۰ نفر
۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۷

در چنین شرایطی، اسناد منشتر شده ویکی لیکس آن هم بدون ویرایش و سانسور قطعا برای کمک به اصلاح این وضعیت منتشر نشده است

محمدرضا نوروزپور

به نظرم می رسد که انتشار مُر 250 هزار سند ویکی لیکس در فضای مجازی بدون هیچگونه ویرایش و حذف نام ها و عناوین افراد حقیقی و حقوقی با تحولات منطقه در ارتباط باشد.

آنهایی که با روحیات من آشنا هستند می دانند که سخت می پذیرم اتفاقی با این حجم از تبعات اطلاعاتی و امنیتی که به زودی ابعاد آن هویدا خواهد شد به صورت تصادفی و بی هدف رخ داده باشد. با این همه در حال حاضر هیچ مدرکی بر عمدی بودن این انتشار در دست نیست.

الان کاربران اینترنت قادرند با به دست آوردن یک کد امنیتی بسیار ساده که گفته می شود پیدا کردن آن در اینترنت چندان سخت نیست به همه این اسناد دسترسی پیدا کنند و با رابطان اطلاعاتی با سفارتخانه های آمریکا در کشورهای مختلف دنیا بخصوص منطقه خاورمیانه را به همراه آنچه که گفته و نوشته و شنیده یا خوانده اند، آشنا شوند.

با تکیه به تجربه ای که از انتشار اسناد قبلی ویکی لیکس که به صورت گزینشی و با ویرایش دقیق روزنامه های حرفه ای و کهنه کاری چون گاردین و لوموند به دست مخاطبان می رسید به دست آمده است می توان ادعا کرد که حتی یک دهم از این اسناد اگر مربوط به خاورمیانه باشد بیشتر از مابقی آنها توجه رسانه ها و جهانیان را به خود معطوف خواهد داشت.

این فرضیه، من را به صدور این حکم وا می دارد که هرچه هست، خوابی است که برای خاورمیانه دیده شده است، چه این کار تصادفی صورت گرفته باشد و چه عمدی. به زودی خیلی از اطلاعات عجیب و غریب از کشورهای تاثیر گذار در خاورمیانه در عناوین اول روزنامه ها و رسانه ها جهان قرار می گیرد که این ادعای من را ثابت خواهد کرد. دلیل من برای این ادعا این است که بازهم این جریان اصلی رسانه ها هستند که از میان این 250 هزار سند آزاد شده در اینرنت آنهایی را که مورد نظر خودشان است برای ما بزرگ خواهند کرد و اکنون چیزی که مد نظر این رسانه ها است خاورمیانه و تحولات اخیر این منطقه است.

نتیجه آزاد شدن این اسناد بدون ویرایش در اینترنت این است که در روزهای آتی نام اشخاص و دولت ها و مقامات و ادعاهای جور واجور آنها درباره مسائل منطقه و باز درباره اشخاص و دولت ها و مقامات دیگر کشورها نقل محافل خواهد شد و چه بسا تنش هایی را میان کشورهایی براه بیندازد.

اگر افشاگری ها و پرده دری های  ویکی لیکس در منطقه بحران آفرین شود آنگاه شکی نیست که یک آنارشیم پنهان در کالبد منطقه دمیده شده و قرار است در آن دم به دم دمیده شود. نگاهی به تحولات منطقه بیندازید. سوای از اینکه برخی از تحلیلگران، ناظران و حتی مردم عادی، صرف سقوط چند دیکتاتور را موفقیتی بزرگ و حتی اصل هدف ملت های عرب فرض کرده اند و همچنان در سرخوشی متاثر از فرو ریختن  چند بت رو به زوال ترک برداشته به سر می برند این سوال همچنان محکم و استوار مطرح است که تحولات کشورهای عربی به کدام فرجام رسیده است؟ چه شخصیت یا قدرت یا گروه تاثیر گذاری در این کشورها قرار است حرکت مردم را به پیش ببرد؟ چه کسی قرار است آینده ای بهتر از گذشته به آنها بدهد؟ بعد از پایان جشن نوبت چیست؟ ملت قرار است به کجا برود؟

هیچ پاسخی برای این سوالات نیست. دست کم هیچ پاسخ شفافی وجود ندارد؟ هرچه هست به نظر یک آنارشیسم محدود است که ممکن است تبدیل به آنارشیسم فراگیر منطقه ای شود. به کشورهای بی دولت کنونی نگاه کنید:  تونس ، مصر، لیبی، یمن و تلاش ها برای تبدیل کردن سوریه به یکی دیگر از این ها  را هم مد نظر داشته باشید. بی تکلیفی، هرج و مرج،  گرو کشی های سیاسی، افزایش تهدیدات مبنی بر تجزیه شدن این کشورها و نشانه های دیگری از این دست همگی گواه بر این هستندکه خواسته یا ناخواسته منطقه به سمت یک نابسامانی بزرگ سیاسی، امنیتی، اجتماعی پیش می رود.  بی مسئولیتی می تواند کل منطقه را در خود فرو برد.  گروه گرایی و فرقه گرایی و حتی قبیله گرایی ممکن است ساختار کشورهای حتی مترقی منطقه را نیز به هم بزند و چه بسا این موج آنارشیسم به اروپا نیز سرات کند. به گستردگی اعتراضات لندن فارغ از ماهیت آن توجه کنید. این گستردگی نشان می دهد که بی توجه به اینکه جنس معترضین از کدام قماش بود؟ شرایط و بستر هابرای حرکت به سمت بی قانونی، بی دولتی و در یک کلام آنارشیسم وجود دارد.

 در چنین شرایطی،  اسناد منشتر شده ویکی لیکس آن هم بدون ویرایش و سانسور قطعا برای کمک به اصلاح این وضعیت منتشر نشده است بلکه در خوش بینانه ترین حالت به صورت کاملا تصادفی به تشدید این وضعیت و تکثیر آنارشیسم به سایر نقاط منطقه و حتی فراتر از خاورمیانه خواهدانجامید.   
494

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا CA ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    تشبیه انقلاب های منطقه به انارشی گری بی انصافی است. حقیقت این است که واقعا سرنگونی همین دیکتاتورها خود موفقیت بزرگی بوده است. اینده خودش راه را پیدا می کند.
  • علی رضا CA ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    موافقم صد در صد. هیچ چیز تو این جهان الکی خودش اتفاق نمی افته. این یارو اسانژ دستش با سرویس های اطلاعاتی تو یه کاسه است.
  • میترا CA ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    استاد شکاک شما باید به جای نوروزپور میرشکاک می شدی
  • بدون نام CA ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    بابا این تحلیلت منو کشته. آنارشیسم و تکثیرش به اروپا خیلی خوب بود. کلی خندیدم
  • رجب CA ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    در حال حاضر متاسفانه تحلیل شما کاملا درست است و منطقه در یک آنارشیسم کامل به سر می رود. اگر سوریه هم سقوط کند قطعا کشور بعدی اردن خواهد بود شک نکنید و این یعنی آشوب در جهان اسلام یا دست کم جهان عرب. تحلیل درستی است دست کم باید روی آن فکر کرد.
  • صنوبری CA ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    تحلیلی که شما ارایه کرده اید خیلی خام است. اما این بدان معنی نیست که نادرست باشد. قابل تامل است. مضاف بر اینکه من هم موافقم که مخاطبان هیچگاه همه آن 250 هزار سند را نخواهند خواند و باز آنهایی نمایان خواهد شد که انها بخواهند
  • یگانه CA ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    پیشنهاد می کنم جمهوری اسلامی تا دیر نشده این 250 هزار سند رو دانلود کنه و موج خبر رو برعکس کنه. اینجوری می تونیم انارشیسم رو به خودشون منتقل کنیم . lol
  • صداقت CA ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    کار آقای اسانژ تبیین گری است و افشای دست های ناپاک امریکا در کشورهای منطقه. یادم هست که قبلا ازش تعریف می کردید
  • ماه پیکر CA ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    بابا تو خیلی ناکسی. اینا رو نوشتی که اگر از تو این اسناد چیزی علیه ایران در اومد از همین الان بگی کارخودشون بوده و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل . تو چرا پس رئیس نشدی تا حالا
  • غزل CA ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    آنارشیسم؟؟؟؟ خیلی جالبه. ولی خوب که فکر می کنم می بینم نمی شه نفیش کرد. شایدم درست باشه ولی به هرحال خواست خواست مردم هست. حتی اگر آنارشیسم باشد.
  • بدون نام CA ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    هرگونه مقایسه اعتراضات لندن با اعتراضات خاورمیانه اشتباه است. انجا هیچ چیزش شبیه به اینجا نیست. قاطی نکنید لطفا. اونجا انارشیستاشم با انارشیستای اینجا فرق می کنند.
  • بدون نام CA ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    فرق انارشیستای اونجا با انارشیستای اینجا اینه که اونجا حداقل می فهمن که انارشیستن ام ااینجا بازیچه دست این و اون میشن 50 سال بعد یا 30 سال بعد می فهمن که چه کلاهی سرشون رفته
  • بدون نام CA ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    اعراب چیزی به نام انارشی گری نمی دانند مگر اینکه بگوییم ناخواسته وارد یک بازی از پیش تعیین شده شده باشند که خیلی بعید است
  • بدون نام CA ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۱
    0 0
    درست یا غلط با این قسمت از حرف شما موافقم که منطقه به سمت خر تو خری پیش می ره که متاسفانه اسمش دموکراسی است. این اصلا دموکراسی نیست. شبیه همون انارشیسمه.
  • بدون نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    اااااا! چقدر دایی جان ناپلئون! این همه یه جا ندیده بودم تا حالا! دکتر این دفعه که گذشت، ولی از دفعه‌ی بعد، قبل از این که تحلیل بدی، یه فرهنگ لغت بخر، به معنی کلمات اول مراجعه کن، که فریاد بی‌سوادی روی نت ول نکنی. در آنارشیزم، اکثریت هم‌جهت و دارای یک هدف وجود نداره؛ برخلاف اون چیزی که در انقلاب‌های خاورمیانه داریم می‌بینیم
  • کارشناس بین الملل CA ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
    0 0
    آنارشیسم هیچگاه در دنیا شکلی عملی به خود نگرفته است اما اگر منظور این است که به زودی در غیاب دولت های حاکم گروه ها حکمرانی کنند و هرکس بر خواسته خود تاکید ورزد و کشورها به وحدت در حرکت سیاسی نرسندف مطلب کاملا درست است. با شما موافقم