گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیران خارجه اسپانیا و بلغارستان

وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در اسپانیا و بلغارستان تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و خوزه مانوئل آلبارز وزیر امور خارجه اسپانیا در خصوص مسائل بین المللی و دو جانبه به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، از گسترش هر چه بیشتر روابط تهران و مادرید استقبال کرد.

امیرعبداللهیان از مواضع و اقدامات غیرسازنده برخی کشورهای غربی در قبال اغتشاشات و حوادث تروریستی اخیر در ایران انتقاد کرد و افزود: برخی مقامات اروپایی به اهداف حزبی بیش از منافع ملی کشورشان توجه دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ما همواره از تعامل با اروپا استقبال می کنیم، این در حالی است که بویژه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس از سال ۲۰۱۵ قادر نبودند توافق هسته ای که یک تعهد بین المللی بود را پس از اعمال تحریم ها از سوی دولت ترامپ عملیاتی سازند.

امیرعبداللهیان از موضع اسپانیا در محکومیت اقدام تروریستی شیراز قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در این گفت و گوی تلفنی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی شیراز و ابراز همدردی ملت و دولت اسپانیا با ملت و دولت ایران، بر ضرورت گفتگو تاکید کرد.

وزیر خارجه اسپانیا مناسبات در کشور را تاریخی خواند.

وی در ادامه خواستار کمک به آزادی دو شهروند اسپانیایی بازداشت شده در خلال اغتشاشات اخیر در ایران شد.

همچنین در تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان و نیکولای میلکوف وزیر امور خارجه بلغارستان، آخرین تحولات و مناسبات دوجانبه و بین المللی مورد رایزنی قرار گرفت.

امیرعبداللهیان از موضع بلغارستان در محکومیت اقدام تروریستی داعش در حرم حضرت شاهچراغ (ع) شیراز تشکر کرد و بر اهمیت روابط دوجانبه در آستانه یکصد و بیست و پنجمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان به گفتگوهای اخیر جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین اشاره کرد.

امیرعبداللهیان در ارتباط با تحولات اوکراین تاکید کرد: ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین هستیم و برای آتش بس تلاش می کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه یادآور شد، ما بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، منعی در صادرات و واردات سلاح نداریم، اما هیچ سلاحی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین نداده ایم. موضع ما مخالفت با گسترش ناتو در منطقه و مخالفت با جنگ در اوکراین است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان در خصوص برگزاری نشست فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل و هرگونه رفتار سیاسی علیه ایران، مواضع تهران را تبیین کرد.

وزیر امور خارجه بلغارستان نیز در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به روابط دیرینه و خوب دو کشور، بر تداوم تلاش ها برای برگزاری کمیسیون مشترک در سال ۲۰۲۳ تاکید کرد.

نیکولای میلکوف از توضیحات وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات اوکراین و موضع کشورمان در مخالفت با تداوم جنگ و پیگیری راهکارهای سیاسی برای حل و فصل بحران اوکراین تشکر کرد و در ادامه افزود: دولت بلغارستان از روند احیای برجام و تحقق توافق میان ایران و جامعه بین المللی همواره حمایت می کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1693888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =