگی‌ها بدون دارو و برخی با دارو بهبود می‌یابند اما نباید افسردگی را با غمگینی اشتباه گرفت.

سیما فردوسی روانشناس بالینی، با اشاره به اینکه افسردگی جزو اختلالات عاطفی است گفت: افسردگی انواع مختلف دارد . از علامت های بارز افسردگی این است که اتفاقاتی که قبلا فرد از آنها لذت می برده الان او را شاد نمی کند. همچنین فرد افسرده یا بسیار زود تحریک و عصبانی می شود و یا خُلق پایینی دارد و حوصله حرف زدن و تحرک و انجام هیچ کاری را ندارد.

وی افزود: افسردگی علامت های دیگری هم دارد . در برخی بیماران افسرده ، خواب و اشتها مشکل پیدا می‌کند. افسردگی می‌تواند موجب اختلال در روابط فرد با دیگران شود. افراد افسرده بیش از انسان های معمولی به مرگ فکر می‌کنند و بعضا دچار کابوس هستند. افسردگی می‌تواند مشکلات جسمانی مثل کمردرد و معده درد را همراه داشته باشد و در خانم ها می‌تواند موجب اختلال در قاعدگی شود.

فردوسی با بیان اینکه برای تشخیص بالینی افسردگی؛ این علامت های مذکور باید حداقل برای دو هفته و مستمر وجود داشته باشند متذکر شد: غمگینی با افسردگی کاملا متفاوت است. همه ما غمگینی را تجربه کرده ایم . غمگینی می‌تواند در اثر اتفاق و خبری بد برای مدتی کوتاه ایجاد شود.

وی در پاسخ به اینکه چه کار کنیم تا غمگینی تبدیل به افسردگی نشود گفت: اینطور نیست که غم‌های معمولی انسان را به یک فرد افسرده تبدیل کند. چون افسردگی دلایل مختلفی دارد و می تواند مربوط به عوامل داخلی بدن انسان مثل عدم تعادل در ترشح هورمون‌های مختلف باشد. بخشی دیگر از افسردگی ها در اثر عوامل محیطی به وجود می آیند. فرد افسرده آنچه که برایش بسیار عزیز بوده را از دست داده و با فقدانی بزرگ روبرو است.

روانشناس بالینی کشورمان با تاکید بر اینکه با یک علامت نمی توان افسردگی را تشخیص داد گفت: این علامت ها باید توامان بوده و حداقل دو هفته مستمر ادامه داشته باشد. افرادی که بسیار درگیر کارهای روزانه و خسته هستند و زندگی برایشان تکراری شده است، می‌توانند با فعالیت‌های ورزشی و سفرهای کوتاه از افسردگی خود پیشگیری کنند.

فردوسی با اشاره به اینکه درمان افسردگی در مراحل اول نیاز به دارو ندارد گفت: افسردگی شدید نیاز به دارو درمانی دارد. افسردگی‎ های شدید معمولا دو قطبی هستند. افراد دو قطبی گاهی کاملا افسرده و گاهی کاملا سرخوش هستند. مواقعی کاملا بی‌اشتها و برخی مواقع کاملا پر اشتها هستند. این افراد برخی مواقع کم خواب و برخی مواقع پرخواب هستند. این افراد کاملا افراطی هستند برخی مواقع خُلق بسیار بالا و برخی مواقع خُلق بسیار پایین دارند. بسیار صحبت می کنند و به دیگران اجازه صحبت تمی دهند. این افراد باید کمی دارو مصرف کنند تا به حالت تعادل برسند

وی گفت: اما معمولا افرادی که در اثر عوامل محیطی افسرده و خسته می‌شوند نیاز به دارو درمانی زیادی ندارند و با مراجعه به روانشناس باید از راه درمان های شناختی، سبک زندگی خود را تغییر دهند تا روحیه آنها بهتر شود.

بیشتر بخوانید:

علایم اصلی افسردگی چیست؟

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1676419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =