۲۴ نفر
۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۲
پاسخ به سئوالات الهام علی اف

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان اخیرا در اظهارات رسانه ای، چند سئوال درباره مناسبات اخیر تهران-باکو مطرح و عنوان کرده که وی با سه رئیس جمهور در ایران کار کرده اما هیچ‌گاه تنش در روابط دوکشور به این میزان نبوده است.

باید از آقای علی اف پرسید که چه دلایلی موجب شده که امروز شاهد فراز و نشیب در روابط دو همسایه باشیم. در واقع این ایران است که باید از ایشان بپرسد به چه علت روابطی که در طول حضور ایشان در سمت ریاست جمهوری و در جریان حضور سه رئیس‌جمهور در جمهوری اسلامی ایران خوب بوده، امروز با تشدید اختلاف مواجه است.

سئوالِ نخست رئیس جمهوری آذربایجان این بود که چرا رزمایش ایران در مرزهای شمال غربی برگزار شده است؟ باید از ایشان پرسید که باب رزمایش را کدام کشور در منطقه باز کرد؟ مگر جمهوری آذربایجان در کنار ترکیه و پاکستان، یک رزمایش در نخجوان و علیه تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان برگزار نکرد؟ این رزمایش قبل از رزمایش فتح خیبر توسط نیروهای مسلح ایران بود. در حالی که رزمایش ایران برای حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه برگزار شد اما رزمایش جمهوری آذربایجان، نقض تمامیت ارضی ارمنستان را هدف قرار داده بود. چرا در آن زمان آقای علی‌یف از برگزاری رزمایش شکایت نکرد؟! ایشان نه تنها شکایت نکرد بلکه در اجلاس سران کشورهای ترک زبان، ادعاهای تاریخی را درباره اراضی ارمنستان مطرح کرد و گفت سعی دارد از مسیر نظامی برای بازکردن دالان زنگزور اقدام و بخشی از ارمنستان را به خاک خود ضمیمه کند. چنین اقدامی به معنای تغییر ژئوپلیتیک منطقه و تهدید مرزهای جغرافیایی و نقض تمامیت ارضی یک کشور و ایجاد مناقشه های جدید است و ایران نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد. مقامات سیاسی و نظامی ایران اعلام کردند که رزمایش‌های جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای هیچیک از همسایه ها نیست و با هدف حمایت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه برگزار می شود. ایران همانطور که از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در مساله اشغال قره باغ و هفت شهر این کشور حمایت کرد بر اساس سیاست اصولی خود از تمامیت ارضی ارمنستان هم حمایت می‌کند. چرا که معتقد است تداوم مناقشه ای منطقه ای و ایجاد ناامنی، سدی در مقابل همکاری‌های اقتصادی ایران با همسایگان است.

سئوال دیگرِ الهام علی‌ اف که دخالت آشکار در امور داخلی ایران بود،اظهارنظر درمورد مناطق آذری زبان ایران و طرح ادعاهای تاریخی بود.ایشان به خوبی می داند که جمعیت ده میلیونی جمهور آذربایجان، ایرانی تبار هستند و ناجوانمردانه از وطن اصلی خود جدا شده اند. حال اگر قرار باشد ادعاهای تاریخی مطرح شود، ایران به مراتب از جمهوری آذربایجان محق‌تر است و چنانچه ایران به دنبال دفاع از ده میلیون ایرانی تباردر جمهوری آذربایجان باشد،حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران استقلال جمهور آذربایجان را به رسمیت شناخته و برای حفظ دوستی با این کشور به دنبال طرح ادعاهای تاریخی نبوده و بهتر است آقای الهام علی اف هم مباحث تاریخی را به مورخین بسپارد و اجازه دهد تا دوکشور روابط خوبی با یکدیگرداشته باشند.

سئوال سوم آقای علی اف درباره روابط ایران با ارمنستان است و سعی دارد این رابطه را مانع موفقیت خود در جنگ با ارمنستان القا ‌کند. در حالی که روابط ایران و ارمنستان در چارچوب سیاست کشور مبنی بر تقویت روابط با همسایگان بوده و علیه هیچ کشور دیگری نیست. جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه ای، موضع اصولی خود را اتخاذ می کند و حمایت از تمامیت ارضی همسایگان از جمله ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مخالفت با تغییر مرزهای جغرافیایی در زمره این مواضع است.

متاسفانه جمهوری آذربایجان بدون توجه به موضع اصولی ایران، در یک واکنش غیرمنطقی به دنبال تقویت مناسبات با رژیم اشغالگر فلسطین است در حالی که این اقدام مشکلات جدیدی را برای جمهوری آذربایجان ایجاد می‌کند. اسرائیل به هیچ وجه دوست کشورهای مسلمان به ویژه کشورهای شیعه نیست و با فرصت‌طلبی و سوء استفاده از اختلافات جمهوری آذربایجان با ایران، برای تثبیت حضور خود در باکو تلاش می کند. اسرائیل بازوی عملیاتی آمریکا در منطقه است و آمریکا همیشه به دنبال ایجاد انقلاب‌های مخملی در کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان بوده که حتی آقای علی اف هم به این امر اذعان داشته‌است.

روابط ایران و ارمنستان یک روابط منطقی و مبتنی بر سیاست همسایگی است. جمهوری اسلامی ایران در عین رابطه با ارمنستان همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در دوره جنگ قره‌باغ حمایت کرد اما حضور رژیم صهیونیستی در آذربایجان یک حضور همراه با توطئه و دسیسه برای همسایگان آذربایجان است و آینده روابط اسرائیل با جمهوری آذربایجان نمی‌تواند تأمین‌کننده منافع این کشور باشد.

امیدواریم آقای علی‌اف که فرد باتجربه‌ای است، واقعیت‌های منطقه را بپذیرد، از دخالت در امور کشورهای همسایه اجتناب کند و بداند که ایران به دنبال دوستی با کشورهای همسایه است و قصد تعرض به هیچ کشوری را ندارد و در عین حال از مواضع اصولی خود مبنی بر حمایت از تمامیت ارضی کشورهای همسایه دفاع می‌کند.

توصیه ایران به جمهوری آذربایجان مبنی بر شناخت واقعیت های منطقه و دسایس رژیم صهیونیستی، ناصحانه و خیرخواهانه و نه از موضع ضعف است. ایران در عمل ثابت کرده که هشیارانه تحرکات دشمنان بخصوص رژیم اشغالگر فلسطین را زیر نظر دارد و در صورت لزوم اقدامات بازدارنده را در دستورکار خود قرار می دهد..

۶۵۶۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703091

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 255
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نرایمان IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    برای دادن پاسخ مستدل اول باید درداخل کشور اصل 15 قانون اساسی و آموزش زبان های غیر فارس انجام شود. این به سود زبان فارسی هم هست به جای ساختن کلمات بی معنی از کلمات زبان های دیگر داخل ایران استفاده کنند و به همبستگی ملی کمک کنند. ایران باید از دخالت های مذهبی در آذربایجان دست بردارد. نمی شود به طویله شدن مساجد شیعیان توسط ارامنه اعتراض نکرد ولیکن درآنجا حسینیه زد.
    • آشتیانی IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      خب؟... بعد؟.... دیگه چی بلدی ببلی بابا؟ محض اطلاع هم اندیشان جنابعالی، جمهوری اسلامی ایران تاکنون هرگز در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده و نخواهد کرد. اونایی که پیگیری مسائل مهم مربوط به اسلام و ایران، که به حق و وظیفه جمهوری اسلامی ایران هست را دخالت می پندارند، یا معنی دخالت را نمیدونن، یا میدونن ولی غرض و مرض دارن. از این دو حالت خارج نیست و به هیچ وجه حالت سومی وجود نداره و نخواهد داشت.
    • امانی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      عزیزجان درهمه جای دنیا برای انجام امور اداری علمی صنعتی تخصصی وووو کلا یک زبان پذیرفته شدنی هست مثلا الان بسیاری از کشورها که انگلیسی تبار هم نیستند انگلیسی تدریس میکنند و زبان محاوره ای آنها هست خوب در کشور ما که ایرانی تبار هستیم نه صرفا فارس یا بهتر بگیم پارس زبان درهرگوشه وکنار آن حتی در مرکز کشور انواع و اقسام زبانها صحبت میشود آیا باید برای هرکدام از آنها درس جداگانه وکلاس مخصوص گذاشت یک‌مثال استان مرکزی به مرکزیت شهر اراک تقریبا ۱۸۰۰هزارنفر جمعیت داره بنابه تحقیق تقریبا ۳۵الی حتی ۴۰درصد مردم ترکی صحبت میکنند آیا میشود گفت آنها هم باید مدرسه خاص خودشان را داشته باشند و تدریس زبان ترکی مهم تمامیت ارضی کشوری بنام ایران هست با تمام اقوام وزبانها لطفا با بیگانگان هم صدا نشویم ما قبلا امپراطوری بزرگی بنام ایران داشتیم که از سرحدات هند تا دریای مدیترانه را شامل میشد بهرصورت هر قوم وزبانی که باشیم ایرانی هستیم
    • وحید IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      آنهایی که تا حرفی از زبان اقوام گفته می شود فشارشان می ره بالا یک تحقیقی در مورد کشورها و زبانها داشته باشند. در بیشتر کشورها چند زبان بعنوان زبان رسمی کشور شناخته می شود. همین کشور دوست ما چین که قوم ستیزترین کشور است چند زبان از جمله ترکی را بعنوان زبان رسمی می شناسند. یا در مورد روسیه دوست خودمان تحقیق کنید.
    • پارس IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      5 71
      ایران کار درستی می‌کند از ارمنستان باید حمایت کرد
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      13 55
      مملکت یک مرز مشخص یک پرچم و یک زبان رسمی دارد که حول این سه موضوع اقوام ایرانی به اتحاد و همبستگی یکپارچگی رسیده اند حال اگر قرار باشد هر قوم ایرانی ساز خودش را بزند که این سه اصل را زیر پا بگذارد و به رسمیت نشناسد و قوم گرایی را ترویج بدهد آنوقت هست که دیگر سنگ روی سنگ بند نمیشه و باید با او برخورد شود
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      13 52
      در توورکیه چرا زبان کوردی به رسمیت شناخته نمیشه؟ چرا از اونجا شروع نمی کنید؟ تووورکیه زبان کوردی را به رسمیت بشناسه تا برسیم به ایران
    • اینسان IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      69 8
      فرمایش شما کاملا درسته ایران اگر در ادعای خود مبنی بر حساسیت به حفظ تمامیت ارضی کشورهای همجوار صداقت داشت چطور میتواند بی خیالیش را نسبت به سی سال اشغال اراضی کشور آذربایجان توسط ارمنستان توجیه کند؟؟؟!!!!!!! اصلا صداقت ندارند چون سیاست لعنتی دین انسانیت و حتی شرافت انسانی را زیر پا میگذارد ضمنا شما چه گلی به سر ما تورکهای آذربایجان و سایر زبانها زدید که با پر رویی تمایل دارید اونا جزئی از شما باشند !!!! حفظ کشوری کثیرالملل با زبان و فرهنگهای مختلف هنر و انسانیت و تفکر دموکراتیک میخواد که در شما تا حالا دیده نشده
    • NO ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      اصل اساسی پانترکیسم ساخت دروغ و تکرار مداوم آن هست. ارمنیها مساجد را طویله نکردند آدم کذاب. اون کسی که مساجد را ویران کرده و از اقامه عزای حسین جلوگیری میکند علیف اسراییلی هست. ناف پانترک رو با دروغ بریدن.
    • تقی IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      149 7
      آذربایجان یک کشور مستقل است و می خواهد با اسراییل رابطه برقرار کند بعد ایران هشدار می دهد عربستان هم با آمریکا رابطه دارد چرا فضول کشورهای دیگه هستید
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      11 92
      باید قانون تدریس به زبان مادری در کشور جعلی باکو و ترکیه اجرایی بشه همچنین کشور جعلی باکو باید زمین های اشغالی تالش و ابشوران ر به ایران پس بده
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      6 90
      در جواب همه ، هر کشور قان ن اساسی خودش رو داره و هیچ ربطی به سایر کشورها نداره ، علی اف نشون داده الت دست اسرائیل و ترکیه هست ، و خودش خوب تاریخ رو میدونه که خاک کشور فعلیش قبلا تعلق به کجا داشته ، اینها همش بهانه ای بیش نیستند ، می‌خواهند ایران رو در گیر یه جنگ فرسایشی دیگه کنن ، اوضاع داخلی فعلی هم مزید بر علت شده ، اسرائیل میدونه با یه جنگ نیابتی و پشتیبانی از علی اف ایران رو در حالت ضعف قرار میده ، فقط یه بی مغز میتونه کشور و ملتش و با کشور و ملتی دیگه برو بخاطر هیچ به ورته نابودی بکشونه ، سکوت و متانت سیاسیون ایران هم ، باعث جسور تر شدن علی اف شده ، مطمئنا علی اف بدنبال یه جنگ فرسایشی شبیه جنگ روسیه و اکراین هست
    • جوادی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      98 1
      آنهاییکه در پاسخ در خواست اجرای اصل ۱۵ جواب های غیر منطقی میدهند ،عوض پاسخ های بیهوده بگویند این اصل غلط بوده وتدوین کنندگان ورای دهندگان کار بیهوده کرده اند .این از ایراد های بنی اسراییلی که میگیرند منطقی تر است.
    • احسان IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      66 0
      یاشا سین،، جرات ندارند حتی در ایران در تریبون آزاد حرف بزنند چهار تا مقاله که هیچ معنی نداره نوشته معلوم هم نیست کی هست،،،، رییس جمهور کشور آذربایجان انتقاد کرده رییس جمهور کشور ایران هم اگر جوابی دارد اعلام کند
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      39 0
      احسنت
  • علیرضا IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    این دیگه چی بود؟ چی گفت اصلا؟
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      این شما و این نماینده ویژه باکو در ایران...
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      اگر دقت کنید در ایران زبان اقوام تدریس میشود ولی در ترکیه و جمهوری آذربایجان ممنوع است.
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      2 33
      الهام الیف و پدرش حیدر الیف از شرابخوارهای بنام شوروی سابق بودند حیدر الیف بخاطر فساد اخلاقی بسیار شدید و زنا یک بار در شوروی سابق از کار اخراج شد... فحشا و شرابخواری در باکو آزاد است . گوشت خوک هم آنجا آزاد است...
  • حسین IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    علیف بزرگترین ناراحتیش ازاینه که ایران راه زنگزوررااجازه نمیدهد که به نخجوان راهی پیداکند واعملا نخجوان ازجمهوری به اصطلاح آذربایجان جداگشته
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      51 4
      اسم زنگه زور را خوبه بلدی ! این اسم ترکی آذربایجانی هست.ارامنه در آن دم آوریزان تا مرز ایران قبل از 100 سال گذشته هرگز نبوده اند.
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      53 2
      اسم زنگه زور را خوبه بلدی ! این اسم ترکی آذربایجانی هست.ارامنه در آن دم آوریزان تا مرز ایران قبل از 100 سال گذشته هرگز نبوده اند.
    • سرباز بازنشسته IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      باکو حق ندارد حرف مفت بزند خدا می داند اگر بعث همسایگی هم نوعی نبود ایران اجازه نمی داد علی اف این حرفها رابزند اینجا ایرانست جایگاه شیران ان کشورهایی مثل ترکیه واسرایئل هم که دارندعلی اف را شارژ میکنند دوست باکو نیستند دنبال منافع انرژی باکو هستند مخصوصا ترکیه با ترکیه واسرایل هم بخواهیم از روی زمین ورشان میداریم درسته در کشور مردم مشکلات اقتصادی هست ولی شوخی با هیچ اجنبی نداریم که حتی اسم ایران را به تندی ببرد ثابت کردیم اگر میخواهند امتحان کنند بسم الله.من بعنوان یک ارتشی بازنشسته تا پای جان در برابر کشورهای دنیا میاستم واب بحال علی اف وترکیه واسرایئل باور کنید عددی نیستید برای ایران خودتان گوش خودتان را بکشید وبگوید غلط کردیم اگر حرف مفت میزنیم .تعداد هم هستند به اسم زبان ترکی حرفهایی میزنند این ادمها دشمن ملتند حواستان بخودتان باشید ایران فروشی ممنوع
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    متاسفانه علی اف وقتی می‌فهمد که برنامه گذر از علی اف در دستور کار رژیم صهیونیستی است که دیگر بسیار دیر است و در آن موقع توسل به ایران همانند خواستن دارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود.بهتر است که تا دیر نشده از خواب خرگوشی بیدار و به دوستی پایدار که همان حسن همسایگی است، برگردد. ایران هموطنان آذری را به سیاست‌های غلط و دیکته شده به علی اف نمی فروشد.
    • بهروز IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      65 13
      روابط اسرائیل و آذربایجان که دو عضو مستقل سازمان ملل هستند چه ربطی به حق و حقوق زبانی و فرهنگی ما ترکان ایران دارد که صد سال است توسط حاکمیت پان فارس مرکز نشین له و پایمال شده است این چه منطقی است که ما ترکان در طول تحصیل به سه زبان غیرمادری فارسی،عربی و انگلیسی درس بخوانیم اما به زبان مادری نخوانیم!؟ این مثل این می مونه که آدم پدر و مادر خود را رها کنه و برای خود پدر و مادر ساختگی پیدا کنه
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    پاسخ ها کامل نبود، مثلاً آنها در حال جنگ برای آزادسازی سرزمین شان بودند پس طبیعی ست که رزمایش برگزار کنند.
    • آلتا FR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      مانور آذربایجان با ترکیه و پاکستان بعد از جنگ 44 روزه و آزادسازی اراصی آذربایجان بود.آنها به دنبال تهدید ارمنستان بودند.
    • آلتا FR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      مانور آذربایجان با ترکیه و پاکستان بعد از جنگ 44 روزه و آزادسازی اراصی آذربایجان بود.آنها به دنبال تهدید ارمنستان بودند.
    • عبدالله IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      39 7
      خوب مگر شما وکیل مدافع ارمنستان هستید؟ یا ارمنستان تحت قیمومیّت ایران است؟ راه میخواهید با کمک همین آذربایجان، دالان قره‌سو را از ترکیه پس بگیرید اینطوری فاصلۀ از پلدشت به ایروان هم خیلی کوتاهتر خواهد شد. و السلام
    • اصلاحیه IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      43 4
      آلتا@ خوب مگر شما وکیل مدافع ارمنستان هستید؟ یا ارمنستان تحت قیمومیّت ایران است؟ راه میخواهید با کمک همین آذربایجان، دالان قره‌سو را از ترکیه پس بگیرید اینطوری فاصلۀ از پلدشت به ایروان هم خیلی کوتاهتر خواهد شد. و السلام
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    این آقا همان کسی است که قبلا در مقاله ای گفته که باکو روابط زیادی با رژیم صهیونیستی ندارد!!!! و این ارمنستان است که با این رژیم روابط گسترده دارد!!!! معلوم نیست منابع اخبار این آقا در کجاهستند ، وقتی همه دنیا تصاویر الهام الیف را با پهبادهای صهیونیست مشاهده کردند و با همان پهبادها صدها ارمنی در جنگ اخیر کشته شدند ،و روابط گسترده الهام با صهیونیستها و افتتاح سفارت و غیره را هرآدم نابینایی هم میداند...ارمنستان حتی یک هزارم این روابط را دارد؟!!!!
    • عما IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      64 8
      ممکن مقاله را ضمیمه کنید.من با قلم و بیان نویسنده آشنا هستم تابحال چنین مقاله ای ندیده ام.
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      52 28
      جناب عما آدرس مقاله این است : مروری بر روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل_ به قلم آقای پاک آیین _تاریخ انتشار ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در خبرانلاین_ کل مقاله بخصوص پاراگراف ششم
    • علی IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      45 7
      ایران بداند دشمن ما آذربایجانیها ارمنستان است پس چرا با ارامنه ای که در مساجد خوک میپرانند چیزی نمیگید ۳۰ سال خاک آذربایجان را اشغال کردو نهایتا این آذربایجان بود خاکش را آزاد کرد ایران الکی پارس میکنه و حمایت ارمستان نجس مرتد بجای نمیرسه بلکه آ ذربایجان ایران هم آخر به جمهوری آذربایجان میپیوند این خواست خداوند است
    • عما IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      18 1
      یادداشت را خواندم در هیچ نیامده که باکو روابط زیادی با رژیم صهیونیستی ندارد بلکه گفته شده اسرائیل روابط خود با آذرابجان را بزرگنمایی می کند که حرفی درست و منطقی است.پاراگراف ششم را دوباره بخوانید و اشتباه دیکته نکنید> «اسرائیل سعی دارد با انتشار آمار غیرواقعی، میزان نفوذ خود در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان را بزرگنمایی کند. برای مثال این رژیم می گوید که ۶ میلیارد دلار با آذربایجان روابط نظامی دارد در حالی که بر اساس آمارهای رسمی، حجم روابط اقتصادی آذربایجان و اسرائیل با احتساب فروش نفت و سایر مبادلات۶ میلیارد است که آن هم واقعی بنظر نمی رسد. برخی از مقامات نظامی آذربایجان در جلسات خصوصی اذعان کرده اند که سلاح‌هایی که اسرائیل به آنها می‌دهد، سلاح‌های درجه یک نیست و بخصوص تجهیز گنبد آهنین در جمهوری آذربایجان تنها یک وعده غیرقابل اجرا به آذری ها بوده است.»
    • عما IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      36 1
      یادداشت را خواندم در هیچ نیامده که باکو روابط زیادی با رژیم صهیونیستی ندارد بلکه گفته شده اسرائیل روابط خود با آذرابجان را بزرگنمایی می کند که حرفی درست و منطقی است.پاراگراف ششم را دوباره بخوانید و اشتباه دیکته نکنید> «اسرائیل سعی دارد با انتشار آمار غیرواقعی، میزان نفوذ خود در کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان را بزرگنمایی کند. برای مثال این رژیم می گوید که ۶ میلیارد دلار با آذربایجان روابط نظامی دارد در حالی که بر اساس آمارهای رسمی، حجم روابط اقتصادی آذربایجان و اسرائیل با احتساب فروش نفت و سایر مبادلات۶ میلیارد است که آن هم واقعی بنظر نمی رسد. برخی از مقامات نظامی آذربایجان در جلسات خصوصی اذعان کرده اند که سلاح‌هایی که اسرائیل به آنها می‌دهد، سلاح‌های درجه یک نیست و بخصوص تجهیز گنبد آهنین در جمهوری آذربایجان تنها یک وعده غیرقابل اجرا به آذری ها بوده است.»
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      3 15
      جناب عما : چه دیکته اشتباهی ؟!!! حرفای شما کاملا ضدو نقیضه !!! یک بار میگی با قلم و بیان نویسنده آشنایی ، اما حالا میگی اصل مقاله ذکر شده را که مهمترین مقاله نویسنده هم هست تازه خوانده ای !!!!! این چه آشنایی است !!!! .... اصل مقاله ذکر شده و تمام مقالات دیگر نویسنده موجود است و ، در تمام مقالات نویسنده چنین نظری دارد... مثلا در پاراگراف ششم همان مقاله گفتند : "در مقطعی که جنگ بین دو کشور تشدید شده بود اسرائیل همکاری‎های اطلاعاتی و امنیتی با ارمنستان برقرار کرد..." این چه نوع همکاری اطلاعاتی است که بیشتر به ضرر ارمنستان تمام شده !!!! و صدها ارمنی بدست پهبادهای اهدایی صهیونیستها به باکو کشته شدند!!!!!!!!!!!!!! ... کاملا مشخصه شما قبلا مقالات این آقا را اصلا نخواندی !!! ... در مورد گنبد آهنین ، اگرچه در باکو اجرا نشده ( لابد انتظار دارید اجرا بشه !!!!!) ولی وجود همکاری مخابراتی ، رادیویی و پایگاههای جاسوسی رژیم صهیونیستی در باکو کاملا تابلوئه ... و ضمنا شما و نویسنده میگویید سلاحهای اهدایی صهیونیستها به باکو سلاههای درجه یک نیستند ؟؟؟!!!!!! پس این پهبادها چی بودند؟؟!!...
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      3 19
      هر کسی در حریم مقدس مساجد حیوان وارد کند جنایتی نابخشودنی انجام داده ، ولی آیا این کار واقعا بدست ارامنه انجام شده ؟؟!! مدرک ارائه کنید... در طرف مقابل اسناد و تصاویر متقن وجود دارد که ترکیه بعد از اشغال سرزمینهای ارامنه ، مثلا در وان ترکیه ، در کلیساهای متعلق به آنها حیوانات اهلی وارد کرده است ، که این کار هم جنایتی بزرگ است که این کار بر ضد تعالیم اسلامی است... مسلمانها وقتی سرزمینهای اهل کتاب مثل اسپانیا و غیره وارد می شدند هرگز به آنها و ابنیه مذهبی آنها بی احترامی نمیکردند و حرمت اهل کتاب را نگه میداشتند... ولی آیا ترکیه و باکوی به ظاهر مسلمان این مهم را رعایت کرده است ؟؟ مسلما خیر.. در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی میلیونها نفر ارمنی و یونانی اهل کتاب مسیحی که اکثرآنها غیر مسلح و زن و بچه بودند ، بطرز وحشیانه ای توسط ترکیه کشته شدند و بزرگترین نسل کشی تاریخ شکل گرفت و به ابنیه مذهبی آنها هم بی حرمتی کردند...
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      2 28
      ظلم و ستم باکو و هم پیمان بزرگش یعنی ترکیه فقط منحصر به مسیحی ها نبوده است ، قوم مسلمان و عمدتا شیعه تالش هم که بیشتر خاک جمهوری آذربایجان متعلق به آنها است ، همیشه مورد ظلم و ستم و تعدی باکو قرار گرفته اند ... در ترکیه نیز قومی بنام دیملی یا زازا وجود دارند که مسلمان و عمدتا شیعه علوی هستند ، این قوم مسلمان شیعه در طول تاریخ مورد شدید ترین کشتارهای ترکیه واقع شده اند. مثلا در دهه 30 میلادی شهر آنها یعنی درسیم مورد حملات نیروهای ترکیه قرار گرفت و دهها و بلکه صدها هزار مسلمان زازا قتل عام شدند در این قتل عام نیروهای ترکیه حتی از سلاحهای شیمیایی در حد وسیع استفاده کردند... پیشوای مذهبی مقدس قوم زازا (دیملی) بنام سید رضا نیز در جریان همین کشتار فجیع به شهادت رسید ...
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      16 21
      اصلا چه معنی دارد که یک کشور اسلامی با یک کشور جنایتکار صهیونیست کودک کش رابطه برقرار کند ، تا بعد کسانی بخواهند این رابطه خیانت بار را کم اهمیت جلوه دهند...
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    اگر این تحلیل را خود نویسنده باور دارد ما هم باور می کنیم .
  • ناشناس IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    ایشان همونه که زمان سفیر بودن در باکو می‌گفت من ترکی نمی‌دونم
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      26 0
      خخخخخخ
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    زمانی که ارمنستان خاک آذربایجان را اشغال کرده بود و نقشه منطقه تغییر کرده بود انواع ایران کدام گوری بود دوم آذربایجان چطوری به نخجوان برود پس دالان رنگه زور باید احیا شود برای ترد ایران با ارمنستان یک پل هوایی می زند....
    • 😁 IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      پل هوایی و باکو به ترکیه بزنه بعدشم فکر کنم تو باکو باشی و اهل اونجا از ایران بیخبری کلا حرص بیخودم نخور باکو خرمگسی بیش نیست مایش یه پیف پافه فقط
    • یاسر IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      4 43
      زیادی تعصب داری یعنی زیادی .... می خوری برو تاریخ ایران بزرگ را بخوان بعد تز علییف و امثال ..‌. حرف بزن الان ما کار بزرگتری داریم یعنی فعلا مشغول مبارزه با آمریکا و ایادی اون هستیم بعد خدمت علیف خواهیم رسید
  • ناشناس IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    رزمایش اونا برای ارمنستان بود که در حال تنش هستند مسأله ارمنستان چه ربطی به ایران داره اینقدر هم ژعوپلیک ژعوپلیک نکنید مگه تو سی سال زمان اشغال قاراباغ از طرف عرعریها و تغییر ژعوپلتیک منطقه شما جیکتون درود حالا هی زر زر پارس میکنید
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      لطفاادب داشته باشیدومثل یک انسان مطلب بنویسید.خدا رحمت کندفردوسی آزاده را.محال است ایران که ویران شود-- کنام پلنگان و شیران(دیوان)شود.جانم فدای ایران عزیزم.
    • AZ ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      4 46
      پس شهدای ایران در جنگ اول قره باغ چی بودند؟ غیر این بود که ایران نیروی نظامی جهت کمک به آذربایجان فرستاد؟
    • رضا US ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      97 3
      امثال این توهین ها به ضرر جامعه ایرانه .....منصف باشیم ...مملکت ماهم مقصره ....چرا باید در آذربایجان گروه شیعی حسینیون رو مسلح کنیم ؟؟ چرا تلویزیون ایران باید به تحقیر بگه جمهوری باکو ؟؟؟؟ بنظرم ماهم مقصریم ....ب عنوان ترک میگم لطفاً زبان ترکی در کل ایران ب مانند فارسی بشه زبان رسمی ،حتی کردی و بلوچی هم بشه رسمی .....چه اشکالی داره عدالت در بعد فرهنگی هم اجرا بشه ؟؟؟ ایران قوی فقط با عدالت در همه زمینه ها ب وجود میاد ....
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      7 63
      اول بهتره بری سواد آموزی
  • یوسف از همدان IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    اولا زبان ما ترکی هست نه آذری. دوما چرا اجاره تحصیل زبان مادریمان را به ما نمی دهید؟ سوما تو 30سالی که تمامیت ارضی آزربایجان توسط متجاوزین ارمنی نقض شده بود چرا شما مانور برگزار نکردید؟و تا الان یادتان افتاده ؟ چهارما اگر ارمنستان مایل به مبادله اراضی با آزربایجان باشد شما چه کاره اید
    • احمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      ترکی آذری برادر، به عنوان مثال ازبکی هم یه زبان از خانواده ی ترکی هست اما یه ازبک نمیاد بگه من یه ترک یا به قول پان ترک ها که به فارسی اصرار دارن با لهجه ترکی بگن تورک! پس یه بار برای همیشه این بحث رو به زبان فارسی جمع کنید و هر وقت جایی ترکی نوشتین یا صحبت کردین بگین تورک! در ضمن خودم یه ایرانی آذربایجانی هستم و از پان ترکهاینژادپرست متنفرم!
    • هریسلی IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      همدان غیرتی آتماز وطنی 👏 Sağ ol
    • علی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      25 61
      اون موقع که ارمنستان غرباغ را اشقال کرد یا تو به دنیا نیومده بودی یا هیچی حالیت نیست . زمان جنگ اول غرباغ ایران در کنار باکو با ارامنه میجنگید. حتی دو سه نفر از فرماندهان ارشد نظامی ایران در اون سال به شهادت رسیدند. البته تقصیری ندارید نمک نشناسی الهام به تو هم سراحت کرده . احتمالاً کلا نمک نشناسید البته دور از مقام مردم شریف هم رگ و ریشه ایران در باکو هر صد نفر یکی مثل تو نمک نشناس پیدا میشه.
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      3 58
      عزیز شروع جنگ قره باغ در سی سال قبل رو مرور کن...ایران و سپاه نه تنها رفتن کمک اذربایجان بلکه شهید هم دادن...و همیشه هم نظرشون رو قاطع گفتن که قره باغ خاک اسلام و اذربایجان هست....ولی ارمنستان هم دوست و همسایه ماست..ما نمیذاریم به اون ها هم ظلم بشه...همون جور که چند صدسال قبل به ایران پناه آوردن....وخوشحال ترین گروه از دوستی آذربایجان و ارمنستان ایرانیان هستن....و قطعا اسراییل و ترکیه این دوستی رو نمیخوان
    • کرد از همدان NO ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      استان همدان 15 درصد ترک دارم و مابقی فارس لر لک و کرد هستند پس اگر هم در جایی ترکی تدریس شود همدان نیست برو آنکارا.
    • ددمین قیزیام IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      4 95
      اولا که مرز های تاریخی برای ایران مهمه دوما الهام نشون داده با ایرانیا سر ستیز داره سوما برو ازمایش دی ای آن بده جواب اگر گفت مغولی گورتو گم کن از کشور ما زبان من آذریه و صدرصد من ایرانی هستم مهاجم مغول که نمیتونه صاحبخونه باشه ادعای خاک هم میکنید اگر به این باشه که هم زبانی مهم بود الان انگلستان باید تمام کشورهای انگلیسی زبان و مال خودش میدونست یا عربستان هرچی عرب زبان بودو میگفت یک ملتیم عراق لبنان و تونس و مصر الجزیره ووووووو اینا عرب زبان شدن نژاد عرب نیستن مثل آذری های ایران که این زبان وو بلدن ولی نژادشون ایرانیه
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      16 44
      ترکی زبان مادری شما نیست ، زبان پدری شماست !!!!!!!!!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      3 61
      بر اساس قانون اساسی ایران و حقوق طبیعی بشر آموزش زبان مادری یک حق اساسی است که در ایران تلاش بسیاری برای عملیاتی شدن آن ، انجام گرفته است ولی پان گراها این حق را با ظرافت به آموزش به زبان مادری تغییر میکنند و این امر چالشی بسیاری برای آموزش ایجاد خواهد کرد و تقریبا در بسیاری از استانها بایستی کلاسهای جداگانه تشکیل شده و برای هر فردی آموزش به زبان وی انجام شود که بدون تردید پان گراها در این حالت حقی برای سایر اقوام قایل نخواهند بود و ادامه این روند موجب گسست بین آحاد جامعه و اختلاف بیشتر در سطوح مختلف محلی ظ استانی و کشور خواهد گردید. خلاصه آموزش زبان مادری به صورت واحد درسی و حتی آموزش زبان سایر اقوام برای همبستگی ملی مفید و ضروری است ولی آموزش به زبان مادری تقریبا غیرممکن و موجب اختلاف اقوام و تنفر بین قومی خواهد شد.
  • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    در کشتی معمولا هم وزنها با هم کشتی میگیرند؛ نمیشه یک ادم ۴۰ کیلویی با یک کشتیگیر ۱۲۰ کیلویی مسابقه بدهد ! پس این موجود دوزاری در حد پاسخگویی به بزرگتر ها نیست ؛ اشاره به مانور کرده! ظاهرا یا آلزایمر داره ! و یا به عمد مغلطه میکند !! مانور آزربایجان با ۳ کشور بعد از مانور ایران بود ، ثانیا در مرز ایران نبود ، سوال جالبتر اینه که فضولی ارمنستان بشما چه؟! اگر دنبال تمامیت ارضی همسایگان هستید!؟ چرا ۳۰ سال اشغال خاک آزربایجان لال بودید؟! نه عزیز ؛ شما دنبال دشمنی تاریخی با ترکها و دنبال پان پارسی به قیمتی هستید! و دنبال انتقام سربریدن کوروش خونخوار تان بدست ملکه آزربایجان هستید..
    • علی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      3 62
      شما ببین چقدر مغرضین که کمک های ایران به اذربایجان در جنگ اول قره باغ رو فراموش کردین و میگین رزمایشش به نفع ارمنستانه مااگه طرف اذربایجانو میگرفتیم شمانمیتونستین قره باغو بگیرین وقتی خود علیف مساجد رو میکنه آشغالدونی شما حق ندارین ایرانو محاکمه کنین بابت مساجدی ارمنستان تخریبش کرده
    • عبدالله IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      12 38
      برخی از این منافقین/ مرتدین آشوبگر که لاف ایران می‌زنند در عمل امّا کمترین حرمتی برای این ملّت و کشور قائل نیستند وإلّا حجاب و پرچم ما را نمی‌سوزاندند. هرکه را بندگی خدای والا خوش نیاید بردگی شیطان رجیم رها نمیکند. لذا بینوا در قهقراء دنبال هویّت میگردد. اگر کمبودجۀ بر خواهر جسته، مشمئز کننده بود لا اقل نوشروان ناعادلی هست که نگذارد کفشگر با جبران هزینۀ لشکر هم درس بخواند. و السلام
    • ناشناس IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      5 26
      مگه اون ملکه عمه شما بوده باشه وگرنه این اراجیف رو صهیونیست ها به امثال شما دیکته کردن
    • علی IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      26 40
      اذربایجان حتمتن باید به اغوش ایران برگرده این ارزوی تک تک ایرانیان
  • علی IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    حمایت رژیم شیعه از ارمنستان بچه کش هیچ توجیه ای ندارد و این موضوع بشدت موجب ارزدگی چهل میلیون تورک ایرانی است و قطعا برای اخوندها این موضوع زیاد خوشایند نخواهد بود
    • موسی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      تدریس زبان ترکی حق ماست
    • اون IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      12 40
      زارت
    • Əlı IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      13 56
      موسی@ مهمتر از تدریس زبان ترکی، تعلیم زبان دین و دنیاست: زبان دنیا فعلًا انگلیسی است و زبان آخرت، عربی است. ایندو مثل دو بالند برای علم آموزی. تربیت اسلامی قبل از مدرسه از خانواده شروع میشود لذا آموزش قرآن و حدیث واجب است [«لِيَتَفَقَّهو فِي الدّينِ» برائت١٢٢] و إلّا ناچار به تقلید کورکورانه ایم که در عصر اینترنت و موبایل هوشمند در کف، تحصیلکرده را عذری پذیرفته نیست. و السلام
    • NO ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      9 38
      شیعه کش ترکیه هست و آذربایجان و ما در ایران 18 میلیون آذری داریم ولی در ترکیه 50 میلیون کرد آریایی و در جمهوری باکو 4 میلیون کرد و تالش.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    ارمنستان هم بااین اسراییل رابطه داردچرا ایران بااذربایجان دشمنی میکند
  • رحیم IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    اینا همه بهانه است ایران از قدرتمند شدن آزربایجان و بخصوص ایجاد اتحادیه تورک ناراحت است اصلا ایجاد دالان زنگزور که یک پیمان بین آزربایجان و ارمنستان است هر دو کشور منفعت دارد مگه یک کشور ثالث می‌تونه بگه تو نباید این کار بکنید
    • ناشناس IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      56 43
      شما جواب خودتون رو دادید ، ما هم باید به فکر منافع خودمون باشیم .
    • NO ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      9 43
      آذربایجان خاک ایران است. تورک هم وجود خارجی ندارد.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    میزان مثبت منفی نشان میدهد چقدر فارسها منفورند در نزد تورکها..دوما سی سال عیران از عرمنستان دفاع کرد ..چرا عیران انزمان که مرزهایش توسط عرمنستان به ازربایجان قطع بود لال شده بود .عیران خودش جزیی از ازربایجان بوده.قاجار وافشار مگر تورک نیست..صفوی مگر تورک ازربایجان نیست؟؟تازه مفسرتاندهنوز از لفظ زبان اذری می گوید پس بی طرف نیست..ای ماش زمانش برسد شما را بخیر ما را به سلامت باشد
    • علی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      29 37
      عزیز اینجا رو جابجا گفتی آذر بایجان جزئی از ایران بوده، که مثل یه غده چرکی کنده شده از ایران بزرگ، مقایسه دو کشور مثل یه گاو نر و یه کنه ای که زیر دم گاو چسبیده هستش، میگه یه خاری رفته بود زیر دم یه الاغ زبون بسته، اذیت میشد الاغ میخواست خار رو در بیاره بدتر با دمش فشار میداد میرفت ته، حالا شده حکایت آذربایجان حامی صهیونیسم جنایتکار
    • بابک خرمدین IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      0 0
      دل به دل راه داره داداغورغور
    • عبدالله IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      34 50
      اینها که گفتی -خصوصاً صفویّه- تکیه/ همّت‌شان بر اسلام بود نه ترویج زبان مادری! همه مسلمان و برادر دینی هستیم لذا باید بحث انحرافی قومیتی را کنار نهیم که به درد نمیخورد. همین ارمنی کافر اگر مسلمان شد، برادر میشود همانطور که برادر فارسی/ آذری اگر خدا نکرده مرتد شود، دشمن ماست. و السلام
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      2 27
      از طرز املاء توهین آمیز شما مشخصه که اصلاً ایرانی نیستی !
    • سعید IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      0 24
      یاعینکت نزدی یاکوری
    • مهدی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      48 14
      با سلام اذربیجان قسمتی از ایران بود و تنها اذر بیجان از دست ایران نرفت داداش نزدیک ۳ تن طلا فقط از شهر تبریز برای رهای روس ها به مدت شش ماه جمع شد مادری دشواره بچه شش ماهه خود را داد تا از این نبرد نابرابر رها شوند اون کسی که به شما گفته اذربیجان ایران از شما جداشده خودش خوب میدونه ولی خوب هست برین تاریخ بخونین چون ارمنستان گرجستان قسمت‌های از ایران بود
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    نتیجه عملکرد این گونه مدیر ناشایست است که ایران از کریدورمیانه چین و اروپا کنار گذاشته میشود حمایت ایران از یک کشور فلک زده ای بنام ارمنستان باعث شد قزاقستان آذربایجان ترکیه و گرجستان کریدور میانی از چین تا اروپا را نهایی کنند حالا ما هی از ارمنستان دفاع کنیم
  • بابک IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    سیاست های خارجی اشتباه ایران تمامی نداره اونا درحال جنگ رزمایش انجام دادن به شماچه مربوطه
  • ایرانی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    عمر علی اف به اخر رسیده داره هزیون میگه یه کشور ارمنی با اسرائیل کودک کش رابطه نداره اون وقت یه کشور مسلمان و شیع نشین با این کفتار ها روابط داشته باشن مایه خجالت هس
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      35 2
      ارمنستان در تل آویو و اسرائیل در ایروان سفارت دارند ، حالا شما می خواهید از ارمنستان جنایتکار دفاع کنی ، اول برو تحقیق کن و ببینید در سی سال اشغال بیست درصد خاک جمهوری آذربایجان چه جنایت هایی انجام داده است و بعد از ارامنه دفاع کن.
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      70 0
      اسرائیل قبل از آذربایجان با ارمنستان در خصوص سفارتخانه های خودهمکاری کردند شما کجا لودید
  • ایران IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    امیدوارم علی اف بفهمد دشمن را خوب بشناسد ولا به نابودی خاندان علی اف ازتاریخ قفقاز می انجامد.......
  • علی حسیزاده IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    شما فاملیتی باارمنستان دارید.چرا آن زمان که ارمنستان ملت آذربایجان را می کشت تعرض می کرد .حتی اظهارتاسف هم نمی کردی حالا هم از حق خودت دفاع کن نه از حق کسانی به مساجد خوک بستند . این جا معلوم حرف حرف نژادی است
    • Fredon. IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      به داخل اذربایجان کسی رفت آمد نداشته باشه نباید بحث کنه این ملت سی ساله ازاد شدن از دست روسیه ملت مهربان و خیلی ساده هستن‌ این اردوغان هزار چهره هست که نمیخواد ایران و باکو در همسایگی مثل گذشته باشد و اینکه راه به نخجوان از طریق خاک ارمنستان نه این هم سیاست اردوغان می باشد اگی این راه باز بشه باید برای همیشه نوکر ترکیه حتا الهام باشیم ایران کلی درآمد از ترانزیت جاده از طریق مرز زمینی داره و از طرف دریای به طرف چین و کل شوری آن موقع باید فاتح ایران را خواند همه اینها زیر سایه این جنایت کار اردوغان میباشد این ملت آذری آن وری خیلی ساده لو هستن نمیدانند‌که‌اردوغان چه ثروت اینها داره میبره اینها خودشان زبان ندارند فارسی و روسی و‌علان هم ۵۰ درصد زبان ترکیه رواج پیدا کرده با این همه ثروت خدادادی ملت اکثر بیکارند یا به روسیه یا به ترکیه برای کار روانه شدن کسی هم حق اعتراض نداره و نمیتونه تمام اقوام الهام راس حکومت هستن حتا. تو کتاب از اول ابتدای به بچه یاد میدن که اذربایجان ایران مال باکو بوده جدا شده دولت و‌مردم ایران را ترکها طوری تبلیغ کردن که تازه ضد خود می‌دانند الهام هم مثل یه بچه
    • علی JP ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      46 2
      فریدون خان اردوغان اگر هزار چهره باشه پوتین ده ها هزار چهره دارد از قدیم گفتن روس‌ها به خرگوش میگن بدو به تازی میگن بگیر به نظر من ایران هیچ سیاست درستی در این مورد به کار نبرد شده آلت دست پوتین بی شرف پوتین رنگه زورو معامله کرده ولی هنوز به خاطر منافعش هنوز دورویی میکنه
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    52 92
    هر کس در این چهار گوشه سرزمین زندگی می‌کند ایرانیست از کوه‌های سبلان گرفته تا خلیج همیشگی فارس از مرز ترکمنستان گرفته تا منتهی الیه دریای زیبای عمان وبا افتخار با تمام مشکلات اقتصادی به ایرانی بودت خود افتخار می‌کنیم خالا یک شخصی مثل علی اف که اگر بنا حق سرزمین‌های شمالغربی بر اثر بی کفایتی قاجار یان مزدور و کثیف وبی وطن از ایران جدا نمیشد الان علی‌اف جز اتباع عادی مملکت ایران بود علی اف یادش نره که هر چه دارد از سرزمین مادری دارد و آنقدر مثل پینوکیو گول ترکیه و اسرائیلیان نخورد که آخر عاقبت ندارد و به ارتش لی لی پوتی و پوشالی ننازد که اکر آنروز،برسد ظرف یک ساعت متلاشی خواهد شد
  • رحیم IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    چرا زبان مردم آذربایجان را بریده اید؟هیچ کس جز خداوند عز و جل چنین حقی را ندارد .زبان پویای ترکی آذربایجانی با سیاست های پهلوی و جمهوری اسلامی در آستانه ی نابودی است .
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    باكو و نخجوان را خاك ايران كنيم خيال همه راحت ميشه...
    • Azeri gubad IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      36 1
      اول شما گرسنگی و فلک زدگی‌و بیکاری و فحشا و‌بدبختی ورانت و قوای قاهره رو از ایران جمع کن بعدا به فکر کشورگشایی باش
  • 🤔 IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    اینایی که از باکو دفاع میکنن واقعا کجایین از چه نژادین چون منطقی پشت حرفاشون نیست فقط تعصبه واقعا عجیبه و غریبه اگه از ایران اینقدر بدتون میاد پس چرا توش زندگی میکنید هواشو تنفس میکنید از امکاناتش استفاده میکنید برید کشور خودتون باکو ترکیه قزاقستان ازبکستان حالا هرجا همه چیشم از بالا تا پایین قاعدتا باید باب میلتون باشه واقعا بیخود نیست عرعردوغان و الهام جون جفتک میندازن
    • بهرام IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      40 2
      واقعا خنده ام گرفت چقدر ساده لوحانه و کم سوادانه و سطحی هست افکارت، چرا ایران زندگی میکنند تورکها؟ !!!، ببین جهت افزایش آگاهیهات ماها در سرزمین آب اجدادیمان زندگی میکنیم و نفس میکشیم و.....اینها تقسیمات جغرافیایی هست مثلا اسکاتلندیها زمانی جز انگلستان بودند باید میگفتند اینها باید از انگلستان بروند،،،،،
    • فریدون آلپای IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      49 3
      اتفاقاً شماها چرا گم نمیشید برید افغانستان و هند ... شماها که هندی تبار هستید و آریایی و ادرار گاو توشابه یه مقدستان است .... پس چرا گورتونو گم نمیکنید تا دیگر ملتهای ساکن این مرزهای سیاسی یه نفس راحتی بکشند
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      69 2
      اینجا مال ماست شما ۲۵۰۰ سال پیش اومدی شما برو هند یا قطب شمال
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    ###ایران همانطور که از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در مساله اشغال قره باغ و هفت شهر این کشور حمایت کرد بر اساس سیاست اصولی خود از تمامیت ارضی ارمنستان هم حمایت می‌کند.### ایران کی از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت کرد؟ چرا در طول سی سال اشغال اراضی آذربایجان یک رزمایش برای اخطار به ارمنستان برگزار نکرد. مگر در طول این ۳۰ سال از خاکهای اشغالی برای تردد به ارمنستان و گرجستان استفاده نکرد؟ خوانندگان را چی فرض کردین.
  • تجزیه طلب IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    ما در ایران یاد گرفتیم که هر خزعبلاتی که در ذهن ما هست درست هست که هیچ بلکه پاسخ طرف مقابل هم هست. در مورد پاسخ شماره یک آقای دانشمند. مگر شما دایه ارمنستان هستی؟ ویا برای چه می خواستی از رودخانه آراز عبور کنی! آیا آن مانور هم برای تمامیت ارزی همسایه ها بود! و سوال دوم شما آنقدر بی حیا هستی که با علم به ابن که میدانی تورکها دوست ندارن آنها به عنوان هموطن آذری بنامید و باتمام پررویی و بی مسئولیتی این کار را تکرار و تکرار میکنی! ودر ثانی شما هر جا دلتان خواسته در سراسر کره خاکی و از هر کسی به غیر از تورکها حمایت کردید و این حق شماست؟ ولی طرفهای مقابل هیچ حقی ندارن! ما در تورکی مثلی داریم که میگوید(ویرما خلقین آعاج گاپیسین چالاللا دمیر گاپینی) به زبان شیرین تر از هر زبانی! یعنی نزن در چوبی مردم را که در آهنی تورا می کوبند. و اما در مورد جواب سوال سوم عرض کنم خدمت مبارک آقای اندیشمند که کبک سر خود را زیر برف میکند و فکر .......
  • ساوالان IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    اون زمانی که خاک آذربایجان در اشغال ارمنستان بود تماميت ارضی آن کشور برا ایران مخم نبود حالا که آذربایجان تونست بخش بزرگی از اراضی را آزاد کنه واونجا مانور انجام بده تمایت ارضی ارمنستان برای ایران مهم است ودیگر در مود زبان هر قوم ملتی حق دار به زبان خود تدریس رادیو و تلویزیون به زبان محلی خود آردا. باشد آنچه مسلم هست اینه ایران حتی در این مورد از افغانستان جنگ زده البته قبل طالبان عقب تره چ ا که اونجا اقوام مختلف به زبان خود حق تدریس داشتن
  • شاهین تهران IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    در قرآن کریم آمده که خداوند گوشت خوک را حرام کرده.همین ارامنه کافر حرامخور در محاربه با خدا هستند.هرکسی که مسلمان هست باید در جنگ مسلمان مظلوم علیه ارامنه کافر در کناربرادران مسلمان خودباشند.این ارامنه همان هایی هستند که در مسجد مسلمانان آغدام در قره باغ خوک پرورش میدادند.برای هر مسلمان وظیفه دینی هست که با اینچنین کافران ضد اسلام ضد خدا بجنگیم.ز
    • محمود IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      47 2
      احسن خیلی خوب تجزیه و تحلیل کردی .نمیدانم کی شده به دم ارامنه کثیف وخونخوار چسبیده اند.
    • NO ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      9 49
      دروغ پراکنی نکن ارامنه مساجد براشون محترم هست . اونکه 11 مسجد رو خراب کرده و عزاداری امام حسین رو ممنوع کرده صهیونیستهای باکو هستند. دشمن اول مسلمانان ترکیه-آذربایجان-اسراییل.
  • Majid IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    عجب جوابهای قانع کننده ای بود.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    ایران باید هویت گذشته اش رو پیدا کنه،اذربایجان جزء لاینفک این اب و خاکه،باید هر چه زودتر به خاک مادریش برگرده،الهام خانم باید به درک واصل بشه،چون داره دم تکون میده برای ایران بزرگ.
  • احمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    ایران باید بخاطر کمک به روسیه الان از روسیه امتیاز بگیرد و به آمریکا بگوید بیست سال گاز آزربايجان برا شما دخالت نکند و ایران آزربايجان پس بگیره یا ایران با یه سناریو سازی قره باقو زمینه خاک ایران کنه تا آزربايجان دیگه فکر حمله به ارمنستان نکند و روی ترکیه هم کم شود
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    رزمایش علیه ارمنستان چه ربطی به شماداردمگرشماداروقه این منطقه هستید؟شماتکلیفتان رابادنیاوباخودتان روشن کنیدیکجاطرفدارمسلمانیدجای دیگرطرفدارمسیحی درمقابل ترکیه حامی یونان هستیددرمقابل آذربایجان حامی ارمنستان درمقابل اسرائیل حامی فلسطین
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      22 51
      در هر جا باید به فکر منافع خود باشیم، البته اگر این مسئولین بی... یه کم سیاست داشته باشند.
  • سید کمال الدین سید مدنی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    همه برادریم ترک، فارس،کردو عرب وبلوچ و...لعنت به تفرقه ودوئیت،نفرین به دمندگان انفاس شیطانی
    • حسین IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      39 0
      ما اصلا با مورد و فارس بلوچ و غیره برادر نیستیم خیلی هم بدون میاد از این آدما درضمن فارسی زبان نیست بلکه لهجه هست یاشاسین تورک بیلرع
  • احمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    اول اینکه اینجا ایران هست و سرزمین پارس و تمام مردم با هر زبان و گویش و عقیده ای ایرانی هستن و مردمان آزربايجان ایرانی الاصل هستن تورک نیستن و تورک زبان هستن که در اثر جنگها و مسائل تاریخی زبونشون به تورکی گرایش پیدا کرده و زبان پارسی زبان ملی و رسمی هست و باید بخاطر جلو گیری از تفرقه و سو استفاده دشمنان تمام مردم کم کم از کودکی فقط زبون فارسی بنویسن و بخونن تا کشور از نظر زبانی یکپارچه شود
    • حمید IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      42 0
      جالبه ما یه سری بی عقل میخوان بگن ما تورک نیستم و..... شما بهتر از مارو درک نمی کنید
    • محمود IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      35 2
      نه .مردم آذربایجان اصیلترین نژاد تورک است و قدمت آنها از پارس ها بیشتر وهفت هزار ساله می‌باشد وحاکمان شاهان ایران تورک بودند و به سایر ملل ایران آزادی زبان ودین و مذهب را ه بودن برخلاف رژیم پهلوی که تورکی را قدغن کرد وتورک ها ازاول تورک بودند واینهارا نژاد پرستان درست کرده اند وقوم به چند خانوار میگویند تورک ها وعرب ها در ایران ملت هستند
    • محمد IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      36 1
      اگه یه ذره تحقیق بکنی خواهی فهمید که آریانا به کویرهای مرکزی و قسمت اعظم افغانستان اطلاق می شده در ضمن در هیچ برهه ای از تاریخ کل ملت ایران تاجیک (فارس)زبان نبوده اند پارس اسم سرزمین تاجیک های هندی تبار ایران فعلی بوده در ضمن ترکان هزاران سال بر این سرزمین حکومت کرده اند و این سرزمین از آن ترکان بوده و خواهد بود کودتای انگلیسی که پالانی ها رو سر کار آورد و زبان مردم فارس رو بدون رعایت حقوق اکثریت، زبان رسمی ایران فعلی نمود ودر آخر نگرش خود آریایی پنداران و پان ایرانیستها نسبت به ما ترکان عیان میباشد با حق کشیه معنوی نمی توان مردم یک کشور رو یکجا نگه داشت زبان فارسی فعلا به عاملی برای ناسزا گویی و جعل در حق مردم ترک و عرب تبدیل شده.
    • وطنداش IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      67 0
      دوست من! آنچه که موجب تفرقه در یک کشوری با دارا بودن اقوام مختلف ،می گردد،اینه که یکی از آنها با استفاده از سرمایه عمومی بر دیگری زورگویی کند و حق آنها را به عنوان هموطن به رسمیت نشناسد،سرکوب اقوام دیگر و زیر پا گذاشتن حقوق مسلم آنها،هیچگاه منتهی به وحدت نمی گردد که هیچ بلکه آتش کینه را در دلها شعله ورتر می سازد.حد اقل در حدود صراحت قانون اساسی کشور باید به زبان غنی و فرهنگ متعالی تورکها احترام بگذارند.این حد اقل شروط هموطنی است.
    • محمد IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      40 1
      فاشیست متعصب پان فارس خدا هدایتت کنه
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    60 86
    ... چشمان .... را باز کن وبه فجایغ داخلی نگاه کن
    • احبر DE ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      71 2
      منطق شما هم که زوره
  • احمد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    کجایی کوروش داریوش خشایارشا شاه عباس نادر شاه ..... چو بیشه تهی باشد از نره شیر شغالان در آیند در آنجا دلیر
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    هه هه عجب ...این پاسخ های و کامنت های وقیحانه توووورکان تجزیه طلب را که پس از کلی سانسور اینجا رو شده رو کجای دلمان بگذاریم
    • NO ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      1 84
      تورک وجود خارجی ندارد یک مقوله جعلی ساخت یهود هست.
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    توغلط میکنی باارمنستان اشغالگرارتباط حسنه برقرارمیکنی ازاین به بعدمیری رای جمهوری اسلامی راهم ازارمنیها میگری دیگه نام ماتورکها روبرزبان نیار
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      21 27
      زارت .....بشین بابا ....
    • ایران IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      1 20
      این تو هستی غلط میکنی
    • NO ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      3 28
      زنده باد اتحاد آریایی-ارمنی-شیعه و مرگ بر اتحاد صهیونیست-وهابی-پانترک.
  • و تفکر IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    اکثر نظرات را غیر ایرانی ها دادند چون این بحث آنقدر برای ایرانیها واضح است که لزومی به حرف زیادی ندارد . فارسی یا پارسی زبان مشترک ایرانی هاست و ما قومی بنام قوم فارس نداریم ..قوم ترک داریم و زبان آن قوم ترکی است ولی زبان همه اقوام ایرانی فارسی یا پارسی است .
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      3 39
      کامنت های پانترکی را یه نفر یا دو نفر گذاشته اند اینها را من دقیق میشناسم که رفتارشون چطوریه. تعدادشون کمه ولی زیاد شلوغ می کنن جمهوری باکو جزئی از خاک ایرانه و باید به ایران برگرده اینها شگردشون دست پیش گرفتن هست برا امتیاز گیری حواستون به این جماعت باید باشه ما منتطریم دست از پا خطا کنن و به تمامیت ارضی کشور نگاه چپ کنن
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
      0 41
      منم همین نظرو دارم 👌👌 ایرانی اصیل با هر لهجه وزبانی چنین نطراتی نمیده
    • ناشناس IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      44 0
      آها پس ترکاا برن پیکارشون دیگه بقول شما که نمی فهمی چه میگی جدا بشن و ملحق بشن به آذربایجان! آنهم تنها آذربایجان فعلی ایران نیست از زنجان گرفته تا همدان و اردبیل و الی آخر، در کل حساب کنی می بینی بیشتر از نصف این مملکت میشه، آخه چرا فکر نکرده دهان گشادت را باز میکنی، بیشتر جنگهای دفاعی و تهاجمی و بیشتر پیروزیها، همین جنگ ۸ ساله را در نظر بگیریم این به اصطلاح شما،، قوم ترک مگر نبودند که این مملکت را حفظ کردند تازه ادعایی که در مورد زبان فارسی داری، زبانیه که بیشتر کلمات و لغاطش به کلمات عربی آمیخته و کلمات و حتی زبان عرب بر آن غالب شده، حال به قول شما قوم ترک را بزاریم کنار، اقوام عربی خوزستان را چه میگویی، از آنطرف بلوچ ها، از این ور مازنی و گیلها و کردها! چرا مثل محمود احمدی نژاد حرف میزنی؟ به حساب محاسبات بالا که گفتیم فارس که در اقلیت میماند، پس آنهم میشود قوم فارس که.
    • ناشناش IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      38 0
      عجب نفهمی ای، آخه گیل و مازنی و لر و چهار محال و ترکهایش و ترکای شیرازو همدان و اعراب ایرانی و اهواز و در کل خوزستان و از آن طرف بلوچ و ازآن طرف ترکهای آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و ترکمنها، دیگر چیزی نماند آنهم در مرکز ایران یه عده قلیلی به اصطلاح فارس که قوم سهله، زیرقوم هم به حساب نمیاد، آنهم که لغات و زبان عربی به کلماتش غالب اومده و مرکز فارس که تهرانو حساب کنیم شاید به دو میلیون فارس اصیل هم نرسه، به چیه فارس بودنتان افتخار می کنید، فارس هایی که اکثریت قریب به اتفاق منافقین، کشف حجاب کنندگان، خائنین و شکست خوردگان همیشه تاریخ را تشکیل داده اید.
    • NO ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      3 35
      ناشناس جان خیلی عصبانی هست و رم کردی. آریاییها همیشه اینجا بودند از پامیر تا کرواسی. اجداد شما از صحرای گبی اومدن بزودی هم این زبان و فرهنگ منحوس مغولی برای همیشه از ایران جمع میشه. در ایران فقط زبانهای زیبا و پاک آریایی باید صحبت بشه. نمیخای برو مغولستان. جمعیتتون هم کلا 12 میلیون هست از 82 میلیون.
  • نادره FR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    3 58
    دوستانه می گوئیم اسراییل دوست جمهوری آذربایجان نیست.مجلس آذربایجان از طرح هایی که جای پای دشمن را در کشورشان محکم می کند بپرهیزند.مقامات اطلاعاتی جمهوری آذربایجان از اقدامات پنهانی تل آویو علیه باکو مطلع هستند.اصلی ترین برنامه صهیونیسم، تخریب روابط ایران و آذربایجان است.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    50 0
    این کیه که بخواد سوالهای پرزیدنت الهام رو پاسخ بده
  • داود FR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    ما سال‌ها با تجزیه آذربایجان مخالفت کردیم و حالا الهام حرف‌های تجزیه‌طلبانه علیه ایران می‌زند.
  • ابرام IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    36 1
    سیاست ایران در قبال آذربایجان در طول این ۳۰ سال اصلا منطقی وبر اساس مسلمانی نبود بنده فاجعه خوجالی را هیچ وقت از یاد نمی برم کشتار کودکان شهرهای اشغالی آذربایجان را هیچ وقت تائید نکرده و از یاد نخواهم برد من ایرانیم هیچ وقت نژاد پرستانه فکر نخواهم کرد همیشه رضایت خداوند را مبنا قرار خواهم داد روز قیامت انسانها را بر اساس اعمال محاکمه خواهند کرد نه بر اساس ایرانی غیر ایرانی بودن این افکاری که ایرانی‌ها بر اساس نژاد پرستی دارند غیر انسانی و غیر دینی می باشد برای چی ۳۰ سال خاک آذربایجان در اشغال بود یکبار هم مانور اجرا نکردید
  • حمیدرضا IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    67 1
    سلام به همه. راستش من هم مقاله رو دیدم و هم کامنت ها رو. در مورد مقاله باید بگم صحبت نصفه و نیمه و کل مساله رو بازگو نکردن هیچ کمکی به ما نمی کنه. بهتر نویسنده به جزییات توجه کنه. یه مثال! در زمان اشغال قره باغ ما هیچ وقت ندیدیم ایران رزمایش برکزار کنه بنابراین سوال برای هر کسی پیش میاد که چرا الان! دوما اصلا فرض کنیم که مانور هم برگزار کرده اما هیچ وقت تمرین رد شدن از ارس رو نداشته! به نظر شما اگر همین مانور رد شدن از ارس رو آذربایجان می کرد چه احساسی به ما دست میداد!؟ در مورد بعضی کامنت ها هم واقعا آدم تعجب می کنه! البته بین هموطنان عزیز فارسمون انسان های منطقی و با سلامت روان خیلی زیادند . مشکل افرادی هستند که از نظر سلامت روان مشکل دارند تمامیت خواهند و نه قانون انسانیت رو قبول دارند و نه قانون اساسی رو. فکت ها رو نمی بینند یا تحریف می کنند. این افراد همه چیزشون با ایدئولوژیه و به همین خاطره که حرف زدن با این افراد وقت تلف کردنه. عدم توجه به قانون اساسی مملکت یکی از بدبختی هایی هست که جوامع جهان سوم بهش گرفتارند بنابراین تا ارتقای فرهنگمون دیدن این کامنت ها طبیعیه!
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      0 14
      آخی تو پانترک چقد هم با فرهنگی!!!!
  • ناشناس IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    27 1
    بعضی از سیاست های اشتباه ما در مقابل آذربایجان که نوعی حمایت از دشمن تاریخی آنها یعنی ارمنستان ،گشایش کنسولگری در مناطق اختلاف آذربایجان وارمنستان یعنی شهر کاپان، انجام مانور های نظامی بر علیه آذربایجان ،وتردد کامیون های ایرانی بدون هماهنگی با آذربایجان در منطقه قره باغ ،باعث بروز اختلاف در بین دو کشور گردیده که با این سیاست موجود ،به این زودی اختلافات حل نخواهد شد
    • علی GB ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      1 29
      چرت نگو باکو که کشور نیست
  • عبدالعلی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    60 0
    بچسبید به دوستان ارمنی پروستات ببینیم آخرش چی خواهد شد؟
  • حسین IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    3 36
    سیاستمداران ما سر زیر برف کرده اند و خودشان را بخواب زدهاند باکو شاعران و بازی چوگان و کشتی پهلوانی و زورخانه ای را همه به اسم خود زده و ثبت کرده خوب بخوابید تا اذرباییجان غربی و شرقی را هم به اسم خود بزند
  • سرد IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    82 2
    در داخل كشور خيلي ها توهم دارند وبا اين همه امكانات جز نوك دماغ خود وتهران جايى را نمي بينند روزى رسد كه دير باشد
  • فدایی ایران 🇮🇷 IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    1 31
    الهام جون همینطور ادامه بدی، یهو دیدی نماز جمعه را تو باکو خوندیم، پس سرت تو کار خودت باشه تا 10 میلیون ایرانی تبار به خونه شون بر نگردوندیم 😊
  • رضا IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    112 0
    افکار نژاد پرستانه در نظرات موج میزنه
  • ناشناس IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    48 1
    باحمایت از ارمنستان متجاوز ،بیشتر از ۳۰ میلیون ترک آذربایجان ایران تحریک می شوند ،کشور شیعه وبا جمعیت ۱۰ میلیونی آذربایجان و رابطه کلان اقتصادی ترکیه را فدای ۳ میلیون ارمنی که ۳۰ سال ۱۰ ها مسجد را طویله خوک کرده بود می کنیم اگر مسلمانیم این چه مسلمانی است که از یک کشور غیر مسلمان متجاوز در مقابل یک کشور مسلمان حمایت می کنیم واگر منافع کشور ایجاب می کند از ارمنستان حمایت کنیم مگر ارمنستان در مقابل ترکیه وآذرباجان چه عددی است که منافع خود را در این کشورها به خطر می اندازیم
  • ناشناس IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    103 1
    خدمت اون نادان فاشیست برسونم قدمت زبان ترکی در ایران بیشتر از زبان فارسی بود که زبان فارسی پس از هجوم افغانی‌ها در ایران رواج پیدا کرد
  • ستارخان IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    57 2
    عزیزان اونهای که دم از ایران ویران حرف می‌زننداینوبدانند اگر زوری تو بازوتون هست این ما آذربایجانیها هستیم البته خیلی نزدیک شده که نشان خواهیم داد آذربایجان بزرگ در حال شکل گرفتن هست شماها هم برین کشور خودتون افغانیهای بد ترکیب یاشاسین آذربایجان
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    26 1
    خوب نظام وحکومت کشور ما در مناقشات آذربایجان وارمنستان همیشه جانب ارمنستان را گرفته وحتی یه روزی یا یک بارهم در مورد زمین های اشغال شده ی آنها بوسیله ارمنستان حداقل بی طر فی نکرده به قول معروف حالا دیگه آذربایجان هم کشور اروپایی قدرتمندی شده حداقل از این به بعد در مورد مشکلات این کشور اعلام بی‌طرفی فرمایید مشکلات حل میشه شما اگه فکر وبرنامه هایتان در جهت رفاه مردم خودمان باشد کسی با ما نمی تونه کج نگاه کنه
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    46 86
    هیچ نگران نباشید. الهام علیوف صدامی است که به جای عربی ترکی سخن می گوید. این مرد مملکت را نه از راه خواست و اراده مردم که از راه فساد و تباهی و میراثی بدست آورده و بنابراین بر آن نخواهد پایید. دیر نخواهد بود روزی که این مرد به سرنوشتی دچار شود که امثال او در لیبی و عراق و. گرفتار شدند.
  • سام IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    53 1
    اگر خاطرات اقای رفسنجانی از زمان جنگ قره باغ را بخوانید خودش همونجا میگوید که ارمنستان در جنگ آن زمان به زنگزور حمله کرده و با ایران همرز شده پس اگر قرار باشد مرزی جابجا شود زنگزور باید به اذربایجان برگردد تا مرزهای دروغین ارمنستان برگردد به جایگاه اصلیش
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    12 49
    مرگ بر اسرائیل جنایتکار
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    51 0
    ارمنستان و اسراییل دوست مسلمانان نیستند
  • Turk IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    6 28
    آذربایجان و ترکیه ایران رو نابود خواهند کرد
  • علی IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    21 36
    من تورکم ولی اگه آذربایجان بیاد و این دالان زنگوار رو بگیره دیگه ما راه ارتباطیمون با ارمنستان و روسیه و... مسدود میشه
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    1 34
    خدا لعنت کند کشور روسیه و سران قاجار را که باعث شدند قسمت شمالی استان آذربایجان از ایران جدا شود و یک کشور جعلی به نام آذربایجان با سرانی متوهم در شمال غربی ایران شکل بگیرد
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    16 55
    پاسخ مقداری قاطع تر باشد خیلی خوب است در حالی که رژیم صهیونیستی در خاک باکو مستقر شده و ادوات نظامی زیادی هم به آنها فردخته و مسئولین باکو آشکارا با الفاظی تمامیت ارضی ایران را تهدید می کنند و یا آشکار دنبال مسدود کردن مرزهای بین المللی ایران با همسایگان هستند چه دلیلی دارد که مانند تروریست ها در اقلیم کردستان پاسخی دریافت نمی کنند؟
  • اندکی صبر IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    75 2
    لطفا حق همسایگی رو رعایت کنید، اگه ذره ای در مقابل برادران آذربایجان شمالی ناراحتی ایجاد کنید با ۴۰ میلیون ترک آذربایجان جنوبی طرف هستید. آذربایجان جنوبی مانند دیگ مسی جوشان هست، مواظب باشید و بدانید که صبر ما هم حدی دارد.
  • امامیان IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    0 40
    دمت گرم.پاسخ دندانشکنی دادی.ولی واقعا چرا برای بازپسگیری آذربایجان اقدام نمیکنید؟
  • محسن IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    7 63
    آزری هستم ولی این خوب میدانم که آذربایجان شوروی زمانی چندان دور بخشی از ایران بود پس این آذربایجان شوروی است که باید به آغوش وطن اصلی اش برگردد.زنده باد ایران تمامی اقوام ایرانی .
  • aydin IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    119 1
    اولا مسئله ارمنستان و آزربایجان چه ربطی به ایران داره چرا وقتی قره باغ تحت اشغال ارمنستان بود تغییر مرزها برای ایران مسئله نبود،بعد مسئله زبانی تورکهای آزربایجان جنوبی مسئله بسیار مهمی هست که الهام علیف مطرح کرده چرا شما برای فارس زبانهایی که به اروپا و آمریکا سفر کرده اند پیگیر هستین که اونا به زبان خودشون درس بخونن،چرا اینقدر از زبان تورکی وحشت دارین،در مورد اسرائیل هم به ایران ربطی نداره که آزربایجان با چه کشوری مناسبات دیپلماتیک داره،این شماها هستین که مملکت رو با همه دشمن کردین،الان تمام کشورهای عربی دارن مناسبات خودشون رو با اسرائیل شروع میکنن میدونن دشمنی به نفعشون نیست،ایران هم داره برای خودش دشمن تراشی میکنه
  • حسن IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    99 87
    علی اوف می‌ترسه مثل اقلیم کردستان عراق تروریست‌ها موشک باران شود ساده نباشید از طرفی هم مات مانده دست مردم صدرصد شیعه آذربایجان،که برایش خطر بزرگی هست،چون تمام مسلمانان از اسرائیل نفرت دارند،علی اوف هم می‌داند اشتباه کرده اما ماند سر دوراهی،منتظر هست هرچه سریعتر دوران ریاست جمهوری به پایان رسد و سریع پناهندِ کانادا بشه
  • حسن IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    99 3
    یه عده احمق با این سیاست های کثیف شان می خواهند مجددا ایران را فنا بدهند. در ضمن زبان ترکی چون زبان اکثریت است و واقعا زبان بهتری نسبت به لهجه مزخرف فارسی است باید در ایران زبان ترکی جایگزین فارسی شود.
  • به نام خدا IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    89 0
    من یک ایرانی مسلمان شیعه هستم، کاری ندارم سیاست های آذربایجان چیه و بدست کی هست و درسته یا غلط،اما من با تحقیقات و مطالعه به این نتیجه رسیدم که تقریبا سی سال قبل از داعش های عرب ،داعش رو مردم مسلمان شیعه قره باغ تجربه کردند ، این داعش ها از نوع ارمنی بودن و هیچ رحمی به مسلمانان نداشتن ، پوست بچه هارو زنده زنده می کندن و تایم میگرفتن که کدام زود تر و کدام دیرتر مرده ، سی سال در مساجد مسلمانان خوک پرورش دادند ،این فقط توهین به مردم قره باغ و آذربایجان نبود این توهین به عقاید و باور های همه مسلمانان بود، در قره باغ بچه را کشتن در قره باغ پیر را کشتن در قره باغ انسانیت را کشتن ،در قره باغ شیعه را کشتن
    • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      48 0
      واقعا اگه ما تورک های آذربایجان هموطن شما هستیم چرا وقتی پای آذربایجان وتورک میاد شما فارسی زبانها طرف ارمنی را میگیرین تاریخ را مطالعه فرماید 100سال پیش ارمنی های جیلو در ارومیه و سلماس هزاران نفر تورک مسلمان را بی گناه کشتند و نسل کشی کردن هموطن چجوری یادتان رفت یا یادتان رفته یا تاریخ نخواندین
    • NO ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      2 75
      علی جان دروغهای علیف رو تحویل ما نده آذربایجان غربی کلا کرد و ارمنی بودن که توسط تروریستهای مغول تبار کشتار شدن دنیا نسل کشی 2 میلون ارمنی رو هیجوقت فراموش نمیکنه. شما هموطن مایی چون آریایی هستی و مشکلت زبانت هست اونم حل میشه. زبان مادریتون هم نیست.
    • علی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      89 0
      در پاسخ به کسی که با پرچم نروژ نفرت پراکنی می کند . شما با پرچم نروژ نباید از تاریخ استان آذربایجان غربی اطلاع داشته باشید. صد و سه سال پیش ارامنه جیلو که از عثمانی وارد استان آذربایجان غربی شده بودند ، یکصدو پنجاه هزار نفر را قتل عام کردند .همچنین محاصره شهر خوی توسط مدافعان شهر و کمک نیروهای ارتش عثمانی از خطر قتل عام توسط ارامنه نجات یافتند. متاسفانه همدستی یکی از اشرار منطقه به نام اسماعیل سمیتقو هم با انجام کارهای اشتباه باعث کشتار مردم آذربایجان توسط ارامنه می باشد.
    • در جواب علی NO ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      2 85
      علی جان شما یک کلمه سیمیتقو رو ازت بگيرن چی داری دیگه؟ هیجی. یک چیزی بگذار به شما بگم تا کل تفکرات رو شاید عوض کنی، کردهای ساکن آذربایجان غربی اکثرا کرمانج هستند، بحز آذربایجان غربی کردهای کرمانج در خراسان شمالی و رضوی هستند با جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر! خواستگاه کردهای کرمانج شرق دریاچه وان تا تبربز بوده اما الان 1.5 میلیون نفر از اونها در خراسان هستند یعنی از منطقه خودشون کوچ داده شدند و ترکهای وارداتی از ترکمنستان رو ساکن کردند و اگر اونها کوچ داده نشده بودن الان ارومیه و تبریز هم کرد زبان بودند همچنان که در تمام تاریخ بودند. کردهای خراسلن نمونه واضح نسل کشی و سیاست تهجبر هستند یادت باشه اونجا همیشه کردستان بوده و ارمنستان و در آینده مجدد خواهد بود به خواست خداوند بزرگ، انشالله.
  • خان اوغلان.اهری IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    113 1
    آقای پاک پیمان جنابعالی اگر به عنوان سفیر سابق جمهوری اسلامی به اشغال قره باغ با توصیه برای قطع رابطه با اشغالگران ارمنی اقدام نکردید این یک مشکل اساسی است چون نفی سبیل لازمه اش قطع رابطه با اشغالگران خاک مسلمانان بوده است.ثانیا مسائلی که بر سرمساجد آمده اعم از پرورش خوک و...چقدر دستور تحقیق و افشاگری یا شفاف سازی دادید سوم بر اساس اصل دارالاسلام سرزمین و قلمرو اسلامی شامل زانگزور و ایروان هم می شود و دارالاسلام از آن جهت که کمونیست های بی دین به زور از مسلمانان آذربایجان تصرف و به ارمنی داده اند حتی ایجاد شهر قافان توسط صلیبی های ارمنی سابقه بیش از ۶۰سال ندارد.با چه توجیهی بجای تلاش برای ارتباط با سرزمین ارمنی از طریق خاک اسلام یعنی قلمرو آذربایجان؛ که حتی در زمان غیبت صغری قاسم ابن علا نماینده وکلای امام زمان از زانگزور از طریق مسیر مالرو با ایروان ارتباط داشت؛تلاش می کنید از تصاحب سرزمین زانگزور بدست مسلمانان پیشگیری کنید .همچنین چرا اصل ۱۵ قانون اساسی در مورد زبان ترکی ۴۴سال پس از انقلاب اجرا نشده تا علیف بهانه ای برای انتقاد پیدا کند.کمی عادلانه و منصفانه قضاوت کنید.
  • ناشناس IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    اذربایجان درحال نزدیک شدن به سکولاریزم ترکیه ای وغربی هست وبعلت منابع سرشار ازنفت وگاز بدنبال فتنه انگیزی درمناطق مرزی شمال غربی کشورمان هست وبنابراین باید سیاستمداران نظام تحرکات مرزی رازیر نظر داشته باشندوپای اسراییل هم درکشور اذربایجان باز شده است
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    کامنتهای این پانترکها را یه نفر داره میذاره
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    2 70
    بقول اقای اکبر عبدی.الهام مامانشه
  • عبدالله IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    39 2
    با اینکه ترک نیستم ولی اگر اینطور باشد که برادران آذری دخل کور وش احیاگر یهود را آمده‌اند. بهشان دست‌مریزاد میگم. ملک جهان از آل محمّد است و پیرو ایشان * عوض نمي‌کند به اندکی از آن بنام ایران البته بنده بچّۀ ایرانم و مرد مسلمان * نه آن خامی که به رهزن دنیا بخشیده ایمان عدّه‌ای چپ‌کردۀ از دین و ملّت بریده تازه دنبال زنده کردن جاهلیت قبل از اسلامند. لذا بحث بیفایدۀ قومیتی راه انداخته اند. در حالیکه دین اسلام فرهنگ برادری را بر بی‌فرهنگی تفاخر و تبعیض نژادی/ تعصّب قومی، برتری داده لذا پیمبر أکرم ص فرمود: أَيُّهَا النّاسُ إنَّ رَبَّكُمْ واحِدٌ وَ إنَّ أَباكُمْ واحِدٌ لا فَضْلَ لِعَرَبِيٍّ عَلىٰ عَجَمِيٍّ وَ لا لِعَجَمِيٍّ عَلىٰ عَرَبِيٍّ وَ لا لِأَحْمَرَ عَلىٰ أَسْوَدَ وَ لا لِأَسْوَدَ عَلىٰ أَحْمَرَ إلّا بِالتَّقْوىٰ. قالَ اللهُ تَعالىٰ «إنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُمْ». ای مردم پروردگارتان یکی و پدرتان یکی است: عرب را بر غیرعرب و سرخ را بر سیاه و بالعکس فضیلتی نیست مگر به پرهیزکاری ﴿معدن‌الجواهر ج١ ص٢١﴾. خدای والا فرمود: همانا گرامی‌ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست ﴿حجرات ١٣
  • آرش اسدی IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    5 53
    من یک ترک آذری و ایرانی هستم و از نژاد پرستانی مثل پان ترکها و هر پان دیگری متنفرم ما همه ایرانی هستیم و تمام
  • آسمان IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    2 148
    اولین قدم اسراییل همین کلمات توی فضای مجازی که بعنوان بعضیهامون فیلسوفانست توسط گول خوردن علی اف شروع شده تا ماها همه یجوری ازهم جدابشیم واگرعلی اف به این روند ادامه دهد طولی نخاهد کشیدآذربایجان هم اشغال میشه به خود بیایم ازاین همه$$$
  • حامد IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    45 31
    عالی بود
  • بهزاد IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    66 2
    زبان رسمی ایران باید آذری باشد ، زبان فارسی یه مشت ...که به درد نشخوار ....می‌خورد، یاشاسین آذربایجان
  • علی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    اصلا چه کسانی به شما اجازه داده آذربایجان رو به رسمیت بشناسید مگه شما در رسانه یا به مردم ایران صلاح کردید که آذربایجان رو به رسمیت شناختید دوره قاجار ایران ضعیف شده بود مجبور بود که قرار داد می بست اونم به خاطر خون بیگناه آذربایجان ولی الان این همه از خودتتون دم میزنید چرا آذربایجان رو پس نمگیرید مگه اف مال این حرفاست یه چاک بزنید در گوشش این کیه باهاش با متانت حرف میزنید
  • محمدقاسم عزیزی FR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    3 52
    اولا- الهام خانم بداند آذربایجان پاره تن ایران است. دوم - ترکها هم ایرانی بوده و تحت تاثیر ترکی زبانشان ترکی شده است‌. سوم - مردم شیعه آذربایجان هستند که گروگان الهام علیف هستند باید بداند .....
  • حسین IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    65 66
    مثل اینکه الهام علیف گوشش ناشنواست و از جانب اسرائیل تهدیدی را حس نمی کند
  • عبدالحمید IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    66 99
    ایران مقتدر بایست آذربایجان شمالی را به ضمیمه خاک وطن کند الهام خانوم هم اینجا شوهر زیاده براش بنده عرب هستم با الهام خانوم میتونم کنار بیام زنده باد ایران مقتدر زنده باد ارمنستان کشور دوست ایران الهام خانوم علیف جدیدا گنده گوزی زیاد می‌کند فک کرده اسرائیل جنایتکار هواش وداره اسرائیل انشالله نابود خواهد شد به دست ایران مقتدر
  • مجید IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    115 2
    آقای عزیز چرا بخاطرارمنستان باجمهوری آذربایجان درگیر میشوید.ارمنستان باکمک روسیه غرباغ راگرفتم وچندین سال یک کشور مسلمان را درگیر جنگ کرد آذربایجان ارمنستان بمانزدیکتر است و آذربایجان منطقه غرباغکه تصرف شده بودی گرفت خوشحال باش چرامیسوزی دم ترکیه گرم که کمک کرد .آن شدکه بایدمیشد.پس سوزش نداره بربی ون ازخانه تاکمی خنک شب جانم
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    0 34
    این الهام آقا چند ساله که رئیس جمهورِ که با ۳ تا رئیس جمهور ایران کار کرده ، پس شاهی واسه خودش !
  • حسن عبادی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    52 1
    آقای محسن پاک آئین ۳۰ سال خواب بودی !!!!!!!!!!
  • علی IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    63 0
    یاشاسین دنیادا بتون ترک ملتین درایران ارمنی‌ها که یک هزارم ترکها نمیشند به زبان خودشان تدریس می‌کنند ولی سایر قوم های ایران نظیر لر کورد ترک محرومند دو کشور همسایه ایران آذربایجان تورکیه که دوست ایران بودند با بی کفایتی مسئولان باآنها هم راه دشمنی درپیش کرفتند
  • بهنام IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    58 5
    آذربایجان متعلق به ایران است و رهبر بزرگ آن هم علیف است واقعیت را باید قبول کرد وگرنه این بیابان گردها و نوکران انگلیس زبان باز کرده و پارس میکنند و ادعای خاک دارن زهی خیال باطل
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    ما منتظریم که الهام خانوم دست از پا خطا کنه
  • محمد IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    0 39
    علی پف به جای اینکه شمشیر اسلام باشد شده چپق اسراییل
  • هرمله IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    85 0
    یاشاسین تورک میللتی
  • امیرحسام IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    حتما باید یک نفر اقدام به زدن پوزه بند به دهان الهام علیف واردوغان بیشعور کند چون جدیدا کاملا درراه دیکته شده اسرائیل بیشرف صهیونیست قدم برمیدارند اما خبرندارند اینجا ایران است ان زمان که بیش از دوسوم جهان پشت عراق بودند وهرچیزی که اراده میکرد ازسلاح ومهمات وپول گرفته تا مستشارواطلاعات وهواپیما وسلاح شیمیایی ومیکروبی وازهمه مهمتر حمایت همه جانبه سازمانهای بین المللی وتحریم ایران حتی دارو وغذارابروی ایران بستند وازدرودیوار به ایران حمله کردند وحتی داخل کشور عده ای خائن بیشرف را خریدند تا ارتش ایران را نابودکنند وبا توطعه وخیانت وپرونده سازی دروغین بهترین امراوافسران اموزش دیده وطن پرست وعاشق کشوررا بدستور استعمار لجن انگلیس واسرائیل اعدام واخراج وفراری شدند۸سال نتوانستند زره ای ازخاک ایران را اشغال کنند حالا که ارتش ایران چنان قدرت مند شده که ابرقدرتها به لرزه افتاده اند الهام واردوغال جانشین صدام شده اند تاعروسکهای انگلیس وامریکا واروپا شوند تا اون اشغالها با یک تیر چند هدف را بزنند وچندکشور مسلمان که تقریبا ازهمه قدرتمندترهستندبجان هم بیاندازند ودرگیر جنگ کنندوانها به هدفشان برسند
  • حاج مرتضی مداح همدانی IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    0 77
    الهام علی اف ظاهرآخواب دیده‌..... ولی ملت ایران باعرضه اند
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    67 0
    چون اذربایجان قرع باغ رو ازاد کرد و ایران نتونست کالاهاش رو از قرا باغ ب اسم ارمنستان صادر کنه و چقدر تلاش کرد جلو پیروزی اذربایجان رو بگیره اذربایجان سمالی ب کنار اذربایجان جنوبی هم با تهران ب مشکل میخوره اینجوری پیش بره
  • تورک IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    166 1
    در کل ایران فراموش نکنه ک چهل میلیون تورک اینجاس و هیچ دلخوشی از دولت و نظام ایران ندارند خودشو گول نزنه
  • علی FR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    6 42
    یادداشت خوبی است برای تبیین مواضع ایران و اشتباهات علی اف، جهاد تببین باید محترمانه و مستدل باشد مثل همین یادداشت. متاسفم برای کسانی که در نطرات خود، بی احترامی کرده اند.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    112 2
    در کشور ایران و در کل استان‌ها باید زبان ترکی به عنوان زبان رسمی باشد و آحاد مبثلت کبیر ایران علاوه بر فارسی به ترکی هم مسلط باشند. پاینده باد ایران
  • حسین از تنگه ابو غر یب ایران IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    2 37
    اصل قضیه برای همه واضح شده. علیف الت دست رژیم صهیونیستی مخصوصا آمریکاییها و ترکیه شده امروزه دخالت آشکار و پشتیبانی مستقیم ترکیه از پروژه زنگزور وبسته شدن مرز ارمنستان با ایران یکی از اهداف اصلی جنگ قره باغ بوده .اول اینکه ارمنستان از سه طرف کشورش بسته میشه یعنی مرگ ارمنستان دوم اینکه ایران از نظر موقعیت جغرافیایی ارزش خودش را ازدست می دهد و تنها راه رسیدن به اروپا فقط از ترکیه خواهد بودوبرای تردد به روسیه تنها ازآذربایجان میسر خواهد بود تازه اینکه ناتو تا مرز چین راه برایش باز خواهد بود .اصلی ترین بازنده درمنطقه ایران خواهد بود و ارمنستان اگر بخواهد ادامه حیات بدهد باید به یک کشور دیگر ملحق شود تا مردمش را ازمرگ حتمی نجات بدهد.چراکه تاریخ یکبار دیگر تکرار خواهد شد وآن کشتار ارامنه است؟ یا اینکه خودش را به غرب تحویل دهد
  • علی IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    30 75
    نظرات رو که میخونم، تعجب می‌کنم از بعضی هم وطنان عزیز، طوری از جمهوری آذربایجان دفاع میکنن که انسان در ایرانی بودنشان شک میکند
  • بهروز IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    99 0
    حاج محسن شما که دغدغه تمامیت ارزی ارمنستان مسلمان کش را داری چرا در طول ۲۸ سال اشغال ۲۰درصد خاک آذربایجان توسط ارمنستان و اهانت به نوامیس و مساجد و مقابر مسلمانان و کشتار خوشحالی علیه ارمنستان مانور نظامی برگذار نکردید؟؟
  • امیرعلی IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    6 82
    باعرض سلام وخسته نباشید، درود برشما بزرگوار که بلخره جواب این آقای خیال پرداز را دادید واقعان دراین چندین روز گذشته آقای علی اف خیلی رو اعصاب ما تاثیر گذاشته بود با این طرز افکار خیال پردازانش و اینکه هیچ کدام از سران کشور یه جواب قاطع بهش نمیدادن تا امشب که شما بزرگوار جوابشو دادید درو بر ایران و ایرانیان باغیرت مثال شما بزرگوار، جانم فدای ایران و ایرانی و پرچم همیشه برافراشته و پرافتخارش
  • حسنعلی نیکان فر IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    1 105
    ایران باید یک گوشمالی به الهام علی اف بدهدوگرنه علی اف به چاه رژیم صهیونیستی افتاده و چاره ای جز اجرای دستورات آنها رانداردوعلی اف را باید از تخت بیاندازیم
  • سیدعباس یازاج IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    33 77
    آقای الهام علی اف خودتم میدونی که از سر صدقه قدرت ایرانه که فعلا استاندار استان خودمختار آذربایجان هستی،اینهم بخاطر رو کم کردن وبه تله انداختن ترکیه واسرائیله ولا غیر. زیاد یابو بَرت نداره. زیاد باد کنی با یک نیش زنبور سوراخت میکنیم و اونوقت یکی را بجای تو میذاریم.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    1 67
    چرا ترک های ایران یک صدا خواستار برگردوندنه باکو و نخجوان به ایران نمیشوند
  • محمد IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    3 82
    مااگر بخواهیم در برابر جهان بایستیم باید سلاح هسته ای داشته باشیم تا امنیت کشور را تامین کند
  • فرهاد IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    78 0
    زنده باد شیعه زنده باد اذربایجان جنوبی و شمالی و ننگ بر عوامل و نوچه های کمونیست
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    69 3
    انشالله بزودی حقیقت آشکار خواهد شد و تورک های ایران به حقوقشون خواهند رسید تدریس به زبان تورکی و شبکه ی تیلویزیونی تورکی
  • حسین IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    50 24
    دخالت کردیم حالا وقت آن است که دخالت بکنند . نیاز به جواب هم نیست که به کسی بدهید . ما راه را گم کرده ایم
  • Atabəy IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    155 1
    دیگه حرف از این جفنگیات و اراجیف رضا پالانی ( پهلوی ) گذشته حقایق بر همگان اعیان گشته دیگه زمان بزن یا همان بنویس و دررو نیست هر کس به ذعن خودش تاریخ قلابی و جعلی بنویسد و حاکمانی فاشیستی همچون پالانی ها هم از آن مزدوران تاریخ نویس دفاع کنند آزربایجان به شایستگی هر چه تمام در عرض ۴۴ روز همه سرزمین های خود را که ۳۰ سال پیش توسط ارتش سرخ شوروی در عرض ۴ سال غصب شده بود و به عرمنستان داده شده بود را پس گرفت و حق به حقدار رسید و امروز ایلهام علیف دیکتاتور وطن پرور آزربایجان از موضع اقتدار و به طور مظفرمندانه داره صحبت میکنه حتی خود عرمنستان هم به همه توافقات صلح فی مابین و همچنین حقانیت های تاریخی دیکته شده از نقطه زور گویی آزربایجان هم داره تن میده اگه شیطنت های اطرافیان نباشه .. به احترام آزربایجانی های محصور در چهار چوب ایران که اغلب خویشاوندان و وابستگان زیادی در جمهوری آذربایجان شمالی دارند و قطعا تعصب و طرف نگهداشتی آنها را به فارس و کرد و عرب و لر ... را نخواهند داد زیاد تو این مسائل که بیشتر حاشیه است توجه نکنید حداقل حرمت این یه دونه همسایه خود را نگه بداریم . یا علی
  • کامبیز IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 104
    علی آف هر چه میخواهد و میگوید و هیچ ترسی از عواقب آن ندارد واقعا این نشانه ضعف سیاست خارجی ما نیست ترکیه در مقابل یک سخن ضد منافع ترکیه در سوریه و عراق عملیات انجام میدهد ولی ما متاسفانه از سر ضعف واکنش نشان میدهیم این همه دانشمند ما از راه و مسیر باکو شهید شدند و ما در سالیان گذشته بارها مورد حمله اسراییل و از مسیر باکو مورد تهاجم قرار گرفتیم. بیشتر از این نباید کوتاه بیاییم یک حمله مو شکی به کاخ های علی آف. او و ترکیه و تمام دشمنان زهره ترک خواهند شد
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    2 86
    پاش برسه معلوم میشه ایران بیشه شیران هست یا نه الهام جون .
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      88 1
      از ادبیات شما معلوم است که یک نژادپرست هستيد. القاب خود و خانواده خودتان را به ترک ها نسبت ندهید.
  • تبریز ،باکو NL ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    95 2
    یاشاسین اذربایجان 🇦🇿🇦🇿🇦🇿
  • اشکان FR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    4 73
    فقط تاسف تو خاک ایران اینقدر نمک به حرام تجزیه طلب خدا عاقبت ما رو بخیر کنه
  • واقع بین IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    4 36
    اگه قانون رو اصلاح کنن و یه بندی به این قانون اضافه کنن که زبان فارسی در مدارس تدریس بشه و زبان ترکی به صورت خصوصی تدریس بشه اونوقت شما بازهم یک شهروند مطیع قانونی؟؟ خودتو گول نزن . یعنی اگه زبان ترکی تدریس بشه مشکلت حل میشه؟ میخوای به همبستگیمون کمک بشه؟ والا ما با ترکها مشکل نداریم مثل خواهر و برادرای ما هستن . راستی از مسجد شاه اسماعیل چه خبر؟ توی جنگ قره‌باغ ایران گفت تمام قره‌باغ سرزمین آذربایجانه و ازش حمایت کرد . ولی بقیه مرزها تغییر نکنه . این کجاش غیر منطقیه ؟؟ فعلا علی‌اف استاندار آذربایجان شمالیه و زیادی جوگیر شده ولی تجربه میگه که گور خودشو کنده. ایران مستقیم وارد جنگ نمیشه ، ولی میزنه صاااااف میکنه. مثل حامد کرزای که جوگیر شده بود و گفت آب مجانی ( حقآبه ) به ایران نمیدیم، آخرش چی شد؟؟ الان کجاست؟ یا عربستانی که حمایت آمریکا رو دید و جوگیر شد و برای ایران شاخ و شونه کشید آخرش چی شد؟؟ حوثی‌های یمن با پهپاد ( یمنی ) :)) آرامکو رو زدن. حتی اسراییلی‌ها هم میگن برای نزدیک شدن به مرزهای ایران با اذربایجان وارد روابط شدن. بعد شما داری از علی‌اف دخترک کبریت‌فروش میسازی؟؟
  • توفیق IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    2 38
    رزمایش ایران برای کل کشورهآی منطقه است ولی دیگران نه.پاک ایین درست میگه.ایران از همه همسایگان دفاع میکند حتی انورتر هم باشه طوری نیست.مثل سوریه ویمن و....و...
  • IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    2 75
    ممکنه با حمایت ماهواره و پهپاد مثل اوکراین علیه روسیه حمله کنه و ارتش را اسیب جددی بزند. روسیه هم تصور میکرد یک هفته هی اوکراین را تصرف میکند ولی برعکس شد و شکست خورد و نصف هرتش و سربازها را از بین برد.بهتره از داخل بجنگید و خرابکاری کنید بی سر و صدا
  • داودی DE ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    14 56
    بعلت بی‌تدبیری دولت ما افرادببجنبه ای که تادیروز باحمابت ما حکومت میکردند امروزی یرازتخم درآوردند وگزافه میگویند بدانند ایران اجازه ایجاد کربدور زنگدوز را نخواهدداد واردوغان سال دیگه نیست علیا کوچولو وبزودی آذربایجان شمالی بمام میهن برخواهدگشت چون ارمنستان بمحض اطمینان ازقدرت بهتون حمله میکند الان هم بعلت گرفتارشدن روس‌ها دراکرابن توانستی چندکیلومتربگیربددفترخاژرات بابات بخون ببین لاچه التماسی ازایران میخواست ضمیمه ایران بشه
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    159 1
    اگه دنیای تورک متحد بشه هیچ کس جلودارش نخواهد بود و یک ابرقدرت نوظهور خواد بود در جنوب ایران هم عربها متحد شدند این وسط فقط اسراییل میمونه با ایران فلاکت زده پس ایران تا حدودی این را احساس کرده که با هر حرکت دنیای تورک مخصوصا تورکیه مخالفت میکنه مثل بچه کوچک
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    74 2
    پاسخ سوالهای الهام علیف اینها نیستن ما تورکهای آزربایجان همه چیز رو در مورد سرزمین و خاکمون میدونم شما خودتون هم میدونید اینها سفسطه گری ست فقط یه چیز در آخر تهران چرا همیشه می‌خواهد راه ارتجاع رو پیش بگیره الهام حرف دل چهل میلیون تورک آزربایجانی رو زد
    • NO ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
      7 46
      فقط 40 میلیون؟ بابا بگو 400 میلیون کی به کیه. عزیزم آذریها تهش 18 میلیون نفر هستند که اونها هم اکثرا فارس تالش و کرد های ترک شده هستند. شما در اصالت آریایی اصیل هستی.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    14 52
    ما باز بدبختی گرفتمون چرا به خودمان دروغ میگیم مگر غیر از این هست که ۱۷ شهر قفقاز خاک ایران هست و بوده و خواهد بود این الهام جون دنبال خر مرده میگرده انسان که نمیتونه پدر خودش رو انکار کنه
  • ناشناش IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    1 43
    اون اراضی در اصل مال ایرانه، حالا چه خوب میشه با توافقی با ارمنستان لااقل قسمتی از اراضی تاریخی مان بخودمان برگردد.
  • ناشناش IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    10 59
    کسایی که الان به نفع جمهوری آذربایجان حرف میزنند خیلی از مرحله پرت اند، دالان زنگزور تنها راه ارتباط زمینی ما با شمال و اروپاست،در واقع رگ حیاتی برای ما محسوب میشه علاوه براساس توافقات تاریخی باید بما بر گرده و از بعد نظامی برای ما مهمه، این علی اف کثافت در واقع دست به تبر میخواد این رگ ما رو بزنه، چرا واقعا بعضی ها اینقدر حالو و نفهم اند.
  • امیر IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    181 2
    ما باید واقع بین باشیم .من نمی گویم حق با الهام علی آف است . ولی هنگام مناقشه آذربایجان و ارمنستان ایران به ارمنستان اسلحه ارسال کرده بود و کشتار مردم آذربایجان توسط ارمنی ها که همشون هم شیعه بودند چرا در آن موقع ایران رزمایش تمامیت ارضی را انجام نمی‌داد و بلاخره در جنگ دوم ارمنستان و آذربایجان چرا ایران پشتیبان آذربایجان نشد که ارمنستان قره باغ را آشغال کرده بود . پیامبر اکرم میفرماید اگر دو قبیله با هم جنگ کردند بر مسلمانان واجب است که طرفدار قبیله مسلمان باشد
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    70 0
    اصلا هم این ها جواب نیست بلکه طرفداری آشکار از رژیم اشغالگر عرمنستان است
  • TR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    66 1
    حیف نوشته های ما منتشر نمیشود مگر نه اینهاواینجا جای جواب دادن به این کارشناسان فاشیست نیست این خود فروخته ها وقتی صحبت از قوم قومیت فرهنگ و اینگونه حق و حقوق صحبت کنید به ظاهر نشان نمی‌دهند وگرنه میمیرند بگذارید زمان همه چیز می‌رسد
  • ایران IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    16 79
    لعنت به رضا خان که با هبه کردن دالان استراتژیک قره سو موجبات تمام مشکلات فعلی منطقه شده است ،والا اگر چنین اشتباهی صورت نمی گرفت اردوغان و الهام کری خوانی نمی کردند.خاک عالم بر سر خاندان پهلوی
  • باجولوند IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    3 66
    .... کسی که چپ نگاه کنه به ایران
  • اراز IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    5 102
    جواب نادان فقط موشک وپهباد ‌‌است.الهام ادم‌نمشود
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    0 45
    ترسیدن از اینها دیگه نوبر درتاریخ جمهوری اسلامی
  • پانتورک DE ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    158 1
    دوست عزیز کاش در زمان حمله ارمنستان به قره باغ هم انقدر حساس می بودید که در یک ساختمان نیمه کاره کنسولگری افتتاح کنید کاش چند تا مانور مثل مانور خیبر و پلهای متحرک برای گذشتن از رود ارس برگزار می کردید .میلیون ها تورک آذربایجانی در ایران زندگی می کنن که همیشه از مرز و بوم این مملکت حفاظت کردن و می کنن چطور شما با دشمن ما قاتلان جوانان آذربایجان در ارومیه و خوجالی احساس نزدیکی می کنید؟؟ما سالهاست که شاهد دشمنی شما با تورکها و آذربایجانیها هستیم این چیز جدیدی نیست 🤘🤘🇦🇿🇦🇿🇦🇿
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    143 0
    کاسه داغ تر از آش شدیم،
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    9 45
    اونایی که از جمهوری آذربایجان دفاع میکنن من خودم آذری ایرانی هستم هرروز شبکه های آنها با مجری گرفته تا کارشناس ایرانو میکوبن یه حرفایی خارج از واقعیات میزنن که هر وطن پرستی غیرتش به جوش میاد،،،،الان در مرز آستارا رزمایش آذربایجان و ترکیه داره برگزار میشه مستقیم از شبکه همشون میگن این رزمایش بخاطر ایران هست،،ببینین پررویی تا چه حد!!!حتی اون پل شناور که تو رودخانه ایران تو رزمایش مانور داده بودن اوناهم یه شناور تو رودخانه هم مرز ایران نصب کردن و دارن ایرانو مسخره میکنن که تجهیزات شما کهنه و ناکارآمده در مقابل تجهیزات ما که مدرن و از اسراییل و ترکیه خریدیم!!!میگن مارو نترسونین دو مشت یه مشت شده شما بترسین!! چقدرایران مقابل اینا کوتاه؟میاد؟؟شاید سیاستشه ولی آذربایجان دلگرم ترکیه و اسراییله،،فکر می‌کنه عاشق چشم و ابروشون شدن نمی‌دونن اونا بخاطر منافع خودشون نفتو گاز ،،،بخاطر تلافی ایران دارن به آذربایجان کمک میکنن،،،ترکیه و اسراییل غیر مستقیم بدون جنگ آذربایجانو تصرف کرده،،به هرحال ما اذری های ایرانی جان میدیم ولی خاک نمیدیم و نمی زاریم منافع مارو به خطر بندازه،،،یاشاسین منیم گوزل ایرانیم
  • ناشناس GB ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    2 154
    فقط درود
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    3 67
    پانترکها حواستون را جمع کنید ما داریم تحملتون می کنیم و احترام مهمان نگه می داریم خود باکو جزئی از ایرانه تحت نظر ما هستید به محض اینکه غلط اضافه کنید وارد عمل خواهیم شد شما از اخلاق خوب ما دارید سوء استفاده می کنید حواستون را جمع کنید فکر نکنید حواسمون نیست اتفاقا ما الان بیش از 10 ساله تحرکات شما را زیر نظر داریم و به موقع عمل خواهیم کرد تمام رفتارتون و بهانه هاتون را می دانیم چیزی اگه نمیگیم از بزرگواری ما است. به عنوان یک لر از یاسوج این کامنت را براتون گذاشتم مواظب گوشتون باشید
  • کیوان IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    1 35
    باسلام متاسفانه ایلهام علیف واردوغان بازی بدی روشروع کردن وطرفهایی که الان ازدوتاکشوراذربایجان وتورکیه حمایت میکنندوقتی ببیننداین دوتادیلاق فقط بلدن حرف بزنن وازترس ایران واقوام وملتش کاری ازپیش نمیبرن خودبه خودحذفشون میکنن بایدهم علیف وهم اردوغان ازبازی درزمین اسرائیل دست بردارن وگرنه هم مملکتشون میپره هم ابروی نداشتشون. حیف که کودتادرتورکیه شده بودایران به کمک اردوغان وخانواده اش رفت وگرنه الان اسمی ازاردوغان وتبارش نبودایندفعه دیگه بایدتوسیفون دستشویی قایم بشه. حکایت علیف هم دستکمی ازدوستش نداره موقعی که بامنت ازایران برای بقای حکومتش التماس میکردولی الان دم دراورده اونهم موقعی که ودکا میخوره ومسته یاموادمیزنه وعاشقه رفتن جلوی دوربین بالباس نظامی وهارت وپورت کردنه.
  • بابک DE ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    44 0
    تنها دلیل مناقشات اخیر ذهنیت ...و مریض پان پارسی و ایرانشهری ....نزد سیاستمداران ایران است و بس و این ...کارشناس اگر چیزی در چنته دارد باید رو در روی جناب علیف مطرح کند تا رسوا گردد
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    1 49
    بابا این پانترکها را جدی نگیرید اقلیتی هستند فقط کارشون کامنت گذاشتن هست اگر مشکل داری چرا داری رسانه ای که فارسی هست را میخونی و توش کامنت میذاری؟ خخخ واقعا آدم خنده اش میگیرد از این همه نادانی طرف خوب گفته که ترکیبی از بیشعوری و بیسوادی است. برو ببین ترکیه چند صد هزار ارمنی را نسل کشی کرده فکر کردین جهان اینها را فراموش میکنه و ما بیخبریم؟
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      55 0
      وقتی در ایران از حق و حقوق قانونی خودت حرف بزنی ، یک عده نادان یک انگ پان و القاب شایسته خودشان را به تو وصل می کنند. بی شعور و فاشیست و نژاد پرست خود تو هستی وقتی نمی دانی که رسانه ای به زبان های غیر فارسی در ایران یا وجود ندارند یا خیلی کم هستند که اگر در آنجا نظر خود را بنویسیم .،آیا کسی غیر از هم زبانان خودمان ، متوجه آن نوشته خواهید شد؟ اینقدر از ارامنه جنایتکار دفاع نکنید ، اگر صحبت از نسل کشی می کنید ، بروید فاجعه جلولیق در یکصدو سه سال پیش در ارومیه و سلماس را بخوانید که در آن فاجعه ارامنه یکصدو پنجاه هزار نفر از مردم مسلمان را برای ایجاد ارمنستان بزرگ و تجزیه خاک ایران قتل عام کرده اند.
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
      خطاب به بالایی اینقدر حرفای عجیب و جوک و ملانصرالدینی نزن برو کشتار ارامنه یا هولوکاست ارامنه رو بخون خودتون را به خواب نزنید فکر نکنید ما بی خبر هستیم ارامنه بسیبار انسان های دوست داشتنی هستند و هموطن ما هستند بسیبار هم دوستشان داریم کسانی که مرتبا به زبان فارسی حمله می کنند که زبان فارسی ضعیف است و فلان و چنان است نباید در رسانه فارسی زبان کامنت بذارن کسانی که معتقد هستند ایرانی نیستند چرا در ایران در حال زیست هستند؟ چرا در مورد حق کردها در ترکیه حرف نمیزنی؟ چرا ترکیه زبان کردی را به رسمیت نمیشناسه؟ در مورد کشتار ارامنه کشتار یونانی ها و.. چرا حرف نمیزنی؟ من که اصالتا لر هستم میدونم چه خبره و چه اتفاقی افتاده هم ارمنستان هم جمهوری باکو هر دو بخش هایی از ایران بودن که جدا شدن این درگیری نژادپرستانه شماها را همه میدونن چیه که حتی به بازیکن فوتبال هم رحم نمی کنید چه بازیکن ارمنی چه بازیکن کرد و اتفاقا از شما نژادپرست تر من ندیدم خیلی خیلی داریم با مهربانی باهاتون رفتار می کنیم میخایم ببینیم حد یقف تون کجا است کجا شرم می کنید
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
      40 0
      شما چون ازحوادث تاریخ کشور محل زندگی خودت اطلاع نداری ، و همچنین بخاطر افکار نژادپرستانه که از نوشته های شما مشخص است، کشتار مردم ارومیه و سلماس توسط ارامنه جنایتکار را جوک ملا نصرالدین خطاب می کنید ، یک جستجوی ساده در اینترنت که احتمالا به اینترنت دسترسی داری ولی چون نژادپرست هستی ، جستجو نمی کنی تا واقعیت ها را بفهمی .فاجعه جلولیق را جستجو کنيد تا با دیدن واقعیت رو سیاه شوید. شما که از حوادث ترکیه و یونان و... اطلاع دارید ولی کشتار مردم مسلمان آذربایجان که قسمتی از خاک ایران هست توسط ارامنه برای ایجاد ارمنستان بزرگ را جوک خطاب می کنید. اگر در قسمت نظرات پاسخ افراد فاشیستی مانند شما را که به راحتی حوادث اتفاق افتاده تاریخی را انکار می کند را ندهیم ، از نظر شما چون این رسانه به زبان فارسی است، نباید پاسخ دهیم تا امثال شما هر آنچه لایق خودشان است را به ما نسبت دهند .
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
      1 35
      اینقدر جنایت علیه ارامنه زیاد بوده که با جستجوی عبارت: فهرست کشتارهای ارمنی‌ها می توانید عمق این وحشی گری ها علیه ارامنه را ببینید بعد تازه با پرروی طلبکار هم هستند! روش دست پیش بگیر تا پس نیفتی! فکر کردی دیگه در عصر اینترنت میشه از این دروغ های پانترکی ساخت؟ واقعیت مشخصه با تکرار دروغ نمیشه تاریخ جعل کرد
  • A IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    76 1
    دوست عزیز علت اینکه درروابط دوکشورفرازونشیب زیادشده تونمیدونی؟؟؟الحق که بی وجدان تشریف دارید،برای اینکه بیش ازسی سال شده ایران همه جوره ازارمنی هایلایت وآذربایجان رامیکوبد، درظمن کاروزندگیتون راول کردین روزوشب کارتون شده برعلیه آذربایجان بیانیه دادن، بس کنید بابا کمی خجالت خوب چیزیه
  • So IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    4 96
    بس کنید بابا این .......رو انقد گنده نکنید. الهام جون برو به ناخن و مش کردن موهات برس بیناموس. تو ....نیستی که بخای برای ایران شاخ بشی .... حالم دیگه ازین خبرها بهم میخوره .الهام چه ...
  • علی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    12 95
    سلام اولا زمانی که آذربایجان ضعیف بود و ارمنستان قوی و پشتش روسیه و فرانسه و ... بود و به قره باغ حمله کرد و نزدیک بود باکو را بگیرد و تا مرز ایران پیش رفت این سپاه عاشور بود که با برای کمک به آذربایجان توپخانه سپاه عاشور مواضع ارمنستان را زد و پیغام تهدید برایشان فرستاد و به اواره های آذربایجان پناه داد و سپاه اردبیل به فرماندهی سردا نوعی اقدم و... بخ کمک آذربایجان رفت و چند شهید داد مرحوم حیدر علی اف به رفسنجانی ادغام دو کشور را داد ولی الهام علیف که ریئس جمهور شد فرانسه و .... گفتند با مذاکره اختلاف حل می شود و 30 سال بازیش دادند البته الهام با فروش نفت به ویژه به رژیم اشغالگر قدس ارتش خود را بزرگ و قوی کرد و سرزمین خود رل بازور پس گرفت اما اینکه بخواهد به منافع ایران با دسیسه رژیم جعلی اسرائیل دشمن ایران ضربه بزند ایران بی تفاوت نمی نشیند البته اولویت ایران اول عدالت هست یعنی کل سرزمین قره باغ باید به آذربایجان برگردد و دوم اقوام بالای ارس و شرق و غرب دریای خزر به ویژه آذربایجان که هم نژاد و هم دین و هم مذهب ما هستند از همه به ما نزدیکتر هستند و در نهایت طرفدار آذری ها هستیم
  • ... IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    14 97
    یک بار برای همیشه این استان رابه کشور عزیزمون برگردونید.
  • ناشناس IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    5 81
    نیمی از جمعیت ترکیه یک سوم جعیت آذربایجان را کردها تشکیل می دهند چرا آنها را نمی گذارند از زبان مادری استفاده کنند اینقدر ترک وغیر ترک نکنید ما همه انسان وفرزندان حضرت آدم هستیم
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
    219 3
    یاشاسین اذربایجان یاشاسین توران.تا کور شود هرانکه نتواند دید
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    54 1
    مگر ایران قیم ارمنستان است؟ آیا وقتی آزربایجان خاک خودش رااز متجاوزین پس میگیرد این عمل تغییر مرزها میشود.؟ آیا سی سال است که ارمنستان به شهرها وروستاهای آذربایجان تجاوز کرده بود آنوقت ایران به تغییرمرزها اعتراض نمیکرد. وخیلی..... چرا..... چرا....؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    62 1
    تورکا در ایران اکثریت هستند. مثل ارامنه، فارسها، تالشها، کوردها وبقیه اقوام اقلیت نیستند بلکه تورکها ملت هستند نه قوم
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      1 50
      فقط منتظریم شما پانترکا کوچکترین غلطی کنید تا جهنم براتون بسازیم تست کن ببین چه میشه از کشور ما برید بیرون برید مغولستان
  • احسان IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    67 0
    تو کی هستی؟؟؟ خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟ صد ساله زبان و فرهنگ آذربایجان داره از بین میره،، کدوم تاریخ زبان برتری از تورکی داشته
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    2 50
    از جنوب پیام میذارم آماده حرکت به سمت مرزهای شمال غربی هستیم در صورتی که مشکلی پیش بیاد آماده هستیم که مجددا جمهوری باکو را به مام میهن برگردانیم در صورتی که باکو حرکتی بکنه تمام قراردادهای قبلی باطل میشه و میریم که به مام کشور ملحقش کنیم اتفاقا اشتباه باکو در این مورد به نفع ما است گوش به زنگ باشیم
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    الهام خانم را جدی نگیرید
  • حمید IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
    0 32
    جای هیچ بحث وجدل نیست که این ابلح وحاصل بازار مشتر کبا ترکیبی از قومیت کرد ایزدی وارمنی با ادعای مسلمانی دروغ با هدایت رژیم صهیون در ایجاد اخلال ذهنی ونوعی فریب سیاست مداران ایران را دارد تا نوعی با خواهی از ایران داشته باشد وجالب است که چرا دولت اردوغان سعی درفریب ملت ترکیه را دارد وهنوز عامل تشکیل دهنده حزب پ.ک.ک را فراموش کرده اگر مفداری دقت کنیم گ.ک.ب اسم سیرویس اطلاعاتی شوروی سابق درمقابل پ.ک.ک به این شکل(گ.ک.ب_پ.ک.ک)چرا ملت های آذربایجان وترکیه فریب سیاستمداران احمقه مثل اردوغان وعلی یف را میخورند وچرا اردوغان سعی درحضور کشور آذربایجان را دارد ودنبال پ.ک.ک درسوریه هست؟؟؟
  • شهباز IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    14 2
    ساده نباشید راه انداختن جنگ و این همه هیاهو ترکیه ، پاکستان ، …. نمیتونه برای هدف کوچیکی باشه اینقدر هم ترک و‌فارس نکنید ترک ها چند صد ساله بر همین ایران فعلی حکومت کردن و تاریخ گواه تلاش اونا برای حفظ همین سرزمین بوده بر این اساس باید منافع ملی تعریف بشه و اگر مرز ارمنستان باید حفظ بشه همه یکصدا حمایت کنن