مجوزی که ارزش این همه حاشیه را نداشت!

اهدای مجوز واردات خودرو به بازیکنان تیم ملی جنجال بزرگی به راه انداخته است.

سپهر ستاری: تیم ملی ایران هفته گذشته با شکست یک بر صفر مقابل آمریکا فرصت صعود از مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را از دست داد تا حسرت فوتبال ایران برای ثبت اولین صعود خود به مرحله حذفی طولانی‌تر شود. چند ساعت بعد از حذف تیم ملی اما خبر عجیبی در خصوص پاداش ویژه به بازیکنان منتشر و اعلام شد شب قبل از بازی سرنوشت‌ساز با آمریکا آن‌ها حواله‌ای برای واردات خودرو دریافت کرده‌اند. انتشار این خبر پس از ناکامی تیم ملی در صعود از دور گروهی انتقادات زیادی را فدراسیون فوتبال و اعضای تیم ملی به دنبال داشت و باعث شد فشارها روی ملی‌پوشان بیش از گذشته شود.

ماجرای اهدای مجوز واردات خودرو به بازیکنان اما به سال گذشته و پس از صعود ایران به جام جهانی برمی‌گردد. بازیکنان تیم ملی بهمن‌ ماه سال ۱۴۰۰ و پس از مسجل شدن صعودشان به جام جهانی از معاون اول ریاست جمهوری و وزیر ورزش وعده دریافت یک مجوز واردات خودرو را گرفته بودند که این موضوع پیش از دیدار با آمریکا عملی شد. جدا از این هم گفته می‌شود پس از برد مقابل ولز مبلغ ۱۵ هزار دلار به بازیکنان داده شده است.

رسمی که زمان احمدی‌نژاد باب شد!

اهدای حواله خودرو به ورزشی‌ها و به خصوص بازیکنان فوتبال اولین بار زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد اتفاق افتاد. آبان ماه سال ۱۳۸۹ و در جریان سفر اوو مورالس، رییس جمهور بولیوی به تهران یک مسابقه فوتبال در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که بازیکنان مطرحی چون فرهاد مجیدی، کریم باقری، مجتبی جباری و وحید طالب‌لو هم در آن حضور داشتند. بعدها مشخص شد چند بازیکنان سرشناس حاضر در آن مراسم در رییس جمهور حواله واردات خودرو دریافت کرده‌اند.

البته عبدالرضا داوری که از نزدیکان احمدی‌نژاد بود مدعی شد این موضوع ارتباطی به آن مسابقه فوتبال و مراسم نداشته و هر کسی مجوزی گرفته به خاطر قهرمانی‌ها و افتخاراتش بوده است. البته بسیاری از کسانی که چنین مجوزی گرفتند اصلا در آن زمان قهرمان نبودند!

در آن سال‌ها حمید سوریان هم یکی از ورزشکاران مشهوری بود که چنین مجوزی دریافت کرد و توانست خودرو وارد کند.

مجوزی که ارزش این همه حاشیه را نداشت!

پاداش جنجالی جام جهانی؛ حق دژاگه را ندادند!

اولین باری که به صورت رسمی پاداشی تحت عنوان مجوز خودرو به فوتبالی‌ها اهدا شد پس از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ بود. در آن زمان محمود احمدی‌نژاد که آخرین روزهای ریاست مجهوری خود را سپری می‌کرد به خاطر صعود تیم ملی به جام جهانی برزیل ۲۴ مجوز واردات خودرو به ملی‌پوشان داد که ۲۲ تا را بازیکنان گرفتند و دوتای دیگر هم به علی کفاشیان و مهدی محمدنبی رسید.

نکته عجیب اما اینجا بود که اشکان دژاگه با وجود نقش مهم در صعود ایران از دریافت این پاداش محروم شد. او که سه بازی آخر تیم ملی را به دلیل مصدومیت از دست داده بود در لیست جایزه هم قرار نگرفت که در آن زمان انتقادات زیادی از فدراسیون بابت این رفتار شد. حتی علیرضا فغانی که نماینده داوری ایران در جام جهانی بود هم هیچ پاداشی دریافت نکرد.

مجوزهای سال ۲۰۱۴ اما سرنوشت جالبی پیدا کرد. به جز چند بازیکنان که ماشین‌های لوکس وارد کردند اکثر ملی‌پوشان این مجوزها را به مبلغ ۱۵۰ هزار دلار به یکی از نزدیکان فدراسیون فوتبال فروختند و با همین درآمد ماشین خریدند.

ماجرای پسر معاون رییس جمهور و مهدی طارمی

پس از صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دوباره بحث اهدای پاداش به ملی‌پوشان مطرح شد و بازیکنان قدیمی‌تر تیم درخواست اهدای حواله خودرو داشتند. این موضوع در یکی از توییت‌های مهدی طارمی هم تایید شد و مهاجم تیم ملی رسما اعلام کرد پس از حضور پسر محمد مخبر در رختکن تیم ملی بازیکنان درخواست مجوز واردات خودرو کرده و او هم قول پیگیری داده است.

مجوزی که ارزش این همه حاشیه را نداشت!

با این حال زمان اهدای مجوزها و رسانه‌ای شدن باعث شده فشارها روی ملی‌پوشان اضافه شود و شاید اگر این اتفاق همان بهمن ۱۴۰۰رخ می‌داد ماجرا تا این حد باعث انتقاد مردم نمی‌شد. فدراسیون فوتبال هم تا امروز در این خصوص سکوت کرده و هیچکس به قضیه مجوزها واکنش نشان نداده است.

یک مجوز ارزش این همه انتقاد را داشت؟!

نکته مهم در خصوص این مجوزها این است که تاکنون واردات خودروی خارجی ممنوع بوده و به تازگی در قانون واردات خودرو به کشور آمده که تنها خودروهای تا سقف ۲۰ هزار دلار و خودروهای ۲۵۰۰ سی سی اجازه ورود به کشور دارند و مالیاتشان هم باید پرداخت شود. این قانون که به تازگی تصویب شده به این معناست که اگر خودروی ۲۰ هزار دلاری وارد کشور شود، شخص واردکننده باید به همین اندازه مالیات هم پرداخت کند و در غیر این صورت تخلف محسوب شده و اصلا شماره‌گذاری انجام نمی‌شود. این یعنی وارد کردن یک خودرو ۲۰ هزار دلاری حدود یک میلیارد و دویست میلیون هزینه خواهد داشت و نهایتا دو میلیارد قابل فروش خواهد بود و ملی‌پوشان در بهترین حالت ۸۰۰ میلیون تومان سود خواهند کرد.

این درحالی است که در میان اعضای تیم ملی شاید فقط یکی دو بازیکن قرارداد زیر ۱۰ میلیارد داشته باشند و این عدد حتی ۱۰ درصد قرارداد آن‌ها هم نمی‌شود. بسیاری از ملی‌پوشان هم عضو تیم‌های خارجی هستند و دستمزدشان به مراتب بالاتر از این اعداد است.

با نگاهی اجمالی به این ماجرا می‌توان گفت سودی که بازیکنان از این مجوزها می‌کنند به نسبت قراردادهای باشگاهی‌شان آنقدر نیست که ارزش تحمل این همه انتقاد را داشته باشد. این موضوع در کنار ماجراهایی مثل دریافت سکه از رییس جمهور پیش از جام جهانی باعث شده فشارها به شکل وحشتناکی روی اعضای تیم ملی زیاد شود ولی در عمل حتی یک قسط قرارداد آن‌ها هم به مراتب بالاتر از این اعداد است!

مجوزی که ارزش این همه حاشیه را نداشت!

بیشتر بخوانید:

۲۵۸ ۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    34 3
    بطور کل فوتبال داخلی رو گذاشتم کنار. از بقیه هم میخوام همین کار رو بکنن و برای یک مشت بازیکن پوشالی تره هم خورد نکنن.
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      7 0
      واقعا چیه اعصاب خوردی فقط جمع کنید
  • فرزاد IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    26 1
    ماست مالی بدون ماست
  • مهدی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    36 0
    اولا که همون ده ها میلیارد قرارداد از بیت المال است و من اصلا راضی نیستم - در ثانی همچین میگی 800 میلیون بی ارزش که انگاری همه مردم ایران حقوق میلیاردی دریافت میکنند - من که کارمند هستم حقوق من در سال 100 میلیون میشه چطور راضی میشم از حق من 800 میلیون ها و بیش از این ها به فوتبالی بره که دو ریال هم برگشت مالی برای کشور نداره و این طور با افتضاح حذف میشوند.اصلا درش و ببندید بابا
  • ناصر IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    28 0
    نویسنده محترم 800 میلیون کجا بود. خودتون هم خوب می دونین مبالغ بسیار بالاتر از این حرفهاست. چرا دارین موضوع رو کم ارزش جلوه میدین؟
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    17 1
    نه عزیزم، واردات هر خودرویی نه اون قانونی که برای ما مصوب شده. شما اشتباه می فرمایید.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    28 0
    برای همین یکی از یونان با پرواز ویژه میاد که رأی بده به کفاشیان برای همین یه عده پیرمرد سفارش شده رو کیروش برد جام جهانی برای همین مبلغ که برای فوتبالیستها رقمی حساب نمیشه ولی یه عده سیری ناپذیرند و تشنه خدارو شکر که با باخت افتضاح و حذف در مرحله گروهی قیمت خیلی از بازیکنان ملی حاضر در جام جهانی کاهش پیدا کرد
  • پویا IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    24 1
    مجوزی که ارزش حاشیه و فلان چیه!؟ فرق معامله تو یه ماشین متوسط در حد 5-6میلیاد تومنه با داخل! بعد ارزش نداشته!؟ اینا برا هزار تومن هموطن خودشون رو میفروشن ماشین میلیاردی که جای خود داره.
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    31 0
    فقط توی ایرانه که فوتبالیست و خانه دار و بقال و نونوا و.... درگیر دلالی ماشین،طلا، سکه، دلار و خونه کاسبی هستند.
  • مسعود IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    22 0
    این مجوز برای واردات ماشین 20 هزاردلاری نیست داداش برای ماشین بالای 100 هزار دلاریه
  • زهرا IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    25 0
    عزیییییزم فقط برای ۸۰۰ ملیون اینقدر اذیت شدند؟ بمیرم براشون، راستی کسی نمیدونه وام ازدواج کجا میدن؟
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    27 1
    اگر ارزش نداشت به دیگر ورزشکاران افتخار افرین میدادید نه فقط به ورزشکاران افتضاح افرین فقط پاداش بدید.قبل از شروع جام فرعه کشی رو دید و کری خواندید و بعد شش تا از انگلیس و یکی از امریک خوریم و و از هر دو باختیم!تازه بهشون پاداش هم دادیم که خوب شد ده تا دهتا نخوردیم!