بیلبورد میدان ولیعصر؛ تصویر زنان موفق ایران بدون اجازه آنان

بیلبوردی که با نام «زنان سرزمین من / بانوان مفاخر ایرانی» در میدان ولیعصر پنجشنبه‌شب نصب شده بود در کمتر از ۲۴ ساعت پایین آورده و به‌جای آن پارچه‌ای سفید با نوشته «زنان سرزمین من ایران» دوباره بالا آورده و جایگزین شد. کار عجولانه‌ای در نصب و در حذف چراکه ارزش اخلاقی و حقوقی «حق مالکیت» را رعایت نکرد و به حقوق شهروندان احترام نگذاشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اگرچه نیت برپاکنندگان بیلبورد برانگیختن حس هم‌افزایی بود و زنان انتخاب شده در تصویر از طیف‌های حرفه‌ای و نه الزاماً فکری گوناگون زنان ایران انتخاب شده بودند، اما اصل و اساس کار زیر سؤال بود؛ استفاده از عکس کسی که حق دارد بداند چرا و چطور از دارایی فرهنگی – هویتی او بهره‌برداری می‌شود. نکته‌ای که تقریباً تمام زنان معترض به آن اشاره کردند.

آنان که بودند و واکنش نشان دادند

یکی از اولین واکنش‌ها به این بیلبورد را فاطمه معتمدآریا داشت، او که در صفحه اینستاگرامش ویدئویی را منتشر و بعد از ساعتی پاک کرد از مجریان طرح خواست تا از عکس او استفاده نکنند. مرضیه برومند دیگر زن هنرمندی بود که همان ساعات اولیه از بانیان بیلبورد درخواست حذف عکسش را کرد.

ساعتی بعد ژاله علو بازیگر پیشکسوت نسبت به استفاده عکس خود اعتراض کرد و نوشت: «من در فضای مجازی نیستم و از طریق دوستان در جریان قرار گرفتم. تاکنون در هیچ تبلیغی حضور نداشته‌ام و اجازه‌ای هم از من گرفته نشده و...»

رضا درمیشیان کارگردان به نکته دیگری اشاره کرد و آن اینکه عکس استفاده شده از خانم ژاله علو در بیلبورد مربوط به اثر او فیلم «مجبوریم» بوده است و او به‌عنوان مالک معنوی آن فیلم هم حق استفاده از این عکس را نداده است.

پروانه کاظمی و فرخنده صادق، زنان کوهنوردی که قله اورست را فتح کرده‌اند نیز از جمله آنانی بودند که نسبت به استفاده از عکسشان در بیلبورد میدان ولیعصر واکنش نشان داده و خواستار حذف عکس خود شدند.

در میانه واکنش‌های اعتراضی، نفیسه مرشد زاده نویسنده و روزنامه‌نگار با انتشار یادداشتی متذکر شد که استفاده از عکس پروفایل شخصی زنان بدون اجازه آنان بی‌احترامی و بی‌حرمتی است. مرشد زاده نوشت: «برای زنان سرزمین این‌قدر ارزش قایل اید که اجازه‌شان را برای استفاده از عکس پروفایل شخصی‌شان در بیلبورد خیابانی لازم نمی‌دانید...»

آنان که نبودند و واکنش برانگیختند

همچنان که زنان به استفاده از عکسشان بدون اجازه در این بیلبورد اعتراض می‌کردند، مسئله زنانی که درگذشته و سال‌هاست حتی نامی از آنان در فضای رسمی کشور نبوده است، موجب موجی از پرسش در میان کاربران فضای مجازی و مردم شد، ازجمله آنان فروغ فرخزاد شاعر که هیچ‌گاه نامی از او نبود و به‌یک‌باره عکسی نادر از او در این بیلبورد دیده شد، عکسی که روسری به سر دارد اما سیگاری که به دست داشته حذف شده است. مریم میرزاخانی ریاضیدان برجسته ایرانی که از جوانی و بعد از فارغ‌التحصیلی از کشور مهاجرت کرده و تا پایان عمر در خارج از ایران زندگی کرده است، شخصیت دیگری بود که عکس رتوش شده‌اش موجب اعتراض قرار گرفت.

مه‌لقا ملاح، توران میرهادی، سیمین دانشور، پروین اعتصامی، ایران درودی و... نیز از زنانی بودند که مردم آنان را با چهره متفاوت از آن که بر بیلبورد میدان ولیعصر بود به یاد داشتند.

کاوه سمندریان فرزند هما روستا نسبت به استفاده از عکس مادرش آن هم بدون کسب اجازه از او واکنش نشان داد و آن را شرم‌آور خواند. همچنان که بازماندگان بی‌بی مریم بختیاری که از زنان مشروطه‌خواه ایران بود نسبت به استفاده عکس مادربزرگشان واکنش اعتراضی نشان دادند.

بیلبورد میدان ولیعصر؛ تصویر زنان موفق ایران بدون اجازه آنان

بیلبورد بدون عکس

تغییر بیلبورد و جایگزینی آن با پارچه‌ای سفید که در میانه آن نوشته‌شده است «زنان سرزمین من ایران» اگرچه باز هم واکنش‌هایی به همراه داشت اما نشان داد در خصوص نصب و حذف آن بی‌تدبیری شده است. خبرگزاری فارس با انتشار نظر منتقدان درج تصاویر برخی افراد که کشف حجاب کرده‌اند را کار اشتباهی اعلام کرد. همچنین نظر برخی کاربران را منتشر کرد که «موضوع کشف حجاب با توجه به سن و سال این افراد، دارای وجوب و حرمت شرعی نبوده و قابل‌اغماض است.»

فارس در ادامه آورده است: «طراحان این پوستر اما توضیح داده‌اند که برخی هدف از دیوارنگاره ولیعصر را اشتباه متوجه شده‌اند. قرار نبوده ما لزوماً زنان همراه با جمهوری اسلامی را به تصویر بکشیم بلکه زنانی که در این مملکت و با استفاده از آزادی و امنیت و امکانات موجود در آن، درزمینهٔ کاری خود موفق شده‌اند را به‌صورت محدود لیست کرده‌ایم.»

مهرداد معظمی در توئیتی درباره دیوارنگاره میدان ولیعصر نوشت: «ما به‌عنوان سازمان هنری رسانه‌ای اوج همواره یکپارچگی ایران عزیز را مدنظر قرار داده‌ایم. تصویر دیوارنگاره، تلاش کرده برای پاسداشت مقام زن، تعداد اندکی از زنان موفق سرزمین‌مان ایران را معرفی کند، برای این روزها که همه جا حرف از زنان است.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1683584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    شرم آور اینه که آدمایی که تو این سیستم وحکومت هزینه ای ندادن هیچ بلکه دارای اسم ورسمی شدند.اعتراض کنند.اعتراض به چی؟؟ به اینکه به عنوان زنان نام آور ازشون یاد شده؟؟؟ عکس وفیلمشون تو صدا وسیما وسینما ومجلات هست اشکال نداره بخواد بره رو بیلبورد دردشون می آد؟؟؟خلایق لایق نیستند.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      بعد یکی مثل من کلی ریاضیات و it کلی برای اون اداره لعنتی زحمت کشیدم دکتری مملکت میزنن توی سرم با حقوق ناچیز پست و سمت هم به بیسواد ها. خب عکس ما را میزدی که چه زجری کشیدیم و حسابمون نکردید خدا ازتون نگذره نخبه کش ها و مار پرورها
    • بیژن IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      بدون فکر اظهانظر کردن برای چی؟ خانوم کاظمی، هیمالیانورد که با فروش اموال شخصی و بخطر انداختن جونش جزو زنان نامدار ایرانه چه ارتباطی با افکار و سخنان شما داره؟ خانوم میرهادی به این سیستم مدیونه یا سیستم به اون؟
    • آيس IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      7 0
      شما اصلا موضوع رو درك نكردي..
    • US ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      13 0
      پروین اعتصامی به برکت این حکومت به نام و نشانی رسیده یا بی بی مریم بختیاری سردار مشروطه؟
    • امین IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      1 0
      اولا یه جوری گفتی به اینکه به عنوان زنان نام آور ازشون یاد شده اعتراض کردن و این رو در مقابل حکومت گذاشتی، که انگار اعتراض به ارکان نظام تلقی می شه. دوما اعتراضشون به این نیست که ازشون به عنوان نام آوران یاد شده. اعتراضشون به اینه که ازشون استفاده تبلیغاتی شده برای پیشبرد اهداف خودشون. اینهایی که عکسشون تو اون بیلبورد بود در زندگی شخصیشون باور کن اعتقادی به اجبار حجاب ندارند و این بیلبورد زدن ها رو هم در شرایط فعلی کشور بد می دونن.
  • حبیب اله منصوری IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    چرا این کارهارا میکنید مگه شما آبروی ایرانی را حراج کردید کار فرهنگی که این نیست که شما میگید کار فرهنگی اصالت میخواد چرا بچه بازی
    • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۰۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      10 0
      همینجا هم سانسور ، لااقل دلایل مخالفتشان را که هم شما میدانید و هم ما مردم بصورت کامل بنویسید، و اینقدر سانسور نکنید، بعد مدعی میشید که چرا ملت به رسانه های داخلی اعتماد ندارند؟ چقدر دروغ، سانسور و لاپوشانی
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    99 4
    ازاین کارها که اجازه ای هم گرفته نشده زیاد انجام شده درطول سالها وهمه شهرها ... منتها دراین شرایط حساس کشور حساسیت زیادی ایجاد کرده الان تو شبکه های اجتماعی که ماشالا همه عزیزان درآن فعال هستند آخرت! کارها انجام میشه ولی به علت عادت کردن حساسیت برانگیز نیست زیاد
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    اینها حتی نمیفهمند که این تابلو نگاره برای ایران است. مدام در حال دو قطبی. انشالله تصاویرتان رو جایی که دوست دارید نشر بدن.
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    واقعا که شعور شما در حد صفره اگه مفاخر هستن چه نیازی به اجازه هست؟!
  • حسین ماهرانی IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    نفهمیدیم که بالاخره خانم معتمدآریا خوبه یا بده!!!!!!؟؟؟
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      20 28
      قطعا ملاک خوب نیستش!!!
  • فقط خودم IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    والده فیلترینگ ساز ، با فرزندان وی پی ان فروشش رو میزدید سینه دیوار !
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    خبر انلاین خفه شی نمیگن لالی
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      تفکراینکه تنفرمردم خاموش بشه یه تفکر پارانویایی و توهمی بیش نیست تنفر با حرف نزدن کمرنگ نمیشه
  • علی IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    خاک عالم بر سر مسئولانی که میخواهند زورکی عزت و احترام به کسانی دهند که انها لیاقتش را ندارند
    • داریوش US ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      0 1
      اونی که منفی داد...خود مسئوله
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    حالا خیلی از این مثلا هنرمندان چه تحفه ای هستند که عکسشون رو زدید به دیوار بی کفایتی از سر روی مسیولین می‌باره
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    نشان دهنده این است که این زنها لیاقت این را ندارند که عکس آنها در دیوار نگاره ای باشد که مردم آنرا می بینند بلکه باید در فضای مجازی باشد که ربات ها آنها را تحویل بگیرند
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    زنان مفاخر ما نیازی به بیلبورد ندارند
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    39 80
    کشور باید کاری کنه که این کسانی که سلبریتی هستند از هر روزنه ای که از دستگاههای دولتی و کشوری استفاده و درآمد دارند قطع بشود.در ضمن یک کارگر که استخدام میشه یک میلیارد سفته ضمانت می دهد اینها چی میدهند که اینگونه میخورند و بعد پاچه می گیرند چرا هیچ ضمانتی از اینها گرفته نمی شود
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    14 59
    من خیلی دوستش داشتم چرا همه چیز باید پر از حاشیه باشه تو این مملکت ؟؟؟والا خیلی حس خوبی داشت الهام بخش بود کسی تو این موقعیت فقط به خودش تعلق نداره من علت ناراحتی و عصبانیت شونو نمی فهمم حقوق و مالکیت فکری اینجا مصداق داره یا نه نمی دونم ....
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    اینجا خبر آنلاین یا ایران اینترنشنال آنلاین ؟!
  • ناصر IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    اصلاح طلب بی شرف
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    تقصیر معترضین به موضوع که بی ربط و مضحکه سر جاش این آتش سوزاندن و معرکه گرفتن خبر آنلاین هم جای بسی تاسفه !!
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    49 79
    این افراد به ویژه تاجایی که به خاطر دارم خانم معتمد آریا به چه حقی از تریبونی که درجشنواره فجر دراختیار ایشانن قرار کرفت سوء استفاده کرده و فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی را مورد تاخت وتاز قراردادند ؟ یادشان که هست ؟ دیگران هم به همین سیاق !
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    هموطن 16:21 مریم میرزاخانی که فوت کرده تا دوره لیسانس در ایران بوده و اصل دوره تحصیل و تحقیقات وی در آمریکا بوده ژاله علو هم که از زمان پهلوی تا حال در قاب تصویر است فروغ فرخزاد وپروین اعتصامی هم که در زمان پهلوی فوت کرده اند سیمین دانشور هم که از زمان پهلوی دارد می‌نویسد و از همه مهمتر اینکه در تمام دنیا برای هر کاری از مالک یا وارث مادی و معنوی کس یا چیزی اجازه می‌گیرند بعد از آن‌ استفاده می‌کنند چه برسد به عکس که یک چیز شخصی است که باید از شخص یا اگر فوت کرده باشد از خانواده وی اجازه گرفت
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    آخه معتمد آریا وسایر بازیگرا کجا ش نام آورن منم به بودنشون تو این لیست اعتراض دارم ۰اسم اینارو فقط تولیست پولی نژادا باید نوشت
  • مریم IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    1 6
    نوادگان بی بی مریم چقدر بی ادبانه اعتراض کردن
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    0 7
    اینها خیلیهاشون هیچ فخری برای این سرزمین نداشتن. عکس زنانی رو میزاشتید که در سکوت و زحمت بار زندگی به دوش میکشن و مثل این به اصطلاح مفاخر ، اهل قیل و قال نیستن. مثل همه مادران صبور ما
  • حجت شکرزاده IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    1 9
    لیاقت میخواد که ندارید....ختم کلام.....مگر شما چه کسی هستید ؟ چه دردی از مملکت دوا کردید؟ مالیات نمیدهید، بیسوادیتان به آسمان رفته، زبان بیگانه هستید، دمادم در اروپا و آمریکا ول هستید، ادعا زیاد و داخل پوچ
  • امین IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    0 0
    خیلی دوست دارم بدونم کسی که عنوان این بیلبورد رو انتخاب کرده بوده نمره فارسیش چند می شده تو مدرسه و دانشگاه! آخه مگه صفت رو می شه جمع بست؟ بانوان مفاخر... مثل این می مونه که بگیم گلهای زیباها!