ایران علاوه بر ساخت اس 300 داخلی، پیش پرداخت خود را از روس ها پس گرفت.

 به گزارش خبرآنلاین، اس 300 سامانه دفاعی است که می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را تحت پوشش قرار داده و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک را در ارتفاع کم یا زیاد ره‌گیری و مورد هدف قرار دهد.

با آنکه «بدقولی های سریالی» روسها در تحویل سامانه پدافندی که قرارداد آن در سال 2005 بسته شده بود، تکرار شد [جدول بدقولی روس ها در تحویل اس 300] ولی مسئولان سیاسی ایران مواضع محتاطانه ای درباره این قرار داد داشتند. آنچنان که حسین ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مرداد 89 گفت: «روس ها تحویل اس 300 به ایران را انکار نکرده اند و نگفته اند نمی دهیم بلکه گفته اند بررسی می کنیم.»

اظهار نظری که مشابه آن را احمد وحیدی وزیر دفاع درباره آن گفت که اگر روس ها در این زمینه تعلل کنند، خودمان در داخل کشور دست به کار می شویم. ادبیات متفاوت وزیر دفاع درباره عدم تحویل سامانه اس-300 توسط روسیه.

این مواضع در شرایطی اتخاذ می شد که مهر ماه 89 خبر رسید که دو کشور امارات و عربستان با هماهنگی «رابرت گیتس» وزیر دفاع وقت آمریکا، با امضای قراردادهای تجاری و نظامی با روسیه که اولین مرحله آن بیش از 10 میلیارد دلار است به مسکو «رشوه» دادند تا این کشور از تحویل موشک های اس 300 به ایران خودداری کند.

از آن سو، وزیر خارجه روس ها هم در اظهار نظری در همان دوران گفت که کشور او براساس قطعنامه شماره 1929 مصوب شورای امنیت نمی تواند به قرارداد تحویل موشک های اس 300 به ایران عمل کند! ادعای جدید روسیه :شورای امنیت فروش اس 300 را ممنوع کرده است.

حال بعد از یک سال، «اناتولی ایسایکین»مدیر کل شرکت «روس ابورون اکسپورت» در مصاحبه‌ با روزنامه روسی «کومرسانت» گفت که روسیه به دلیل امتناع از اجرای قرارداد تحویل سامانه‌های ضد موشکی «اس-300»، پیش پرداخت به مبلغ 167میلیون دلار را به جمهوری اسلامی ایران پس داد. قراردادی که بموجب آن، قرار بود روسیه سامانه‌های ضد موشکی اس- 300 را به مبلغ حدود 800 میلیون دلار به جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد.

این  اقدام در کنار دستور رهبر انقلاب به وزارت دفاع برای ساخت نمونه بومی این سامانه پدافندی است. آن گونه که فرزاد اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) از ساخت سامانه بومی اس-300 با نام «باور373» خبر داد و گفته «در زمانی که اولین بحث ها مبنی بر تحویل ندادن اس-300 از سوی مسکو به تهران مطرح شد و نفرات ما هنوز در روسیه دوره می دیدند، مقام معظم رهبری به وزارت دفاع دستور دادند که «بروید و خودتان این کار را ملی کنید» و از آن زمان این موضوع در دستور کار قرار گرفت.» 

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =