با این الگوی غذایی سلامت «قلب و عروق» را تضمین کنید

بهداشت نیوز نوشت: یک متخصص قلب و عروق گفت: انتخاب غذایی سالم می تواند طول عمر را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، و سرطان و سایر بیماری های مزمن را کاهش دهد و به مدیریت وزن و بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کمک کند.

دکتر رضا حیدری مقدم، الگوی غذایی خاصی که یک فرد انتخاب می کند را تحت تأثیر طیف گسترده ای از عواملی مانند: ترجیحات شخصی، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی، و همچنین ملاحظات اقتصادی دانست و گفت: پزشکان باید با افراد کار کنند تا بهترین الگوی رژیم غذایی سالم را بر اساس شرایط منحصر به فرد آنها تعیین کنند.

وی اظهار داشت: دستورالعمل‌های غذایی خاص ممکن است متفاوت باشد، اما به طور کلی، یک رژیم غذایی با کیفیت بالا و سالم بر مصرف محدود گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده، چربی‌های ناسالم (چربی‌های ترانس اشباع و صنعتی)، شکر، سدیم و الکل و مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات کامل تاکید دارد.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه اجزای خاص رژیم غذایی سالم را مصرف میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، فیبر، لبنیات کم چرب و برخی غذاهای غنی از پروتئین، مانند آجیل، ماهی، و محصولات سویا دانست و گفت: مصرف مکمل ها شامل کلسیم ،منیزیم و انواع ویتامین ها به صورت معمول توصیه نمی شود مگر در موارد کمبود این مواد که پزشک تشخیص می دهد.

دکتر حیدری مقدم مصرف گوشت ماکیان و تخم مرغ به میزان حداکثر سه عدد در هفته ،مصرف محصولات لبنی معمولی یا کم چرب ۳ وعده در روز ترجیحا ماست یا پنیر ،مصرف روغن های گیاهی مانند زیتون،سویا ،آفتاب گردان و کلزا جهت پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی را توصیه کرد.

این متخصص قلب و عروق مصرف مناسب مواد پروتئینی با اولویت پروتئین های گیاهی ، مصرف غلات کامل (سبوس دار)سه بار در روز، مصرف چای و قهوه به میزان ۳ تا۴بار در روز ، مصرف مغز های گیاهی (گردو بادام،فندق…)،محدودیت مصرف غلات بدون سبوس و نشاسته ، محدود کردن مصرف گوشت های فرآوری شده و فست فود ، عدم مصرف الکل ، عدم مصرف روغن های صنعتی و مخصوصا روغن های ترانس ، ، افزایش فعالیت فیزیکی ،کاهش تماشای تلویزیون ،و داشتن ۷تا۸ساعت خواب را نیز از جمله عوامل انتخاب یک الگوی تغذیه ای سالم دانست.

وی با بیان اینکه قند وشکر و شیرینی مضر بوده و مصرف آنها باید محدود شود گفت: مصرف این مواد در کودکان باعث تغییر ذائقه و عدم مصرف غذاهای کمتر شیرین و مفید می شود ، همچنین مصرف جایگزین شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین به عنوان پلی برای ترک شکر و شیرینی کاربرد دارد هر چند بی خطر بودن این مواد ثابت نشده است.

با این الگوی غذایی سلامت «قلب و عروق» را تضمین کنید

بیشتر بخوانید:

از ۴۰ سالگی به بعد بیشتر مراقب این عضو بدنتان باشید

اگر این سبزیجات را بپزید ارزش غذایی آنها بیشتر می‌شود

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1716348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =