عکس| روزی مردم ایران کفن پوش سوار قطار شدند/ اولین «ترن» توسط کدام شاه وارد ایران شد؟

عصر تاریخ نوشت: ناصرالدین شاه دستور داد مقامات اولین مسافران باشند تا ترس مردم بریزد. برخی ذکر گویان و برخی با کفن سوار شدند.

در ۹ نوامبر ۱۸۹۰ ناصرالدین شاه قاجار پیمان‌نامه‌ای با روسیه تزاری امضا کرد که ایران را از ساخت راه آهن تا ده سال باز می‌داشت. این محدودیت در دسامبر ۱۸۹۹ برابر با شروط وام۶۰٬۰۰۰٬۰۰۰ فرانکی روسیه با دست‌خط مظفرالدین‌شاه برای ده سال دیگر تمدید شد.

مسیر راه آهنی نیز از بندر انزلی و پیره بازار به رشت وجود داشته که بعدها جمع‌آوری شده‌است. تنها بازمانده این مسیر یک لوکوموتیو بخار است که بر روی آخرین قطعه چندمتری ریل، هنوز در داخل محوطه سازمان بنادر انزلی خودنمایی می‌کند و تاریخ ۱۸۴۸ را بر روی خود دارد. ۱۲ کیلومتر ازین مسیر تا اواسط دوره رضا شاه همچنان مورد استفاده بوده‌است.

در سال ۱۹۱۸ میلادی، راه آهنی از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کیلومتر توسط انگلستان کشیده شد. این خط آهن بیشتر جنبه نظامی داشت، اگرچه واردات کالای انگلستان را نیز از طریق بوشهر آسان می‌نمود. در پایان جنگ جهانی نخست، انگلستان پیشنهاد فروش این راه آهن را بهشهرداری بوشهر نمود که متأسفانه بودجه شهرداری این شهر تکافوی خرید آن را نکرد و این مسیر توسط سازندگانش جمع‌آوری و مصالح آن به بصره انتقال یافت.

نخستین مسیر از خطوط ریلی موجود که در حال حاضر در کشور بهره‌برداری می‌شود مسیر تبریز به جلفا به طول ۱۴۹ کیلومتر می‌باشد که در سال ۱۲۹۵ به بهره‌برداری رسید. همچنین این مسیر اولین و تنها خط برقی کشور می‌باشد.

راه آهن میرجاوه به زاهدان در ۱۲۹۹ افتتاح شد. در دوره رضاشاه طرحی برای اتصال این راه آهن از مسیر بیرجند به مشهد در دست بررسی بوده‌است.

عکس| روزی مردم ایران کفن پوش سوار قطار شدند/ اولین «ترن» توسط کدام شاه وارد ایران شد؟

عکس| روزی مردم ایران کفن پوش سوار قطار شدند/ اولین «ترن» توسط کدام شاه وارد ایران شد؟

عکس| روزی مردم ایران کفن پوش سوار قطار شدند/ اولین «ترن» توسط کدام شاه وارد ایران شد؟

بیشتر بخوانید :


۲۲۰ ۲۵۶

کد خبر 1678654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =