«جامعه شناسی تاریخی بازتابی» به کتابفروشی ها آمد

کتاب جامعه شناسی تاریخی بازتابی اثر آرپاد ساکولچای که با ترجمه زهرا سادات روح الامین توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است اثری است نظری که در آن سعی شده تا نقطه تلاقی دو دیدگاه و نظریه جامعه شناسی  تاریخی و نظریه اجتماعی در جامعه شناسی مورد بررسی قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین، کتاب «جامعه شناسی تاریخی بازتابی» اثر آرپاد ساکولچایبا این منطق با مخاطبانش روبرو می شود که با وجود اینکه عقل سلیم معاصر، جفت شدن نظریه اجتماعی و جامعه شناسی تاریخی را به هیچ وجه بدیهی نمی‌داند و جامعه‌شناسی اغلب به عنوان یک علم اجتماعی مدرن در نظر گرفته می شود که به مشکلات جامعه معاصر می پردازد با این حال، برخی از مهمترین و تاثیرگذارترین نظریه پردازان اجتماعی، اعم از کلاسیک و معاصر، مانند مارکس و وبر، فوکو و الیاس، به طور قطع از طبقه جامعه شناسان تاریخی بودند و لذا وضعیت بدیهی این شخصیتها به پنهان کردن خصلت گیج کننده پیوندهای نزدیک آشکار شده بین نظریه اجتماعی و جامعه شناسی تاریخی کمک می‌کند.

نویسنده کتاب در همین رابطه در بخشی از مقدمه خود آورده است: این کتاب هم برنامه‌ای و هم تحلیلی است. برنامه ای است، زیرا هدف اصلی آن بازسازی تاریخ اندیشه جامعه‌شناختی و جهت دهی مجدد نظریه اجتماعی معاصر است. از این نظر، اقدامی که این کتاب بخشی از آن است، هم محافظه‌کارانه و حتی سنت گرایانه است و هم به شدت نوآورانه است.

کتاب در بخش اول بخش اول تحلیلی رسمی را با تمرکز بر بازسازی کل مسیر زندگی متفکران منتخبش ارائه می دهد و بر بر ویژگی‌های آنها، منابع و نیروهای متحرک آنها، تجارب متحرک و لحظات بازتاب و تغییر جهت که آن را نقطه‌گذاری میکنند، تمرکز می‌کند و در بخش دوم کتاب به موضوعات محتوایی می‌پردازد و دیدگاه‌های مدرن موجود در تأثیرگذارترین آثار جامعه‌شناسان تاریخی بازتابی را بازسازی میکند، که تقریباً در همه موارد به دوره‌های اولیه یا میانی آنها تعلق داشته است.

این کتاب البته علیرغم تلاش برای بررسی عمیق و تقابل آثار زندگی و برخی از ایده‌های اصلی شش متفکر بزرگ اجتماعی و هدف برنامه ریزی‌اش، محدودیت‌های آشکار و عمده ای هم دارد که این محدودیت ها تا حدی ناشی از ملاحظات روش شناختی و تا حدودی ناشی از تلاش برای حفظ حجم معقول کتاب است.

کتاب در فصل نخست به معرفی متفکران جامعه شناسی ترکیبی بازتابی می پردازد و در بخش دوم دیدگاه های مدرنیته در حوزه جامعه شناسی را بازگو می کند و در نهایت نیز ضمن مقایسه تضادها و شباهت های جامعه شناسان به بررسی مدرنیته به عنوان گذار دائمی در جامعه شناسی می‌پردازد.

۵۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1709319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =