اصفهان دیار خوراک‌ های متنوع؛ از بریونی تا اوماج

در سفر به استان نصف جهان می‌توانید یکی از متنوع‌ترین ترکیب‌های قومیتی را ببینید. فارس‌ها، لرهای بختیاری، ترک‌های قشقایی، گرجی‌های مهاجر و عرب‌های کوچ‌گر ترکیبی از جمعیت اصفهان هستند. انواع مذاهب و ادیان مثل مسیحی‌ها و یهودی‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند.

اقلیم‌های متفاوتی در استان اصفهان، از مناطق کویری و خشک تا شهرهای مرتفع پربرف مثل سمیرم و فریدن وجود دارد. همین تنوع اقلیمی و قومیتی باعث شده تا گردشگران شهر اصفهان خاطرات خوشی از مزه‌های متنوع داشته باشند. اگر قصد شکم‌گردی در دیار گز و پل خواجو را دارید با ما همراه باشید تا مزه‌های متفاوت اصفهان را به شما معرفی ‌کنیم. سفر به اصفهان و تنوع غذایی خاص این استان در کنار تنوع غذاهای محلی گیلان و همچنین غذاهای محلی مازندران خاطره ای دل انگیز برایتان ایجاد کند.

بریانی

در رستوران گردی‌های شهر اصفهان به جای کباب برگ و جوجه باید به سراغ بریانی یا بریونی بروید که معروف‌ترین غذاهای اصفهان است. این غذا را هم در رستوران‌های لوکس اصفهان و هم در بریونی‌فروشی‌های میدان نقش جهان و خیابان چهارباغ و در هر نقطه‌ای از اصفهان می‌توانید میل کنید. سفر به اصفهان بدون تجربه بریانی که ترکیبی از گوشت گوسفند، جگر سفید و روغن حیوانی است کامل نمی‌شود. این ترکیب در کنار ریحان و نان داغ و آبگوشت بریانی سرو می‌شود.

خورش ماست

در بیشتر منوی رستوران‌های اصفهان اسم این دسر اصیل اصفهانی را می‌بینید. برخلاف اسم خورش که روی این غذا است در واقع یک دسر سرد و خوشمزه‌ است. خورش ماست اصفهانی ترکیبی از گوشت گردن بره، ماست و زعفران و شکر است.

حلیم بادمجان

حلیم بادمجان اصفهان با برنج و گوشت گردن پخته می‌شود و طعم آن با حلیم بادمجان شهرهای دیگر متفاوت است. این غذای اصفهانی در میان گردشگران بسیار معروف است و تقریبا در منوی تمام رستوران‌های شهر اصفهان موجود است.

آش اوماج

آش اوماج اصفهان ترکیبی از حبوبات (عدس، ماش و نخود)، اسفناج، پیاز و اوماج است و معمولا به عنوان میان‌وعده سرو می‌شود. جالب است بدانید اوماج گلوله‌های کوچک آرد سفید است که در تهیه این غذا استفاده می‌شود.

اصفهان دیار خوراک‌ های متنوع؛ از بریونی تا اوماج

ماش و قمری

ماش و قُمری یک غذای سنتی اصفهان است که فقط در رستوران‌هایی که غذای سنتی دارند می‌توانید آن را بیابید. این غذای سنتی اصفهان ترکیبی خوشمزه از کلم قمری، گوشت و ماش است.

به پلو

به اصفهان را که می‌شناسید. در رستوران‌هایی که غذای سنتی اصفهان را دارند می‌توانید به پلو را امتحان کنید. مخلوطی خوشمزه از به و هویج و مرغ با دارچین و زیره و گلاب که در لابلای برنج دم کشیده است.

آش سماق

آش سماق اصفهان برخلاف دیگر آش‌ها که سبز هستند، نارنجی است و ترکیبی از عصاره سماق ، برنج و سبزی آش و گوشت قل‌قلی است. این آش را در آش‌فروشی‌های اصفهان می‌توانید مزه کنید.

دوغ و گوشفیل

باقلوا یا گوشفیل و ترکیب آن با دوغ طعمی جادویی دارد که بیشتر گردشگران از آن استقبال می‌کنند و خاص شهر اصفهان است البته که اگر این طعم را دوست ندارید می‌توانید به فاصله ۴۰ دقیقه‌ای از شهر اصفهان به شهرستان شهرضا شهر سفال بروید و طعم سنتی آب هویج و باقلوا را مزه کنید.

اصفهان دیار خوراک‌ های متنوع؛ از بریونی تا اوماج

قهوه

شربت‌خانه‌ها و کافه‌های اصفهان از جذاب‌ترین جاذبه‌های اصفهان در محله جلفای اصفهان است. جلفا محله تاریخی و ارامنه نشین با قدمتی ۴۰۰ ساله است. در این محله می‌توانید قدم به قدم جاذبه‌های تاریخی را ببینید و قهوه دمی با کیفیت بنوشید. محال است دوستدار قهوه باشید و آرامش و لذت نوشیدن قهوه را در این محله از دست بدهید.

کباب چنجه قشقایی‌ها

هم در خود شهر اصفهان و هم در اطراف اصفهان (به سمت غرب و جنوب غربی اصفهان) می‌توانید کباب چنجه‌ای که به روش ایل قشقایی با گوشت تازه گوسفندی طبخ می‌شود را امتحان کنید. این کباب برخلاف اسم آن در آب جوش می‌خورد و سپس در کره سرخ می‌شود و هم با نان محلی و هم پلو میل می‌شود.

سمنوی شهرضای اصفهان

در اطراف شهر اصفهان مراسم سمنو پزان در آستانه تعطیلات نوروزی هر سال در شهرضا یا قمشه اصفهان برگزار می‌شود. این مراسم قدمتی تاریخی دارد و تماشای آن برای گردشگران هم فال است و هم تماشا. نکته جالب این است که سمنویی که در این مراسم قبل و در طول تعطیلات پخته می‌شود به صورت رایگان برای اهالی و مسافران سرو می‌شود.

تخمه پخته شهرضای اصفهان

شاید تا حالا به گوشتان نخورده باشد که تخمه کدو، هندوانه و آفتابگردان خام را با انواع سبزی معطر در قابلمه بپزند و میل کنند. اما اگر گذرتان به اطراف شهر اصفهان و شهرستان قمشه ( شهرضا) افتاد می‌توانید این تخمه را از بازار محلی بخرید و مزه کنید.

کلام پایانی

مزه کردن غذاهای سنتی اصفهان بخشی از تاریخ این شهر است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان به دنبال رستوران‌های سنتی باشید. در این رستوران‌ها غذاهای سنتی و مزه‌های گمشده‌ تاریخی را که احتمالا کمتر امتحان کردید راحت‌تر پیدا می‌کنید. اما در این میان مراقب سلامتی خود نیز باشید، شاید مجبور شوید بعد از بازگشت از سفر یک رژیم غذایی مناسب برای خود انتخاب کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1748715

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =