یک کارشناس جهان عرب می گوید: از جنگ جهانی دوم تا کنون مشکل نوع حکومت ها در خاورمیانه هیچگاه حل نشده و تحولات کشورهای عربی ناشی از همین مشکل بوده است.

قاسم محب علی، سفیر اسبق کشورمان در مالزی و پاکستان و همچنین کارشناس جهان عرب در گفتگو با کافه خبر گفت: در تحولات سوریه و لیبی، نوع مطالبۀ مردم این نیست که رهبران به غرب و یا شرق وابسته هستند و یا اسلام را رعایت نمی کنند و یا به آزادی سرزمین های فلسطین کمک نکرده اند. کما اینکه قذافی کمک های زیادی به فلسطینیان کرد و حتی در مقاطعی مواضع ضدآمریکایی داشت و خود را رهبر انقلابیون جهان می دانست. اما مطالبۀ مردم بر سر سیاست خارجی رهبران نیست.

محب علی افزود: در سوریه نیز کسی به اسد پیرامون مواضع ضداسراییلی و یا دفاع وی از جبهۀ مقاومت اعتراض ندارد بلکه موضوع منازعه به رابطه بین حکومت و مردم باز می گردد. اگر این قضیه را درست تحلیل کنیم، می توانیم به خوبی ماهیت انقلاب ها را دریابیم. آنچه که در کشورهای عربی در حال وقوع است منازعه بر سر کیفیت و یا نوع رابطۀ آنها با جهان خارج نیست، چه آنها که غربی اند و چه آنها که شرقی اند. در همه این کشورها دعوا بر سر اینست که مردم مطالباتی دارند که باید منجر به تغییر سیستم سیاسی و اداری و مدیریتی کشور شود. دعوا سر نوع حکمرانی و زمامداری است. آنچه که در خاورمیانه هیچگاه حل نشده است. این مسائل از جنگ جهانی دوم تاکنون هیچ گاه در کشورهای عربی حل و فصل نشده است.  
26349

مشروح گفتگو را اینجا بخوانید

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روحش شاد IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
    1 0
    " مردم مطالباتی دارند که باید منجر به تغییر سیستم سیاسی و اداری و مدیریتی کشور شود." ( درسته )