۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰

اغلب مطالعات و پژوهش­های مستقل علمی صورت گرفته در طول یک دهه اخیر نشان می­دهد که دست کم به 17 دلیل، شواهد لازم و کافی برای متهم کردن آسمان به عنوان مقصر شماره یک در پیدایش کویر ارومیه وجود ندارد.

محمد درویش، فعال محیط زیست در تازه ترین مطلب خود در وبلاگ خبرآنلاین به موضوع دریاچه ارومیه پرداخته و نوشته است: در پانزدهمین روز از شهریور 1390، روزنامه شرق در صفحه 4 خود از قول محمدرضا عطارزاده، معاون امور آب وزیر نیرو سهم خشکسالی را در بروز بحران کنونی دریاچه ارومیه هفتاد درصد عنوان کرد. همان روز و در همان روزنامه اما علی ذبیحی، قائم مقام وزیر نیرو به صراحت گفت: «97 درصد مشکل دریاچه ارومیه به دلیل کاهش نزولات آسمانی است.» این در حالی است که در تیرماه سال 90 خبرگزاری رسمی دولت از قول عالیترین مقام وزارت نیرو یعنی مجید نامجو اعلام کرده بود که 85 درصد دلیل خشکی دریاچه ارومیه به خشکسالی مربوط میشود.

او در ادامه اشاره میکند: حیرت انگیزتر آن که همین مقام در آذرماه سال گذشته، سهم خشکسالی را 67 درصد ذکر کرده بود! یعنی در طول کمتر از 8 ماه، به عقیده وزیر نیرو، سهم خشکسالی در بروز بحران ارومیه 18 درصد افزایش یافته است؛ در صورتی که بنابر آمار مرکز پایش خشکسالی کشور، وضعیت اقلیمی حاکم بر حوضه آبخیز ارومیه در سال آبی جاری در اغلب نقاط یا از شرایط نرمال بهتر بود یا در حد میانگین درازمدت بود.

این عضو هیأت علمی مؤسسه‌ تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه نوشته است: البته این فقط جناب وزیر نیست که سخنانش را فراموش میکند! زیرا معاون ایشان، آقای عطارزاده هم یک هفته قبل از اظهار نظرشان در شرق، سهم تغییرات اقلیمی و خشکسالی را بین 63 تا 68 درصد ذکر کرده بودند. و البته به این سیاهه­ی عجیب و ناهمسان، همچنان میتوان درصدهای مختلف دیگری از قول مدیران عالیرتبه وزارت نیرو اضافه کرد.

متن کامل را اینجا بخوانید.

23445

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
    0 0
    خوب حالا نتیجه چیه؟ داره خشک میشه..
  • بدون نام IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    0 0
    با سلام به جاي استناد به سخنان يك فعال محيط زيست چــــرا و فقط چــــرا يكبار سخني از نــظر دكتر كردواني در مورد درياچه اروميه به ميان نمي آيد ؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
      0 0
      برای اینکه راه حل دکتر کردوانی منطقی و زود بازده هستش کسی بهش دقت نمیکنه
  • روشن فکر US ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۸
    0 0
    با توجه به کمبود شدید منابع آب شیرین در ایران نباید آب شیرین رودخانه هارو به این دریاچه ریخت. هر کس مایل به این کار هست باید سهم آب شیرین خودش رو برای (بقول بعضیا)نجات دریاچه بریزد. این آقایونی که مدام داد میزنند فکر می کنند می شود آب دریا رو خورد باید بگم که در کشورهای عربی میلیاردها دلار برای شیرین کردن آب اختصاص داده می شود حال در ایران می خواهند میلیارد ها تومان رو صرف شور کردن آب بکنند. کمی فکر کنید.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    آقای روشن فکر , این شمایید که تفکر نمی کنید سالهای متمادی شاید از زمان پیدایش زمین قبل از اینکه سدها ورودی آب دریاچه را ببندند آبهای رودخانه ها به دریاچه می ریخت و مشکلی هم نه برای مردم و نه برای کشاورزان بوجود نمی آورد ولی از زمان تاسیس سدها مطمئن باشید که اگر به همین منوال پیش بره هم دریاچه خشک میشه و هم زمینهای کشاورزی نابور میشن و آبهای زیر زمینی هم شور میشن و دیگه باید فاتحه منطقه ومردمش رو خوند.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    در جواب روشن فکر، دریاچه نعمت خدادادی بود باید برای نجاتش تلاش کرد
  • دانا IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
    0 0
    بايد از درياي خزر اب بياوريد وگرنه رودخانه ها و سدها دردي را دوا نميكنند مگر نميگوييد اب خزر هي بالا مياد خب اين به نفع خزر عم هست ديگه
    • بدون نام IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
      0 0
      به نظرت آب خزر 30 سال آینده به دریاچه میرسه