مصرف روزانه کلسیم چقدر باید باشد؟/ علائم کمبود کلسیم در بدن

بهداشت‌نیوز نوشت: مصرف منظم و کافی کلسیم در تمام طول زندگی برای استخوان های ما ضروری است. برای جذب کامل و مناسب کلسیم هنگام گوارش، ویتامین D نقش بسیار مهمی بازی می‌کند.

کلسیم، به عنوان مهم ترین نمک معدنی در بدن شناخته می‌شود. تقریباً تمام کلسیم در استخوان ها و دندان ها جای می‌گیرند. کلسیم در سوخت و ساز مناسب سلولی، خصوصاً سلول های عصبی و ماهیچه ای سهیم است. این عنصر همچنین در عملکرد کلیه ها، انعقاد خون و فعالیت برخی آنزیم ها نقش دارد. ظرفیت جذب کلسیم بستگی به سن فرد دارد (هر چه فرد جوان تر باشد، کلسیم بهتر جذب می‌شود). کلسیم رابطه بسیار نزدیک و تناگاتنگی با فسفر دارد. این عنصر ارزشمند، سرمایه مهمی برای رشد و پیشگیری از پوکی استخوان به شمار می‌رود.

مصرف کافی کلسیم در تمام دوره رشد بچه ها توصیه می‌شود، این عنصر برای محکم کردن استخوان های بچه ها و دندان هایشان ضروری است. کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان نیز توصیه و برای درمان کوفتگی ماهیچه ای تجویز می‌شود. ضمناً می‌تواند دردهای قبل از قاعدگی را هم تسکین دهد. مصرف منظم کلسیم خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می‌دهد، البته هنوز شواهد و مدارک کافی برای اثبات این نظریه و بیان قطعی اش وجود ندارد. گفتنی است که پزشکان برخی فواید خیالی و فرضی کلسیم را رد می‌کنند و معتقدند که مصرف بیش از اندازه و اغراق شدۀ کلسیم ممکن است آثار نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد (افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات). البته اکثر قریب به اتفاق متخصصین تغذیه و بیولوژیست ها این اتهامات را رد می‌کنند.

میزان توصیه شده کلسیم در تغذیه

میزان توصیه شده کلسیم در روز، برای یک فرد بزرگسال حدود ۹۰۰ میلی گرم و برای نوجوانان، زنان بالای ۵۵ سال و مردان بالای ۶۵ سال در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم است.

کمبود کلسیم به این شیوه ها ظاهر می‌شود:

احساس کوفتگی ماهیچه ای و احساس سستی و رخوت

مشکلات دندان و لثه

بروز پوکی استخوان یا کمبود مواد معدنی در استخوان ها که همراه با احتمال شکستگی استخوان هاست.

مصرف بیش از حد و نامتعارف کلسیم ممکن است مشکلات گوارش، سردرد، دردهای عضلانی و استخوانی، استفراغ و سنگ کلیه را به همراه داشته باشد.

مصرف روزانه کلسیم چقدر باید باشد؟/ علائم کمبود کلسیم در بدن

کلسیم در چه چیزهایی وجود دارد؟

کلسیم به طور عمده در فرآورده های لبنی وجود دارد، البته در برخی سبزیجات هم می‌توان کلسیم یافت. (گروه ها به ترتیب از زیاد به کم مرتب شده اند):

پنیر سفت
پنیر آبی
پنیر نرم
پنیر سفید، خامۀ تازه، ماست و شیر
میوه و سبزیجات خشک، شکلات، صدف، خرچنگ، سبزیجات تازه (کلم، تره فرنگی، بروکلی)
میوه های تازه (انگور فرنگی سیاه ، پرتقال، کیوی)
و در بعضی از آب معدنی ها.

توصیه:

اگر نیاز به کلسیم دارید، فقط پنیر نخورید. برخی از پنیرها مضرند و حاوی مقدار زیادی چربی و نمک هستند. با خوردن سبزیجات، شیوۀ دریافت کلسیم تان را متنوع کنید.

اگر کمبود کلسیم دارید، برچسب روی آب های معدنی را بخوانید، روی این برچسب ها میزان کلسیم شان قید شده است.

جذب کلسیم بستگی به میزان ویتامین D دارد. پزشک می‌تواند برای دریافت بهتر کلسیم، ویتامین D+ کلسیم تجویز کند.

اگر مکمل های کلسیمی مصرف می‌کنید، به خاطر داشته باشید که این مکمل ها ممکن است جذب برخی داروها را مختل کنند (مانند آنتی بیوتیک ها). در این صورت، برای پیشگیری از اختلاط دارویی، با پزشک تان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:

علائم خطرناک کمبود چربی در بدن را بشناسید

مصرف چه تعداد تخم‌مرغ در هفته توصیه می شود؟

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =