مرکز نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، گزیده ای از کتاب «آداب تعلیم و تعلم در اسلام» رامنتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این کتاب 154 صفحه ای به همت معاونت مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از کتاب «منیة المرید فی آداب المفید و مستفید» به نویسندگی «زین الدین بن علی» معروف به شهید ثانی و شرح و ترجمه «سید محمدباقر حجتی»، برگرفته شده است.

این کتاب در سه فصل تدوین شده و فصل اول آن در سه بخش تنظیم شده که اولین بخش درباره آداب و وظایف معلم و دانشجو نسبت به خود، دومین بخش درباره آداب و وظایف معلم و دانشجو در درس و دیگر اشتغالات است.

فصل دوم کتاب نیز در سه بخش نظام یافته که اولین بخش آداب و وظایف معلم نسبت به خود، بخش دوم آداب و وظایف ویژه معلم با دانشجویان و آخرین بخش از این فصل به آداب ویژه معلم در تدریس و جلسات درسی می پردازد.

فصل سوم این اثر به آداب و وظایف ویژه دانشجویان اختصاص دارد که در بخش اول درباره وظایف دانشجو نسبت به خود، بخش دوم آداب و آیین زندگی دانشجو با استاد و راهبر و پیشوای خود و وظایف ضروری وی در بزرگداشت حرمت استاد و بخش پایانی به آداب و وظایف دانشجو در دانش آموختن و قرائت درس و تکیه گاه های او در رابطه با استاد و رفقا و هم درس ها پرداخته است.

در بخشی از این کتاب آمده است: عده ای به جای آن که در سایه علم ودانش، بیش از پیش با خدا آشنا و به او نزدیک شوند، این علم بر بعد مسافت و دوری آنها از خدا افزوده و آنان را دچار سخت دلی و تیرگی درون ساخته است، با اینکه می بینیم خداوندی که راستین ترین گوینده است راجع به علما و دانشمندان در قرآن می فرماید : «در جمع بندگان الهی، صرفا علما و دانشمندانند که خداشناس واقعی هستند و از او بیم‌ناکند.»

علت عدم موفقیت مساعی علما و سایر موانعی که راه وصول به کمال را مسدود می سازد آنست که چنین افرادی نسبت به امور مهم مربوط به تعلیم و تربیت و شرایط لازم، ضروری و اوضاع و احوال مناسب، اخلاق و سهل انگاری را روا داشتند و در رعایت ضوابط تعلیم و تعلم مسامحه کرده اند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =