بهترین خوراکی‌ها در روزهای سرد/ این مواد غذایی بدن را گرم نگه می‌دارد

سلامت‌نیوز نوشت: اگر احساس سرما در قسمت‌های انتهایی بدن مانند انگشتان و گوش‌ها ایجاد شود، بدن نیاز به صرف انرژی بیشتری برای گرمابخشی دارد.

با نزدیک‌شدن زمستان، هوا سردتر می‌شود و نیاز به افزایش دمای محیط و پوشیدن لباس بیشتر را می‌طلبد. اما راهکار خوشمزه‌ای نیز وجود دارد که به بالابردن دمای درونی بدن کمک می‌کند؛ در این مطلب به معرفی مواد غذایی خواهیم پرداخت که مصرف مرتب آنها در روزهای سرد به گرم شدنمان کمک می‌کند.

فلفل

کپسایسین مولکولی در انواع فلفل و عامل طعم تندی آن است. البته این مولکول جریان خون را نیز تحریک می‌کند و احساس گرما در بدن به‌وجود می‌آورد. در واقع، این مولکول به گیرنده‌هایی که در دمای معمولی به‌وسیله گرما فعال می‌شوند، متصل شده و مغز مکانیسم‌های اتساع عروق، تعریق، افزایش ضربان قلب و... که در شرایط گرما اتفاق می‌افتد را اِعمال می‌کند. علاوه بر این با فعال‌کردن گوارش نیز به بالابردن دمای درونی بدن کمک می‌کند.

دارچین

اگر احساس سرما در قسمت‌های انتهایی بدن مانند انگشتان و گوش‌ها ایجاد شود، بدن نیاز به صرف انرژی بیشتری برای گرمابخشی دارد. دارچین در این زمینه موثر است و با تحریک جریان خون به‌خصوص در این قسمت‌ها به مقابله با سرما کمک می‌کند.

سیر

سیر دارای ترکیبی گوگردی است، به‌نام متیل-سولفونیل-متان. در واقع این ترکیب به‌عنوان گوگرد خوراکی شناخته می‌شود. این ترکیب گوگردی بدن را گرم می‌کند و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد.

بهترین خوراکی‌ها در روزهای سرد/ این مواد غذایی بدن را گرم نگه می‌دارد

قارچ

قارچ به مکانیسم تولید و تنظیم دمای درونی بدن کمک می‌کند. مصرف قارچ باعث تولید ترشحات آنزیمی موثر بر تسهیل گوارش پروتئین‌ها می‌شود و در تنظیم قند خون نقش دارد. طبخ قارچ به‌تنهایی یا همراه با خوراکی‌های دیگر توصیه غذایی مفیدی در روزهای سرد سال است.

کدو حلوایی

کدوحلوایی در بهبود جریان خون نقش دارد و در نتیجه باعث افزایش دمای درونی بدن می‌شود. علاوه بر این، کدوحلوایی یکی از سبزیجات حاوی کربوهیدرات است که طی روز موجب تامین انرژی شده و در حفظ دمای مطلوب بدن موثر است.

زنجبیل

تاثیر این ادویه در بهبود گوارش و رفع حالت تهوع شناخته شده‌ است اما گنجاندن آن به بالا بردن دمای بدن نیز کمک می‌کند. این تاثیر زنجبیل ناشی از ترکیب فعالی به‌نام جینجرول است که خواص محرک جریان خون را دارد و خونرسانی به اندام‌ها را بهبود می‌بخشد. در روزهای سرد شاید یکی از بهترین انتخاب‌های خوراکی، زنجبیل باشد که در حفظ گرمای بدن نقش دارد.

بیشتر بخوانید:

فواید شگفت انگیز خوردن سیر با معده خالی

علائم خطرناک کمبود چربی در بدن را بشناسید

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =