این رسم "عاشق‌کشی" نیست

تیم‌داری شهرداری ارومیه بعد از یک دهه همچنین غیرحرفه‌ای ترین شکل خود را دارد و مشخص نیست در فکر و ایده مسئولین نزدیک به این تیم بخصوص شهردار این شهر چه می‌گذرد؟

سینا افشاریان؛ سال ۱۳۹۰ بود که شهرداری ارومیه وارد تیم‌داری در لیگ برتر والیبال شد و بطور رسمی نام نماینده شهر ارومیه و استان آذربایجان‌غربی به «شهرداری ارومیه» تغییرکرد.

این تیم قرار بود یک نماینده مدعی برای هواداران عاشق والیبال ارومیه باشد ولی هر بار و با نزدیک شدن به انتخابات، رفتارهای مسئولین این تیم در برداشت‌های سیاسی‌شان، این باشگاه را به سیبل اهداف خودشان تبدیل کرد.

تاریخچه عملکرد شهرداری ارومیه:

شهرداری ارومیه که از سال ۹۰ وارد لیگ برتر والیبال شد موفق به کسب دو عنوان نائب قهرمانی (۴-۹۳ و ۱۴۰۰-۹۹) و چهار عنوان سومی (۱-۹۰، ۳-۹۲، ۵-۹۴ و ۶-۹۵) شد و در لیگ‌های۷-۹۶ و ۸-۹۷ با قرارگرفتن در جمع تیم‌های انتهای جدولی بدترین عملکردش را ثبت کرد.

در لیگ ۴-۹۳ شهرداری با هدایت جهانگیر سیدعباسی و جذب بهترین مهره‌های والیبال ایران از جمله سعید معروف، شهرام محمودی، میلاد عبادی پور و ... مدعی جدی قهرمانی بود که در فینال بدلیل ضعف کوچینگ مربی و برخی اتفاقات در تنها بازی حساس شکست خورد و قهرمانی را در آن بازی خونین و عجیب باخت و در لیگ ۱۴۰۰-۹۹ تیم بحران زده سال‌های قبل با پیمان اکبری به تیمی دوست داشتنی تبدیل شد بطوریکه هربار حتی در بازی‌های منجر به باخت نیز تحسین هواداران و کارشناسان را در پی داشت هر چند در فینال حساس ناباورانه باخت و دست شهرداری از جام کوتاه شد ولی این نایب قهرمانی به مراتب شیرین تر از نایب قهرمانی شش سال قبل بود.

اهداف سیاسی - انتخاباتی و تاثیر آن روی شهرداری ارومیه!

در ارومیه دیگر خیلی ها می دانند که یکی از شهردارهای سابق فضای تیم ورزشی را کاملا سیاسی می کرد.او حتی مربیان خارجی را هم برای پیشبرد انتخاباتی خودش ابزار می کرد و چند بار مشاهده شد که از آنها در ستادهای انتخاباتی استفاده می کند.

در یکی از این انتخابات، درحالیکه بارها شهردار و متولی اصلی تیم وعده جداسازی این باشگاه را از بدنه شهرداری و تشکیل هیات مدیره و هیات رئیسه و ... برای تبدیل کردن باشگاه شهرداری ارومیه را به یک باشگاه حرفه‌ای تر می‌داد،خبری غیر رسمی مثل بمب در شهر صدا کرد.

همان زمان در فضای مجازی و کانال های مختلف ورزشی - سیاسی در ارومیه پرونده ای با عنوان تخلفات شهرداری ارومیه، نزدیکان و متولیان سالیان قبل این باشگاه منتشر شد که البته هرگز به مرحله تایید نرسید.آن فایل منتشر شده خیلی زود به خاطره ها پیوست اما بهانه ای شد برای حمله منتقدان سیاسی و بیرونی شهرداری ارومیه برای اینکه به این تیم بتازند و با اسم رمز شهرداری امکان تیمداری حرفه ای را ندارد،ضربه های خودشان به یکی از قدرت های والیبال را بزنند.

این اتفاق تا جایی پیش رفت که با وجود رایزنی های مختلف برای جذب مربیان و بازیکنان نامی به این تیم نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه یک روز خبر رسید که شهرداری ارومیه دارد منحل می شود!شایعه ای که باعث شد تا بدترین نتایج فصل برای این تیم رقم بخورد.

این اتفاق البته امسال هم رخ داد و مخالفت های جدی برای انحلال از شورا به شهرداری رسید.انتقادهای عجیب و غریب،دیر بسته شدن تیم،واگذاری ضمنی امتیاز تیم به مشهد و ...باعث شد تا دوباره نتایجی رقم بخورد که هرگز درخور این تیم نیست.

آوار بحران بدهی به بازیکنان خارجی، محرومیت و دیگر هیچ

سیاسی بازی در ورزش و مدیریت غیرحرفه ای، در طول فصول مختلف همواره خود را نشان داده است با این حال اوج این اتفاق در فصل ۶-۹۵ رخ داد که بازیکنان و سرمربی خارجی شهرداری با اشتباه محض مدیران باشگاه و عدم پرداختی و کلی نارضایتی ارومیه را ترک و بساط اولین شکایت‌های بین‌المللی علیه والیبال (شهر عشاق والیبال) را رقم زدند.

اولی پکا و پدر و پسر تراویسا با شکایت خود و البته بی خیالی محض مدیران در حل این پرونده، باعث سنگین تر شدن بدهی ها در فدراسیون جهانی والیبال، محرومیت از حضور در مسابقات بین‌المللی و سرانجام اولتیماتوم سخت چند روز قبل فدراسیون جهانی به فدراسیون والیبال ایران برای حل و فصل بدهی باشگاه شهرداری ارومیه شد.

اولی پکا

حالا باشگاه شهرداری ارومیه که درگیر این پرونده سنگین شده پرونده بدهی به چندین بازیکن داخلی را نیز دارد.باشگاهی که پنجمین تیم باسابقه والیبال ایران از سال ۷۴ است و تا به امروز شرایطی به این سختی را به چشم ندیده بود.

بومی بازی مانعی بر سر راه شهرداری

تبلیغ بومی بستن تیم و استفاده از مربیان بومی و ستاره‌های بومی همواره یکی از موانع اصلی موفقیت شهرداری در لیگ‌های مختلف بوده است.هر چند شهر ارومیه با ستاره‌های پرتعدادی در والیبال از سعید معروف، میلاد عبادی پور، میثم صالحی، بردیا سعادت، امیرحسین توخته، محمدرضا حضرت پور، مرتضی شریفی، عبدالرضا علیزاده و ...در تیم‌های مختلف ایرانی و خارجی خودنمایی می‌کند ولی خیلی از تیم های حرفه‌ای امروز ورزش جهان با بومی بسته شدن هیچ‌گاه به موفقیت نرسیده اند.

بارسلونا و اتلتیک بیلبائو سردمدار بهره مندی از بازیکنان بومی در رشته فوتبال هستند که بیلبائو با درصد بالا همواره یک تیم معمولی به شمار می‌رود و بارسلونا به عنوان یکی از حرفه‌ای ترین باشگاه‌های جهان با کمک ستاره‌هایی از کشورهای دیگر ((مسی آرژانتینی بهمراه یک پک کامل ستاره لاماسایی شهر بارسلون)) به موفقیت‌های بی‌شمار دست یافته است.

بهره مندی از مربیان بومی که همواره در قامت کارشناس، در طول حضور یک سرمربی غیربومی همواره با انتقادهای خود حواشی زیادی برای تیم ایجاد می‌کردند، هیچ گاه نتوانستند در قامت سرمربی به نتایج درخشانی دست یابند و در طول سالیان متمادی، تیم شهرداری به یکی از بازندگان همیشگی در ست پنجم مسابقات تبدیل شد.بطوریکه هرگاه یک بازی این تیم به ست سرنوشت ساز می‌رسید هواداران و کارشناسان باخت قطعی را برای ارومیه یقین می‌دانستند.اتفاقی که با آمدن پیمان اکبری به عنوان یک سرمربی غیربومی، به کل به فراموشی سپرده شد و تیم شهرداری به یک تیم برتر و بی رقیب در نباختن در ست پنجم تبدیل شد.

تغییرات مداوم مدیران و مربیان!

باشگاه شهرداری ارومیه همانند باشگاه‌های عربی در تغییرات مدیریت و مربی یکی از باشگاه‌های پیش‌روی کشور بوده بطوریکه مربی یا مدیر موفق در سریع‌ترین زمان تغییر و مربی یا مدیر ناموفق در بازه‌های مختلف به عنوان مدیرعامل یا سرمربی انتخاب شده است.این در حالی است که این تغییرات پیاپی هم هیچ گاه نتوانست شرایط شهرداری ارومیه را بهبود ببخشد و همیشه لطمات جبران ناپذیری به این تیم وارد کرده است.

در لیگ ۱-۱۴۰۰ شهرداری ارومیه که همچنان در باشگاه بودن یا تیم بودن نامشخص است به یکباره در آستانه آغاز لیگ برتر با تغییرات جدید مواجه و به یکباره هم مدیر تغییر کرد و هم سرمربی جدید به این تیم آمد تا از بازیکنان مانده در بازار که کم هم بودند یک تیم ببند تا فقط در لیگ باشد و باری به هر جهت لیگ برتر را پیش ببرد.

صحبت‌های کارشناسان

کارشناسان و پیشکسوتان والیبال ارومیه در اظهارنظرهای خود، در زمان‌های مختلف از نحوه بی توجهی در ابتدای فصل و مشکلات و موانع پیرامون پرده برداشتند بطوریکه بعد از نتیجه ضعیف در فصل گذشته علی‌رغم هزینه بالا، شهنازی یکی از کارشناسان والیبال ارومیه که امروز در تیم سایپا به عنوان سرمربی مشغول است یک برنامه هدفمند و اصولی 3 ساله را یکی از راه‌های موفقیت والیبال ارومیه دانست و گفت: همه دست اندرکاران و دلسوزان والیبال و اهالی ورزش این شهر برای تدوین راهکارها و برنامه مناسب با یکدیگر همراه شوند و اطمینان دارم رسیدن به موفقیت که همان قهرمانی است با یک برنامه مدون ، اصولی و کارشناسی شده دست یافتنی است. به عنوان یک ارومیه ای که قلبم برای آن می تپد از اعضای شورا، شهرداری، فرمانداری استانداری آذربایجان غربی درخواست دارم این ذهنیت انحلال تیم را نداشته باشند.با توجه به پشتوانه مردمی تیم، حمایت از شهرداری ارومیه خدمت به مردم و شهروندان ارومیه است.

از اوایل تابستان تا به امروز تلاش‌ها برای مصاحبه با شهردار ارومیه یا مدیران عامل باشگاه برای مصاحبه موفقیتی نداشته و آنها حاضر به پاسخ گویی در خصوص وضعیت تیم داری نبودند.

فصل کاملا سیاه ۱-۱۴۰۰

بعد از فشار والیبال دوستان، کارشناسان، هواداران و رسانه‌های مجازی سرانجام اعضای شورای شهر و شهردار البته آنطور که گفته شد با خواست استاندار،مدیرکل ورزش و جوانان و سرانجام بعد از کلی بروکراسی اداری و خواهش تمنا از فرمانداری مجاب شدند یک سال دیگر به تیم داری شهرداری ارومیه اضافه کنند ولی همین مجاب کردن هم کافی نبود تا شهردار فراری از مصاحبه با رسانه‌ها و خبرنگاران اقدام به تشکیل و یا حداقل انتخاب یک مدیر برای آماده سازی شهرداری جهت حضور در لیگ برتر کند.نکته اینجاست که بعد از تایید فرمانداری برای ادامه تیم داری، آنقدر زمان توسط شهرداری کش یافت تا بیشتر بازیکنان مطرح و نیمه مطرح جذب سایر تیم‌ها شوند.

عاشقان والیبال

درحالیکه صحبت اعضای شورا و شهرداری ممنوعیت تیم داری حرفه‌ای برای شهرداری بود، ولی شهرداری گنبد در والیبال، شهرداری سیرجان در فوتبال بانوان و شهرداری گرگان در بسکتبال آنهم در لیگ برتر منهای تیم‌های شهرداری حاضر در لیگ‌های دسته یک فوتبال، والیبال و بسکتبال بدون مشکل و بروکراسی‌های پیچیده تیم داری می کردند و در سویی شورایی‌ها که در مصاحبه‌های خود دم از حمایت از تیم‌داری می‌زدند ولی در رای‌گیری همواره رای منفی می‌دادند تا روزها یکی پس از دیگری برای آماده سازی تیم جهت حضور در لیگ برتر بگذرد.

سرانجام در سکوت محض مدیریت باشگاه و شهردار ارومیه، جهانگیر سیدعباسی مربی ناکام فصل ۴-۹۳ و چند بازیکن نسبتا کم نام و نشان تمرینات خود را آغاز کردند و در حالیکه همچنان مسئولین باشگاه از مصاحبه فراری بودند و حتی شهردار ارومیه از مردادماه از پاسخگویی به تلفن یا مصاحبه خودداری می‌کرد، در بی‌خیالی‌ترین حالت ممکن تیم وارد لیگ برتر شد.

در حالیکه در روزهای سخت اقتصادی و اجتماعی، ورزش شهر ارومیه که با والیبال عجین شده و هواداران عاشق این رشته در شهر ارومیه که به "شهر عشاق والیبال" هم معروف هستند، روز شش مهرماه آماده اولین دیدار تیم متفاوت شهرداری ارومیه با شهرداری گنبد رقیب سنتی بودند،این دیدار بدلیل اتفاقاتی لغو شد تا صبر هواداران برای تماشای نمایش شاگردان جهانگیر سیدعباسی تمدید شود.

شهرداری ارومیه در دیدار هفته دوم خود، اولین بازی فصلش را در خانه انجام داد و در مقابل تیم گیتی پسند اصفهان با ارائه یک نمایش پراشتباه ۳ بر یک باخت تا این شکست بر سر هواداران آوار شود.

شهرداری‌چی‌ها سومین هفته به رفسنجان رفتند تا مقابل تیم نسبتا ضعیف مس بروند.آنها در این مسابقه هم با ارائه یک نمایش پراشتباه بخصوص در ست اول ((۲۵ بر ۱۳)) ۳ بر یک بازی را باختند.

دو شکست از دو بازی کافی بود تا امیدها برای دیدار با سایپا در ارومیه تیمی با سرمربی‌ای از شهر ارومیه و با چند بازیکن از ارومیه به پایین ترین حد خودش برسد و این بار تیم شهرداری با یک بازی ضعیف‌تر و بدون حتی یک ست کسب شده با نتیجه ۳ بر صفر شکست را بپذیرد .

سه شکست در سه بازی، شهرداری ارومیه را در رده آخر فصل ۱-۱۴۰۰ لیگ برتر والیبال قرار داد تا اندک امیدهای هواداران برای روزهای خوب خیلی زود رنگ ببازد.

ناکامی دوباره

جهانگیر سیدعباسی که در آن فصل جنجالی ۴-۹۳ که همواره از پاسخ به سوالات انتقادی طفره می‌رفت، این بار بعد از شکست مقابل گیتی پسند بعد از مصاحبه با صداوسیما خیلی زود طفره رفتن با مصاحبه با خبرنگاران را آغاز کرد و در چند ثانیه مصاحبه، دیر بسته شدن تیم و ناهماهنگی و برگزار نکردن دیدارهای دوستانه را عوامل باخت بیان و دیدن تیم اصلی را به نیم فصل موکول کرد.

پایان

باشگاه شهرداری ارومیه این فصل شرایط خوبی ندارد و به نظر می‌رسد با ادامه این روند آواری بر سر هواداران عاشق والیبال این شهر شده که این اتفاق ممکن است به سرخوردگی یک شهر قهرمان و ستاره پرور والیبال تبدیل شود اتفاقی که حتی ممکن است به والیبال ملی نیز لطمه بزند.والیبالی که در سالیان اخیر به یکی از تیم‌های برتر جهان تبدیل شده و همواره تنی چند از ستارگان ارومیه‌ای در ترکیب اصلی‌اش حضور دارند.

امیدواریم شهردار فراری از پاسخ به رسانه‌ها و شورایی‌های که سابقا مخالف تیم‌داری و امروز تماشاگر،فکر عاجلی برای فرار از شرایط بغرنج آتی تیم شهرداری ارومیه بکنند تا شاهد سرخوردگی والیبال دوستان ارومیه‌ای و حتی آینده والیبال ملی نباشیم.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1684518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =