۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۰

سرانجام و با گذشت نزدیک به 11 سال، هواپیمای رویایی جدید شرکت بوئینگ، 787 موسوم به دریم‌لاینر (به معنی رویاپیما) از ماه آینده پروازهای خود را در ناوگان هوایی جهان آغاز خواهد کرد.

محمود حاج‌زمان: راه بسیار طولانی بود، همراه با تاخیرات فراوان و مشکلات زیاد همچون آتش‌سوزی در مراحل تست اولیه. اما سرانجام هواپیمای عظیم، سبک‌وزن و نسل آینده بوئینگ 787 موسوم به دریم‌لاینر(به معنی رویاپیما- Dreamliner)، توانست تاییدیه رسمی سازمان هوایی آمریکا (FAA) را کسب کند. به این ترتیب و از ماه آینده، این هواپیما وارد ناوگان ترابری هوایی جهان خواهد شد. برای اطلاع از مشخصات فنی این هواپیما می‌توانید اینجا را کلیک کنید.
 

به گزارش پاپ‌ساینس، فرایند طراحی وساخت بوئینگ 787 چندین سال طول کشید تا به این نقطه برسد. این هواپیما قرار است هواپیمایی سبک‌تر (با توجه به ساخت بدنه از فیبر کربن)، راحت‌تر و با مصرف سوخت بهینه‌تر باشد.

بدنه هواپیما از کربن و تیتانیوم ساخته شده و علاوه بر کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، یک سوم افزایش بازدهی سوخت را تامین می‌کند. یک سوم دیگر از افزایش بازدهی سوخت مربوط به موتورهای این هواپیما خواهد بود که بوئینگ دو مدل GEnx جنرال موتورز و Trent رولزرویس را برای آن در نظر گرفته است. یک سوم آخر بهبود بازدهی مصرف سوخت نیز مربوط به تغییرات آیرودینامیک هواپیما است که با کاهش مقاومت در برابر هوا، نیروی پیشرانه کمتری برای پرواز لازم خواهد داشت.

بوئینگ همچنین تلاش کرده تا برای فراهم کردن پرواز راحت‌تر برای مسافران، تمام بخش‌های هواپیما از کیفیت هوای کابین گرفته تا چیدمان صندلی‌ها را بهبود ببخشد. افزایش رطوبت و فشار هوای داخل هوای کابین با توجه به استفاده از کامپوزیت در بدنه هواپیما، مسافرت خوشایندتری را برای مسافران فراهم می‌کند. نورپردازی مناسب درون کابین، پنجره‌های بزرگ‌تر، و سیستم تسهیل شرایط پرواز برای عبور از چاله‌های هوایی، از دیگر تمهیدات بوئینگ برای بهبود ویژگی‌های پروازی رویاپیما برای مسافران است.

با تمام این اوصاف، تولد هواپیمای جدید با دشواری‌های زیادی همراه بود. مشکلات فراوانی از مسائل مربوط به سیگار کشیدن در کابین هواپیما گرفته تا مشکلات مربوط به آتش‌سوزی‌های سیستم برق هواپیما باید رفع می‌شد تا تاییدیه پرواز این هواپیما صادر شود. اما FAA سرانجام جمعه گذشته تاییدیه رسمی را صادر کرد تا این هواپیما بتواند از تاریخ 26 سپتامبر / 4 مهرماه پروازهای خود را در خطوط هوایی جهان آغاز کند.

برای مشاهده گزارش تصویری اجزای این هواپیما، اینجا را کلیک کنید.

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
    4 0
    اونوقت ما تو کشور با توپولف میپریم...........
  • بدون نام DE ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
    2 1
    یا حق! همچی میگه "راه بسیار طولانی بود" انگار خودش طراحش بوده. با گذاشتن این خبرها فقط داغ دل مردمو تازه میکنید، آخه این خبر چه ربطی داره به مردم؟؟؟ مگه ایران هم میتونه صاحبه یکی از اینها بشه؟ البته به امید روزی که ملت ما خودش بتونه از این بهتراشو طراحی کنه.
  • مهران IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۹
    4 0
    اونارو ببین ما روببین . توپولوف تا بویینگ . خداتومن پوله بلیط می دیم اونوق صندلی هاش مثل اتوبوس شهریه و آخرش ملوم نیست سالم میرسی یا نه. ایشالا همه ی مسافرا سالم به مقصد برسن