۰ نفر
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۶
داروها چگونه در بدن جذب می‌شوند؟

سیناپرس نوشت: یک تیم تحقیقاتی متشکل از محققان انستیتوی علوم پایه (IBS) و دانشگاه ملی چونگنام (CNU) کره جنوبی، علت عدم صحت در فرمول پیش بینی تعامل دارو را که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) توصیه شده بود، شناسایی کردند.

به گفته پرفسور کیم جائه کیونگ (Kim Jae-kyung) رهبر این تیم تحقیقاتی، داروهای جذب شده به بدن توسط آنزیم ها در اندام های مختلف از جمله کبد متابولیزه شده و از بدن دفع می شوند. هنگامی که دو یا چند دارو با هم مصرف شوند، یک دارو ممکن است متابولیسم داروی دیگر را در بدن تغییر دهد و این احتمال وجود دارد که اثر درمانی هدفمند حاصل نشده یا عوارض جانبی ایجاد شود.

پرفسور کیم می افزاید: پیش بینی دقیق میزان حذف مواد دارویی با توجه به تداخلات دارویی برای تجویز و تولید داروهای جدید بسیار مهم است. درضمن هنگام تجویز ترکیبی از داروها، پزشک بر اساس اطلاعات تداخلات دارویی مشخص شده در دفترچه راهنمای دارو، نسخه ای دقیق را تهیه خواهد کرد. همچنین در فرآیند تولید داروهای جدید، شرکت ها نیاز به تحقیق و برچسب تداخلات دارویی دارند. در نتیجه، سازمان غذا و دارو برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ راهنمایی هایی را برای ارزیابی تداخلات دارویی و به حداقل رساندن عوارض جانبی دارو صادر کرد.

به گفته محققان با این حال، مشکل این است که صحت نتیجه این فرمول ضعیف است. فرمول ارائه شده توسط سازمان غذا میزان واکنش آنزیم ها را توصیف می کند. این فرمول فرض می کند که غلظت آنزیم ها در بدن در متابولیسم دارو کم است.

در مطالعات جدید، تیم تحقیقاتی با تأیید اینکه غلظت آنزیم های درگیر در متابولیسم دارو در کبد واقعی بیش از هزار برابر بیشتر از مقدار مورد استفاده برای پیش بینی است، علت عدم دقت فرمول سازمان غذا و دارو موجود را پیدا کرد. با استفاده از نتایج این تحقیق، پژوهشگران فرمول جدیدی تهیه کردند که می تواند تعامل دارو را از طریق یک رابطه مشترک ریاضی-دارویی توضیح دهد.

به جای فرمول قبلی، این تیم پژوهشی فرمول جدیدی ساخت که می تواند بدون توجه به غلظت آنزیم، میزان متابولیسم دارو را به طور دقیق پیش بینی کند. سپس تیم تحقیقاتی تداخلات دارویی را با استفاده از فرمول تازه نوشته شده پیش بینی کرد و آن را با مقادیر اندازه گیری شده در آزمایش های واقعی مقایسه کرد. در نتیجه، محققان تأیید کردند که دقت پیش بینی فرمول جدید بیش از دو برابر است.

پروفسور کیم سانگ کیم گفت: بهبود صحت پیش بینی تداخلات دارویی به افزایش میزان موفقیت توسعه داروهای جدید و اثربخشی دارو کمک می کند. او در خاتمه گفت: به لطف تحقیقات مشترک بین ریاضیات و داروسازی، ما توانستیم فرمولی را که دقیق نبود، اصلاح کنیم. شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Clinical Pharmacology and Therapeutics منتشر شده است.

داروها چگونه در بدن جذب می‌شوند؟

بیشتر بخوانید:

بهترین مکمل‌های غذایی دستگاه گوارش را بشناسیم

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید، دچار کمبود این ویتامین شده‌اید/ این علائم را جدی بگیرید

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1715234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =