۰ نفر
۳۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴

مهر نوشت: مدیر دانشنامه قرآن پژوهی با تشریح برخی آیاتی که در شأن امام علی(ع) نازل شده است، تأکید کرد: در قرآن به فضایل و ویژگیهای خاص آن حضرت در آیات فراوانی اشاره شده و برخی تا 500 آیه را مربوط به اخلاقیات، ولایت و امامت و در شأن امام علی دانسته‌اند.

حجت الاسلام حسین علوی مهر مدیر دانشنامه قرآن پژوهی با بیان اینکه در هیچ آیه ای از آیات قرآن بطور مستقیم نام امام علی(ع) ذکر نشده است گفت: البته به برخی از فضایل و یژگیهای مختص حضرت امیرالمؤمنین(ع) در قرآن اشاره شده است.

وی افزود: این از حکمتهای الهی است که نام امام علی(ع) در قرآن ذکر نشده و ویژگیهای خاص آن توصیف شده است چون احتمال اینکه قرآن دستخوش تحرف شود زیاد بود و معاندانی که کمر همت برای کشتن امام علی(ع)بسته بودند به هر صورتی بود نام ایشان را از قرآن حذف می کردند اما به فضایل و ویژگی های خاص آن حضرت در آیات فراوانی اشاره شده که برخی تا 500 آیه را مربوط به اخلاقیات، ولایت و امامت و ...و در شأن امام علی دانسته اند.

حجت الاسلام علوی مهر به برخی مصادیق باطنی آیات که در شأن امام علی است اشاره کرد و افزود: آیه 20 سوره الرحمن که می فرماید: «مرج البحرین یلتقیان» «بینهما برزخ لا یبغیان» در روایات از ائمه معصوم نقل شده است که منظور از "بحرین" حضرت علی و حضرت فاطمه است.

وی با اشاره به آیاتی که شیعه و سنی آن را تنها در شأن فضائل خاص امام علی(ع) دانسته اند گفت: یکی از مهمترین مسائل بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع)است که در آیه 55 سوره مائده: إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند. که منابع و تفاسیر شیعه روایت کرده اند که این آیه در شأن امام علی است.

وی افزود: بر اساس این روایت که به دلیل کثرت قابل انکار نیست، امام علی(ع) روزی در مسجد در حال نماز بودند که فقیری می آید و طلب کمک می کند اما کسی به او توجه نکرده و در این لحظه امام علی در حال رکوع انگشتر خود را در می آورد و به او هدیه می کند. این آیه تنها به این نکته که شخص خاصی انگشتر را عطا کرده اشاره ندارد بلکه آنچه اهمیت بیشتری دارد همان ولایت امام علی (ع) است که در آغاز آیه بدان اشاره شده است.

مدیر دانشنامه قرآن پژوهی تأکید کرد: ولایت در اینجا با توجه به معنای لغوی آن که اهل سنت نیز بدان آگاه هستند دوستی نیست و در هیچکدام از منابع اصیل لغت ولایت به معنی دوستی نیست بلکه ولایت به معنی سرپرستی گرفته شده است و این آیه اشاره به سرپرستی و رهبری و امامت حضرت امیر(ع) دارد.

حجت الاسلام علوی مهر با استناد به آیه 207 سوره بقره تأکید کرد: خداوند در این آیه می فرماید: وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ؛ و از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‏فروشد و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است . این آیه مربوط به زمانی است که امام در لیلة المبیت برای نجات پیامبر از دست مشرکان در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن امام علی نازل شد. همچنین آیات سوره "هل اتی" و نیز در آنجا که قرآن می فرماید: اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ لا نُریدُ مِنکُم جَزائاً وَلا شَکوراً به فضایل حضرت زهرا و امام علی اشاره دارد که سه شب متوالی افطاری خود را به فقیر مسکین و اسیر عطا کردند.

وی در پایان تأکید کرد: در آیه مباهله حضرت علی(ع) "نفس" پیامبر شمرده شده که بسیار اهمیت دارد یا آیه اکمال در سوره مائده که" الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا" که برخی از اهل سنت و تمام علمای شیعه تأکید دارند که در این آیه منظور ولایت امام علی(ع) است و سوره "عادیات" نیز در فضیلت مبارزات حضرت توصیفاتی دارد.

 /6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 169065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    17 1
    احتمال تحرف قرآن؟ مگر جلوگیری از تحریف و عدم امکان تغییر در قرآن از معجزات قرآن نیست؟ چطور این تفسیر را می فرمائید؟
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    12 2
    قران کتاب خداشناسی و در یک کلام کاتالوگ خلقت است و قرار نبوده کتاب سیاست و حقوق و علوم تجربی و غیره باشد.نه تنها نام حضرت علی که نام هیچ کس دیگر از اطرافیان و اصحاب پیامبر به جز زید که داستانی جداگانه دارد در قران نیامده است.
  • علی جلالی IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۱
    7 16
    با تشکر از کلام بجای حجت الاسلام حسین علوی مهر ، در تکمیل فرمایش ایشان بایست گفت که علاوه بر موارد فوق الذکر، اگر در قرآن بصورت واضح حضرت علی(ع) بعنوان ولی و جانشین پیامبر معرفی می شد، دیگر فرصت امتحان امت محمد(ص) بوجود نمی آمد تا یاران ناب ایشان و حضرت علی از سایرین جدا شده (...حَتَّىَ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ...-آل عمران،179) و از آزمون سربلند بیرون آیند!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    16 1
    ولی توضیح اینکه چرا نام حضرت علی ذکر نشده است را من نمیبینم!
  • بدون نام US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
    14 3
    یا شما درست مطلب رو منتشر نکردین یا ایشون متوجه حرفی که زدن نیستن . شما چه طور می گید،خدا می تونه شیشه ای رو در کنار سنگی سال ها حفظ کنه اونوقت قادر نیست اسمی رو در کتابی نگه داره ! به نظرتون با عقل جور در میاد ! مگه خدا نفرموده خودش حافظ این قرآنه منتظر پاسخ شما در ایمیلم هستم اگه به نظرتون حرفام ابهام آمیزه منتشرش نکید،ولی جوابم و بدید.
  • افشین.م DE ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۴
    12 4
    این جمله یعنی چه؟معاندانی که کمرهمت برای کشتن امام علی بسته بودندبه هرصورتی بودنام ایشان راازقرآن حذف می کردند. 1-مگه چندتاآیه سراغ داریدکه به هرصورتی حذف شده؟ 2-وچندتاسراغ داریدکه اضافه شده؟ 3-درآن صورت خدارودست می خورد؟ 4-حالااسم علی نیست بقیه که هستند.
  • بدون نام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
    9 2
    خداوند پيامبران رو به عنوان واسط بين خودش و مردم فرستاد و پيامبر گرامي اسلام رو خاتم انيبا قرار داد . با توجه به اينكه خداوند ريز ترين امور رو در قرآن فرموده بنابراين همه چيز واضح و مشخصه و جاي ابهامي نيست مراقب باشيم به خاطر احساسات قرآن رو تفسير بع راي نكنيم
  • t.m US ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    6 1
    بدون هر گونه قصدی که شائبه توهین را داشته باشداز کسی که عنوانمدیر موسسه قران پروهی راداردتوقع بیشتری است که1-بگویدبه نظر من این میاید2 -جلوی تفسیربه رای گرفته شود3 -بی حد درمورد مو لاجعل روایت سده که دقت بیشتری را می طلبد.4 بقیه مطالب درنظرات دیگران امدهاست
  • رضا انصاری IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۵
    4 0
    بنده مفسر قران نیستم اما فکر می کنم یکی از دلایلی که اسم امام علی (ع) مستقیما در قران نیومده اینه که ختم ّ واتمام بیامبران ممکن بود زیر سوال یرود. از طرفی هم بعد از بیامبر هم یک خلا ایجاد میشود و یکی باید جانشین بیامبر باشد اینجاست که قران می فرماید اطیعوالله واطیعوالرسول و اولی الامر منکم واولی الامر بعد از بیامیر کسی نیست جز امام علی(طبق آیات وروایات)
  • امیرحسین A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    5 0
    سلام .با تشکر از بیانات شما. به نظر من اگر نام مولای موتقیان امام علی(ع) در قرآن برده میشد.مشرکان این قضیه را بیان میکردند که شیعیان در قرآن دست بردند و قسط تحریف دین را دارند.خدا از مکر آنها آگاه است به این خاطر نامی از حضرتش برده نشده است.یاعلی